Kople til Oppvaskmaskin..

miata

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2005
Antall liker
1
Noen som vet om det er lov å montere ett T ledd på kaldtvannet til vannet til oppvaskkummen for å hente vann til Oppvaskmaskin.

Noen som vet om en rørlegger i Drammens omr. som kan gjøre dette etter 26 okt ?

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
miata skrev:
Noen som vet om det er lov å montere ett T ledd på kaldtvannet til vannet til oppvaskkummen for å hente vann til Oppvaskmaskin.
Om det er lov aner jeg ikke 8) men det er nå det som er gjort her hos oss.
Rørlegger som gjorde jobben så man kan vel regne med at det er gjort "by the book"

/jan

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.101
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Det må være helt kurant. Jeg har i hvert fall slikt T-ledd på kjøkkenet mitt - med stoppekran i enden - og det er ikke noe jeg har funnet på selv, men er noe som har vært slik siden huset var nytt. Og hvordan skulle man ellers gjøre det? Man kan da ikke forlange at man skal legge et separat rør helt fra hovedinntakskranen? En hvilken som helst rørlegger - også i Drammen og omegn fikser dette. Det er bare å ringe og håpe på at du treffer på en som er sulten nok til å gå løs på en såpass liten jobb.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.450
Torget vurderinger
0
Hos meg går det via vannkranen på kjøkkenbenken. Det er en liten kran under "hovedkranen" der vannet til oppvaskmaskinen kan stenges uten å stikke hodet ned i virrvarret som er i skapet under oppvaskkummen.

Det der monterte jeg faktisk selv, uten å spørre noen rørlegger. Ikke vanskelig i det hele tatt. Fra kranen går vannet først til en trykkregulator som begrenser vanntrykket inn på oppvaskmaskina, sikket ikke helt nødvendig men likevel.., deretter går vannet til en "dings" som stenger vannet hvis det oppstår lekkasje. Fungerer såvidt jeg forstår slik at et lite vannhjul inne i den snurrer rundt og stenger av vannet hvis det snurrer lenge nok. Når vannet slutter å strømme resettes systemet. Genialt faktisk! Fra mengdebegrenseren går vannet inn i oppvaskmaskina.

Når det gjelder skjøtetsykker og T stykker så er det ikke noe problem å montere slike så lenge rørene og skjøte/T stykkene ligger utenpå veggen. Når røret ligger inne i vegg / gulv er det begrensinger på slikt. Tanken bak er vel at lekkasjer skal oppdages tidlig. Ligger det inne i vegg / gulv vil det gå lang tid ( stor omfattende skade ) før det oppdages. Logisk nok er det i slike skjøter / T stykker risikoen for lekkasjer er størst.

Før en "fagmann" kommer ilende med melding om at det jeg har gjort er ulovlig må jeg bare si at den gangen da jeg byggde var det kun der håndverkerloven gjaldt det ville vært ulovlig, og i følge byggeavd på kommunen gjaldt den ikke på landsbygda i min kommune den gangen. "Rørleggeren" som gjorde mesteparten av røranlegget var forøvrig min bror som får betalt for å være øyenlege spesialist, men som ellers er en utmerket bilmekaniker og framifrå billakkerer. DIY er en familiær greie !!

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.264
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Er noe med at kjøkken ikke er våtrom. Skal da være utført av fagmann. Var slik tidligere. Mulig det er endret nå.

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
39.390
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
miata skrev:
Er jo helt klart dette lov :)
Har samme løsning som Spiralis, altså en avgrening fra kaldtvann på kjøkken batteriet, men ditto egen kran for oppvaskmaskin. Bare kjør på, enten på egen hånd eller via rørlegger ;D

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
14.722
Sted
Bergstaden
Gjenoppliver denne gamle tråden med håp om at noen kan svare på hva man skal gjøre når man har koblet fra en oppvaskmaskin, og ønsker å tette igjen avløpet som er på vannlåsen under vasken.

Hvor får jeg kjøpt noe å tette igjen en av de niplene som står vannrett opp fra vannlåsen med (ligner på de vist på bildet under her), etter at oppvaskmaksinen er koblet fra?

Bildet er lånt fra nettet.

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Juridisk sett er det ingen regler på rørleggerarbeid, slik at det kan du fint selv gjøre.

Men, ofte finnes det klausuler i innboforsikringer som krever at det skal brukes autoriserte rørleggere på slikt arbeide. Hvis du får skade som følge av ditt egenhendige arbeide, så er det mulig du ikke vil få dekning og/eller avkortning på erstatningen. Hvis alt går fint så er det ingen probelem.

*edit* Åh, tråd fra 2009 :eek:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.288
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Du får sikkert et passende blindlokk hos en rørlegger. Hvis man må ha rørlegger på en slik jobb for at forsikringen skal gjelde så har det gått for langt....

Ble medlem
12.03.2012
Antall liker
8.275
Sted
Laksevåg - Bergen
Klipp ut en rund bit av en sykkelslange. Brett slangebiten rundt hullet og fest denne med en slangeklamme. Bruk hjerne litt kontaktlim mellom rørstubben og slangebiten. Blir pottetett :)

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.301
Er uansett ikke snakk om vann under trykk så begrenset hvor galt det kan gå (og hvor mye som skal til for å tette det). Er også lett å oppdage om det skulle lekke noen dråper.

230v og vann under trykk bør overlates til fagfolk da konsekvensene er potensielt store om noe går galt.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.288
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Er uansett ikke snakk om vann under trykk så begrenset hvor galt det kan gå (og hvor mye som skal til for å tette det). Er også lett å oppdage om det skulle lekke noen dråper.

230v og vann under trykk bør overlates til fagfolk da konsekvensene er potensielt store om noe går galt.

Hvor ofte er man under benken å sjekker? Om det kommer en desiliter hver gang man tømmer ut en bøtte vann er det ikke lenge før benken med mer må skiftes. En sykkelslange gjør sikker jobben en tid men et blindlokk koster heller ikke mange kronene. Han må vel allikevel ha blindplugg til vanntilførselen til maskinen med mindre han har kran som han stoler 100% på. Jeg ville satt en plugg på det rører i tilfelle rottefelle.

Z

Zomby_Woof

Gjest
SLANGKL?MMA,8,3-8,8 MM

Det fulgte med noe i denne retningen til min Bosch. Sitter som bare det etter et par år, på mion vannlås (jeg gjetter at du også har en IKEA Atlant?). Under benken sjekker jeg mer eller mindre nøye hver gang jeg kaster noe i søpla, flere ganger om dagen. Jeg er ikke spesielt bekymret.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
14.722
Sted
Bergstaden
Du får sikkert et passende blindlokk hos en rørlegger. Hvis man må ha rørlegger på en slik jobb for at forsikringen skal gjelde så har det gått for langt....
Jeg hadde håpet å finne noe på en vanlig butikk type Clas'ern, Biltema, Megaflis, e.t.c. uten å måtte involvere rørlegger. Har forøvrig sjekket alle de nevnte, så derfor spør jeg her etter konkrete råd. :)

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
14.722
Sted
Bergstaden
Klipp ut en rund bit av en sykkelslange. Brett slangebiten rundt hullet og fest denne med en slangeklamme. Bruk hjerne litt kontaktlim mellom rørstubben og slangebiten. Blir pottetett :)
Da er det vel bedre å ta en krympeslange som er ment til å "blende" kabelender og krympe på, for det har jeg. Med lim inni. Men er usikker på om det er godt nok, vann har en tendens til å komme seg fram overalt, så vil helst bruke noe som er beregnet for oppgaven og 100% garantert å funke.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
14.722
Sted
Bergstaden

Jeg skal blende igjen sluket i en leilighet som skal selges, derfor er det greiest å gjøre dette på en måte som er nærmest garanert å ikke gå galt, så jeg slipper å høre noe om det i framtiden og i tillegg slipper å finne ut hva en eierskifteforsikring egentlig er god for. :)

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
14.722
Sted
Bergstaden
SLANGKL�MMA,8,3-8,8 MM

Det fulgte med noe i denne retningen til min Bosch. Sitter som bare det etter et par år, på mion vannlås (jeg gjetter at du også har en IKEA Atlant?). Under benken sjekker jeg mer eller mindre nøye hver gang jeg kaster noe i søpla, flere ganger om dagen. Jeg er ikke spesielt bekymret.
Det du linker til der er jo bare slangeklemma. Det jeg leter etter er den greia som er ment å klemmes fast med slangeklemme, til nettopp dette formålet. :)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Ahhh... Feillest så det holder, my bad.

Hvis det er sånn at du har nevnte IKEA Atlant som på det lånte bildet, kjøp hele greia nytt på IKEA.

Det koster en hundrings: ATLANT Bunnventil/vannlås 1 kum - IKEA

Og om du ikke skal ha på ny oppvaskmaskinslange, så er det ikke noe trykk å snakke om. Bare det som blir når du tømmer en full oppvaskkum. Det er ikke store greiene. Om du skal koble til ny oppvaskmaskin eller vaskemaskin, så kommer det en pumpe inn i bildet som nok kan gi mer trykk om vannet ikke renner fritt ned i avløpsrøret, men likevel.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.125
Bare å gå til en rørleggerforetning så får du det du skal ha, nemlig ett lokk. Hvis det blir trykk i det området rett under vasken så er en lekkasje i lokket/pluggen det minste problemet.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Verste problemet med en utett stuss nedenfor vannlåsen bør være lukt, ja.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.125
Avløpet til oppvaskmaskinen er vel montert over vannlåsen?

Z

Zomby_Woof

Gjest
My bad igjen. Men som sagt. 100 spenn for ny. Og det skal renne unna.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
14.722
Sted
Bergstaden
Ahhh... Feillest så det holder, my bad.

Hvis det er sånn at du har nevnte IKEA Atlant som på det lånte bildet, kjøp hele greia nytt på IKEA.

Det koster en hundrings: ATLANT Bunnventil/vannlås 1 kum - IKEA

Og om du ikke skal ha på ny oppvaskmaskinslange, så er det ikke noe trykk å snakke om. Bare det som blir når du tømmer en full oppvaskkum. Det er ikke store greiene. Om du skal koble til ny oppvaskmaskin eller vaskemaskin, så kommer det en pumpe inn i bildet som nok kan gi mer trykk om vannet ikke renner fritt ned i avløpsrøret, men likevel.
Bare å gå til en rørleggerforetning så får du det du skal ha, nemlig ett lokk. Hvis det blir trykk i det området rett under vasken så er en lekkasje i lokket/pluggen det minste problemet.
Verste problemet med en utett stuss nedenfor vannlåsen bør være lukt, ja.
Aner ikke om det er IKEA vannlås som sitter der, men hvis det bare er å bytte den eksisterende med en som ikke koster mer enn en hundrelapp, så er faktisk det kanskje den beste løsningen. Bildet jeg lånte på nettet var bare for å illustrere etter hukommelsen ca. hva jeg var ute etter.
Denne løsningen forutsetter naturligvis at det ikke er noe hokus pokus å bytte en vannlås, noe jeg aldri har gjørt før. :)

Det er ikke noe trykk å snakke om, men etter at jeg fjernet oppvaskmaskinen har det rent over med såpeskum/vann og ned i en bøtte jeg heldigvis var forutseende nok til å sette under vannlåsen, etter at man har brukt håndsåpe og Zalo i vasken over. Så det er nok helt nødvendig å få tettet dette på forsvarlig måte. Men jeg kan prøve å høre med en rørleggerforretning om de har et "lokk" som passer til dette. :)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Hvis det er noe annet enn IKEA, så kan det muiligens koste litt mer. Men dyrt tror jeg neppe det er i noe tilfelle. Såpeskum kan lett renne over, men om det renner over vann, så ville jeg nok spurt i en rørleggerbutikk om det er noe å bekymre seg for.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
14.722
Sted
Bergstaden
Etter hukommelsen er den ikke helt ulik den til IKEA, så hvis det er plankekjøring å bytte den er det et alternativ.

Var iallfall vann og såpeskum som hadde rent over bl.a. etter at vannet hadde stått på for fullt en stund, så jeg er helt sikker på at dette skal tettes forsvarlig før kåken legges ut for salg. :)

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.288
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Dette burde være en standard dimensjon så om du kjøper en vannlås på Biltema så sitter det kanskje et lokk på denne som du bare kan flytte over.....

Glem dog ikke vanntilførsel til maskinen. Der er det normalt en kran på batteri. Hvis noen åpner denne ved en feil blir det vått under benken med mindre du har satt i en blindplugg....

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.061
Torget vurderinger
2
Vel "rørleggeren" i byggfimaet som bygget min nåværende "nybygde"bolig klarte å:
1. Ikke monteret blindlokk på forgrening under vasken= avløpsvann fra vask rant ut i kjøkkenskal om vaskemaskin og vask ble tømt samtidig
2. Ikke festet/dratt til endelokk på dødende på hovedvannsleding inn i boligen.Tilfedligvis oppdaget jeg pipende vann ved ved annet arbeid i himlingen på badet,
3.Manglende blindlokk på forgrening fra TOALETTAVLØP, gav kloakklukt i boligen .Måtte åpne vegg for å finne årsaken og rette opp!!!
4. Da er det nesten kan bagatell at varmt og kaldt vann var byttet om på gjeste WC.
5. Stoppekran på vann til WC vask ikke montert

Nei IKKE øverlat dette til et NORSK RØRLEGGERFIRMA MED NORSKE ARBEIDERE. Gjør jobben sjøl :mad:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
14.722
Sted
Bergstaden
Dette burde være en standard dimensjon så om du kjøper en vannlås på Biltema så sitter det kanskje et lokk på denne som du bare kan flytte over.....

Glem dog ikke vanntilførsel til maskinen. Der er det normalt en kran på batteri. Hvis noen åpner denne ved en feil blir det vått under benken med mindre du har satt i en blindplugg....
Det var det jeg tenkte også, at et sånt lokk som dere kaller det, er standard hyllevare hos alle som selger rørdeler. Uansett, tviler litt på at det er en del som bare kan flyttes over, de niplene er laget sånn at de er helstøpte og må sages eller borres opp før man kobler til noe første gangen.

Vanntilførselen til maskinen er tettet igjen med en blindmutter i messing og passende pakning, så det er tatt hånd om allerede. :)

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
14.722
Sted
Bergstaden
En liten oppdatering, jeg ser ikke bort fra at mange har ventet i åndeløs spenning for å vite framdriften i denne saken. Det var Pinky som traff spikeren rettest på hodet, selv om de kalte det noe annet enn "lokk". Uansett, jeg fikk nesten ikke snakket ferdig og framlagt problemet før mannen bak disken var borte ved en piggreol full av diverse forpakninger og plukket fram en slik:
IMAG0448.jpg

Han mente at det bare var å tre den over nippelen, ferdig jobb. Men hvis jeg ville kunne jeg sette på en slangeklemme i tillegg for sikkerhets skyld. Så da ble det sånn:
IMAG0449.jpg

Så løsningen finnes, men man finner den ikke på verken Biltema, Clas'ern, Jula, El-kjøp eller Megaflis, for det var de stedene jeg prøvde først. Jeg var i en Comfort butikk og fant denne, men tipper de fleste rørleggerforretninger fører noe tilsvarende.

Topp Bunn