pedal skrev:
ayaboh skrev:
I de sammenhengene jeg har prøvd dette har finsølv en litt "dauere" karakter enn 925 forutsatt samme kvadrat. Jeg fikk også en form for "hvithet" i toppen når lederarealet økte. 925 var til sammenligning litt friskere, eller kanskje litt slankere. Vet ikke om dette bare er meg, men jeg mener å huske at noen andre også hadde en tilsvarende erfaring.
Hvilket tverrsnitt brukte du på hver leder da? Var det med bomull isolasjon?
-Jeg har hørt på de som LMC beskriver litt før i tråden og må si de virket veldig "komplett". Fyldig grunntone med bra trøkk (omtrent som Silk), men med mer fart og frigjorthet oppover i diskanten.
Hva er forresten den fysiske/kjemiske forskjellen på 99.99% fintsølv og 925? Er det prisforskjell?
Ja, det er prisforskjell, men vanligvis er det alle tilleggene for kapping osv som legges på som gjør det dyrt. I hvertfall når du kjøper i små kvanta. Finsølv kalles gjerne 1000 sølv, altså rent sølv, mens 925 (92,5%) eller Sterling som det også kalles, er legert med kobber. 925 er også stivere enn rent sølv.
Fyldighet er noe som henger sammen med lederarealet. Større areal gir mer fyldighet fra mellomtonen og ned til mellombassen. Problemet er at dette gjerne går ut over distinkthet og friskhet/krisphet oppover. Det vil derfor alltid være en avveining mht lederarealet fordi du ikke får både i pose og sekk. Med 925 sølv kan du bruke større lederareal før det tipper over og blir dødt oppover.
Det er forøvrig også hørbar forskjell på antall ledere du tvinner sammen selv om totalt lederareal holdes konstant. Dvs at 6 tynne ledere med samme areal som 3 tykkere ledere ikke høres likt ut.
Dette er i hverfall min erfaring, og stemmer nødvendigvis ikke med andres erfaring.
Jeg har prøvd isolasjon med PVC, glassfiber, PTFE, råsilke, bomull, og absolutt ingenting. Forskjellene er ikke natt og dag her imo.