Krav til inntaksledning i innervegg?

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.564
Antall liker
1.467
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Jeg har i en årrekke hatt en bjelke hvor inntakskabelen til huset er montert på. Har tenkt å lage en vegg som skjuler denne ledningen. Det er allerede et plastrør på deler av ledningen. Ledningen kommer gjennom gulvet og opp via samme rørtype og går deretter rett til hovedsikringen.

Bør jeg bruke et jernrør av halvtype for å innkapsle ledningen? Eks:
https://www.elektroimportoren.no/ka...gn=googleshopping&utm_medium=na&utm_source=na
 

Vedlegg

Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.507
Ikke noe fasit til ditt spørsmål men vi fikk montert nytt inntak på luftlinje i fjor grunnet de gamle kablene var morkne. Det går nå en halvannen meter lang kabel fra inntaksskapet over til hovedtavlen med vanlig plasisolasjon.

Jeg spurte om jeg fikk lov å kle den inn i veggen, men fikk beskjed at kabelen skal være tilgjengelig for inspeksjon.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.564
Antall liker
1.467
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Ikke noe fasit til ditt spørsmål men vi fikk montert nytt inntak på luftlinje i fjor grunnet de gamle kablene var morkne. Det går nå en halvannen meter lang kabel fra inntaksskapet over til hovedtavlen med vanlig plasisolasjon.

Jeg spurte om jeg fikk lov å kle den inn i veggen, men fikk beskjed at kabelen skal være tilgjengelig for inspeksjon.
Min kabel går først fra husvegg/inntakssikring og gjennom et rør som ligger innstøpt i gulvet ca 10m før den kommer opp av gulvet. Se bildet mitt i innlegg #1. Den har elverket trukket.
 
M

MarkusH

Gjest
For å ta et konkret eksempel, så er min inntaksledning noe skjult (vegg på cirka 5-6 meter) før den dukker opp 1,5 meter før sikringsskapet. Om det er andre regler nå enn det var når dette ble lagt opp vet ikke jeg (1970-tallet), hadde ringt en elektriker og rådført meg før jeg hadde gått på å bygget inn noe slikt. Evt med befaring i tillegg slik at veggen evt ikke må rives i ettertid. ;)
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.689
Antall liker
2.293
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Lag panelet på den ene siden av veggen som en plate det er mulig å skru av. Da blir det tilgjengelig for inspeksjon. Jeg brukte den løsningen ved ombygging for en del år siden.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.374
Antall liker
102.332
Torget vurderinger
23
Skal du kle inn en ledning må ledningen ligge i rør.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Før hovedsikring har kraftselskapet.
Etter, Godkjent Elektriker firma.

Er du utdannet elektriker selv, kan du montere/gjøre endringer/vedlikeholde i egen bolig.
Men før Hovedsikring? Neppe.

Slik var reglene og er nok neppe blitt mindre strengt.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.564
Antall liker
1.467
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Jeg har ikke gjort noen endringer, bare lagt over ett ekstra lokk. 😀
 
Topp Bunn