Kortsluttet hypex SMPS600

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
Fasken. Ene blokka hadde slukket lysdiode og ingen lyd. Lykkeli var jeg da sikring viste seg å gått. Sikring skiftet men lykken var desverre kortvarig.

Det sa ganske enkelt:

BANG! når den skulle i aksjon igjen.

Noen fler som har erfart noe liknende? Det er snakk om Hypex SMPS600 v3 powersupply.

Regner med det bare er å bestille en ny etter å ha sett størrelsen på komponentene på kretskortet....
 

Vedlegg

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
En fordel å skru opp med variac etter sikringskift.
Da slipper man ødelegge enda mere hvis noe er galt.
Såfremt printet ikke er skadet, komponenter og skjema er tilgjengelig, så er det jo easy match å lappe sammen det der.....
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
Det ser unektelig knotete ut å fikse dette. Men en slik stjernesmell og tilhørende røyk som kom ut av undersiden av kretskortet vil jeg tro det er skader på fler komponenter og kretskort. Ikke er jeg kyndig til å skifte ut og jobbe med såpass små komponenter heller.

Ingen fler enn meg med slike uhell?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.290
Antall liker
34.828
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Bare når jeg selv har koblet feil.
Returnere den på garanti?
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
Jeg er usikker på alder. Har tenkt tanken.

Reparasjon ser jeg ikke på som aktuelt i dette tilfellet.
 

mwt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2007
Innlegg
294
Antall liker
14
Sted
vestfold
En fordel å skru opp med variac etter sikringskift.
Da slipper man ødelegge enda mere hvis noe er galt.
Såfremt printet ikke er skadet, komponenter og skjema er tilgjengelig, så er det jo easy match å lappe sammen det der.....
Variac på en switch mode power supply er ikke å anbefale, da disse er selv regulerende storsett over en stor spennings område :) men på lineare psu (med vanlig trafo) er variac helt safe :)

Men jeg vil gjerne kjøpe den defekte psu, send meg PM :)
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
340
Det ser unektelig knotete ut å fikse dette. Men en slik stjernesmell og tilhørende røyk som kom ut av undersiden av kretskortet vil jeg tro det er skader på fler komponenter og kretskort. Ikke er jeg kyndig til å skifte ut og jobbe med såpass små komponenter heller.

Ingen fler enn meg med slike uhell?
Send en mail til Jos hos hypex. Ta med serienummer på modulen. Mulig du er såpass heldig at de sender deg ny free of charge. Verdt å prøve i alle fall.

Vidar
 
Topp Bunn