Nå er det forøvrig slik at et produkt prises mest for å passe inn i det aktuelle markedet. Hva er konkurrentene, hvor mye går de for, og hvilken opplevd kvalitet har dette produktet i forhold til konkurrentene? Litt bedre => litt dyrere, om ikke annet for å signalisere nettopp dette til kunden. Hvis man greier å kommunisere "kvalitet" til kunden på annet vis, f eks via reklame eller produktanmeldelser, kan man prise litt lavere enn "riktig" og dermed ta markedsandeler fra konkurrentene.
Hvis det ikke er mulig å selge produktet med fornuftig fortjeneste til den prisen som er "riktig" i markedet, så har selvsagt selgeren et lite problem. Om inngangsprisen faller, så løser jo dette problemet seg, og selgeren har da litt mer valgfrihet. Senke prisene noe i håp om øke markedsandelen (men med risiko for å vanne ut den opplevde kvaliteten ved varemerket), eller å holde prisen der den er og hygge seg med økt fortjenestemargin. Er man skikkelig iskald, kan man øke prisen og pøse på med reklame for å brøyte seg til en sterkere posisjon i markedet. Forutsatt at kunden ikke vet om de reduserte inngangsprisene og vil ha sin del av den kaka.
Nei, det er ikke så enkelt som at prisen ut følger prisen inn, men det er naturlig at observante kunder forventer en slik sammenheng, så selgeren kan ikke velge strategi helt uten å tenke på kunden. Eksempel: Denne tråden.