Korte nettverkskabler - hvor finner jeg det?

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
23.164
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Må ha en del korte nettverkskabler (12 stk), maks lengde 30cm - hvor finner en som sliter med å lage slike selv dem ?

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Antall liker
1.327
Torget vurderinger
4
Så korte kabler er skjelden som hyllevare for ordinære forbrukere. Ta kontakt med noen som holder på med slikt til daglig, f.eks din lokale Bravida eller lignende. Proffgutta bruker forskjellige korte kabler i serverrom og liknende,

Alternativt er Ebay er din venn

$1 per sykk med overkommelig frakt.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
8.666
Sted
Holmestrand
...jeg har brukt mange timer ute hos kunder med å feilsøke problemer som har stammet fra dårlige hjemmelagde nettverkskabler. Ikke så sikker på at det er så mye å hente på dette. Selv har jeg alt som skal til,men kjøper ferdig terminerte ledninger selv.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.100
Torget vurderinger
1
Er det lov å spørre hva de skal brukes til? det er uansett vanskelig å klare standeren til cat5 med selvlaget, og på cat6 kan du bare glemme det!

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.131
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Blue Jeans Cables (BJC) selger ferdigterminerte Belden cat5e kabler i bortimot alle lengder og farger, til en fornuftig pris. Priseksempel 1 fot: $2.75

Som en pussighet kan nevnes at BJC US tilbyr lengder som er multipler av 1 fot, leverer BJC UK lengder som er multiple av 25cm, og med 50cm som korteste alternativ.

Det vil i praksis si at BJC (US+UK) kan levere ethernetkabler i lengdene 30cm, 50cm, 60cm, 90cm, 100cm, 120cm, 150cm, 180cm, 200cm, 210cm osv. osv..

stolpe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.09.2008
Antall liker
1
Torget vurderinger
1

espen-hj

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.08.2010
Antall liker
22
Torget vurderinger
4
Roald skrev:
Er det lov å spørre hva de skal brukes til? det er uansett vanskelig å klare standeren til cat5 med selvlaget, og på cat6 kan du bare glemme det!
Vanskelig? Dette gjør hundrevis av folk daglig og lever av det. så det er fullt oppnålig. Det er dog visse hensyn man må ta når man terminerer

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.100
Torget vurderinger
1
Nå har jeg terminert min del av RJ45 derav spørsmålet om hva de skal brukes til, å klare å opprettholde next egenskapene til cat5 er ikke så enkelt…. Cat6 er ikke mulig å lage selv.

Og hvorfor importere disse selv? Det er flere steder du sannsynligvis får dette på dagen med en kvalitet som er garantert bedre enn selvlagd.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.028
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hvorfor er det ikke mulig å lage cat6 selv? Er det pga. tykkelsen?
Selv bruker jeg cat5e som jeg har laget mange av selv. For trekking rundt i hus og slikt.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Cat6 kabler er mulig å terminere men cat5 er lettere å hanskes med når de skal inn i rj-45 pluggene, har du strekk under 100 meter ser jeg ingen grunn for å bruke cat6 om du ikke har bruk for den ekstra skjermingen på noen vis.

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
23.164
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Hva det skal brukes til - jo, jeg skal ha korte kabler fra modem/switch og til der alle mine nett-porter er koblet til ( vi snakker om ca. 30cm ). De jeg finner i butikkene her er minimum 1m - noe som fører til mange lange kabler hengende på en plass.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.100
Torget vurderinger
1
Det er på grunn av utformingen til cat6 RJ45 den er annerledes oppbygd for å klare next kravene og jeg har enda ikke sett disse pluggene i løssalg.

Ja selvlagde kabler virker som regel(kort lengde/ liten trafikk), men hadde du kjørt en test på disse er jeg rimelig sikker på at godt over 50% hadde feilet.

espen-hj

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.08.2010
Antall liker
22
Torget vurderinger
4
Roald skrev:
Det er på grunn av utformingen til cat6 RJ45 den er annerledes oppbygd for å klare next kravene og jeg har enda ikke sett disse pluggene i løssalg.
Selges hos multicom, mobilestore, alle el grossister, hpx...the list goes on

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.100
Torget vurderinger
1
johnnygrandis skrev:
Cat6 kabler er mulig å terminere men cat5 er lettere å hanskes med når de skal inn i rj-45 pluggene, har du strekk under 100 meter ser jeg ingen grunn for å bruke cat6 om du ikke har bruk for den ekstra skjermingen på noen vis.

Strekk på over hundre meter eksisterer ikke i en godkjent installasjon, 90m + 5m patch i begge ender og cat6 trenger ikke å være skjermet.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.100
Torget vurderinger
1
espen-hj skrev:
Roald skrev:
Selges hos multicom, mobilestore, alle el grossister, hpx...the list goes on

Nei, det du finner der er vanlige rj45 det er ikke de samme modulærpluggene

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.100
Torget vurderinger
1
HoJ skrev:
Hva det skal brukes til - jo, jeg skal ha korte kabler fra modem/switch og til der alle mine nett-porter er koblet til ( vi snakker om ca. 30cm ). De jeg finner i butikkene her er minimum 1m - noe som fører til mange lange kabler hengende på en plass.

http://alcadon.no/

Om du ikke får handle der send meg en PM

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Roald skrev:
johnnygrandis skrev:

Strekk på over hundre meter eksisterer ikke i en godkjent installasjon, 90m + 5m patch i begge ender og cat6 trenger ikke å være skjermet.
Hva skjer da over 100 meter med en cat5e kabel kontra en cat6 kabel om du har Gigabit støtte i nettverket ?
Jeg tenker siden det tydeligvis ikke er godkjent.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.621
Torget vurderinger
4
Stort sett går det bra ved "normalt" bruk.
Det gjør det ihvertfall hos meg og hos mange andre.
Men som Roar sier, i extreme tilfeller blir det trøbbel.

Typisk symptom : nettverket går "plutselig" i sirup, kanskje til og med hyppige brudd uten noen god forklaring.
Det er ihvertfall det jeg har vært borti...

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.100
Torget vurderinger
1
Litt usikker på hva du mener men svarer likevel……

Om man kjører 10, 100 eller 1000 på cat5e eller cat6 skjer stort sett det samme når du kommer et stykke over 100m, ytelsen går ned. Hvor langt over 100m man kommer før det slutter og virke helt er avhengi av utstyr og kvaliteten på terminering/kabelforlegning som er gjort.

Jeg har aldri sett noe virke over 130m…..

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Ok.

Sitter tydeligvis på noe feil info fra Mac1 forumet der jeg ble forespeilet at om du hadde Gigabit nettverk og hadde kabelstrekk på over 100 meter måtte det være cat6 kabel ellers ville hastigheten få en alvorlig knekk. (over de nevnte 100m)

Hva er da mest fordeler med cat6 kontra 5e kabel, jeg spør da av ren nysjerrighet ?

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.100
Torget vurderinger
1
Forskjellen er båndbredde - 125 vs 250mhz fordel cat6.

Med tanke på hjemmebruk kan du da få 10g i inntil 33m om utstyret støtter dette.
Har du lengre lengder må du opp til cat6a 500mhz og kjører 10g 100 meter.

Så har du cat7 som kommer bare i skjermet og har ca1ghz båndbredde.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Kabel for 10 Gbps Ethernet
Roald skrev:
Forskjellen er båndbredde - 125 vs 250mhz fordel cat6.

Med tanke på hjemmebruk kan du da få 10g i inntil 33m om utstyret støtter dette.
Har du lengre lengder må du opp til cat6a 500mhz og kjører 10g 100 meter.
Jeg fulgte litt med under utviklingen av 10 Gbps Ethernet. Man håpte initielt å også kunne bruke Cat 5e, men det gav man tidlig opp. Jeg mener å huske at man klarte 55 meter med Cat 6. De utviklet den nye Cat 6a for å nå 100 meter. Hvis jeg husker rett, var alien crosstalk det største problemet (særlig i store kabelbunter).

Et raskt søk ser ut til å understøtte både det jeg husker og det Roald skriver:
http://en.wikipedia.org/wiki/Category_6_cable#Maximum_length

Maximum length
[...]
When used for 10GBASE-T, Cat 6 cable's maximum length is 55 meters (180 ft) in a favourable alien crosstalk environment, but only 37 meters (121 ft) in a hostile alien crosstalk environment such as when many cables are bundled together. 10GBASE-T runs of up to 100 meters (330 ft) are permissible using Cat 6a.
Jeg antar at en normal bolig i de fleste tilfeller vil være "a favourable alien crosstalk environment"? Man legger jo (normalt) kun én eller noen få kabler i hver "bunt".

Selvlaget kabel
Jeg har strukket og terminert noe Cat 5e-kabel selv. Terminering med RJ45-hunn i blokker i veggkontakt (og patchepanel) er greit nok(, og kan lett omgjøres hvis man blingser).

Terminering med RJ45-hann er derimot noe ordentlig, tidkrevende dill når man gjør det ganske sjelden. Det er etter min mening og erfaring dårlig økonomi å gjøre dette selv, hvis man ikke absolutt må (av en eller annen grunn).

Jeg har også sett ganske mange halvdårlige dropkabler laget av lokalt firma. Man bør satse på fabrikklagde dropkabler.

Forhandlere
Noen forhandlere:

Topp Bunn