Kunne ikke dy meg.....

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Selger har en del interessante produkter, blant annet oppgradert psu for Squeezebox. Muligens litt mye om man bare benytter seg av de digitale utgangene.

Satser på at spilleren leverer varene!

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.954
Torget vurderinger
1
Ser upraktisk ut. Du må kopiere musikken over på disse knøttsmå minnekortene. De blir fort fulle og det er ingen plass til å skrive navn på artist e.l. Med 5-10 kort liggende og slenge i ei skål, hvordan vet du hva som er hva?

Da kan du like godt gå tilbake til XX player som buffrer fra HD til SSD før avspilling. Da styrer du showet fra laptopen.

Mye bedre å bruke tiden på å lage sølvkabler, spør du meg.  8)

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.153
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
xx player har det dårligste bruker grensesnitt jeg noen sinne har vært borti i uleselige fargekombinasjoner i mini skrift, og ikke noe av det kan bruker-tilpasses
dessuten sier Bert at Phasure dac´n først ble bra etter seneste oppdateringen/ombygningen som KnB fikk utført!
dette er et billig forsøk på å utforske formatets potensiale, uten å måtte vente på en corian tresløyd prototyp fra dalom!
sølvkabel produkson for kjente er ren BLÅKORS og er bare en bekreftelse på hvor bra de er, noe jeg har visst i noen år, og som enkelte motvillig oppdager på OVERTID ::)
he-he
mvh
Leif

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Ligger oppskriften på disse sølvkablene ute på sentralen eller er det en forretningshemmelighet som NASA selv sikler etter?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.153
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
oppskrift?hemmelighet?
dette har vært omtalt gud vet hvor mange ggr her på HFS

0,8mm rundtråd glødet fintsølv(99,99%) K A Rasmussen på Hamar
3mm rund ubleket bomullstrømpe Svalander.se
+ enten :
Eicmann rca plugger
eller
Neutrik XLR plugger

løs tvinning og absolutt INGEN SKJERM!
mvh
Leif

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Ikke verre nei. Jeg søkte etter LMC og sølvkabler - endte opp med et par ikke-spesifiserte referanser og en haug med strømkabler.

Back on track..

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.153
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
da er spillern sendt , så får vi se.....
mye gøy til jul her nå... ::)
mvh
Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.546
Torget vurderinger
23
Is you home in the roomwheel?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.153
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
OH yeah!
fri 28&29des. kanskje flere dager
nå skal det testes :
BMS4592ND som ligger på Gardermoen i Iwata300(på utlån fra Vega65 8))
og kanskje også direkte i Trio mellomtonehornet og evt i TH4001 hos Grelv
SD spiller
nytt passivt filter i Trio
bygge aktive Elliot filtre
det holder vel så lenge
ja også kommer jo kanskje BIII til jul
mvh
Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.546
Torget vurderinger
23
Hammond B3

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.153
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
"Kobe-Sluket"; har du rasshøl med 2 tomsfester eller bare de pinglete 1,4 toms til Altec/GPA ? ;D
mvh
Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.546
Torget vurderinger
23
Nei, ingen 2" akkurat nå, stort sett bare vrak-drivere som passer på 2" så det er ikke så aktuelt 8) 8).

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.153
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
godt du sa det selv
vrak-drivere-------TAD 4001 ::)
mvh
Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.546
Torget vurderinger
23
Den regnes ikke, for den skal brukes med TH-4001. Klantskalle!

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.153
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
Vitavox S2 da :eek:
men det har jo også dedikert horn
apropos dedikerte horn;
har du sett det assymmetriske hornet til TD4003, grom driveren til TAD
der skal nok DIY´erne få brynt seg på å forsøke å frese selv ;D
mvh
Leif

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.583
LMC skrev:
mvh
Leif
Sorry for avsporingen. Men hvilken negativ virkning på lyden har skjemen? Gjør den totalt sett mer ugavn enn gavn?

( har ikke fulgt med på kabeltrådene på en stund)

Mvh
Espen

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.153
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
den fucker opp lyden! ;D
blir en eller annen kapasitiv eller induktiv last av signalet
vet ikke helt hva som skjer, bare at det gjør det
samme med plast eller teflon isolasjon
lyden blir mere innestengt og det oppstår en slags hard betoning og "turbulens" oppover fra mellomtonene
hos Pedal forsvant en stygg hard kant/betoning på pianoet til Keith Jarret på Blue Note, som han trodde var pga at gardinene ble fjernet før sigar mafiaen entret stuen under pinnekjøttlaget
lyden ble og mye mere avslappet og naturlig, og det til tross for at diskanten ble vesentlig mere utstrakt og dynamisk
ikke spør meg hva det kommer av, men det virker...hver gang
ikke blir det noe mere støy heller
mvh
Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.546
Torget vurderinger
23
Copy that.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.153
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
og DA MÅ det jo være slik!
simple as that
old boys har talt 8)
mvh
Leif

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
LMC skrev:
oppskrift?hemmelighet?

+ enten :
Eicmann rca plugger
eller
Neutrik XLR plugger

mvh
Leif
Er det gode grunner for å ikke bestille sølvtråden de har hos Svalander? Den er kanskje ikke glødet?
http://svalander.se/shoppen/kabelmaterial/silvertrad

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.153
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
pris om det er bra nok for deg?
mvh
Leif

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
LMC skrev:
oppskrift?hemmelighet?

+ enten :
Eicmann rca plugger
eller
Neutrik XLR plugger

mvh
Leif
Prøv også 925 hvis du ikke har gjort det. Har en litt annen signatur enn finsølv.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.954
Torget vurderinger
1
ayaboh skrev:
Prøv også 925 hvis du ikke har gjort det. Har en litt annen signatur enn finsølv.
Fortell!

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
pedal skrev:
ayaboh skrev:
Fortell!
I de sammenhengene jeg har prøvd dette har finsølv en litt "dauere" karakter enn 925 forutsatt samme kvadrat. Jeg fikk også en form for "hvithet" i toppen når lederarealet økte. 925 var til sammenligning litt friskere, eller kanskje litt slankere. Vet ikke om dette bare er meg, men jeg mener å huske at noen andre også hadde en tilsvarende erfaring.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.954
Torget vurderinger
1
ayaboh skrev:
I de sammenhengene jeg har prøvd dette har finsølv en litt "dauere" karakter enn 925 forutsatt samme kvadrat. Jeg fikk også en form for "hvithet" i toppen når lederarealet økte. 925 var til sammenligning litt friskere, eller kanskje litt slankere. Vet ikke om dette bare er meg, men jeg mener å huske at noen andre også hadde en tilsvarende erfaring.
Hvilket tverrsnitt brukte du på hver leder da? Var det med bomull isolasjon?

-Jeg har hørt på de som LMC beskriver litt før i tråden og må si de virket veldig "komplett". Fyldig grunntone med bra trøkk (omtrent som Silk), men med mer fart og frigjorthet oppover i diskanten.

Hva er forresten den fysiske/kjemiske forskjellen på 99.99% fintsølv og 925? Er det prisforskjell?

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
pedal skrev:
ayaboh skrev:

-Jeg har hørt på de som LMC beskriver litt før i tråden og må si de virket veldig "komplett". Fyldig grunntone med bra trøkk (omtrent som Silk), men med mer fart og frigjorthet oppover i diskanten.

Hva er forresten den fysiske/kjemiske forskjellen på 99.99% fintsølv og 925? Er det prisforskjell?

Ja, det er prisforskjell, men vanligvis er det alle tilleggene for kapping osv som legges på som gjør det dyrt. I hvertfall når du kjøper i små kvanta. Finsølv kalles gjerne 1000 sølv, altså rent sølv, mens 925 (92,5%) eller Sterling som det også kalles, er legert med kobber. 925 er også stivere enn rent sølv.

Fyldighet er noe som henger sammen med lederarealet. Større areal gir mer fyldighet fra mellomtonen og ned til mellombassen. Problemet er at dette gjerne går ut over distinkthet og friskhet/krisphet oppover. Det vil derfor alltid være en avveining mht lederarealet fordi du ikke får både i pose og sekk. Med 925 sølv kan du bruke større lederareal før det tipper over og blir dødt oppover.

Det er forøvrig også hørbar forskjell på antall ledere du tvinner sammen selv om totalt lederareal holdes konstant. Dvs at 6 tynne ledere med samme areal som 3 tykkere ledere ikke høres likt ut.

Dette er i hverfall min erfaring, og stemmer nødvendigvis ikke med andres erfaring.

Jeg har prøvd isolasjon med PVC, glassfiber, PTFE, råsilke, bomull, og absolutt ingenting. Forskjellene er ikke natt og dag her imo.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.153
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
høres ut som Raymond..... ::)
med nytt nick igjen.......
her er det markant forskjell
er vel avhengig av systemets totale oppløsningsevne, hva man får med seg..?
mvh
Leif

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
LMC skrev:
høres ut som Raymond..... ::)
med nytt nick igjen.......
her er det markant forskjell
er vel avhengig av systemets totale oppløsningsevne, hva man får med seg..?
mvh
Leif
Nei, jeg er nok ikke Raymond. Han vet nok langt mer om kabler enn det jeg gjør.

Jeg mente ikke at det var/er markant forskjell sånn sett, og konklusjonen min etter egen prøving og feiling var at jeg kunne bruke større lederareal med 925 enn med finsølv, og fremdeles like resultatet. Dette var i mitt oppsett den gangen og trenger ikke være gjyldig i det oppsettet jeg har i dag. Det er gjerne slik med kabler.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.153
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
he-he
ikke såå mange som gidder å drive sånne forsøk
likevel interessant og relevant å nevne hva slags utstyr som var inne i bildet...?
mvh
Leif

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.954
Torget vurderinger
1
Ayaboh vet som regel hva han snakker om. Har lest mange kvalitetsinnlegg fra han om både tørr teori og praktiske forsøk.

Pussig at han skriver det om "lyden av tverrsnittet" fordi det er nøyaktig samme oppfatning jeg har fått i løpet av siste året.

Min gamle arbeidshest Silk signalkabel har tverrsnitt 0,8mm = 0,5mm2, likt som dine DIY sølvkabler. Og de låter forbausende likt i grunntoneområdet. (Husker du Leif, at jeg nevnte dette i tlf forrige uke?).

Der hvor sølv/bomull drar fra er i diskanten, med mer fart og oppløsning helt ned i (subjektivt) i mellomtonen. Fremdeles uten antydning til hardhet eller betoning.

Jeg har også prøvd noen andre varianter av Silk. Noen prototyper som jeg fikk laget i sommer, hvor vi eksperimenterte med/uten skjerm og sølv istedet for kobber. Det ble jeg ikke så klok av.

Men nå med bomull så falt liksom brikkene på plass.

Meeeget interessant dette.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.583
LMC skrev:
den fucker opp lyden! ;D
blir en eller annen kapasitiv eller induktiv last av signalet
vet ikke helt hva som skjer, bare at det gjør det
samme med plast eller teflon isolasjon
lyden blir mere innestengt og det oppstår en slags hard betoning og "turbulens" oppover fra mellomtonene
hos Pedal forsvant en stygg hard kant/betoning på pianoet til Keith Jarret på Blue Note, som han trodde var pga at gardinene ble fjernet før sigar mafiaen entret stuen under pinnekjøttlaget
lyden ble og mye mere avslappet og naturlig, og det til tross for at diskanten ble vesentlig mere utstrakt og dynamisk
ikke spør meg hva det kommer av, men det virker...hver gang
ikke blir det noe mere støy heller
mvh
Leif
Takk for svar. Ja, det virker rimelig, kjøper den forklaringa.

Spørsmål ang Bybee Music Rail:
Leste litt i dybden om disse et sted på nettet. Der ble det sagt at disse ekstreme strømforsyningene du lager hvor målet er ekstremt lavt støygulv, fortsatt er det ultimate hvis pris er underordnet. Men at disse Bybee Music Rails riktig implementert i strømforsyninga er en god nr 2, et godt "fattigmanns-alternativ".
Synspunkter på dette?

Jeg er fortsatt i den hellige overbevisning at ekstremt gode strømforsyninger med ditto lavt støygulv er The Holy Grail hvis man vil høre englene synge fra sitt HiFi.

forman

Medlem
Ble medlem
04.11.2010
Antall liker
10
Sted
Lille Berlin
Om materialet som isolerer lar seg polarisere vil man i bunn og grunn ha en kondensator. Bruker man materialer som lett lar seg lade (består av polare molekyler) vil man få høy kapasistans, og det liker forsterkere svært dårlig siden de kan gå i selvsving. Om man går helt bananas når man fletter kabel og det i tillegg brukes kabler med isolasjon av polare materialer kan man også dempe høye frekvenser. 5-600pF i en høytalerkabel er nok til at frekvenser over 16kHz dempes, om jeg ikke husker helt feil. Hva som skal til i signalkabler aner jeg ikke, men det samme reglene gjelder.

PVC, vanlig plastikk og mye gummi lar seg lett polarisere. Det har vi alle merket. En balong som gnis mot håret, plastfolie som klistrer seg til det meste og generelt sett statisk elektrisitet og støt når man har på seg eller holder på med kunststoffer... som feks isopor.

Det er vanlig praksis å tvinne kabler, og med god grunn. Man oppnår skjerming i det lederen er omringet av jord som kan nøytralisere. Et eksempel er coax. Men det er forskjell på å tvinne og flette knallhardt med feil type kabel.

Mange sier at hardt flettede kabler låter mykere og mer røraktig, og jeg tviler ikke. Mange av dem har så høy kapasistans at forsterkeren - opamp eller sluttrinn - blir påvirket og jobber hardere. Resultatet er høyere forvrengning som kan oppfattes som en myk og dempet topp, og kanskje varm og død forsterker dersom du er uheldig.

Jeg har aldri hørt forskjell selv, men så har jeg heller ikke prøvd å gjøre kablene mine om til verken kondensatorer eller spoler. Teorien til PVC-hatere og fans av bomull er så vidt jeg kan skjønne helt riktig.

Dette er selvsagt veldig forenklet og kanskje satt litt på spissen, men det er ihvertfall slik jeg har oppfattet det.

PS: Korrigeringer mottas gjerne. Flytevest og badelue er alt på plass :)

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.153
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
Spilleren er på plass under juletreet! ???
I´ll be back
mvh
Leif

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
ayaboh skrev:
pedal skrev:
ayaboh skrev:

Ja, det er prisforskjell, men vanligvis er det alle tilleggene for kapping osv som legges på som gjør det dyrt. I hvertfall når du kjøper i små kvanta. Finsølv kalles gjerne 1000 sølv, altså rent sølv, mens 925 (92,5%) eller Sterling som det også kalles, er legert med kobber. 925 er også stivere enn rent sølv.

Fyldighet er noe som henger sammen med lederarealet. Større areal gir mer fyldighet fra mellomtonen og ned til mellombassen. Problemet er at dette gjerne går ut over distinkthet og friskhet/krisphet oppover. Det vil derfor alltid være en avveining mht lederarealet fordi du ikke får både i pose og sekk. Med 925 sølv kan du bruke større lederareal før det tipper over og blir dødt oppover.

Det er forøvrig også hørbar forskjell på antall ledere du tvinner sammen selv om totalt lederareal holdes konstant. Dvs at 6 tynne ledere med samme areal som 3 tykkere ledere ikke høres likt ut.

Dette er i hverfall min erfaring, og stemmer nødvendigvis ikke med andres erfaring.

Jeg har prøvd isolasjon med PVC, glassfiber, PTFE, råsilke, bomull, og absolutt ingenting. Forskjellene er ikke natt og dag her imo.
ayaboh skrev:
pedal skrev:
ayaboh skrev:

Det er mye interessante erfaringer og lese om her ja ;) Har selv prøvet en kabel med grovt tverrsnitt( silspeak 8 kvadrat) for toneområdet 125Hz og oppover. Det manglet faktisk noe krisphet i mellomtone og diskantområdet. Kabelen var tiltenkt bassområdet. Med min billige audioquest Indigo 2 med flettede hard-core ledere og mindre tverrsnitt, så får man mere utkling og oppløsning i mellombassen også. Rett og slett mere engasjerende og lytte på disse. Silk kabler er det mange som fortsatt er fornøyde med. Nøytrale og ikke noen særlig betoning og høre. Kan virke noe kjedelig for enkelte lyttere. Man får gå rolig frem og ikke bytte for ofte ;). mvh Guit

Topp Bunn