Krympet LP?

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Dagen Godtfolk!

Selv om jeg ikke er eier av en platespiller enda, så handler jeg LP’r som gir meg noe ekstra. Vi snakker om LP’r som jeg mener gjør seg å ha på dette herlige formatet. Det blir liksom som en ekstra rus og lit mer sjel med en LP kontra en blank skive.

I forbindelse med et lite opphold i Trondheim i helgen brukte jeg min siste time på Platekompaniet. Øynene ble store når jeg fant en bunt med herlige store svarte plater i overetasjen. Slik platekompis vil jeg ha her i St. Avanger også!

Den aktule LP’n jeg vil ha lit hjelp til er Mettalica – S&M. Jeg tenkte jeg skulle spille den her hjemme på fatterens anlegg. Men neida. Senterhullet på alle 3 platene er rett og slett for lite! Det er skuffende det!

Har noen vert utsatt for noe lignende? Går det an å gjøre inngrep selv uten noen alt for stor risiko, eller bør denne gullklumpen rettuneres?

MVH

Steinar Apeland

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Er ikke fatterns spindel som er for stor da ;)

Har vært ute for det samme for mange år tilbake på et par plater. Tok en rund fil og dreide rundt et par ganger og problemet var løst. NB! Ikke blås bort restene, men tørk dem av med en litt fuktig klut.

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
509
Torget vurderinger
2
Hm,har vært borti det samme med alle gamle Celtic Frost-plater,må faktisk "skru" dem av ??? Vet ikke hvorfor det er slik,burde jo være standard eller ::)

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
519
Sted
Stockholm
Min erfaring er at trange hull etterhvert går seg til. Jeg har alltid klart å presse plata nedpå da. Og noen ganger har det kun vært etiketten, og ikke selve vinylen, som har vært trang.

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Antall liker
22
De fleste som har holdt på med vinyl en stund har vel vært
ute for at senterhullet på enkelte plater kan være i trangeste
laget.
Da er det å finne fram ei rundfil, kniv, saks eller lignende for å
gjøre den mer spillevennlig.
Husk bare å rengjøre plata før spilling etter en slik modifisering.

:) :)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Cundis skrev:
Min erfaring er at trange hull etterhvert går seg til. Jeg har alltid klart å presse plata nedpå da. Og noen ganger har det kun vært etiketten, og ikke selve vinylen, som har vært trang.
Har også hatt samme erfaring. Trykka dem nedpå spindelen og når jeg har dratt av skiva sitter de så godt at plata bøyer seg faretruende, men vinyl er elastisk så det går greit. Etter noen turer opp og ned går de seg til. Egentlig burde alle skivene vært litt trange, virker som en platestrammer, full kontakt med underlaget....

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
840
Ja, jeg har opplevd dette problemet - og det er svært irriterende (spesielt hvis jeg må rive og slite i plata for å få den av tallerkeren!). I de siste årene har jeg kjøpt mest cd (dessverre), men rundt 1995-2000 hadde jeg ganske ofte dette problemet på enkelte UK pressinger spesielt (uten at jeg husker hvilke plateselskap det var i farta). Jeg innbilte meg da at dette skyldes at jeg stort sett kjøpte "independent" pop/rock-plater med svært varierende vinylkvalitet, men mulig problemet forekommer på bedre pressinger også(?).
Ja, noen plater går seg til etterhvert. Noen ganger hjelper det å pirke av litt av etikketten rundt hullet. Jeg har også prøvd å skjære hullet større med kniv, med noe varierende resultat(!). Så jeg tror ikke jeg vil gi noe generell anbefalling om å gjøre "inngrep" her - dette må du nok gjøre på eget ansvar. Jeg har utelukkende gjort "inngrep" på lp-er jeg har kjøpt relativt billig, og ikke på "dyre" audiofil-plater.

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
509
Torget vurderinger
2
Og jeg som trodde dette var sveitsisk presisjon ;D (C.F. er derfra)

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Trangt senterhul er jo greit nok det. Men suns kanskje de har overdrevet en liten smule i dette tilfellet.

Er det noen som har peiling på det tekniske riktige dataene på en LP? Tenker dette skal gå fint at å modifisere uten videre større problem.

Takk for tips! Skal komme tilbake om hvordan, og ikke minst resultatet om det ikke går i glemmeboka. Lit mye som står på for tiden ser dere.

MVH

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
519
Sted
Stockholm
Behøver ikke være smått for å være lite brukt, eros. Sorry igjen for ot, men jeg måtte bare svare på den..

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Siste OT fra meg:

Mulig jeg bare har huet fyllt av skitne tanker, sorry. ;)

Topp Bunn