Kosova

G

Gjestemedlem

Gjest
Kan ikke se noe godt komme ut av dette. Hvis hver lille landsby etterhvert vil ha sitt eget land, og er beredt på å kjempe for dette blir det bare krig, splid og ufred av det. Slik separatisme er en stygg uting og bør slås hardt ned på samme hvor det forskommer.

Norge bør ikke anerkjenne denne provinsen som et selvstandig land, selv om de bærer seg aldri så mye og leker selvstendige der nede.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.810
Antall liker
7.851
Gjestemedlem skrev:
Kan ikke se noe godt komme ut av dette. Hvis hver lille landsby etterhvert vil ha sitt eget land, og er beredt på å kjempe for dette blir det bare krig, splid og ufred av det. Slik separatisme er en stygg uting og bør slås hardt ned på samme hvor det forskommer.

Norge bør ikke anerkjenne denne provinsen som et selvstandig land, selv om de bærer seg aldri så mye og leker selvstendige der nede.
Vet ikke hvor godt du kjenner til Kosovo i Metohija / Kosova sin historie, men jeg har vanskelig for å se hva alternativet skulle ha vært for denne "landsbyen" med vel to millioner, med mindre man naturligvis skulle sitte på løsninger av typen "halvveis gravid" som ville vært tilfredsstillende for både Beograd og Pristina.

Norge kan velge å alliere seg med langt de fleste EU-land (minus Kypros, Slovakia, Romania og muligens Bulgaria, Hellas og Spania) og USA, eller med Russland og Kina. Mens serbere flest i årevis har vært inneforstått med at Kosovo ville bli, og ble like overrasket som resten av verden over at Putin valgte deres sak som nok en konflikt med USA/Vesten, så har nettopp Russland helt andre agendaer enn bare det å fremstå som "den prinsippielle forsvarer av internasjonal lov og orden".

Start med Malcolm.
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.300
Antall liker
21
Vi for håpe at vår kosovoalbanske mafia ser det opportunt å flytte hjem nå når de har en eget land å smugle narkotika og horer til...

Sleiven
 
G

Gjestemedlem

Gjest
noruego skrev:
Norge kan velge å alliere seg med langt de fleste EU-land (minus Kypros, Slovakia, Romania og muligens Bulgaria, Hellas og Spania) og USA, eller med Russland og Kina. Mens serbere flest i årevis har vært inneforstått med at Kosovo ville bli, og ble like overrasket som resten av verden over at Putin valgte deres sak som nok en konflikt med USA/Vesten, så har nettopp Russland helt andre agendaer enn bare det å fremstå som "den prinsippielle forsvarer av internasjonal lov og orden".

Start med Malcolm.
Ikke uventet av noen av disse tar avstand fra slik separatisme. Spania er jo plaget med dette selv og har lenge slitt med saparatistiske terrorister i baskerland som kemper og bomber for sin egen lille statsflekk. Det finnes slike minoriteter i mange av Europas og verdens stater, og mange steder er en viss grad av indre selvstyre på sin plass. Men der er en farlig vei å gå hvis man skal begynne å støtte slike bevegelser i de forskjellige landene. Man knuser fort noen vepsebol her hvis man ikke er forsiktige.

Skulle likt å se hvordan USA stilte seg hvis plutselig Alsaka eller de mexicanske minoritetene i sydvest statene skulle skarte sine separatistbevegelser og forlage egne land og territorier. Eller hvodan vi selv ville stilt oss hvis samene krevde eget land i alt nord for Trondhjem, og begynte å bevepne seg og søke støtte fra russerne og finnene...

Serbia er i sin fulle rett hvis de nå velger å sende styrker til Kososvo for å få slutt på dette tullet.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.853
Antall liker
8.172
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Alt etter kor stort landet er, vil det protesterast mot lausriving. Russland og Kina er sjølvsagt i mot - så store land er nødvendigvis samansette av mange minoritetar, og fylgjeleg er dei svært imot uavhengige småstatar.
Vi som er såpass etnisk homogene (vel, vi har baglarar og birkebeinarar, nokre få samar i storbyane pluss nokre gjestearbeidarar for syns skuld) burde iallfall godta at ein deler opp litt.
Til større ei eining er, dess større maktopphoping. Så vert det veldig attraktivt å ha denne makta. Og så endar det heile med krig og elende.
Dette lanserer eg no som Arve-teorien.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Dette er vel bare enda et bevis på at forskjellige folkeslag/ kulturer/ grupper ikke lett integreres om de flytter sammen, men holder seg til sin egne og ønsker helst å være med sine egne. Man ser hva som skjer i Kenya nå, plutselig kan det bety forskjell på liv og død hvilken stamme man tilhører.

Det flerkulturelle fellesskap viser seg ofte å være en fiasko.
Jeg er ellers ganske enig med Deph her, jeg synes ikke dette virker særlig positivt. Nå er vel, etter hva jeg har lest, Kosovo også senter for mye av den organiserte kriminaliteten i Europa, det er vel kanskje grunn til å tro at dette nå kan bli et fristed for kriminelle hvor kriminell mafia i prinsippet styrer.
 
S

Slubbert

Gjest
Sleiven skrev:
Vi for håpe at vår kosovoalbanske mafia ser det opportunt å flytte hjem nå når de har en eget land å smugle narkotika og horer til...
Men vi må jo ha noen som forsyner oss med det Staten i sin trang til å diktere folks livsførsel forbyr. Kanskje serberne kan få jobben som plaster på såret.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
Eller hvodan vi selv ville stilt oss hvis samene krevde eget land i alt nord for Trondhjem, og begynte å bevepne seg og søke støtte fra russerne og finnene...
Det samiske "territorale kravet" går da vitterlig langt sør for Trondheim, nede på Hedemarken en plass om jeg minnes rett, og så østover gjennom Sverige og Finland før de også vil ha en god bit av Nord Vest Russland.

Når samene begynner å røre på seg og proklamerer "Sapmi" kan du ta deg fan på at både Finnland og Russland kommer til å kjempe skulder til skulder med oss "nordmenn" ( I visse samiske miljøer kalles nordmenn for okkupanter, så du skal ikke se bort fra at dagen kommer! ) for å slå ned slik separatisme!

Tror nok det er større sjanse for at Putin kommer til å gjøre noe i sakens anledning enn at AP og Jens ville gjøre det !
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Dette er vel bare enda et bevis på at forskjellige folkeslag/ kulturer/ grupper ikke lett integreres om de flytter sammen, men holder seg til sin egne og ønsker helst å være med sine egne. Man ser hva som skjer i Kenya nå, plutselig kan det bety forskjell på liv og død hvilken stamme man tilhører.
Nei, det er et bevis på hvor galt det går hvis folk som hisser opp hverandre og bruker etnisk og religøs bakgrunn for å dele opp samfunn i mindre etnisk rensede og homogene biter. Det viser bare hvor ille en slik tankegang kan føre hen og hvor viktig det er å heller fokusere på hvordan folk leve godt og trivelig sammen uten helt unødvendige konflikter skapt av nasjonalistiske agitatorer og religøse ledere.

Problemet i Kenya er jo heller ikke at folk kommer fra forskjellige stammer, de har da levd lenge sammen uten store problemer. Striden skapes av politiske aktører som bruker slike nasjonalistiske og tilhøreighetsmessige argumenter for å skaffe seg selv makt og innflytelse på bekostning av andre.

Det er derfor det er så viktig å arbeide mot slik trangsynt båstenking og slutte å dele folk inn i grupper og gi dem kollektivt annsvar for hverandre. Litt det samme som Slubbert så greit beskrev nettopp i en annen tråd.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Jeg er ellers ganske enig med Deph her, jeg synes ikke dette virker særlig positivt. Nå er vel, etter hva jeg har lest, Kosovo også senter for mye av den organiserte kriminaliteten i Europa, det er vel kanskje grunn til å tro at dette nå kan bli et fristed for kriminelle hvor kriminell mafia i prinsippet styrer.
Ja denne provinsens største inntektskilde de siste årene har vel vært heroin og slaver. Så kan man jo tenke seg hvem som nå sitter med mest penger, makt og politisk innflytelse i denne opprørsprovinsen og selværklærte republikken. Det lover iallefall ikke mye bra for sivilbefolkningen, og når den værste lykkerusen har blitt til dundrende bakrus og landet styres av en hensynsløs mafia kan det nok fort bli et hovedsenter for kriminell virksomhet i Europa ja.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.853
Antall liker
8.172
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
Komponenten skrev:
Jeg er ellers ganske enig med Deph her, jeg synes ikke dette virker særlig positivt. Nå er vel, etter hva jeg har lest, Kosovo også senter for mye av den organiserte kriminaliteten i Europa, det er vel kanskje grunn til å tro at dette nå kan bli et fristed for kriminelle hvor kriminell mafia i prinsippet styrer.
Ja denne provinsens største inntektskilde de siste årene har vel vært heroin og slaver. Så kan man jo tenke seg hvem som nå sitter med mest penger, makt og politisk innflytelse i denne opprørsprovinsen og selværklærte republikken. Det lover iallefall ikke mye bra for sivilbefolkningen, og når den værste lykkerusen har blitt til dundrende bakrus og landet styres av en hensynsløs mafia kan det nok fort bli et hovedsenter for kriminell virksomhet i Europa ja.
Det er greitt å samle alt på ein stad, som sentraliseringspolitikarane vi har her i landet likar å seie....
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Dette er en historisk feil. Det kan ikke bli slik at minoriteter rundt omkring rotter seg sammen på et lite område og griner seg til statsdannelse. Kosovo er blitt oversvømt av muslimske albanere i årevis, og når de nå er blitt i flertall, på bekostning av den opprinnelige befolkningen, er FN lette å få med på laget.
Dette fører bare ufred med seg, og kan utmerket godt være starten på en ny konflikt mellom øst og vest.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.661
Antall liker
10.143
Det er vel ikke lenge før Israel Kosovo må utvide arealet sitt.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Pink_Panther skrev:
Det er vel ikke lenge før Israel Kosovo må utvide arealet sitt.
Jeg skjønner at du ser likheter med konflikten i midtøsten.

Hvilke likheter ser du?
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.661
Antall liker
10.143
oddgeir skrev:
Pink_Panther skrev:
Det er vel ikke lenge før Israel Kosovo må utvide arealet sitt.
Jeg skjønner at du ser likheter med konflikten i midtøsten.

Hvilke likheter ser du?
Ikke annen likhet enn at en folkegruppe slår seg ned et sted og etter en tid proklamerer det som eget land.
Jeg skjønner at du ser forskjeller.
Hvilke forskjeller ser du?
 
S

Slubbert

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Vi har dette med Guds utvalde.......men støtta frå USA er der, ja.
Den er nok også for mange her det springende punkt.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Pink_Panther skrev:
oddgeir skrev:
Pink_Panther skrev:
Det er vel ikke lenge før Israel Kosovo må utvide arealet sitt.
Jeg skjønner at du ser likheter med konflikten i midtøsten.

Hvilke likheter ser du?
Ikke annen likhet enn at en folkegruppe slår seg ned et sted og etter en tid proklamerer det som eget land.
Jeg skjønner at du ser forskjeller.
Hvilke forskjeller ser du?



Israel ble da faktisk opprettet av FN. Hvorvidt det var særlig smart eller moralsk riktig vetta'fan, antakelig skyldtes det en kollektiv skyldfølelse pga jødeutryddelsene under krigen. Men likevel gjenstår at staten Israel ble opprettet av FN, med sterk støtte fra det daverende Sovjet, og tilsvarende skepsis fra Storbritania. Ting kan snu seg i årenes løp!

Når det gjelder "utenlandske"-bosetninger og territoriale "utvidelser" av Israel er det hevet over enhver tvil at disse er folkerettsstridige!

Når det så kommer til Israels grunner for å bryte folkeretten vil man komme inn i et villniss av politiske unskyldninger og beskyldninger. Den debatten orker jeg ikke ta i kveld! :-\

Men saken er at FN sanksjonerte Israel og ikke Kosovo, deri ligger et hav av forskjell. Det verste er at hvis FN nå godtar det som har skjedd i Kosovo vil det samtidig legitimere Israels annektering av områder som helt klart tilhører nabostater! Og "problemet Midt Østen" vil være fjernere fra løsning enn noensinne!
 
G

Gjestemedlem

Gjest
I samme slengen har man greit å skade vestens forhold til Serbia og drevet dem solid mot Russland i stedet med dette holdeløse knefallet for separatistisk tyveri av deres landområder.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2270471.ece

Jeg begynner å lure på hvem som egentlig står bak denne manøveren og av hvilken grunn. Det er vel kun Bushgjengen som er stupid og kynisk nok til å ofre balkans stabilitet for å oppnå et eller annet politisk fortrinn på andre områder. Kanskje som en forløper til å ville dele opp Irak i seraprate småbiter som er lettere for dem å håndtere?

Det er helt utenkelig at Kosovo ville ha våget å erklære en stat uten å ha blitt lover støtte for dette på forhånd fra USA og de store Europeiske landene.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Gjestemedlem skrev:
Jeg begynner å lure på hvem som egentlig står bak denne manøveren og av hvilken grunn.
Dette er nok et latterlig forsøk fra FN / Nato på å kjøpe seg fred med den muslimske befolkningen. Men hvis de tror at det er dette som skal til, tar de skammelig feil. Dette vil spre seg som ild i tørt gress, i første omgang over hele det østlige Europa.
 

Alfred

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.10.2007
Innlegg
63
Antall liker
0
Serberne har ingen ting i Kosovo å gjøre, unntatt noen ganske få. Likevel har Serbia grovt undertrykt kosovarene i årevis. Kan ikke se annet enn rettferdighet i at Kosovo får styre seg selv. Heldigvis er Stoltenberg og Gahr for en gangs skyld enige med meg. Russlands sabelrasling er patetisk. Serbernes angrep på ambassader er pinlig.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Alfred skrev:
Serberne har ingen ting i Kosovo å gjøre, unntatt noen ganske få.
Kosovo er en del av Serbia og de som bor der er per definisjon Serbere uavhengig av etnisk bakgrunn.

Det er ganske mange hundre tusen etniske serbere som er drevet på flukt fra sine hjem i Kosovoprovinsen. At opprørerne har skaffet seg er flertall i enkelte småområder av Serbia gir dem ingen ligitimitet til å tilrane seg territoriet av den grunn. Kosovo er en provins i Serbia. Hadde det vært en avstemming i hele serbia om denne biten skulle løsrives var det en annen sak. Men dette blir omtrent som om innbyggerene i Bergen skulle holde sin egen lokale avstemning og danne en egen stat i Hordaland.


Likevel har Serbia grovt undertrykt kosovarene i årevis.
Ja det er alvorlig, men løsningen er ikke å røve seg land og behandle serberne der på samme måte selv.


Kan ikke se annet enn rettferdighet i at Kosovo får styre seg selv.
En viss grad av indre selvstyre er ingen dum løsning, men løsrivelse fra resten av Serbia er forkastelig.


Russlands sabelrasling er patetisk.
Det er mest for å gi uttrykk for at dette er en folkeretslig kriminell handlig, og viser tydelig hvor inkonsekvent vestlige land kan være når de skal bekjempe separatisme og annen terrorisme. Det er forøvrig mest for sysn skyld og en nødvendighet siden Russland ikke støttet Serbia i konflikten med Nato for noen år siden. Ikke noe dramatisk i dette.


Serbernes angrep på ambassader er pinlig.
Nei, den er helt forståelig. Men det er pinlig for Serbia at de ikke er i stand til å tilby ambasadene god nok beskyttelse mot de sinte demonstrantene.


Når USA og de viktige delene av Europa støtter separatistene så er det forståelig at Norge gjør det samme etterhvert. Vi har jo god tradisjon for ikke å tenke selv i slike saker. Men vi kunne godt ha ventet en måned eller to og ikke vært blandt de første for gav etter for dette. Slikt skader bare Norges omdøme.

Hvis Serbia ser seg nødt til å ta tilbake sine landområder i kossovoprovinsen med makt så skal ikke jeg kritisere dem for det. Det er kanskje det som er nødvendig for å sette en stopper for fremtidige separatistsprell i regionen.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Burde vi ikkje prøve å ta attende Island snart, Deffe?
Det er vel større mulighet for at vi mister hele eller deler av Svalbard. Kanskje den russisktalende minoriteten ønsker å danne sin egen republikk på øyen?
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
Kosovo er en del av Serbia og de som bor der er per definisjon Serbere uavhengig av etnisk bakgrunn.

Det er ganske mange hundre tusen etniske serbere som er drevet på flukt fra sine hjem i Kosovoprovinsen. At opprørerne har skaffet seg er flertall i enkelte småområder av Serbia gir dem ingen ligitimitet til å tilrane seg territoriet av den grunn. Kosovo er en provins i Serbia. Hadde det vært en avstemming i hele serbia om denne biten skulle løsrives var det en annen sak. Men dette blir omtrent som om innbyggerene i Bergen skulle holde sin egen lokale avstemning og danne en egen stat i Hordaland.

Ja det er alvorlig, men løsningen er ikke å røve seg land og behandle serberne der på samme måte selv.

En viss grad av indre selvstyre er ingen dum løsning, men løsrivelse fra resten av Serbia er forkastelig.

Det er mest for å gi uttrykk for at dette er en folkeretslig kriminell handlig, og viser tydelig hvor inkonsekvent vestlige land kan være når de skal bekjempe separatisme og annen terrorisme. Det er forøvrig mest for sysn skyld og en nødvendighet siden Russland ikke støttet Serbia i konflikten med Nato for noen år siden. Ikke noe dramatisk i dette.

Nei, den er helt forståelig. Men det er pinlig for Serbia at de ikke er i stand til å tilby ambasadene god nok beskyttelse mot de sinte demonstrantene.

Når USA og de viktige delene av Europa støtter separatistene så er det forståelig at Norge gjør det samme etterhvert. Vi har jo god tradisjon for ikke å tenke selv i slike saker. Men vi kunne godt ha ventet en måned eller to og ikke vært blandt de første for gav etter for dette. Slikt skader bare Norges omdøme.

Hvis Serbia ser seg nødt til å ta tilbake sine landområder i kossovoprovinsen med makt så skal ikke jeg kritisere dem for det. Det er kanskje det som er nødvendig for å sette en stopper for fremtidige separatistsprell i regionen.
OIII !!!
Jeg er helt enig med deg i det du skriver her?? En av oss er garantert syk og bør holde sengen! ;D

Da er spørsmålet: " Er det du eller jeg som har feber? " ;D ;D ;D ;D ;D ;D
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.853
Antall liker
8.172
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Hadde det ikkje vore for Christian og Fritjof sine glatte tunger og gode internasjonale nettverk (t.d. til kaiser Wilhelm), hadde vi spart oss dette oljefondsstresset. Svenskane kunne brukt det til å søkje om OL i Årø..

Eg har lite tru på kor effektivt det er å styre eit land rettferdig der fleire etniske grupper har opa konflikt med kvarandre. Gjev dei kvart sitt, meiner eg.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Spiralis skrev:
Da er spørsmålet: " Er det du eller jeg som har feber? " ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Jeg har også med stigende bekymring lagt merke til at Dephen deler mitt syn, som som alltid er det eneste rette), i denne saken. Tanken på sykdom har streifet meg, og når jeg nå ser at flere enn meg tenker i samme baner, blir jeg bare sikrere i min sak.

Kan oppholdet i Tyrkia ha skadet ham på noe vis? Har han fått solstikk? Eller enda værre; (Gud forby!) Skarlagensfeber!! :eek:
 
G

Gjestemedlem

Gjest
oddgeir skrev:
Spiralis skrev:
Da er spørsmålet: " Er det du eller jeg som har feber? " ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Jeg har også med stigende bekymring lagt merke til at Dephen deler mitt syn, som som alltid er det eneste rette), i denne saken. Tanken på sykdom har streifet meg, og når jeg nå ser at flere enn meg tenker i samme baner, blir jeg bare sikrere i min sak.

Kan oppholdet i Tyrkia ha skadet ham på noe vis? Har han fått solstikk? Eller enda værre; (Gud forby!) Skarlagensfeber!! :eek:
Når du sier det så har jeg vært dårlig og holdt hus noen dager. Men ikke pga. solstikk. Det har vært kaldt som i et kjøleskap inntil i går, og jeg satt med ullsokker og tepper rundt meg og drakk te inntil jeg tinte opp.

Det er ikke noen ovn i leiligheten, og alle butikkene som selger ovner har betjening som ikke snakker et ord engelsk og som ikke har priser på produktene sine og helt sikkert er klar til å lure turister trill rundt. Men kommer det en ny kuldeperiode skal jeg heller la meg lure av dem enn å sitte å fryse en gang til.

Det er jo dog litt bekymrigsfult, hvis du forutsetter sykdom, om enn av forbigående karakter, for at noen skal være enig med deg i en sak.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
Det er jo dog litt bekymrigsfult, hvis du forutsetter sykdom, om enn av forbigående karakter, for at noen skal være enig med deg i en sak.
Nå var det altså ikke en uspesifisert noen jeg tenkte på, men DU!!! Og det blir faktisk en helt annen sak! ;D

Men når det gjelder Kosovo må jeg bare bøye meg i støvet over et upålagelig logisk resonement! ;) Kunne ikke gjort det bedre selv. :D :D

Kan det være at du er på vei hjem til hjorden igjen? Det står i "boken" at man skal være spesiellt glad og takknemlig for det bortkommne lam som kommer tilbake. ::)
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.810
Antall liker
7.851
Gjestemedlem skrev:
Alfred skrev:
Serberne har ingen ting i Kosovo å gjøre, unntatt noen ganske få.
Kosovo er en del av Serbia og de som bor der er per definisjon Serbere uavhengig av etnisk bakgrunn.

Det er ganske mange hundre tusen etniske serbere som er drevet på flukt fra sine hjem i Kosovoprovinsen. At opprørerne har skaffet seg er flertall i enkelte småområder av Serbia gir dem ingen ligitimitet til å tilrane seg territoriet av den grunn. Kosovo er en provins i Serbia. Hadde det vært en avstemming i hele serbia om denne biten skulle løsrives var det en annen sak. Men dette blir omtrent som om innbyggerene i Bergen skulle holde sin egen lokale avstemning og danne en egen stat i Hordaland.


Likevel har Serbia grovt undertrykt kosovarene i årevis.
Ja det er alvorlig, men løsningen er ikke å røve seg land og behandle serberne der på samme måte selv.


Kan ikke se annet enn rettferdighet i at Kosovo får styre seg selv.
En viss grad av indre selvstyre er ingen dum løsning, men løsrivelse fra resten av Serbia er forkastelig.


Russlands sabelrasling er patetisk.
Det er mest for å gi uttrykk for at dette er en folkeretslig kriminell handlig, og viser tydelig hvor inkonsekvent vestlige land kan være når de skal bekjempe separatisme og annen terrorisme. Det er forøvrig mest for sysn skyld og en nødvendighet siden Russland ikke støttet Serbia i konflikten med Nato for noen år siden. Ikke noe dramatisk i dette.


Serbernes angrep på ambassader er pinlig.
Nei, den er helt forståelig. Men det er pinlig for Serbia at de ikke er i stand til å tilby ambasadene god nok beskyttelse mot de sinte demonstrantene.


Når USA og de viktige delene av Europa støtter separatistene så er det forståelig at Norge gjør det samme etterhvert. Vi har jo god tradisjon for ikke å tenke selv i slike saker. Men vi kunne godt ha ventet en måned eller to og ikke vært blandt de første for gav etter for dette. Slikt skader bare Norges omdøme.

Hvis Serbia ser seg nødt til å ta tilbake sine landområder i kossovoprovinsen med makt så skal ikke jeg kritisere dem for det. Det er kanskje det som er nødvendig for å sette en stopper for fremtidige separatistsprell i regionen.
Usedvanlig mange lettvindtheter og mangel på kontekstuell forståelse fra Gjestemedlem her; - hvilket sannsynligvis også forklarer det like usedvanlige sammenfall i forståelse mot trådens slutt.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
noruego skrev:
Gjestemedlem skrev:
Alfred skrev:
Serberne har ingen ting i Kosovo å gjøre, unntatt noen ganske få.
Kosovo er en del av Serbia og de som bor der er per definisjon Serbere uavhengig av etnisk bakgrunn.

Det er ganske mange hundre tusen etniske serbere som er drevet på flukt fra sine hjem i Kosovoprovinsen. At opprørerne har skaffet seg er flertall i enkelte småområder av Serbia gir dem ingen ligitimitet til å tilrane seg territoriet av den grunn. Kosovo er en provins i Serbia. Hadde det vært en avstemming i hele serbia om denne biten skulle løsrives var det en annen sak. Men dette blir omtrent som om innbyggerene i Bergen skulle holde sin egen lokale avstemning og danne en egen stat i Hordaland.


Likevel har Serbia grovt undertrykt kosovarene i årevis.
Ja det er alvorlig, men løsningen er ikke å røve seg land og behandle serberne der på samme måte selv.


Kan ikke se annet enn rettferdighet i at Kosovo får styre seg selv.
En viss grad av indre selvstyre er ingen dum løsning, men løsrivelse fra resten av Serbia er forkastelig.


Russlands sabelrasling er patetisk.
Det er mest for å gi uttrykk for at dette er en folkeretslig kriminell handlig, og viser tydelig hvor inkonsekvent vestlige land kan være når de skal bekjempe separatisme og annen terrorisme. Det er forøvrig mest for sysn skyld og en nødvendighet siden Russland ikke støttet Serbia i konflikten med Nato for noen år siden. Ikke noe dramatisk i dette.


Serbernes angrep på ambassader er pinlig.
Nei, den er helt forståelig. Men det er pinlig for Serbia at de ikke er i stand til å tilby ambasadene god nok beskyttelse mot de sinte demonstrantene.


Når USA og de viktige delene av Europa støtter separatistene så er det forståelig at Norge gjør det samme etterhvert. Vi har jo god tradisjon for ikke å tenke selv i slike saker. Men vi kunne godt ha ventet en måned eller to og ikke vært blandt de første for gav etter for dette. Slikt skader bare Norges omdøme.

Hvis Serbia ser seg nødt til å ta tilbake sine landområder i kossovoprovinsen med makt så skal ikke jeg kritisere dem for det. Det er kanskje det som er nødvendig for å sette en stopper for fremtidige separatistsprell i regionen.
Usedvanlig mange lettvindtheter og mangel på kontekstuell forståelse fra Gjestemedlem her; - hvilket sannsynligvis også forklarer det like usedvanlige sammenfall i forståelse mot trådens slutt.
Du klarer vel bedre enn dette? Eller har sentimentaliteten og ukebladsromatikken overtatt for dine analytiske evner?

Når det gjelder kontekst er saken egentlig svært enkel. USA bygger opp store militærleire i Kosovo og de har gått med på å la dem bli selvstendig som en byttehandel. Mer komplisert er det egentlig ikke.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.810
Antall liker
7.851
Gjestemedlem skrev:
Du klarer vel bedre enn dette? Eller har sentimentaliteten og ukebladsromatikken overtatt for dine analytiske evner?

Når det gjelder kontekst er saken egentlig svært enkel. USA bygger opp store militærleire i Kosovo og de har gått med på å la dem bli selvstendig som en byttehandel. Mer komplisert er det egentlig ikke.
Beklageligvis har jeg ikke tid til å kommentere dine poenger; til det er Kosovosaken for kompleks. Men jeg kommer gjerne tilbake til saken den dagen du gir til kjenne større innsikt om Kosovo spesielt og Balkan generelt enn hva du har gjort i denne tråden. Malcolm er forøvrig fortsatt å anbefale, ikke minst med tanke på hvor du nå befinner deg.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.810
Antall liker
7.851
For dem som (fortsatt) måtte være interessert, så har politisk innflytelsesrike ICG akkurat sluppet DENNE (PDF) rapporten.
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Serbia har undertrykt Kosovo på det groveste, og drevet massemyrderier mot befolkningen. Det er rett og rimelig at Kosovo får rive seg løs. Grensene på Balkan er resultatet av tilfeldigheter, omtrent like vilkårlige som grensene mellom afrikanske stater. At Kosovos frihet stimulerer andre folk som også ønsker en egen stat, får så være. Hva er forresten galt med å gi baskere, palestinere og katalonere egne stater?
 
Topp Bunn