Krøll med rør? Susing i høyre høyttaler

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.170
Antall liker
5.080
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Hvis du kan trykke ned kulen, er det bare luft under.
Luft er ikke skummelt.
Hvis den er hard, kan den være lekk.
Men at det skal lage sus?
Siden du har lokalisert problemet til inngangstrinnet (pre-), må du lete i det området.
 

Evo III

Hertugen
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
26.982
Antall liker
56.344
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
80
Du har betalt max hva den forsterkeren er verdt,hadde hevet kjøpet var jeg deg.

O
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
11.055
Antall liker
18.203
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Hvis du kan trykke ned kulen, er det bare luft under.
Luft er ikke skummelt.
Hvis den er hard, kan den være lekk.
Men at det skal lage sus?
Siden du har lokalisert problemet til inngangstrinnet (pre-), må du lete i det området.
Bare paranoia. Det er bare luft under.
:)
Forespørsel om service på denne kommer nok din vei snart. Enten fra meg eller han som hadde den før meg. Et det overhode mulig å estimere en pris for service og fiks av feilen? Typ grov ballpark?
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
11.055
Antall liker
18.203
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Hei!
Joda rør kan lage 'suselyder' men i dette tilfellet tror jeg ikke de er årsak til det du hører. Rent praktisk, så har elektrolyttkondensatorer levetid på 15-20 år. Mange forhold kan dramatisk redusere levetid, f.eks hvis arbeidsspenning er for tett opp til maks rating, apparatet kan ha vært kjørt uten belastning, du kan ha 'kina bløff' p.supp trafoer (leverer kun riktig spenning ved 220VAC +/- 10%, ikke 230-240VAC) eller andre komponenter i strømforsyning kan være skadet/defekt. En 'bulende' kondensator kan indikere at den har vært veldig varm (noe den ikke skal være) men disse vil da evt. lekke fra undersiden. Husk også at apparater med store høyspent elektrolytter som har stått ubrukt i over et år, bør få kondensatorene reformet. Hvis du selv har eliminert preamprør som støykilde, er det ingen vits i å kaste bort penger på rør. Ellers kan selvsagt KT88 røra måles, men hvis apparatet har et vesentlig problem (manglende/defekt bias supply f.eks) så anbefaler jeg å få apparatet utredet først så du slipper å skade eventuelle nye rør. Send den til Audiomix:)
Takk for innlegg og e-post!
Blir nok avgårde på service ja.....
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
11.055
Antall liker
18.203
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Du har betalt max hva den forsterkeren er verdt,hadde hevet kjøpet var jeg deg.

O
Ja, betalte vel for en gangs skyld markedspris og vel så det :)
Selger er en fornuftig kar, så det løser seg nok bra for alle parter :)

J
 
Topp Bunn