Mat, drikke og røyk Kullsyremaskin

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Vi drikker mye kullsyrevann i huset og tenkte at det kanskje var en god idé å lage eget heller enn å kjøpe flaske på flaske.

Noen som har maskiner å anbefale eller advare mot?

Kriterier:

- Godt vann
- Pen maskin
- Funksjonalitet
- Støy
- Tilkoblingsmuligheter
- Driftssikkerhet
- God tilgjengelighet på kullsyrepatroner?
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.552
Antall liker
7.058
Vi drikker mye kullsyrevann i huset og tenkte at det kanskje var en god idé å lage eget heller enn å kjøpe flaske på flaske.

Noen som har maskiner å anbefale eller advare mot?

Kriterier:

- Godt vann
- Pen maskin
- Funksjonalitet
- Støy
- Tilkoblingsmuligheter
- Driftssikkerhet
- God tilgjengelighet på kullsyrepatroner?
Litt usikker på hva du mener med tilkoblingsmuligheter, støy og driftssikkerhet; å tilføre kullsyre til vann er jo ikke akkurat noen heksekunst.

Vi har en ganske standard SodaStream som gjør jobben. Aarke sine ser penere ut, men har ikke prøvd.

Da vi kjøpte nytt side-by-side kjøleskap i fjor var jeg fristet til å kjøpe en modell som også kunne lage kullsyrevann. Men siden jeg er eneste i husstanden som liker det så fortsatte jeg med SodaStreamen og har til en hver tid to glassflasker i kjølen med godt sprudlevann.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Takk!

Jeg har aldri brukt denne typen maskiner så jeg ville bare forsikre meg om at det ikke er vesentlige forskjeller jeg bør ta hensyn til. Eneste erfaring jeg har med tapping av kullsyrevann er Pure Water i forbindelse med arbeidsplasser.

Dersom alle eller ingen maskiner kan kobles til vannettet så stiller de likt på dette punktet. Men om én maskin lar meg tappe springvann, kaldt, og så tilføre kullsyre, så vil jo det være bedre enn om jeg manuelt må fylle en beholder i maskinen, tappe kullsyrevann på flaske og så kjøle dette ned? Jeg har installert reduksjonsventil og avløp til kaffemaskin, det var ikke uvesentlig.

Støy er et tema med mye annet, jeg ville bare høre om det var gode/dårlige erfaringer rundt dette.

Med driftssikkerhet tenker jeg at om maskinen er rimelig i innkjøp, men varer 200 flasker, så blir det dyrt i lengden.

Siden jeg har absolutt null erfaring så ville jeg mest høre om det er noe jeg bør styre unna, noe jeg bør velge, eller om det finnes andre muligheter jeg ikke vet om.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.552
Antall liker
7.058
Tja, godt mulig det finnes mer avanserte løsninger her. Men har man i utgangspunktet godt springvann ser jeg ikke noen opplagt grunn til ikke å gjøre det enkelt:

- la vannet i springen renne til det er friskt og ikke rørvann
- hell på flaske(r)
- tilfør ønsket mengde kullsyre

La stå, eller drikk.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Dersom det er slik det foregår så er jeg enig. Jeg er som sagt fersk på dette så jeg var ikke klar over at man tilførte kullsyre i vannet i ekstern flaske. Da er jeg enig med deg. Og dette er kanskje veldig mye enklere enn jeg hadde antatt.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Gjestemedlem cocktail:

Ta en halvflaske vodka fra kjøleskapet.
Erstatt dette for vann.
Kjør prosessen.
Sever i hollandske shotglass.

Spill egnet musikk.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.715
Antall liker
13.199
«Ha færrest mulig jalladingser tilkoblet vann under trykk»

- gammelt rørleggervisdomsord
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Det kan man selvsagt si. Men samtidig er en kaffemaskin som ikke er tilkoblet vannettet svært uhensiktsmessig etter mitt skjønn og min bruk. Bakgrunnen for spørsmålet var å sikre at det ikke var momenter jeg måtte ta i betraktning som jeg ikke hadde oversikt over. Jeg har ikke noe ønske om å gjøre dette unødvendig komplisert, men når jeg ikke kjenner til hvordan en slik maskin fungerer så må jeg spørre åpent.

Skjønner nå at man kjører kullsyre ned i den flasken man serverer fra, og da er mange av problemstillingene jeg nevnte borte.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.552
Antall liker
7.058
Forøvrig, en ting jeg ikke er så fornøyd med min SodaStream er at den tilfører kullsyre ned i flasken og ikke inn i vannet.

Innbiller meg at modellene til Aarke er bedre ved at de har et rør som går et stykke ned i vannet. Det samt at man slipper den billige plastikken.

Så mon tro om jeg ikke skal bestille meg en fra www.aarke.com og heller ta SodaStreamen med på kontoret.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.114
Antall liker
2.648
«Ha færrest mulig jalladingser tilkoblet vann under trykk»

- gammelt rørleggervisdomsord
...som flere burde ta til seg.

Det er økende mengder følgeskader som følge av økende bruk av side-by-side skap, kaffemaskiner og andre husholdningsprodukter tilkoblet vann under trykk. "Plutselige og uforutsette hendelser" dekkes som regel av forsikringen. Men det er jo så mye styr den dagen skaden skjer, og det vil vi jo unngå?
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.552
Antall liker
7.058
Det kan man selvsagt si. Men samtidig er en kaffemaskin som ikke er tilkoblet vannettet svært uhensiktsmessig etter mitt skjønn og min bruk.
Ikke om sprudlevann, men her er jeg ikke enig. Friskt vann er viktig også for god kaffe. Har en helautomatisk kaffemaskin fra Bosch. Den har en vanntank/kanne på halvannen liter, som er evig nok for dagens konsum av espresso til meg og latte til madammen. Det første jeg gjør om morgenen er å fylle kannen med friskt vann fra springen mens maskinen varmer seg opp. Om det er vann igjen fra dagen før går dette til krydderplantene på kjøkkenøyen.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.114
Antall liker
2.648
Det kan man selvsagt si. Men samtidig er en kaffemaskin som ikke er tilkoblet vannettet svært uhensiktsmessig etter mitt skjønn og min bruk.
Ikke om sprudlevann, men her er jeg ikke enig. Friskt vann er viktig også for god kaffe. Har en helautomatisk kaffemaskin fra Bosch. Den har en vanntank/kanne på halvannen liter, som er evig nok for dagens konsum av espresso til meg og latte til madammen. Det første jeg gjør om morgenen er å fylle kannen med friskt vann fra springen mens maskinen varmer seg opp. Om det er vann igjen fra dagen før går dette til krydderplantene på kjøkkenøyen.
God løsning!

Friskt vann fra springen er tingen. Bedre enn gammelt vann som står i slangene til enheten.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
«Ha færrest mulig jalladingser tilkoblet vann under trykk»

- gammelt rørleggervisdomsord
...som flere burde ta til seg.

Det er økende mengder følgeskader som følge av økende bruk av side-by-side skap, kaffemaskiner og andre husholdningsprodukter tilkoblet vann under trykk. "Plutselige og uforutsette hendelser" dekkes som regel av forsikringen. Men det er jo så mye styr den dagen skaden skjer, og det vil vi jo unngå?
Kan du ikke ta dette i annen tråd? Det vedrører ikke saken.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Det kan man selvsagt si. Men samtidig er en kaffemaskin som ikke er tilkoblet vannettet svært uhensiktsmessig etter mitt skjønn og min bruk.
Ikke om sprudlevann, men her er jeg ikke enig. Friskt vann er viktig også for god kaffe. Har en helautomatisk kaffemaskin fra Bosch. Den har en vanntank/kanne på halvannen liter, som er evig nok for dagens konsum av espresso til meg og latte til madammen. Det første jeg gjør om morgenen er å fylle kannen med friskt vann fra springen mens maskinen varmer seg opp. Om det er vann igjen fra dagen før går dette til krydderplantene på kjøkkenøyen.
Dette med kaffe er ikke en problemstilling. Hos meg gir det å ha kaffemaskinen tilkoblet vannnettet bedre funksjonalitet og friskere vann til kaffen. På andre maskiner er det kanskje annerledes. Men som sagt over, la oss glemme vanntilkobling, det var noe jeg spurte om før jeg kjente til hvordan maskinene fungerte, nå har jeg forstått og det er ikke lenger en problemstilling.
 

sandecker

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2009
Innlegg
618
Antall liker
742
Sted
Oslo / Viksfjord
Torget vurderinger
5
Hei,
som dere skriver fyller en flaske med springvann og monterer flasken på maskinen. Fyller deretter på kullsyre, CO2, i mengde man ønsker. Klar til å drikkes eller oppbevares i kjøleskap. Enkelt og greit.

Finnes flere modeller Kullsyreholdig drikkevann — MyAGA

Kullsyre flasker er tilgjengelig mange steder

PS: Jeg jobber i firma som produserer/selger disse men ikke med produktene.

Grohe solgte kjøkken armatur med kullsyre funksjon tidligere, usikker på om de fortsatt gjør det. Men kostnaden var relativ høy.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.715
Antall liker
13.199
Evenen til å ta opp kullsyre øker med synkende temperatur (det er derfor øl/brus som jekkes bruser mer jo varmere drikken er). Stort sett er vann i springen i Oslo ganske kaldt, det ligger vel på 10-11 grader om sommeren og 4-5 om vinteren.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.715
Antall liker
13.199
Hos meg gir det å ha kaffemaskinen tilkoblet vannnettet bedre funksjonalitet og friskere vann til kaffen. På andre maskiner er det kanskje annerledes. Men som sagt over, la oss glemme vanntilkobling, det var noe jeg spurte om før jeg kjente til hvordan maskinene fungerte, nå har jeg forstått og det er ikke lenger en problemstilling.
Det er mye her i livet som er bekvemt, men ikke spesielt smart. Som regel går det fint, men det er ganske kjipt når det ikke gjør det. Det er også bekvemt å ha et kjøleskap som leverer isbiter på kommando, men det er ikke like gøy når parketten i hele etasjen må byttes grunnet en vannskade. Folk flest tenker jo ikke over disse sakene siden det i det fleste tilfeller går greit og forståelsen for underliggende problemstilling er høyst begrenset, men det er uansett kurant å være klar over risikoen man tar ved å koble noe til vann under trykk. Om det blir brudd i koblingen kan det komme ut absurde mengder vann før man oppdager det siden de fleste hjem er folketomme i timesvis om dagen.

Friskt vann til kaffemaskinen er sikkert fint det, men om hele etasjen blir bløtlagt en eller annen gang så stiller saken seg fort litt annerledes. Kollega av meg hadde en monstervannskade grunnet side-by-side kjøleskap for en par måneders tid siden. Det må tørkes opp, byttes 120 kvadratmeter parkett, kjøkkeninnredningen må ut for å komme til og de er essensielt uten en hovedetasje et par måneders tid. Sett i ettertid var det ikke SÅ viktig med isbitfunksjonalitet og han skal aldri noensinne ha et side-by-side kjøleskap tilkoblet vann igjen. Forsikringen dekker det forsåvidt, men det er uansett ikke spesielt morsomt.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.517
Antall liker
9.668
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Og det er derfor champagne helst bør åpnes kald og så kan den heller stå til lufting. Boblene forsvinner ikke selv om den står åpen og varmes noen grader.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Hos meg gir det å ha kaffemaskinen tilkoblet vannnettet bedre funksjonalitet og friskere vann til kaffen. På andre maskiner er det kanskje annerledes. Men som sagt over, la oss glemme vanntilkobling, det var noe jeg spurte om før jeg kjente til hvordan maskinene fungerte, nå har jeg forstått og det er ikke lenger en problemstilling.
Det er mye her i livet som er bekvemt, men ikke spesielt smart. Som regel går det fint, men det er ganske kjipt når det ikke gjør det. Det er også bekvemt å ha et kjøleskap som leverer isbiter på kommando, men det er ikke like gøy når parketten i hele etasjen må byttes grunnet en vannskade. Folk flest tenker jo ikke over disse sakene siden det i det fleste tilfeller går greit og forståelsen for underliggende problemstilling er høyst begrenset, men det er uansett kurant å være klar over risikoen man tar ved å koble noe til vann under trykk. Om det blir brudd i koblingen kan det komme ut absurde mengder vann før man oppdager det siden de fleste hjem er folketomme i timesvis om dagen.

Friskt vann til kaffemaskinen er sikkert fint det, men om hele etasjen blir bløtlagt en eller annen gang så stiller saken seg fort litt annerledes. Kollega av meg hadde en monstervannskade grunnet side-by-side kjøleskap for en par måneders tid siden. Det må tørkes opp, byttes 120 kvadratmeter parkett, kjøkkeninnredningen må ut for å komme til og de er essensielt uten en hovedetasje et par måneders tid. Sett i ettertid var det ikke SÅ viktig med isbitfunksjonalitet og han skal aldri noensinne ha et side-by-side kjøleskap tilkoblet vann igjen. Forsikringen dekker det forsåvidt, men det er uansett ikke spesielt morsomt.
Jo, men det sikreste er også å leve uten el-anlegg i huset, og uten vedfyring.

Kaffe er viktig for meg, og jeg bruker en La Marzocco GS3 manual padle. Den er ikke beregnet på å fylle på vann av tre grunner:

1) du går glipp av pre-infusjon
2) timer for automatisk påslag fungerer av sikkerhetshensyn ikke når tanken er tom. Oppvarming av maskinen tar 30-60 minutter så du vil ønske å kunne bruke timerfunksjonen
3) for å tømme tanken helt må det skrues opp et titalls skruer etc. Det er en jobb som tar omtrent en halvtime. Proffe og semiprofesjonelle maskiner til baristabruk er ikke ment å kjøres fra intern tank.

Altså er dette mer enn bekvemmelighetshensyn.

Hva har jeg gjort eller har jeg av løsninger for å redusere negative konsekvenser av lekkasje eller hindre lekkasje?

1) reduksjonsventil på tilkoblingsslangen satt til ca 3 bar. Hensiktsmessig trykk for pre infusjon
2) armert tilkoblingsslange
3) flislagt gulv der maskinen står
4) magnetlås på vanntilførselen til huset med sensor rett under kaffemaskinen - mer enn én desiliter vannsøl og hele vanntilførselen til huset kobles ut.

Når man bruker en GS3 med MP så kjører man vann gjennom maskinen i et minutt før brygging og alt vann er nytt.
Jeg har greie på hus og jeg har greie på kaffemaskiner. Jeg har derimot ikke greie på kullsyremaskiner. Men jeg har nå forstått at det å koble disse til vann ikke har noen hensikt, og da gjør jeg det heller ikke.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.715
Antall liker
13.199
Jo, men det sikreste er også å leve uten el-anlegg i huset, og uten vedfyring.
Meningsløs innvending. Å leve uten strøm i stikkontakten, ikke kunne skylle ned dassen, ta seg en dusj eller å ha vann i springen er neppe på noens liste over realistiske alternativer. Å klare å nedverdige seg til å drikke kaffe fra en maskin uten vanntilkobling og leve uten isbiter fra kjøleskapet men måtte gå den tunge veien til fryseren er det.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.910
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1
Jo, men det sikreste er også å leve uten el-anlegg i huset, og uten vedfyring.
Meningsløs innvending. Å leve uten strøm i stikkontakten, ikke kunne skylle ned dassen, ta seg en dusj eller å ha vann i springen er neppe på noens liste over realistiske alternativer. Å klare å nedverdige seg til å drikke kaffe fra en maskin uten vanntilkobling og leve uten isbiter fra kjøleskapet men måtte gå den tunge veien til fryseren er det.
Joda, det finnes hytter i Norge som hverken har strøm eller vann lagt inn. Det er fortsatt mulig.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Jo, men det sikreste er også å leve uten el-anlegg i huset, og uten vedfyring.
Meningsløs innvending. Å leve uten strøm i stikkontakten, ikke kunne skylle ned dassen, ta seg en dusj eller å ha vann i springen er neppe på noens liste over realistiske alternativer. Å klare å nedverdige seg til å drikke kaffe fra en maskin uten vanntilkobling og leve uten isbiter fra kjøleskapet men måtte gå den tunge veien til fryseren er det.
Nei, innvendingen er ikke meningsløs. Jeg overdriver for å få frem et poeng. Poenget er at jeg har gjort en vurdering av risiko opp mot fordeler for mitt bruk og min situasjon. Jeg kjenner viktigheten av vanntilførsel til kaffemaskin hos meg etter mine prioriteringer, det gjør ikke du. Dersom kaffe er viktig for meg så er jeg også villig til å bære høyere risiko. Men, som du leser av posten min så har jeg tatt en rekke forhåndsregler. Der slangen er koblet til vannrør er det en sensor. Dette er samme sted som oppvaskmaskinen er tilkoblet. Og, det ligger en sensor på gulvet under reolen kaffemaskiner står på. Med andre ord så slår vannet seg av om det blir lekkasje.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.066
Antall liker
3.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Er det noen som har regnet på hvor mange kroner pr liter det koster å "lage" eget kullsyrevann?
CO2-patronene på en Sodastreamer varer jo ikke så lenge har jeg fått inntrykk av.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.686
Antall liker
5.121
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Har hatt sodastream nesten en måned, gikk tom for første patron for noen dager siden. Drikker nok mer kullsyrevann nå enn vi drakk Farris før., men til gjengjeld kjlper vi ikke brus lenger, slipper plast, tomflasker osv. Fornøyd sålangt, men maskinen har jo litt følelse av å.være billig, så blir spennende å se hvordan holdbarheten er.
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.387
Antall liker
3.568
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Er det noen som har regnet på hvor mange kroner pr liter det koster å "lage" eget kullsyrevann?
CO2-patronene på en Sodastreamer varer jo ikke så lenge har jeg fått inntrykk av.
Hvis vi skal tro på det som blir oppgitt kan man lage ca 60liter og med 80,- for refill på Jula blir det 1,33 pr liter.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Er det noen som har regnet på hvor mange kroner pr liter det koster å "lage" eget kullsyrevann?
CO2-patronene på en Sodastreamer varer jo ikke så lenge har jeg fått inntrykk av.
Hvis vi skal tro på det som blir oppgitt kan man lage ca 60liter og med 80,- for refill på Jula blir det 1,33 pr liter.
Flott! Takk. Det var nyttig. Sjekket prisen på Jernia og der var det 240 kr (uten å vite om det er samme patroner).

Vi drikker i dag en del av Remas eget «billigvann» og synes det er OK. Synes også First Price sitt vann er godt. Farris er godt av og til men synes det er litt mye kullsyre og kanskje litt vel mineralsk. Godt av og til, men til daglig ønsker jeg egentlig bare springvann med bobler.

Enig med Antonsen. Gjør dette primært for å slippe å kjøpe, bære, pante, plastposer etc. Og dersom man lager selv så slipper man å gå tom. Lettere å ha noen patroner på lager.

Har bestilt en hvit Aarke og håper den fungerer.
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.387
Antall liker
3.568
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Koster 199,- for en ny patron og 80,- for refill på Jula.
 
C

cruiser

Gjest
Hos meg gir det å ha kaffemaskinen tilkoblet vannnettet bedre funksjonalitet og friskere vann til kaffen. På andre maskiner er det kanskje annerledes. Men som sagt over, la oss glemme vanntilkobling, det var noe jeg spurte om før jeg kjente til hvordan maskinene fungerte, nå har jeg forstått og det er ikke lenger en problemstilling.
Det er mye her i livet som er bekvemt, men ikke spesielt smart. Som regel går det fint, men det er ganske kjipt når det ikke gjør det. Det er også bekvemt å ha et kjøleskap som leverer isbiter på kommando, men det er ikke like gøy når parketten i hele etasjen må byttes grunnet en vannskade. Folk flest tenker jo ikke over disse sakene siden det i det fleste tilfeller går greit og forståelsen for underliggende problemstilling er høyst begrenset, men det er uansett kurant å være klar over risikoen man tar ved å koble noe til vann under trykk. Om det blir brudd i koblingen kan det komme ut absurde mengder vann før man oppdager det siden de fleste hjem er folketomme i timesvis om dagen.

Friskt vann til kaffemaskinen er sikkert fint det, men om hele etasjen blir bløtlagt en eller annen gang så stiller saken seg fort litt annerledes. Kollega av meg hadde en monstervannskade grunnet side-by-side kjøleskap for en par måneders tid siden. Det må tørkes opp, byttes 120 kvadratmeter parkett, kjøkkeninnredningen må ut for å komme til og de er essensielt uten en hovedetasje et par måneders tid. Sett i ettertid var det ikke SÅ viktig med isbitfunksjonalitet og han skal aldri noensinne ha et side-by-side kjøleskap tilkoblet vann igjen. Forsikringen dekker det forsåvidt, men det er uansett ikke spesielt morsomt.
Det største problemet er vel egentlig at man ikke bygger kjøkken som et våtrom, som er hva det egentlig er. I tillegg har man jo nå vannstopperventiler, reduksjonventiler og andre remedier som begrenser risikoen betydelig.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.715
Antall liker
13.199
Om man vil gå all-inn kan man alltids kjøpe et fat eller to beregnet på hjemmebrygging med tilhørende utstyr for CO2. Det burde over (lang) tid være den rimeligste løsningen siden man da kjøper 5kg CO2 om gangen (det er poppis å bruke ombygde branslukningsapparat for å ha CO2 innen hjemmebrygging). Da koster det ca 400 kroner å få fylt CO2 på tanken og det burde være tilstrekkelig til å karbonere usedvanlig mange liter drikkevann. Neppe spesielt praktisk siden de færreste har plass til 11/19 liters fat i kjøleskapet, men det burde være mulig å mekke en eller annen reodor-felgen løsning med "bar" i form av innbygget kjøleskap med tappekran.

Dette blir også imidlertid vel spennende ved lekkasje. Jeg har hatt "øloversvømmelse" i kjelleren og det var ikke spesielt gøy. Ingen skade skjedd siden det var i kjelleren på epoxy(?)-behandlet betonggulv men det var ikke spesielt morsomt å vaske opp sølet selv om det kun var 10-15 liter øl som rant ut. Det luket i det minste friskt av Kölsch i kjelleretasjen et par dager etterpå...
 
Topp Bunn