Kopiere fra HD til USB-disk, hvordan bare flytte det som trengs?

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
16.394
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Kveldens dummeste spørsmål muligens ... :-[

Har en mappe med musikk på PCen, og har en mappe på USB-disk med noe av den samme musikken.
Hvordan kan jeg enkelt flytte over kun det som ikke finnes på USB-disken? Vet ikke hva som mangler....
Merke alt og flytte over og trykke "ja til alt" for å overskrive er en mulighet, men siden der er kanskje bare 30-40 album som ikke finnes på USB-disken så virker det så unødvendig tidkrevende.

hjælp :-[

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
42.368
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg bruker PureSync. Prøvde et par - tre sånne programmer og dette var det som fungerte best. Da har jeg en mappe under Min musikk som speiler det jeg vil ha på spilledåsen, legger til og fjerner etter smak og behag, og så kjører jeg PureSync-jobben til slutt. Den kan settes opp på forskjellige måter, f eks slik at den først sletter de filene på spilledåsen som ikke lenger er i mappen, og så kopierer over nye og endrede filer.
http://www.jumpingbytes.com/en/puresync.html

Likevel, kanskje enkleste løsning for det du beskriver er å bruke gamle XCOPY i et kommandovindu eller en batch-fil. Jeg har en slik batchjobb som kopierer alle nye og endrede brukerfiler til backup på USB-disk. Filen userbackup.bat ligger på desktop og inneholder følgende:

[size=8pt]
@echo off
REM Batch job to back up all user files to removable disk

XCOPY "C:\Documents and Settings" "L:\Backup\" /S /E /F /D /Y /C /H /EXCLUDE:C:\excludelist.txt
pause "Press return to exit"

Da vil rubbel og bit under "Documents and Settings" kopieres til mappen "Backup" på drev L:, men bare nye filer og filer som er endret etter den versjonen som ligger på L: vil bli fysisk kopiert. Alt det som er likt ligger i ro. Beskrivelsen av hvordan XCOPY virker og hva /S /E /F /D /Y osv betyr finner du her:
http://www.microsoft.com/resources/documentation/windows/xp/all/proddocs/en-us/xcopy.mspx?mfr=true

Hele XCOPY-kommandoen skal stå på én linje, inkludert /EXCLUDE:C:\excludelist.txt hvis du bruker den funksjonen. /EXCLUDE:C:\excludelist.txt betyr at den skal ignorere alle filer og mapper som er nevnt i listen som ligger i filen C:\excludelist.txt. Du kan bruke det til å hoppe over bestemte filtyper, alle filer og mapper som ligger i mappen NoBackup, osv.

Tror jeg først støtte på XCOPY i MS-DOS versjon 3.3 en gang i forrige årtusen. En godt brukt flintøks...

G

Gjestemedlem

Gjest
Bytter man ut path i batfilen, her: C:\Documents and Settings L:\Backup\ , med %1 %2 så blir den litt mer fleksibel og man kan spesifisere stien selv hver gang man bruker kommandoen.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.764
Sted
Phobos
Windows har et glitrende verktøy for dette som heter Robocopy innebygget (Vista og Windows 7). Xcopy er ut for lenge siden til fordel for robocopy (robust copying).
Dette er kommandolinjebasert så jeg kan gi deg kommandoen for å synkronisere en mappe med en annen.

Åpne notepad og lim inn denne strengen:
robocopy <source_path> <destination_path> /MIR /V /LOG:"sync_music.txt" /R:0

bytt ut source_path og destination_path med dine mappenavn. Dersom det er mellomrom i path-navnet må du bruke anførselstegn rundt (")

Eks:
robocopy C:\Users\bruker1\Music Z:\Backup\Music /MIR /V /LOG:"sync_music.txt" /R:0

Du kan sjekke loggen i etterkant ved å lese sync_music.txt (kan slettes om du vil)

Lagre deretter notepad-dokumentet som f.eks sync.cmd (Filendelsen er viktig. Det skal ikke være en txt-fil!)
Du kan nå bare dobbeltklikke på sync.cmd hver gang du vil synkronisere backupen.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
16.394
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Takk for gode tips, litt høyt for en fjott men .... ;D
Likte det marsboergreiene, men ser ikke ut som det er robocop i XP...

Får kanskje prøve en sånn Xcopy da.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.764
Sted
Phobos
RoDa skrev:
Takk for gode tips, litt høyt for en fjott men .... ;D
Likte det marsboergreiene, men ser ikke ut som det er robocop i XP...

Får kanskje prøve en sånn Xcopy da.
Hvis du installerer Windows Server 2003 Resource Kit Tools så får du med Robocopy.
(Selv om det står Server 2003 i navnet er pakken også laget for XP)

http://www.microsoft.com/download/en/details.aspx?id=17657

G

Gjestemedlem

Gjest
Min foretrukne måte å kopiere eller flytte filer på i Windows er 'Fast Copy'

Det er et greit lite og raskt program som integrerer seg vel i menyene (høyreklikk og flytt f.eks.)

En av de store foredelene er at det lager en grei kø hvis man vil flytte mye på en gang, og gjerne til forskjellige kataloger og disker.

Lite, lett og hurtig.. og gratis.

http://www.softpedia.com/get/System/File-Management/FastCopy.shtml

.. og man slipper å tomle rundt i cli hvis man er ukomfortabel med det.

Det har også en synkroniseringsfunksjon: EDIT: Bruk copy DIFF ikke sync.

Vedlegg

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Bruker selv Total Commander (aka Windows Commander) til slikt, shareware (men med ubegrenset prøvetid om du gidder å trykke på en knapp ved oppstart. Har selv brukt denne siden Windows 3.1, dog med betalt lisens) http://www.ghisler.com

Fortrekker filbehandler med to vinduer (dual pane), som gjør det lett å kopiere over fra ene til andre.
Når jeg har valgt mapper og filer som skal kopieres og trykker på COPY knappen under vinduene, så spør Total Commander meg om jeg ønsker å overskrive alle filer som eksistere fra før - eller bare kopiere over de hvis fildato er nyere enn de som finnes på måldisken. Velger da de siste, da tar den kun nyere filer samt mapper og filer som ikke finnes fra før på måldisken. Finnes flere avanserte muligheter her, men denne jeg bruker mest.

Total Commander har også synkroniseringsfunksjon - med mange muligheter.

Et gratisprogram som har flere av de samme funksjonene er Free Commander http://www.freecommander.com/

Bidevind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2011
Antall liker
248
Sted
Bohuslän, Sverige
Torget vurderinger
2
Det enkleste er vel (hvis jeg ikke misforstår helt ???)
å kopiere alt ved å "dra" filene over til minnebrikka og svare "ikke kopiere" på den første som allerede ligger på plass og krysse av for at dette svaret skal gjelde alle etterfølgende filer.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.541
Torget vurderinger
4
Prøvde Robocopy-kommandoen til mars i helgen og det er bare genialt enkelt....både å sette opp og bruke. Man trenger bare å huske på å faktisk gjøre det.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.764
Sted
Phobos
Trane skrev:
Prøvde Robocopy-kommandoen til mars i helgen og det er bare genialt enkelt....både å sette opp og bruke. Man trenger bare å huske på å faktisk gjøre det.
Det er jo det fine med scripts. De er skreddersydd til ditt spesielle formål og blir derfor enkle i bruk etter at de er satt opp. Det gjelder bare å komme over den mentale kneika det er å ta i bruk kommandolinjen.

Forøvrig kan du schedule kjøring av scriptet som en fast task i Windows sin task scheduler om du ønsker å automatisere synkroniseringen.
I windows 7 gjør du dette ved å gå på Control Panel -> Administrative Tools -> Task Scheduler -> Høyreklikk på Task Scheduler og Create Basic task.

Topp Bunn