Må ha en del korte nettverkskabler (12 stk), maks lengde 30cm - hvor finner en som sliter med å lage slike selv dem ?
Du får samme type tang billigere hos Clas Ohlson, 199,- hos Amazon koster den 280,- + frakt/moms/tolleverlong skrev:http://www.amazon.com/gp/aw/d/B00084Y1ZI/ref=redir_mdp_mobile/181-8825468-6405651 + RJ45 EZ plugger.
Med den nye RJ45 EZ kan ALLE lage nettverkskabler.
Nei, det gjør du ikke. Det er den gamle typen RJ45. Den jeg snakker om heter EZ-RJ45.stejorge skrev:Du får samme type tang billigere hos Clas Ohlson, 199,- hos Amazon koster den 280,- + frakt/moms/tolleverlong skrev:http://www.amazon.com/gp/aw/d/B00084Y1ZI/ref=redir_mdp_mobile/181-8825468-6405651 + RJ45 EZ plugger.
Med den nye RJ45 EZ kan ALLE lage nettverkskabler.
Vanskelig? Dette gjør hundrevis av folk daglig og lever av det. så det er fullt oppnålig. Det er dog visse hensyn man må ta når man terminererRoald skrev:Er det lov å spørre hva de skal brukes til? det er uansett vanskelig å klare standeren til cat5 med selvlaget, og på cat6 kan du bare glemme det!
Selges hos multicom, mobilestore, alle el grossister, hpx...the list goes onRoald skrev:Det er på grunn av utformingen til cat6 RJ45 den er annerledes oppbygd for å klare next kravene og jeg har enda ikke sett disse pluggene i løssalg.
johnnygrandis skrev:Cat6 kabler er mulig å terminere men cat5 er lettere å hanskes med når de skal inn i rj-45 pluggene, har du strekk under 100 meter ser jeg ingen grunn for å bruke cat6 om du ikke har bruk for den ekstra skjermingen på noen vis.
espen-hj skrev:Selges hos multicom, mobilestore, alle el grossister, hpx...the list goes onRoald skrev:Det er på grunn av utformingen til cat6 RJ45 den er annerledes oppbygd for å klare next kravene og jeg har enda ikke sett disse pluggene i løssalg.
HoJ skrev:Hva det skal brukes til - jo, jeg skal ha korte kabler fra modem/switch og til der alle mine nett-porter er koblet til ( vi snakker om ca. 30cm ). De jeg finner i butikkene her er minimum 1m - noe som fører til mange lange kabler hengende på en plass.
Det fins også versjoner med variable lengder på trommel, her er en av typene fra DX til en tier inkl frakt.HoJ skrev:Må ha en del korte nettverkskabler (12 stk), maks lengde 30cm - hvor finner en som sliter med å lage slike selv dem ?
Hva skjer da over 100 meter med en cat5e kabel kontra en cat6 kabel om du har Gigabit støtte i nettverket ?Roald skrev:johnnygrandis skrev:Cat6 kabler er mulig å terminere men cat5 er lettere å hanskes med når de skal inn i rj-45 pluggene, har du strekk under 100 meter ser jeg ingen grunn for å bruke cat6 om du ikke har bruk for den ekstra skjermingen på noen vis.
Strekk på over hundre meter eksisterer ikke i en godkjent installasjon, 90m + 5m patch i begge ender og cat6 trenger ikke å være skjermet.
Jeg fulgte litt med under utviklingen av 10 Gbps Ethernet. Man håpte initielt å også kunne bruke Cat 5e, men det gav man tidlig opp. Jeg mener å huske at man klarte 55 meter med Cat 6. De utviklet den nye Cat 6a for å nå 100 meter. Hvis jeg husker rett, var alien crosstalk det største problemet (særlig i store kabelbunter).Roald skrev:Forskjellen er båndbredde - 125 vs 250mhz fordel cat6.
Med tanke på hjemmebruk kan du da få 10g i inntil 33m om utstyret støtter dette.
Har du lengre lengder må du opp til cat6a 500mhz og kjører 10g 100 meter.
Jeg antar at en normal bolig i de fleste tilfeller vil være "a favourable alien crosstalk environment"? Man legger jo (normalt) kun én eller noen få kabler i hver "bunt".http://en.wikipedia.org/wiki/Category_6_cable#Maximum_length
Maximum length
[...]
When used for 10GBASE-T, Cat 6 cable's maximum length is 55 meters (180 ft) in a favourable alien crosstalk environment, but only 37 meters (121 ft) in a hostile alien crosstalk environment such as when many cables are bundled together. 10GBASE-T runs of up to 100 meters (330 ft) are permissible using Cat 6a.