Dette temaet fortjener gode eksempler, så her er et lite bidrag. Jeg er ingen stor Elvis-fan, men har som seg hør og bør snust litt. Det har da blitt en og annen trivelig stund ut av det.
Steve Hoffmann, fetert guru, stod bak en BMG Special Products-utgave av Elvis-hits, "Elvis 24 Karat Hits!" (LPZ(2)-2040) med tilgang på originale taper, tidsriktig elektronikk, amerikanske presninger på 180+ Virgin Vinyl etc. Ikke måte på, med andre ord. Stor artikkel i Stereophile, der han forteller om sin virksomhet, men ikke vil gå i detaljer om nøyaktig hva han gjør med lyden.
Lyden er stor, fet og ganske imponerende. Gjennom en bekjent Elvis-entusiast og samler fikk jeg tilgang på en fillete "Elvis' Golden Records", RCA LPM 1707, 1958, som inneholder mange av de samme kuttene. Vinylen var i samme forfatning som coveret, omtrent så magen vrir seg. Og ganske riktig: her var det støy i rikelige mengder. Og stemmen til Elvis. Mye bedre enn på den støyfrie supervinylen. Hot, hissig, rytmisk komp. Ingen tvil om hva som er den ekte vare. Svært artig å ha. Følelsen av å ha hørt en milepel i populærmusikkens historie i ren tapning. Lettere å forstå hva deler av Elvis-sirkuset gikk ut på. Noe spesielt å hente ned fra hyllene når akkurat det humøret skulle melde seg.
Kameraten skaffet også et par andre, tilsvarende Elvis-plater. På den ene blandet støyen seg for mye med musikken, selv om den var penere å se på. Nr. to befant seg et sted midt i mellom. Ikke helt enkelt, altså. Han kom naturligvis trekkende med meget gode og ditto prisede eksemplarer. Var det en ide å gå videre?
Jeg har tapt mitt musikalske hjerte annetsteds. Elvis befinner seg i periferien av min opplevelseshorisont. Videre investeringer ville like mye ha tilfredsstilt en gryende samlertrang som genuin musikkinteresse. Svaret ble altså nei. Men at det er noe å hente, kan det ikke være tvil om.