Kuro 9G plasma - Rødt stikk, kalibrering og diverse (KRP-500A/600A LX5090H LX6090H)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    Noen som fortsatt bruker disse TV'ene? Er dere plaget av at svart oppleves som grått med rødlig stikk? Siden dere er på Hifisentralen, så følger dere kanskje ikke like mye med på andre forum som heller mer mot bilde. Derfor dette innlegget.

    Plasmatv'er får dårligere sortnivå etterhvert da de har en innebygd algoritme som øker biasspenningen (opp til et gitt punkt) til plasmadisplayet. Plasmaceller *kan* trenge være høyere biasspenning etterhvert. Om TV'en har stått på "Dynamic" sammenhengende 24/7 i 5år, så kan det tenkes at cellene slites mer ut enn en som bruker TV'en i kalibrert modus et par timer om dagen. Algoritmen må selvsagt ta høyde for worst case scenario, for å forhindre artifakter men også for å være på den sikre siden mht. til reklamasjoner.

    Dette medfører, som allerede nevnt, et dårlig sortnivå. Det som er svart er bare grått. Men det har vist seg at en hel del av PioneerTV'ene sliter i tillegg med et rødt stikk i dette "gråe" (som egentlig skal være svart).

    Heldigvis finnes det en løsning på dette: Ved å manuelt forandre på rette spenningsnivåer inni servicemenyen, kan man oppnå et sortnivå som er så sort at man ikke kan se at TV'en er på. Man vil da få et OLED-type sortnivå men med enda bedre bilder på farger og spesielt bevegelse. (Eneste aber er at man sannsynligvis trenger en ny kalibrering av TV'en)

    Så om du har en Kuro som du syns begynner å bli litt blass og tenker å skifte ut med en jalla 4K "LED-TV" fra Samsung: Ikke gjør det, du sitter allerede på verdens beste TV, den trenger bare litt hjelp til å yte sitt beste.

    Hvis det er noe interesse for dette, får dere skrike ut.. Det er allerede en tråd på avforum men jeg tenkte det kunne vært greit med en her også. (iogmed det forumet er jo dødt, og det er sikkert noen Kuroeiere blant hfs).
     

    kjelladne

    Fersking
    Ble medlem
    03.10.2012
    Innlegg
    4
    Antall liker
    1
    Byttet akkurat ut KPR500a med Samsung 9505. At bildet er "jalla" på Samsungen er nok å dra det veeedig langt, men jeg savner Pioneer'n på noen områder. Spesielt halo-effekten irriterer meg, selv om den ble merkbart mindre med litt kalibrering.
    Har vurdert å selge Pioneer'n, men foreløpig står den i esken sin. Tenker at bruksverdien sannsynligvis er mye høyere enn de få hundrelappene jeg får for den på finn.no

    Back to topic, så merket jeg aldri noe til til at sortnivået ble dårligere, men så var brukstiden i dynamic mode mindre enn 5 min i alle de årene jeg brukte tv'n. Servicemenyen tror jeg aldri jeg var i, hvordan får du tilgang til den?
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.121
    Antall liker
    5.068
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Har kuro 10. Ekstremt fornøyd med bildekvaliteten. Eneste å trekke for er noe hakking ved panorering.

    Har ikke opplevd problem med sortnivå. Slår jeg av dekoder synes det ikke at skjermen er på.
    Uansett gode tips dette hvis problemet skulle oppstå.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    Byttet akkurat ut KPR500a med Samsung 9505. At bildet er "jalla" på Samsungen er nok å dra det veeedig langt, men jeg savner Pioneer'n på noen områder. Spesielt halo-effekten irriterer meg, selv om den ble merkbart mindre med litt kalibrering.
    Har vurdert å selge Pioneer'n, men foreløpig står den i esken sin. Tenker at bruksverdien sannsynligvis er mye høyere enn de få hundrelappene jeg får for den på finn.no

    Back to topic, så merket jeg aldri noe til til at sortnivået ble dårligere, men så var brukstiden i dynamic mode mindre enn 5 min i alle de årene jeg brukte tv'n. Servicemenyen tror jeg aldri jeg var i, hvordan får du tilgang til den?
    Nei man merker kanskje ikke at sortnivået blir dårligere da dette skjer jo over tid. Spesielt om man er som 99% befolkningen og ikke er spesielt "videofil". Når det er sagt, så ble likevel disse TV'ene solgt på bakgrunn av sortnivået, og forskjellen (vs andre tv'er) så man jo klart i butikken.

    Jeg kan såvidt skimte at TV'en er på når det er *helt* bekmørkt (og da mener jeg bekmørkt), og slik var den ikke nærheten av når den var ny engang. Før jeg fant ut hvordan jeg skulle komme meg inn i servicemenyen, var sort en blanding av grått og rødt og alt var blasst. Med sortnivået jeg har nå, er det en utrolig dybde i bildet. Når det blir litt mørkt, så sinnsykt "pop", selv om man ser det klart på dagtid også.

    For å få til dette, må man inn i servicemenyen og trenger en seriekabel og usb/rs232-adapter (om man ikke har serial-utgang på pc'en), stille på noen obskure parametre, i tillegg har man her adgang til en lite kjent fargestyring. Samme kabel brukes også for å få tilgang til proffkalibreringen og å låse opp ISF-bildemodusene. Andre tøffe greier man kan stille på er ABL (automatic brightness limiter).. ved å gjøre dette mye mindre følsomt kan man endelig se på vintersport/ishockey uten at snøen/isen bli grå :) En annen ting er at det meste begynner å bli standardisert på gamma 2.4 og for å ha en såpass høy gamma, må man ha sortnivået i orden, og må i tillegg stille gamma i kalibreringsmenyen.

    Du tenker kanskje at dette ble for innviklet og holder deg til Samsungen, noe jeg ikke har problemer med å skjønne :)
     

    ggn1hs

    Medlem
    Ble medlem
    20.06.2018
    Innlegg
    20
    Antall liker
    1
    nma jeg har akkurat resat kuroen min (5090) og ja alt ser egentlig mye bedre ut nå men jeg klarer ikke huske lenger hvordan den såg ut før i mørkt rom. Nå er det ganske mye lys utslipp i mine øyner, men det som er mest irriterende er hvor ujevnt dette er. Er tydelig mer "bleed" oppe og nede langs rammen og generelt random rundt på skjermen.

    Det skal ikke mye til på bildet før det er vekke men still ser elendig ut når du skifter fra en scene som blir enten helt svart eller at det er bare en liten ting på skjermen og resten er svart. Men dette er det eneste jeg tenker på, farger, kontrast og dybde har fått et nytt liv igjen.

    Ellers så har jeg forstått at KRP har en del fordeler over min 5090 så er også på jakt etter en slik for å teste, men ikke lett å finne. Mistenker at endel har bare dem liggende og støve vekk (kjelladne har du solgt din?). Noen ide om hvor man kan øke sjanser for å få tak i en KRP modell? Jeg ser en på finn men han svarer ikke og virker som bare er interessert i et bytte :(
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    Har du prøvd å stille på:

    VOL SUS
    VOL OFFSET
    VOL RST P
    VOL XPOPS1
    VOL XPOFS2
    VOL YKNOFS1 D
    VOL YKNOFS3 D
    VOL YKNOFS4 D
    VOL YKNOFSA D

    R RST P: Må normalt stilles så lavt som overhode mulig.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.254
    Antall liker
    1.157
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    nma jeg har akkurat resat kuroen min (5090) og ja alt ser egentlig mye bedre ut nå men jeg klarer ikke huske lenger hvordan den såg ut før i mørkt rom. Nå er det ganske mye lys utslipp i mine øyner, men det som er mest irriterende er hvor ujevnt dette er. Er tydelig mer "bleed" oppe og nede langs rammen og generelt random rundt på skjermen.

    Det skal ikke mye til på bildet før det er vekke men still ser elendig ut når du skifter fra en scene som blir enten helt svart eller at det er bare en liten ting på skjermen og resten er svart. Men dette er det eneste jeg tenker på, farger, kontrast og dybde har fått et nytt liv igjen.

    Ellers så har jeg forstått at KRP har en del fordeler over min 5090 så er også på jakt etter en slik for å teste, men ikke lett å finne. Mistenker at endel har bare dem liggende og støve vekk (kjelladne har du solgt din?). Noen ide om hvor man kan øke sjanser for å få tak i en KRP modell? Jeg ser en på finn men han svarer ikke og virker som bare er interessert i et bytte :(
    KRP'n min får du ikke. I mine øyne er den like bra som ny og skyldes trolig at den ikke er brukt så mye, bare til kvalitets TV og Film I kino'n . Til daglig er det en LG plasma som gjør jobben.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Kjøpte min 5090H når Pioneer solgte ut sine siste TV'er. Synes sort nivå er forbausende bra enda , og den er brukt en god del. Men greit med noen tips hvis man kan tyne den litt lenger. Ser stort sett film i dempet belysning - og den er fremdeles rå på hudtoner osv.
     

    ggn1hs

    Medlem
    Ble medlem
    20.06.2018
    Innlegg
    20
    Antall liker
    1
    KRP'n min får du ikke. I mine øyne er den like bra som ny og skyldes trolig at den ikke er brukt så mye, bare til kvalitets TV og Film I kino'n . Til daglig er det en LG plasma som gjør jobben.
    Har du resat og volt justert din KRP?
     

    ggn1hs

    Medlem
    Ble medlem
    20.06.2018
    Innlegg
    20
    Antall liker
    1
    Kjøpte min 5090H når Pioneer solgte ut sine siste TV'er. Synes sort nivå er forbausende bra enda , og den er brukt en god del. Men greit med noen tips hvis man kan tyne den litt lenger. Ser stort sett film i dempet belysning - og den er fremdeles rå på hudtoner osv.
    De siste 3 månedene har jeg såtte kun med Kuroer og justert og testet opp mot andre TV'er. Jeg kan si med 100% sikkerhet at din kuro ser ikke ut slik den så ut som ny lenger. Jeg har testet å ha både resat kuro og ikke resat kuroer vedsiden av hverandre og den forskjellen er dag og natt. Det er egentlig helt utrolig hva Pioneer fikk til med de TV'ene og det eneste minuset i mine øyner er at de er for små skjerm.
     

    Lynvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Innlegg
    887
    Antall liker
    295
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Byttet min 5090 kuro med en Oled fra Lg for knapt et år siden.
    Sortnivået er ikke blitt bedre, og jeg opplever at det var mer nyanser av sort på den gamle Kuro’en.
    Lg Oled er kullsvart på detaljer som hadde flere nyanser tidligere.
    Den nye er mye bedre på raske bevegelser og skjermen er nå større, men totalt sett er den gamle vel så bra.
    Jeg byttet kun fordi jeg ønsket en større skjerm.
     

    ggn1hs

    Medlem
    Ble medlem
    20.06.2018
    Innlegg
    20
    Antall liker
    1
    Byttet min 5090 kuro med en Oled fra Lg for knapt et år siden.
    Sortnivået er ikke blitt bedre, og jeg opplever at det var mer nyanser av sort på den gamle Kuro’en.
    Lg Oled er kullsvart på detaljer som hadde flere nyanser tidligere.
    Den nye er mye bedre på raske bevegelser og skjermen er nå større, men totalt sett er den gamle vel så bra.
    Jeg byttet kun fordi jeg ønsket en større skjerm.
    Jeg og byttet TV pga skjerm størrelsen tilbake i 2013 når Panasonic la ned plasma. Kjøpte meg en 65" da. Det var egentlig ikke før i fjor når Game of thrones gikk og det var alt for lyst ute at jeg fant ut jeg ville bygge meg en hjemmekino i kjelleren. Fant ut jeg første ville investerte i lyd og demping og kunne bruke kuroen til jeg hadde råd til noe nyere.

    Selv om jeg var egentlig fornøyd med kuroen tenkte jeg at det sikkert var på tide å gå over til oled. 4k har aldri interessert meg men at de slapp dolby atmos lyd spor eksklusivt på mange 4k bluray's var også faktor på å kjøpe ny tv (nå har jeg jo lært at du kan kjøre 4k discer gjennom en 4k spiller på en 1080p Tv og få dolby atmos lyd fordi om /facepalm). Etter mye googling av nye TV'er kom jeg over tråder om at kuroer i dag ikke er "kuroer" lengre og begynte å lese på dette og kom over en fyr som heter Patrik (Han har skrevet reset guiden) som har hjulpet meg enormt mye.

    Any way long story short: En LG oled C7, et par innkjøp av kuroer og alt for mange timer testing sitter jeg igjen med en konklusjon som stemmer veldig med trådstarter nma skrev "du sitter allerede på verdens beste TV, den trenger bare litt hjelp til å yte sitt beste." Hvordan vil jeg rangere tvene idag? Resat 500KRP<Resat 5090<VT60<C7<500KRP<5090. Hovedforskjellen på en KRP og en 5090 er svartnivået i mine øyner. En resat 5090 er mye bedre enn en KRP som ikke er resat, men når de begge er justert så er KRP en bedre overall TV selv om det ikke alltid er lett å skille dem fra hverandre (når begge er kalibrert).

    Det du nevner om at din LG oled ikke viser alt av svart/skygge detaljer stemmer veldig, spesielt om du kjører pre fabrikkerte innstillinger (alle moduser) er så borti natta feil at det ikke burde vært lov å selge slik. Du kan få dette bedre men jeg fikk ikke dette perfekt på C7 uten at det da gikk utover andre ting. Til syvende og sist så er fargene feil på en WRGB oled uansett så bare å glemme å få den til å se så ekte ut som en kuro kan bli.

    Er det verdt å sette seg inn i å resete en kuro og ta sjansen? Absolutt, det er som å få en ny TV. Jeg sitter og smiler til meg selv hver dag når jeg ser på film nå:)
     

    ggn1hs

    Medlem
    Ble medlem
    20.06.2018
    Innlegg
    20
    Antall liker
    1
    KRP'n min får du ikke. I mine øyne er den like bra som ny og skyldes trolig at den ikke er brukt så mye, bare til kvalitets TV og Film I kino'n . Til daglig er det en LG plasma som gjør jobben.
    Har du resat og volt justert din KRP?
    Nei...
    Da vil jeg på det sterkeste anbefale deg å få den fikset!:) KRP modellene blir ikke bare som de var nye, de blir faktisk en del bedre også.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.254
    Antall liker
    1.157
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    KRP'n min får du ikke. I mine øyne er den like bra som ny og skyldes trolig at den ikke er brukt så mye, bare til kvalitets TV og Film I kino'n . Til daglig er det en LG plasma som gjør jobben.
    Har du resat og volt justert din KRP?
    Nei...
    Da vil jeg på det sterkeste anbefale deg å få den fikset!:) KRP modellene blir ikke bare som de var nye, de blir faktisk en del bedre også.
    som innebærer ?
     

    ggn1hs

    Medlem
    Ble medlem
    20.06.2018
    Innlegg
    20
    Antall liker
    1
    Da vil jeg på det sterkeste anbefale deg å få den fikset!:) KRP modellene blir ikke bare som de var nye, de blir faktisk en del bedre også.
    som innebærer ?
    veldig kort sagt du trenger en kabel og et program (koster cirka 600kr tilsammen). På din 500M sender du cirka 50 korte kommandoer som tar 2-3min å skrive inn også er du så og si ferdig. Etter dette kontrollerer du noen test bilder for å sjekke at du ikke har artifacts på skjermen, skulle dette være tilfelle så fin justerer du på noen av de kommandoene man har sendt til tven (Det er en guide på dette som du kan følge, du følger da isåfall det som står om 500M ikke KRP500A). https://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=334178

    Om du bestemmer deg for å gjøre dette så gi beskjed så skal jeg sende deg et program på mail som kan automatisk lese av alt av innstillinger på tven din, pluss vi kan se drifts tiden på den da den blir slettet etter du reseter TVen så litt kjekt å ha det nedskrevet først.
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Jeg hade ekstremt rødstikk i min så jeg har gjort en reset med rstp på 0 samt justert noen av de andre.
    Min er en 508xd dvs gen.8 så den blir ikke helt kolsvart uten har ett glow i helt svarte scener osv.

    Da den kun er 50" og dette faktisk blir for litet på 3m så har jeg kjøpt en 75" tv.

    Min kuro ligger ute på finn. Er kalibrert til 100 nits med Chromapure og iD3Display pro.


    Det jeg savner mest er homogeniteten og litt av dypet som jeg mener å huske att Kuron hade, og dessuten så såg jo allting bra ut, det var jo aldrig noe problemer, ikke banding, tint, clouding, bleeding, jailbars osv osv uten bare ett kanon-bilde. Hade helst ønsket en helt lik en i 75" som veide litt mindre så hade jeg vart førnøyd, men men.
     

    ggn1hs

    Medlem
    Ble medlem
    20.06.2018
    Innlegg
    20
    Antall liker
    1
    Aldri testet en 8 gen. Fikk du noen side effekter etter på? Er utrolig hvor lett man ser de rød stikket når man blir obs på det. Hvilken 75" kjøpte du? Jeg venter på black friday og tenker også kjøpe en 75" i stuen da jeg er helt enig 50" er alt for lite, har selv en 65" på 3,5-4 meter men blir i minste laget. Hadde lett kjøpt en ny 75" kuro idag om de fantes :)
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Det eneste jeg sett er noen små grønn-missfires noenganger akkurat i det man starter den opp, men har aldrig sett noe problemer i film/serie/spill og har brukt den mange måneder etter resetten. Slik jeg skjønner kan dette skje og er lett verdt det mot å slippe det ekle rødstikket hele tiden.


    Jeg ville helst ha Oled pga sverten, men da jeg har barn som gjerne lar spill stå på, samt sol mange timer av dagen rett på tvn og med de poster jeg sett av folk som fått inbrenninger både av statisk materiale plus fra sol så tør jeg ikke dette nå.
    Den perfekte tvn finnes ikke så jeg gikk for en "midlertidig" Samsung Q9FN. Den oppviser noenganger LCD-svakheter men stort sett er jeg veldig førnøyd. Serier i 1080p ser veldig bra ut syns jeg, mye bedre en jeg hade trott å håpe på. Svart mellom scener, i letterbox og i ettertekster er kølsvart! Og spill modus er helt super med lav input lag. HDR ser meget bra ut, lekkert faktisk.

    Jeg har kalibrert den, og rett ut av esken ser den ut som skit, men kalibrert SDR til 100 nits samt farger og gråskale så er hudtoner naturlige uten rødstikk og jeg syns bildet ser meget bra ut. HDR er også kalibrert men med 2-point vitbalans, farger samt senket kontrast noe for å bedre EOTF som har rapporterets litt for høy.

    Alt i alt er det som sagt noen ganger man tenker over att det er en LCD men mestadels bare koser jeg meg og stort sett er det en veldig oppgradering fra HD-ready Kuro samt jeg trenger ikke bry meg om den så står på i 4 timer med statisk materiale.

    Jeg har satt opp den på svingbart feste slik att jeg kan tilte den nedover noe og slik att jeg fra sofa-kroken ser rett på tv hvis jeg vil ligge ved siden av.

    q91.jpg

    q92.jpg
     

    ggn1hs

    Medlem
    Ble medlem
    20.06.2018
    Innlegg
    20
    Antall liker
    1
    Det såg nice ut borsett fra du må få deg en kontrast vegg bak, det utgjør også utrolig mye for bilde opplevelsen!:) kona flyttet ut her så min stue bak vegg er dempet sort nå og kjelleren er blitt hjemmekino og der kommer ikke selv et støv av lys gjennom:p Er snart ferdig med imdb top 250 listen også. Singel livet er ikke så verst haha...

    Men glem oled og nyt heller TVen din, de oleden som selges i dag er ikke bra nok rett og slett, de kan svart og that's it men det kan min KRP også og som det høres ut er ikke Q9FN dårlig der heller. Jeg og ser på Q9FN noe jeg aldri hadde trudd jeg ville si for noen måneder siden men Patrik som har skrevet reset guiden til kuroen kjører q9fn som hdr skjerm nå og krp som sdr skjerm og han er en jeg virkelig tror vet hva han driver med. Pluss jeg nå selv har sett oled side om side mot min justerte KRP og den er ikke i samme liga og kan ikke sammenlignes, faktisk har ingen som har vært her og sett ville valgt Oleden. Har du følgt med på YouTube videoene til Patrik om q9fn? Tror han har fjernet en del men 🤔
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Skal se på dem. Takk.

    Jeg har mørkleggingsgardiner så kan få det becksvart i stua. Mørke vegger blir ikke aktuellt i denne leilighet. I førreige leilighet hade jag Kappa90, CRT prosjektor og svart på gulv og i tak! :cool:
     

    ggn1hs

    Medlem
    Ble medlem
    20.06.2018
    Innlegg
    20
    Antall liker
    1
    Skal se på dem. Takk.

    Jeg har mørkleggingsgardiner så kan få det becksvart i stua. Mørke vegger blir ikke aktuellt i denne leilighet. I førreige leilighet hade jag Kappa90, CRT prosjektor og svart på gulv og i tak! :cool:
    Haha ja broderen min har noe lignende i sin leilighet nå og selv om det er gøy så er det ikke så praktisk 😅
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.254
    Antall liker
    1.157
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Da vil jeg på det sterkeste anbefale deg å få den fikset!:) KRP modellene blir ikke bare som de var nye, de blir faktisk en del bedre også.
    som innebærer ?
    veldig kort sagt du trenger en kabel og et program (koster cirka 600kr tilsammen). På din 500M sender du cirka 50 korte kommandoer som tar 2-3min å skrive inn også er du så og si ferdig. Etter dette kontrollerer du noen test bilder for å sjekke at du ikke har artifacts på skjermen, skulle dette være tilfelle så fin justerer du på noen av de kommandoene man har sendt til tven (Det er en guide på dette som du kan følge, du følger da isåfall det som står om 500M ikke KRP500A). https://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=334178

    Om du bestemmer deg for å gjøre dette så gi beskjed så skal jeg sende deg et program på mail som kan automatisk lese av alt av innstillinger på tven din, pluss vi kan se drifts tiden på den da den blir slettet etter du reseter TVen så litt kjekt å ha det nedskrevet først.
    OK, interessant. Skal lese meg opp litt på dette, men TV'n er som sagt meget bra - still ;)
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Jeg har også et 42''Pioneer Guro plasma TV. Har forsatt bra bildekvalitet. Liker svartdybden og fargene på dette. Har naturligere farger enn mange såkaldte led tv. Liker ikke dette bleike rosa skjeret som mange av disse har. Tror bare det er oled som kan være en verdig arvtaker av plasma. Synes enkelte SONY og LG er fine. Det kan til enkelte tider være for mye skarphet. Får 50% på SONY oled TV ved kjøp av den nye mobilen som kommer nå snart. Det må være et godt tilbud:)
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Det beror helt på hvilket pris de tar 50% av. Men LG gör alla Oled paneler så man kan välja bland LG, Sony, Philips og Panasonic.

    For Oled:
    Sony - best på rørelsehåndtering, litt dårlig meny-system
    Panasonic - har nok best mulighet til ett korrekt bilde
    LG - billigst med stort sett like bra bilde som alle disse (da det er samme paneler)
    Philips - Billig - har ambilight som kan vare flott da HDR er veldig starkt og nesten krever annet lys i samme rom så smart løsning, kan også linkes mot andre phipis hue-lys-slinger. Kan ha litt unaturlig motion.

    Men det er ikke vits å bedømme tv i butikk. Min Samsung tenkte jeg att jeg skulle testa med fabriksinstillinger, men det såg så ræva ut att etter 10sek så måtte jeg stoppe serien og gå in i menyen og fikse en god del, og det var ikke forren etter kalibrering som den gav riktigt bra resultater.

    Ingen vet hva for rare instillinger som finnes på en tv i butikk. Elkjøp i Oslo har ofta ikke ens de deneste modellene, f.eks hade de 2 generasjoner bak på samsung Q-series. 2-gen bak på de fleste LG, 1 forrige gen. Ingen Philips og forrige årets Sony. Alle viste ulike demos fra ulike kilder.

    Sammenligne med Hi-Fi messe med ulike rom med ulike setups og helt random instillinger etter kundene kan skru selve....noen har loudness, noen har maks bass og minimum diskant, andre har 128k mp3 som kilde, en annen LP osv...

    Jeg rekomanderer å se på noen tester fra f.eks Vincent på YT og så se på priser, oi den man ville ha koster dobbelt så mye som den billigste og det er samme panel - se igjenn hva Vincent sier om forskjellen mellom de - sikkert ikke mye forskjell - kjøp den billigste. :cool:
     

    ggn1hs

    Medlem
    Ble medlem
    20.06.2018
    Innlegg
    20
    Antall liker
    1
    OK, interessant. Skal lese meg opp litt på dette, men TV'n er som sagt meget bra - still ;)
    Ta å kjør den filen her på TVen din og se hvordan det ser ut i mørke, viktig at du får rommet helt mørkt og teip over det blå kuro lyset om du ikke har gjort det hehe. Kan du se noe annet en det grå bildet i midten? Altså er alt rundt helt svart som natten? Og er bildet i midten grått eller grått med rødt i seg?

    http://privat.bahnhof.se/wb192876/01-5% Gray.mp4

    Hadde vært gøy å vite hva driftstiden på TVen din er og dato den ble produsert, siste står på baksiden av TVen forresten:)
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Min 508xd er fra 2008 og hade gåt 20000h før resett. Sirka 5.5 time om dagen i 10år. Trodde jeg kjøpte min i 2004, så feil man kan ha.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Dette er hvordan svart blir på en kuro med tiden:

    http://privat.bahnhof.se/wb192876/kuroglow2.jpg

    Her ser du at svart nivået har steget og er rødt i
    Ja, samt at mange LG OLED-skjermer gir oransje der fargene skulle ha vært rødt. Jeg har selv returnert to LG G7-Oled på grunn av dette, samt et par andre svakheter. Den siste Panasonic FZ-serien (FZ800 og FZ952) er meget fargekorrekt, men er er litt mer avdempet i bildet, noe ikke alle liker. Jeg liker det!
     

    ggn1hs

    Medlem
    Ble medlem
    20.06.2018
    Innlegg
    20
    Antall liker
    1
    Da har jeg nettopp fått inn en "ny" KRP500-A i hus. Tror ikke jeg får ikke gjort så mye med den før helgen, men denne gangen skal jeg huske å måle svartnivå før jeg reseter den så jeg har noe verdier. Om noen har noe ønske om noe annet jeg skal teste så gi et vink :)
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg nettopp fått inn en "ny" KRP500-A i hus. Tror ikke jeg får ikke gjort så mye med den før helgen, men denne gangen skal jeg huske å måle svartnivå før jeg reseter den så jeg har noe verdier. Om noen har noe ønske om noe annet jeg skal teste så gi et vink :)
    Bare for gøy så kan du jo ta en måling i pure mode med standardinnstillingene. Hele spekteret med gamut/gamma. Etter reset tar du en ny måling, så får vi en ide hvor mye fargene og annet har forandret seg. Hos meg var det svært store forandringer, så jeg måtte kalibrere alt på nytt. (Vel, det hadde jeg måttet gjort uansett om det bare var sortnivået som ble forbedret)
     

    ggn1hs

    Medlem
    Ble medlem
    20.06.2018
    Innlegg
    20
    Antall liker
    1
    Bare for gøy så kan du jo ta en måling i pure mode med standardinnstillingene. Hele spekteret med gamut/gamma. Etter reset tar du en ny måling, så får vi en ide hvor mye fargene og annet har forandret seg. Hos meg var det svært store forandringer, så jeg måtte kalibrere alt på nytt. (Vel, det hadde jeg måttet gjort uansett om det bare var sortnivået som ble forbedret)
    God ide :)
     

    ggn1hs

    Medlem
    Ble medlem
    20.06.2018
    Innlegg
    20
    Antall liker
    1
    Del1

    Da har jeg tatt noen måling (alle målinger er gjort med en i1D3 profilert fra en JETI 1211 spektrometer mot en 9G Kuro).

    Først målte jeg med innstillinger som han jeg kjøpte tven brukte, dette var lett å se at var helt på tryne. Dere kan se selv på bildet, her skal jo alt rundt det 5% mønsteret være svart men istedenfor er det grått.
    Color dE 17.38
    10pkt Grey Scale dE 14.02
    Gamma avg 1.63

    2.jpg



    Men nok om det, satt tven i pure modus og tok en reset av de innstillingene for å være sikker på at de er som standar pure innstillinger. Her er resultatet (beklager dårlig kvalitet):

    thumbnail (10).jpg
    thumbnail (11).jpg



    Etter dette gjorde jeg en basic reset av selve tven. Forandret ikke på noen av hvit balanse innstillinger eller farger for at pure målingene skulle bli så riktig mot slik den var som mulig. Målingene ble så å si identiske så jeg vil faktisk ikke tro det forandrer så mye om noen har kalibrert TVen sin og gjør en basic reset.

    Verdier etter:
    Color dE 10,22
    10pkt Grey Scale dE 7,84
    Gamma avg 2,21

    Det jeg derimot vil tro er at de kalibrerte innstillinger folk fikk for mange år siden er en del annerledes i dag. Noe jeg tror vi ser igjen i målingene av pure innstillingene. For selv om jeg ikke har kjørt standard pure modus før så tror jeg ikke de hadde slike verdier???

    Selv om forskjellen på verdiene ikke er så forandret er svart nivået på Tven blitt mye bedre. Jeg har etter beste evne prøvd å vise dette på bildene under. Men kamera plukker opp mer enn jeg kan se slik at selv om de ser veldig rødt ut i svart på Pre reset så er det ikke så synlig som kamerat viser, men glowen er der.

    thumbnail (1).jpg

    pre reset

    thumbnail (6).jpg

    etter reset
     

    ggn1hs

    Medlem
    Ble medlem
    20.06.2018
    Innlegg
    20
    Antall liker
    1
    del2

    Orket ikke flytte på de andre Tvene for å få en svart bak vegg men slik står den

    1.jpg



    Etter dette justerte jeg ABL og målte et 100% fullskjerm hvitt vindu og verdiene før og etter er cirka 35cd/m2 mot 75cd/m2 etter på.



    Legger også med bilde av Panasonic VT60 Vedsiden av LX5090 og min andre KRP500-A vedsiden av LG OLED C7

    thumbnail (13).jpg

    Som du ser har både Panasonic VT60 og LX5090 glød i bildet, vanskelig å se på LX5090 men det er der.


    LG oled C7 og KRP-500A stående i kjeller er derimot klin umulig å se noe på glød fra

    thumbnail (17).jpg


    thumbnail (16).jpg

    Vet ikke hvor lett det er å se men en helt annen dybde i fargene på kuroen. Ikke det at man kan sammenligne slik med bilder men… Største forskjellen er allikevel uten tvil hudtoner og realismen du får fra kuroen.

    Så det var litt fra gårsdagen, da gjenstår bare å kalibrere ferdig men klokken var passert leggetid for litt for lenge siden så rakk ikke det. For meg er dette hvert fall en helt ny TV når man kan ha et slikt svart nivå vs den gløden du får i et svart rom uten å resete. Håper det var til nytte for noen :)

    Edit: Kopierte settingene fra KRP en som står i kjelleren og borsett fra litt fin justering på gain (470vs475 på Red high, 506 på Green high på begge, og 509vs520 på Blue high) i service menyen er dE verdi allerede nå under 0.5 avg. Så vet ikke om jeg gidde mer nå siden tven ikke komme til å bli brukt uansett :p
     
    Sist redigert:

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    Du kan også direkte justere primærpunktene i servicemenyen, siden cms'en i den vanlige menyen er ubrukelig utover +- 1. Tror min er tett oppunder maxverdi på ABL også (tror max er 255/256, mens jeg ligger sikkert på 230 eller noe, har vært slikt her i flere år nå og har ikke merket noen bivirkninger ). Jeg bruker forresten 6% med 20% APL til kalibrering (siden denne verdien IMHO representerer en god mellomting mellom film/vanlig tv-materiale). I disse HDR-tider er det bare å gasse på og prøve å få det mest lyssterke bildet som er mulig.. du skal kunne klare et sted mellom 140 til 150 nits. (6%-vindu) Juster gamma til 2,4. (Til dagmodus har jeg samme innstillinger men setter gamma til 2,2-2,3, men bruker egentlig bare nattmodusen døgnet rundt).
     

    ggn1hs

    Medlem
    Ble medlem
    20.06.2018
    Innlegg
    20
    Antall liker
    1
    Ja har merket at cms ikke fungerer noe serlig i menyen så justerte det også i service menyen:)

    Jeg har ikke testet abl over 210. Mener jeg leste at krp modellene ikke klarte like høge verdier som lx5090? men at krp modellene alikavel var tryggere å øke det på pga du kan tvinge viftene til å alltid kjøre. Jeg vil anta at man kan prøve å øke dette til TVen slår seg av når en tester peak output også bare senke igjen eller er maks at det ikke går å sette den høgere en 255/256 på grunn av en sperre?

    Øke nits og kjøre gamma 2.4 er kanskje ikke så dumt nei, kan teste det :) Har brukt 120nits med gamma 2.3 men ser aldri tv på den bare film, Itillegg er det helt mørkt der den står døgnet rundt.
     

    Kweid

    Medlem
    Ble medlem
    09.02.2008
    Innlegg
    11
    Antall liker
    11
    Sted
    Randaberg
    Heisann. Vurderer å skaffe meg en krp-600. Vet dere om denne også kan volt resettes som kr-500? Finnes det noen i stavanger/sandnes området som kan være behjelpelig med dette da selve resettingen ser ut til å være hakket over min "paygrade" for å si det slik :)
    Eller er det smartere å fixe seg en ny lg eller sony OLED for 10K mer? Men det er noe forlokkende med disse flaggskipene ifra Pioneer.
     

    ggn1hs

    Medlem
    Ble medlem
    20.06.2018
    Innlegg
    20
    Antall liker
    1
    Heisann. Vurderer å skaffe meg en krp-600. Vet dere om denne også kan volt resettes som kr-500? Finnes det noen i stavanger/sandnes området som kan være behjelpelig med dette da selve resettingen ser ut til å være hakket over min "paygrade" for å si det slik :)
    Eller er det smartere å fixe seg en ny lg eller sony OLED for 10K mer? Men det er noe forlokkende med disse flaggskipene ifra Pioneer.
    Jeg kunne hjulpet deg, men jeg personlig hadde ikke gamblet penger på en 60" kuro. Hadde det vært snakk om et 2-3 lapper hadde jeg prøvd for gøy kanskje. Ville rådet deg å eventuelt se om du finner deg en VT65 eller ZT60 fra Panasonic da.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn