Kunsten å spille med "rett" volum

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.520
Antall liker
2.970
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Kunsten å spille med "rett" volum

Fikk ideen til denne tråden da jeg satt og hørte på musikk mens jeg arbeidet hjemme nå.

Hvor høyt spiller vi egentlig der hjemme?

Etter at jeg fikk dilla på hodetelefoner, hodetelefonforsterkere, kabler og kilde i en "symbiose", oppdaget jeg at jeg at dess svakere jeg spillte, dess tydeligere og tro det eller ei, dess fyldigere låt det.

Da jeg oppdaget dette stod hodetelefonforsterkeren min på kl 10. Gjennom ett par mnd har volumknappen blitt skrudd ned mot kl halv 8.

Dette fenomenet har jeg dradd med meg til mitt oppsett i andre enden av musikkrommet.
Med riktig demping og justering finner jeg ut at det samme gjelder her.
Jeg er glad for denne for meg "nye" oppdagelsen.

Det som fasinerer meg er stereoperspektivet, dybden i lydbildet, høyden, det tredimensjonale der dette finnes i kildematerialet, fylden i musikken og ikke minst DYNAMIKKEN.

En annen positiv effekt er at innspillinger som før låt annmasede, nå låter betraktelig bedre.

Men den beste effekten, er at hørselen min også er blitt enda "bedre". Nå kan jeg skille mellom flere mikrodetaljer (om det nå skulle ha noen betydning....)
For å få til dette kreves det en smule tålmodighet. Bruk tid med gradvis lavere volum.
Det funker for meg.

Jeg vil også rette en stor takk til en kjempegutt som jeg hadde som elev på Sommermusikkskole for noen uker siden.
Ørjan, som er blind og med en fantastisk humor og selvironi, satte meg på sporet av det å bruke hørselen som en
"KANAL FOR GODE VIBRASJONER" som jeg velger å kalle det.
Vi snakket mye om hans opplevelser av musikk og frekvenser i rommet han/vi til enhver tid spillte i.
Der skal jeg si dere jeg fikk meg noen vekkere, som jeg har tenkt å bruke videre i denne hobbyen :)
 

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Innlegg
753
Antall liker
2
Kunsten å spille med "rett" volum

Kult, spennende. Dett må jeg prøve når jeg får rigget anlegget.
Hold gjerne denne tråden varm med flere erfaringer framover!
Mvh TJ
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.450
Antall liker
3
Kunsten å spille med "rett" volum

Interessant johna..

Tror du dette gjelder alle anlegg, eller at dette kun passer i enkelte anlegg?
Har du testet i flere anlegg?

PK
 
T

theStig

Gjest
Kunsten å spille med "rett" volum

Jeg spiller så og si alltid på mine favoritt-nivåer, innenfor 1 dB faktisk. Det er utrolig viktig å finne korrekt nivå på musikken, og det er nesten en forutsetning å ha en volumkontroll med dB-skala. For klassisk vil det si 10 dB mer enn på pop/rock, sånn jevnt over for min del.
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.154
Antall liker
3.962
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Kunsten å spille med "rett" volum

Dette må prøves. Skrur ned fra kl 10 til 9, så får vi se.

...

Jeg merker at jeg burde hatt en lukket konstruksjon ja. Det er mye lydlekkasje med AKG 501, spesielt når man sitter i åpent landskap.

Kanskje jeg må få meg en slik en å ha på jobb ;D
 

Vedlegg

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Kunsten å spille med "rett" volum

Interesant "teori" :)
Nå spiller jeg sjelden høyt men dog.

/jan
 

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Innlegg
500
Antall liker
5
Kunsten å spille med "rett" volum

Interessant tema. Har tenkt på kvifor eg trivest bra med eit anlegg som ikkje kan spele særleg høgt. Trur det ligg i anlegget si evne til å engasjere, invitere meg inn i det som skjer. Kanskje er volum eit tema då sammen med oppøving av hørselen. Det blir kanskje som med sola og nordavinden. Dersom ein får musikken slengt i trynet på høgt nivå, vil kanskje guarden komme opp. På den andre side er det mykje informasjon som blir borte om volumet er for lavt. Det gjeld å finne det idéelle punkte i eit gitt anlegg. Ofte blir attenuatoren hos meg på samme posisjon på klassisk (med unntak av enkelte eldre plater med høgt nivå) og litt lavare på anna.
Sjølvsagt vil det vere avgjerande kor reint og uanstrengt eit anlegg kan spele på høgt volum.

sigurd
 
T

theStig

Gjest
Kunsten å spille med "rett" volum

Jeg har et anlegg som kan spille 20 dB høyere enn jeg egentlig trenger, og det føler jeg har mye å si for hvor realistisk det låter på normale volumer. Med så mye overhead blir forvrengningen lav og dynamikken noenlunde intakt.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.604
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Kunsten å spille med "rett" volum

Et spm er jo hva som kom først...høna eller egget....Dvs...er det anleggets egenskaper som bestemmer lydtrykket eller musikken som spilles på det...??

På generell basis er jeg mer for å spille LITT for høyt, enn LITT for lavt... Dette fordi dynamikk er for min del en av de viktigste elementene... På FOR lavt volum er ikke det nok dynamikk.... Men det er bare min mening da.. :D
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.520
Antall liker
2.970
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Kunsten å spille med "rett" volum

theStig skrev:
Jeg har et anlegg som kan spille 20 dB høyere enn jeg egentlig trenger, og det føler jeg har mye å si for hvor realistisk det låter på normale volumer. Med så mye overhead blir forvrengningen lav og dynamikken noenlunde intakt.
Slik jeg ser det, har du et viktig poeng her Stig.
Jeg kan spille sinnsykt høyt her også, med forholdsvis lite "forvrengning", men det er hodet/øret som setter begrensningen her.
Så jeg har valgt å balansere oppsettet mitt mot en moderat volumbruk.
Klart det er gøy å skru opp engang i blant, særlig på heavy klassisk musikk ;D
Men ved konsentrert lytting, er det kraftig ned med volumet.

Som nå, der jeg godlytter på ABBA sin "Super Trouper" på Rega P5/DV20Xh.
Jeg sitter og lytter etter de forskjellige akkordprogresjonene og hvordan de legges i arrene.
Spennende og lærerikt.
Men da kan ikke musikken stå på full guffe.
Selv om det samme albumet gav meg og ett par venner godfot på full rulle sent her en kveld :)

I et støysvakt rom/støysvake omgivelser, gir en demping av styrken meg disse opplevelsene jeg startet tråden med.

mteinum:
Ved bruk av hodetelefonoppsettet mitt, oppleves dette enda sterkere.
Og ja, de åpne AKG K701 formiddler dette MYE bedre enn de lukkede Beyerdynamic DT770. :)
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.520
Antall liker
2.970
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Kunsten å spille med "rett" volum

HCS skrev:
Et spm er jo hva som kom først...høna eller egget....Dvs...er det anleggets egenskaper som bestemmer lydtrykket eller musikken som spilles på det...??

På generell basis er jeg mer for å spille LITT for høyt, enn LITT for lavt... Dette fordi dynamikk er for min del en av de viktigste elementene... På FOR lavt volum er ikke det nok dynamikk.... Men det er bare min mening da.. :D
Da tror jeg ikke vi er helt enige i hva ordet dynamikk står for.
Dynamikk er slik jeg ser det kontrastene mellom sterk og svakt.

Dette oppleves også i fullt monn selv ved lavt volum.
Men her kreves det litt av utstyret man har i oppsettet og event. rommet dette står i.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Kunsten å spille med "rett" volum

Kan det være så enkelt at ved høyt volum involveres lytterommet i større grad enn ved lavt volum, og ved ikke optimalt lytterom forringes lydbildet. Dette elimineres ved å redusere volum.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.520
Antall liker
2.970
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Kunsten å spille med "rett" volum

oddgeir skrev:
Kan det være så enkelt at ved høyt volum involveres lytterommet i større grad enn ved lavt volum, og ved ikke optimalt lytterom forringes lydbildet. Dette elimineres ved å redusere volum.
Ikke fullt så sort/hvitt, men en faktor er det nok i de fleste tilfeller.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.604
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Kunsten å spille med "rett" volum

johna skrev:
HCS skrev:
Et spm er jo hva som kom først...høna eller egget....Dvs...er det anleggets egenskaper som bestemmer lydtrykket eller musikken som spilles på det...??

På generell basis er jeg mer for å spille LITT for høyt, enn LITT for lavt... Dette fordi dynamikk er for min del en av de viktigste elementene... På FOR lavt volum er ikke det nok dynamikk.... Men det er bare min mening da.. :D
Da tror jeg ikke vi er helt enige i hva ordet dynamikk står for.
Dynamikk er slik jeg ser det kontrastene mellom sterk og svakt.

Dette oppleves også i fullt monn selv ved lavt volum.
Men her kreves det litt av utstyret man har i oppsettet og event. rommet dette står i.

Tror ikke vi er uenige her... ;D... På høyere volum vil du kunne høre det som er STILLE partier i musikken er min påstand..hvis utstyret er godt nok...Ved lavere volum så er kanskje ikke denne stillheten så fremtredende da heller ikke peak for lydnivå er lavere...
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Kunsten å spille med "rett" volum

Det er akkurat disse kontrastene (altså dynamikken), som jeg opplever her i mitt nye oppsett. Jeg opplever dynamikken som svært god selv på veldig lavt volum. Ved lytting så har jeg vel en tendens til å guffe på litt mer, men jeg kan godt sitte å kose meg med lyden på et meget ørevennlig volum.
Også jeg kan spille så høyt og uten hørbar forvrengning, at det nok er ørene og hodet som setter begrensningen ;)
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.604
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Kunsten å spille med "rett" volum

FallenA skrev:
Det er akkurat disse kontrastene (altså dynamikken), som jeg opplever her i mitt nye oppsett. Jeg opplever dynamikken som svært god selv på veldig lavt volum. Ved lytting så har jeg vel en tendens til å guffe på litt mer, men jeg kan godt sitte å kose meg med lyden på et meget ørevennlig volum.
Også jeg kan spille så høyt og uten hørbar forvrengning, at det nok er ørene og hodet som setter begrensningen ;)

da har du truffet rett nivå... :D.... Tror mange henger seg opp i hvor mye lyd de får ut...Istedet for å innse at det er stillheten som fremhever det musikalske ofte... Samtidlig må jeg villig innrømme at dynamikk sier noe om et meget godt anlegg.... :D...Kort og godt imponerende... Personlig har jeg ikke spillt over kl 11 på forforsterkeren de siste to årene... Og for meg så er dette en indikasjon på flere ting. Det være seg lytterom, innspillingskvalitet, musikk, kvalitet på forsterker osv osv...
Uten lys kan det ikke være mørke...Uten stillhet, ei heller dynamikk... :D
 
T

theStig

Gjest
Kunsten å spille med "rett" volum

oddgeir skrev:
Kan det være så enkelt at ved høyt volum involveres lytterommet i større grad enn ved lavt volum, og ved ikke optimalt lytterom forringes lydbildet. Dette elimineres ved å redusere volum.
Lytterommet involveres like mye uansett volum. Man skal spille svært lavt for at rommets ambience ikke skal være hørbart (eller man må ha et veldig dempet rom). Det som jeg opplever er at de negative effektene av rommet blir en større stressfaktor ved høyere nivåer enn ved lave.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.520
Antall liker
2.970
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Kunsten å spille med "rett" volum

HCS skrev:
FallenA skrev:
Det er akkurat disse kontrastene (altså dynamikken), som jeg opplever her i mitt nye oppsett. Jeg opplever dynamikken som svært god selv på veldig lavt volum. Ved lytting så har jeg vel en tendens til å guffe på litt mer, men jeg kan godt sitte å kose meg med lyden på et meget ørevennlig volum.
Også jeg kan spille så høyt og uten hørbar forvrengning, at det nok er ørene og hodet som setter begrensningen ;)

da har du truffet rett nivå... :D.... Tror mange henger seg opp i hvor mye lyd de får ut...Istedet for å innse at det er stillheten som fremhever det musikalske ofte... Samtidlig må jeg villig innrømme at dynamikk sier noe om et meget godt anlegg.... :D...Kort og godt imponerende... Personlig har jeg ikke spillt over kl 11 på forforsterkeren de siste to årene... Og for meg så er dette en indikasjon på flere ting. Det være seg lytterom, innspillingskvalitet, musikk, kvalitet på forsterker osv osv...
Uten lys kan det ikke være mørke...Uten stillhet, ei heller dynamikk... :D
Meget godt skrevet HCS :)
Vi er helt på samme erfaringslinje her.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.520
Antall liker
2.970
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Kunsten å spille med "rett" volum

theStig skrev:
oddgeir skrev:
Kan det være så enkelt at ved høyt volum involveres lytterommet i større grad enn ved lavt volum, og ved ikke optimalt lytterom forringes lydbildet. Dette elimineres ved å redusere volum.
Lytterommet involveres like mye uansett volum. Man skal spille svært lavt for at rommets ambience ikke skal være hørbart (eller man må ha et veldig dempet rom). Det som jeg opplever er at de negative effektene av rommet blir en større stressfaktor ved høyere nivåer enn ved lave.
Der kom deler av det gråe mellom sort og hvitt jeg nevnte tidligere :)
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
Kunsten å spille med "rett" volum

Interessant tråd johna!

Dette skal jeg også prøve ut. Hjernen er jo full av mer eller mindre obskøne mekanismer som oversetter impulser på trommehinnene til musikk... :)

Dynamikk kan vel forenklet forklares som forskjell i lydtrykk over tid. Dermed ville jeg trodd at dynamikken ble best gjengitt på noe nært maksimalt, uforvrengt nivå for anlegget? Da har man maks lydtrykk når det skal smelle, og forhåpentligvis så godt kildemateriale/elektronikk at det er stille når det skal være stille... ::)

Mvh
 
K

kathrine

Gjest
Kunsten å spille med "rett" volum

Hei!

Dette har vel blitt diskutert for en stund siden ,og da skrev jeg at:

Tror at hjernen går i forsvarsposisjon ved "høy musikk/lyd"

Har erfart selv at ved nokså moderat svakt volum (hva nå enn det er) når jeg bruker musikken som bakgrunslyd når jeg holder på med andre ting, at det plutselig kan oppfattes som om det er flere detaljer som kommer ut av musikken.

Mang en gang har jeg bare blitt sittende og helt glemt det som egentlig var intensjonen ,lese en bok, bla i et magasin.....(sitter da i lytteposisjon)

Dette tror jeg skyldes at hjernen ved moderat svakt volum gjør det stikk motsatte av og gå i "forsvar", den slipper liksom all lyd forbi, fordi dette ikke føles som en trussel for og ødelegge hørselen.

Litt kjeitete skrevet, men pytt pytt.... 8) ;D :p

Vh
S
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Kunsten å spille med "rett" volum

Må vel tilføye at "om volum hjulet står på kl. 8, eller aldri har vært høyere enn kl 11", så er jo dette relativt i forhold til impedanse på høytalere, effekktivitet på høytalere og gain?! og ikke være retningsgivende i et hvert anlegg!

Mine Gradienter er ganske så effekthungrige, og er nok en ganske stor last for forsterkersettet.
gut_mans oppsett med samme forsterkeri men med Ascolta Brennin MKII HT kan f.eks holde seg på kl 10 i sitt oppsett, mens jeg må opp på kl 12 for å spille på samme volum. (Jeg måtte bare bruke deg som eksempel gut. Håper det var greit ;)?! )

EDIT:

En annen ting som må med er differansen i hvilket volum innspilling av albumet er gjort med.
Jennifer Warnes - Fasmous blue raincoat f.eks er spillt inn meget lavt.
 
T

theStig

Gjest
Kunsten å spille med "rett" volum

Det kan være nyttig å kalibere lyttenivåene sine etter K-systemet, det har jeg gjort, det var en åpenbaring faktisk. Så kan man etterhvert rate sine innspillinger etter K-systemet. K12 betyr 12 dB forskjell på snitt og peak nivå. K20 er 20 dB. K12 er en relativt akseptert standard som det "hotteste" man bør gå med en plate, selv om mye ligger 6-9 dB over K12, og låter deretter (les: låter drit).

Jeg bruker normalt K12 på gode pop/rock plater og K20 til klassisk. I praksis setter man snittnivået på 83 dB SPL per kanal i lytteposisjon. K12 er da innstilt for 12 dB dynamikk, altså er peak nivå 95 dB. K20 gir 103 dB peak.

Dypdykk for interesserte:
http://www.digido.com/bob-katz/level-practices-part-2-includes-the-k-system.html
 

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Innlegg
753
Antall liker
2
Kunsten å spille med "rett" volum

Stikken skrev:
Hei!

Dette har vel blitt diskutert for en stund siden ,og da skrev jeg at:

Tror at hjernen går i forsvarsposisjon ved "høy musikk/lyd"

Har erfart selv at ved nokså moderat svakt volum (hva nå enn det er) når jeg bruker musikken som bakgrunslyd når jeg holder på med andre ting, at det plutselig kan oppfattes som om det er flere detaljer som kommer ut av musikken.

Mang en gang har jeg bare blitt sittende og helt glemt det som egentlig var intensjonen ,lese en bok, bla i et magasin.....(sitter da i lytteposisjon)

Dette tror jeg skyldes at hjernen ved moderat svakt volum gjør det stikk motsatte av og gå i "forsvar", den slipper liksom all lyd forbi, fordi dette ikke føles som en trussel for og ødelegge hørselen.

Litt kjeitete skrevet, men pytt pytt.... 8) ;D :p

Vh
S
Det er i tilsvarende situasjoner jeg føler at jeg best er i stand til å lytte på forskjellig utstyr også.. Avslappet og rolig uten et intenst fokus inn i anlegget og lyden...
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.450
Antall liker
3
Kunsten å spille med "rett" volum

For den som vil oppleve litt dynamikk; prøv Dave Weckl.. Spiller ca 20 dB (var det ikke det du sa theStig, eller var det litt mindre?) høyere på plater fra den kar'n.

Jeg sammenligner ofte med korps når jeg "ser" for meg dynamikk; En fløyte spiller svakt, og en trompet spiller sterkt, men begge skal høres klart og tydelig, i tilegg til å plasseres godt i lydbildet. Da har høytaleren evnen til å spille dynamikk. Eller så har jeg misforstått igjen..

Pk
 
T

theStig

Gjest
Kunsten å spille med "rett" volum

Dave Weckl ja, det var dynamisk gitt! K20 monitoring ble lavt her, utrolig nok. Vi måtte 20 dB opp i forhold til Dire Straits (et eller annet) for å få samme subjektive snitt lydtrykk.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.520
Antall liker
2.970
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Kunsten å spille med "rett" volum

Hvilken Weckl skive snakker herrene om her?
(jeg har alle ja!)
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.450
Antall liker
3
Kunsten å spille med "rett" volum

theStig skrev:
Dave Weckl ja, det var dynamisk gitt! K20 monitoring ble lavt her, utrolig nok. Vi måtte 20 dB opp i forhold til Dire Straits (et eller annet) for å få samme subjektive snitt lydtrykk.
;D

PK
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.450
Antall liker
3
Kunsten å spille med "rett" volum

Master Plan

PK
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.213
Antall liker
7.033
Torget vurderinger
4
Kunsten å spille med "rett" volum

Jeg er også blant dem som stort sett spiller på forholdsvis lavt volum, - av flere grunner;

* Den jævla nabo'n. Av flere årsaker lytter jeg helst på kveld/natt og da er nabo'n enda mer på hugget....banking i veggen er ikke kult
* Et langtfra perfekt rom. Høye volumer trigger i større grad rommets akustiske svakheter.
* Anleggets begrensninger. Dette var riktignok en større årsak før jeg byttet høyttalere i sommer, men for de aller fleste "real life" anlegg vil nok dette være tilfelle til en viss grad.
* Jeg er setter altfor stor pris på god hørsel til at jeg ønsker å sette den på spill for høye volumer.
* Jeg hater intenst når akustiske gitarer er 3 meter høye og på stadion-nivå i lydstyrke. (På den annen side kan et 9 fot Steinway gi overraskende lydtrykk....som riktignok aldri på noen måte høres FOR høyt ut i virkeligheten. Stig har et poeng når det gjelder å ha potensielt tilgjengelig dynamikk selvom man ikke tar ut hver smitt og smule hele tiden).

Såkalt realistisk (øverste) lydnivå er for meg ikke på langt nær så viktig som mikrodynamikk, tonal gjengivelse, klang...og alt det der ;-) De fleste anlegg er likevel så langt fra realisme at det er en lett kamel å svelge, spesielt siden den kamelen drar med seg en hel gjeng slektninger dersom du prøver å gape over den. Men, bevares, jeg kan savne det intenst når det eneste jeg trenger er en halvtime intenst pågående rå, skitten, vulgør, nedbrytende rock'n roll.....AC/DC, gammel Iggy, Cramps, Raga...de er ikkelaget for peiskos ;-)
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.520
Antall liker
2.970
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Kunsten å spille med "rett" volum

pks skrev:
Master Plan

PK
Ok-

Har du den siste "Multiplicity"?

I så fall sjekk ut spor 6.
Sinnsyke kantslag/skarptromme og nydelig "bassing" (ref annen tråd ;D)
Er så morro å høre hvor forskjellige kantslag/skarptromme han legger på forskjellige steder
Og så er det stillt inn i mellom noen microsekund her og der.......

Denne platen er faktisk lavt innspillt....
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.450
Antall liker
3
Kunsten å spille med "rett" volum

johna skrev:
pks skrev:
Master Plan

PK
Ok-

Har du den siste "Multiplicity"?

I så fall sjekk ut spor 6.
Sinnsyke kantslag/skarptromme og nydelig "bassing" (ref annen tråd ;D)
Er så morro å høre hvor forskjellige kantslag/skarptromme han legger på forskjellige steder
Og så er det stillt inn i mellom noen microsekund her og der.......

Denne platen er faktisk lavt innspillt....
Nei, har ikke den, hvilken nettbutikk vil du anbefale...
Sjekker play.. ;)

PK
Edit: da er den kjøpt ;D
 

haden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.09.2004
Innlegg
170
Antall liker
1
Kunsten å spille med "rett" volum

Hva er å spille høyt ? :)Tror vel de fleste av oss spiller over hva folk flest forbinder med "normalt" , feks over det å føre en samtale på normalt vis når musikken spiller.Skru opp og nyt :D
 
B

Back_Door

Gjest
Kunsten å spille med "rett" volum

Om anlegget tilfredsstiller på lavt nivå, har nok direkte sammenheng med anleggets kvalitet.

Hvor høyt jeg spiller ,har også sammenheng med humør og setting.
Du får f.eks. ikke oppleve gleden ved skikkelig basstrykk på lavt volum.
Kjøpte nylig den siste cd til Marcus Miller. Den må spilles høyt!

Merker selvsagt at man blir fortere sliten ved høyt volum. Høy lyd er jo en kjent stressfaktor for hjernen.
Å spille høyt, gir meg vanligvis sterkere opplevelser. Slike sterke inntrykk må av flere grunner tidsbegrenses. Det blir som å gape over for mye på en gang i for lang tid.. ;)
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.520
Antall liker
2.970
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Kunsten å spille med "rett" volum

Det er høyt nok for meg- når bassen og skarptromma til gutta i Nirvana spiller "Nevermind" på Regaen- får buksene til å vibrere nederst og samtidig høres alt klokkeklart.
Fikk tak i denne skiva nå i dag. 1. gang i mitt liv jeg hører hele albumet :-[
F.... så bra lyd og musikk!!!
Nå skal jeg jaggu meg ta den en gang til sammen med noe god drikke :)
 
B

Back_Door

Gjest
Kunsten å spille med "rett" volum

johna skrev:
Det er høyt nok for meg- når bassen og skarptromma til gutta i Nirvana spiller "Nevermind" på Regaen- får buksene til å vibrere nederst og samtidig høres alt klokkeklart.
Fikk tak i denne skiva nå i dag. 1. gang i mitt liv jeg hører hele albumet :-[
F.... så bra lyd og musikk!!!
Nå skal jeg jaggu meg ta den en gang til sammen med noe god drikke :)
LITT luft må vel elementene skyve, for at buksa di skal vibrere..? ;D

SKÅÅL!
 
S

slowmotion

Gjest
Kunsten å spille med "rett" volum

Dynamikk er forskjellen mellom høy og lav lydstyrke.

Hvis snakker om opplevd dynamikk fra et stereoanlegg i et lytterom,
er det en sørgelig sannhet at vanlig høytalere forvrenger og komprimerer ganske mye ved selv
vanlige lyttenivåer. Hvis man istedet senker volumet kan dynamikken oppleves som forbedret,
fordi høytalerne komprimerer og forvrenger mindre. Man opplever altså mer uforvrengt lyd.

Satser man istedet på høytalere som er i stand til å gjengi både de kraftige og de "stille" partier i musikken forholdsvis ukomprimert og uforvrengt oppnår man ofte at den "gode" følelsen som trådstarter beskriver også kan oppnås ved realistiske lyttenivåer.

;)
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.520
Antall liker
2.970
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Kunsten å spille med "rett" volum

Back_Door skrev:
johna skrev:
Det er høyt nok for meg- når bassen og skarptromma til gutta i Nirvana spiller "Nevermind" på Regaen- får buksene til å vibrere nederst og samtidig høres alt klokkeklart.
Fikk tak i denne skiva nå i dag. 1. gang i mitt liv jeg hører hele albumet :-[
F.... så bra lyd og musikk!!!
Nå skal jeg jaggu meg ta den en gang til sammen med noe god drikke :)
LITT luft må vel elementene skyve, for at buksa di skal vibrere..? ;D

SKÅÅL!
Ja, og jeg spiller ikke på "pinglenivå" hele tiden ;D

SKÅL!!
 
O

OldBoy

Gjest
Kunsten å spille med "rett" volum

En liten brannfakkel i "kosespillernes" lekegrind:

Musikk skal spilles høyt. Punktum. Så nær opptil det øret tåler, men NB! under den skadelige terskelen.

Hvis musikken ikke røsker takk i magen, er det ikke skikkelig musikk, men kunstig "fin"-lyd.

Greit nok at man kan ha peiskos-musikk, eller taffelmusikk når man har venner på besøk, eller skal konversere med kona om alvorlige ting, men det blir noe helt annet.

Et anlegg som ikke låter godt, når det spilles på nivåer som musikk SKAL lyttes på, er etter min mening ikke noe skikkelig anlegg. Det SKAL dirre i veggene. Finlytting.... ikke noe for meg.
 
Topp Bunn