Kriterier for åpen baffel?

rolfma

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.03.2006
Innlegg
92
Antall liker
0
Jeg har planer om å lage en høytaler med åpen baffel, mest på moro da jeg har en del elementer som ligger å slenger.

Jeg har lest meg litt opp og skjønner at man må kompensere for baffelstep og at man trenger en del (mye) membranareal i bunn for å få nok output.

Siden jeg ikke ønsker å lage et monster så spekulerer jeg på å muligens lage åpen baffel fra kanskje 500hz (?) å oppover og å lage en lukket eller bassrefleks i bunn.

Noen med erfaringer og/eller gode råd? Er det noen ting/løsninger jeg bør styre unna?
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.841
Antall liker
1.427
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Sv: Kriterier for åpen baffel?

Skal bygge en åpen baffel selv, Hawthorne Silver Iris 15 coaxial element, elemenret koster 150 dollar stykket, ferdig med delefilter. Elementene er bygd for å pase i en ganske liten baffel.95,8db effekt og skal kunne gå ned til ca.50 hrz avhengig av baffel og elementets plassering på denne. På audiocircle.com er det egen deltråd for åpen baffle, mye tips og interessant lesning. Lykke til med prosjektet.
 

rolfma

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.03.2006
Innlegg
92
Antall liker
0
Sv: Kriterier for åpen baffel?

Genialt! ;D
 

scorpion

Medlem
Ble medlem
18.11.2006
Innlegg
9
Antall liker
0
Sv: Kriterier for åpen baffel?

Hei Björn,

Har du använt John K's ABC-Dipol ? Jag labbar runt med EDGE och MJK's Math Cad modeller men ABC Dipol verkar väl genomtänkt.

/Erling
 

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
503
Antall liker
16
Sv: Kriterier for åpen baffel?

scorpion skrev:
Hei Björn,

Har du använt John K's ABC-Dipol ? Jag labbar runt med EDGE och MJK's Math Cad modeller men ABC Dipol verkar väl genomtänkt.

/Erling
Hei Erling

Nei, jeg har ikke anvendt ABC dipol. Som du har jeg prøvd EDGE. Prøvde math Cad men den ville ikke kalkulere. Sikkert feil med aplikasjonen. Får finne ut av det en dag det regner :)

Mvh
Bjørn
 
Topp Bunn