Konvertering av pc til server?

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Antall liker
2.965
Sted
Harstad
Torget vurderinger
26
Hei!
Er det noen her som har konvertert en gammel pc til server(musikk, film, backup)?
Har sjekket litt på nett men tenkte det ville være smart å spørre her først 8)
Remote tilgang ville vært knall. Trenger man å kjøpe programmer, eller er tilgjengelige gratisprogrammer tilstrekkelig?
Primært musikkavspilling via Squeezebox, backup og avspilling av filmer.
Takker for svar!
Mvh Espen

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Jeg hadde en gammel Compaq (microtower) boks stående under trappa (uten skjerm) med en gammel xp pro lisens som jeg kunne styre fra de andre pc-ene mine via remote desktop. Det var en p4 med 768mb og et onboard (aner ikke hvilket, maskinen var nok 10 år gammel) skjermkort. Som filserver (kablet nettverk) funket den helt OK, men den var ikke lynkjapp som squeezeserver.. funket greitt. Vil tippe som en gjennomsnitlig moderne SB kompatibel NAS omtrent?) Når jeg bygde ny server (pga at den gamle døde) (egen tråd her på forumet) Vurderte jeg seriøst server sw basert på linux, men jeg fant fort ut at 25 år med Amiga og Windows gjorde at jeg ikke greide å skjønne logikken der (Prøvde i en time eller to.. så jeg skal ikke påstå at jeg var veldig tålmodig O:) (hadde man hatt litt tid til å sette seg inn i det hadde det sikkert funket strålende, det er dessuten flere skikkelig dyktige og hjelpsomme folk her på forumet) men jeg orket ikke bruke tid på det. For min del enda det til slutt med at jeg kjøpte en win7 lisens og bygde ny server (det også utartet seg til et rent helvete for å si det mildt ! men det funka nå til slutt) (tips: strømforsyninger kan være roten til mye elendighet) ;D

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Antall liker
2.965
Sted
Harstad
Torget vurderinger
26
Hei!
Jeg bruker Readynas duo nå men synes SC er ufattelig tregt. Før brukte jeg min gamle stasjonære og det funket som bare det, lynraskt med Ipeng osv. Nå kan jeg ikke bruke Ipeng grunnet dens grundige søkefunksjon som gjør at nas går helt i stå.
Den stasjonære jeg ønsker å konvertere kjører vista.
Mvh

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.921
Torget vurderinger
1
FreeNAS (www.freenas.org) kan være et aktuelt operativsystem ifm konvertering av en PC til "server". Dersom du skal kjøre squeezeserver kan du pt. ikke bruke versjon 8 av FreeNAS, men versjon 7.x. Du trenger også SlimNAS http://www.herger.net/slim/detail.php?nr=1026 det er litt knotete å installere men egentlig helt greit og enkelt.

mvh
KJ

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Antall liker
2.965
Sted
Harstad
Torget vurderinger
26
Takk KJ
Skal sjekke det ut
mvh

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.921
Torget vurderinger
1
Andre alternativer kan være f.eks. Nexenta (http://www.nexenta.org/) eller Openfiler (http://www.openfiler.com/). Jeg har ikke testet disse noe særlig.

Jeg bruker FreeNAS på "gamle" datadeler i en boks med RAID5 på 4X500GB disker. Det har hittil fungert smertefritt som NAS og squeezeserver.

mvh
KJ

M

Mr-T

Gjest
Gode gamle Windows XP fungerer helt fint som "server" hjemme..... trenger ikke være mer avansert enn det for å kjøre fildeling og SqueezeCenter.
For fjernstyring er Remote Desktop nok det greieste, men det forutsetter XP Pro (ikke Home).

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.418
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Bare vær obs på at om du benytter freenas, så virker ikke den tredjeparts pluginen som gir deg spotify på squeezebox.

Johan-Kr

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Hvis det kun er musikk/film så bør du kikke på Vortexbox. http://vortexbox.org/ Den ripper CD/DVD automatisk, og tagger musikken for deg. Tar deg 15 minutter å sette opp. Den er basert på Fedora.

drerling

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.11.2003
Antall liker
0
Jeg har en dual core "helt grei" stasjonær SFF pc med nok minne og 2TB harddisk som jeg tenker å installere VortexBox på. Så har jeg 2stk Logitech Squeezebox duet bokser som skal få hver sin sone i huset (bad og kjøkken). Før har jeg brukt spotify også inn på duet-fjernkontrollene. Selve duet playerene og vortexbox pcen kommer til å befinne seg på kablet LAN. Fjernkontrollene vil fungere trådløst mot aksesspunkt.

Spørsmål:
Er det noe som hindrer meg i å bruke spotify via duet fjernkontrollene og/eller squeezepad på ipaden når jeg har vortexbox server?

DrE

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.131
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
@drerling,
Jeg satt opp flere VortexBox-PCer for venner. Såvidt jeg vet, er det ingen som bruker Spotify på den, men jeg kan ikke se noen grunn til at ikke dette skal fungere like greit som med en hvilken som helst annen SBS/LMS-installasjon.

Evt. kan du gjøre et søk på VortexBox-forumet og se om noen der har erfaringer med Spotify-modulen.

Topp Bunn