Kurs i arm/PU oppsett

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.701
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Heisann godtfolk!

Ettersom populæriten innen vinyl/LP stadig øker, og salgstallene for spillere øker for hvert år, har jeg en formening om at det kan være behov for mer kunnskap rundt VTA, nålvekt osv osv osv blant eierne. Ser bare her HFS at det stadig pakkes ut nye vinylrigger.. Kan selvsagt bare snakke for meg selv, men tror det er flere enn undertegnde som er rimelig fersk i gamet, og har behov for kunnskap til oppsett av en vinylspiller. Noen kan sikkert dette på fingertuppene, andre får forhandleren til å komme hjem til seg og få alt tuna etter alle kunstens regler, men selv har jeg verken kunnskapen eller kunnskapsrik forhandler nedi gata...

Med dette i tankene, sendte jeg mail (og senere PM via HFS) til de to hovedmennene bak HiFiMessen i Trondheim, men har ikke hørt et pip fra noen av disse to. Det jeg foreslo var å "herme" etter de større messene i for eks Tyskland og UK, hvor det kjøres foredrag på oppsett av arm/up, og prøve på noe liknende her i norge (for eks på Trheim messen). Om de syns ideen var for teit til å svare på, eller om de har det for travelt er usikkert, så derfor tar jeg tråden videre her i forumet, for å høre om dette er noe som kunne være interssant for HFS meningheten...

Kom med inputs.. er nygjerring på om det er potensiale for forslaget mitt?

mvh Kai

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Synes det høres ut som en god idè jeg.
Burde vel kanskje være noe tilsvarende tilbud i Horten?! ;)

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.701
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
FallenA; selvsagt håper jeg dette vil kunne være aktuelt for begge de norske messene. Men det må nok uansett bi tatt tak i av ARR, skal det skje noe..

Z

Zomby_Woof

Gjest
Fin idé. Hva med Fidelity/Gunnar Brekke? Han har jo peiling, og dukker muligens opp på ei HIFI-messe nær deg..

Ellers synes jeg DVD'en til Michael Fremer er informativ og god, og anbefaler denne. Dette temaet er mildt sagt vanskelig å skrive om. Film med kommentarer er et effektivt kommunikasjonsmiddel i denne sammenhengen.

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.701
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Denne DVD'n til Michael Fremer, bestilles fra Amazon, eller finnes det kjappere alternativ..?

Når det gjelder foredragsholder, vil jo det være opp til arr., men det burde være tilstrekkelig med alternativ i norge.. eller?

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Kjempebra ide kaap!

Når det gjelder gutta i Tondheim, (Accoustic Tuning og Audioroyal) er jeg sikker på at denne ideen faller i god jord og vi skal ikke se bort i fra at det blir sjekket ut mulighet for å få til noe slikt.
Regner med at de i likhet med oss andre har vært eller er bortreist på ferie.

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
kaap skrev:
Denne DVD'n til Michael Fremer, bestilles fra Amazon, eller finnes det kjappere alternativ..?

Når det gjelder foredragsholder, vil jo det være opp til arr., men det burde være tilstrekkelig med alternativ i norge.. eller?
Vet at Fremer DVD'n vil bli en del av "hi-fi avdelingen" til platebutikken Big Dipper i Oslo, men vet ikke om den alt er på lager der. Kjøpte min Freickert protactor hos Big Dipper, og det virker dermed som om vi vinylfreaker med lite erfaring i arm/PU oppsett kan støtte oss noe til denne vinylsjappen med å få nødvendige hjelpemidler?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg kjøpte mitt eks av DVD'en hos Big Dipper. Jeg tipper at Dipper har dem fortsatt...

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.908
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Zomby_Woof skrev:
Fin idé. Hva med Fidelity/Gunnar Brekke? Han har jo peiling, og dukker muligens opp på ei HIFI-messe nær deg..

Foredrag av og med Gunnar Brekke hadde helt sikkert vært fint og informativt for mange og klart en ting som enhver messe vil tjene på og ha.

Burde ikke tiden snart være moden for en ren analog messe i Norge ? Altså en messe hvor digitalt og surround var bannlyst, ikke det at jeg ikke liker denslags også, men de tingene får allerede så mye oppmerksomhet, så en messe med bare platespillere og riaa'er og rør og masser av god lyd.
Jeg forsøkte selv engang og lufte litt rundt omkring om noen importører var villig til og sponse et rom på en messe så skulle jeg lage analog lyd slik jeg mener den skal være, men ideen/tidspunktet var nok litt lite modent og jeg fikk tommelen ned, men nå har tidene forandret seg så kanskje ?? :D

Blir iallefall rent analog rom i Vestby snart, helt etter min egen oppskrift, er allerede flere audiofile kjendiser som har booket plass der ;D ;D ;D.............. både norske og faktisk en meget omtalt utenlandsk fyr her på forumet som har sagt at når jeg viser "heads up" opp så booker han bilett og tager turen over "pytten" :eek:

P

Parelius

Gjest
Har du flyttet til Vestby, Rudi? Det neste blir vel at du nedskalerer anlegget!

(Parelius, utflyttet fra galskapen)

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Parelius skrev:
Har du flyttet til Vestby, Rudi? Det neste blir vel at du nedskalerer anlegget!

(Parelius, utflyttet fra galskapen)
Det å flytte fra perlen Son er vel ikke innenfor definasjonen av galskap??!! Mvh en som stadig sitter fast i "galskapen" sammen med en ravn av en vinylsnurrer

Master Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
08.07.2006
Antall liker
1.474
Sted
Trondheim
kaap skrev:
Heisann godtfolk!
..................
..................
Med dette i tankene, sendte jeg mail (og senere PM via HFS) til de to hovedmennene bak HiFiMessen i Trondheim, men har ikke hørt et pip fra noen av disse to. Det jeg foreslo var å "herme" etter de større messene i for eks Tyskland og UK, hvor det kjøres foredrag på oppsett av arm/up, og prøve på noe liknende her i norge (for eks på Trheim messen). Om de syns ideen var for teit til å svare på, eller om de har det for travelt er usikkert, så derfor tar jeg tråden videre her i forumet, for å høre om dette er noe som kunne være interssant for HFS meningheten...

Kom med inputs.. er nygjerring på om det er potensiale for forslaget mitt?

mvh Kai
Hei Kai.

Vennligst forsøk å send oss denne mailen igjen, dette har ikke blitt registrert vår PM eller vår inbox. Vi vil følgelig besvare. Hyggelig!

Etter diaolg med Gunnar Brekke så har han vist interesse å holde ett foredrag ved en passende anledning. Han har kompetanse som absolut er verdt å vente på. Mht til hifimessa i Trondheim vil det blir aktuellt med foredragsholdere i ulike tema, først 2009. Da har vi dobbelt hotellareal tilgjengelig med passende lokaliteter til slike "workshops".

Mvh. Frode
Hifimesse DA

Master Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
08.07.2006
Antall liker
1.474
Sted
Trondheim
kaap skrev:

Vi tror det er mange som kan ha behov for nyttige tips og råd.
Hva er nytteverdien å ha en "rigg" til flere titusener m/ditto arm og pickup, hvis man ikke får utnyttet mulighetene?. Desverre, altfor mange er i slik sitvasjon.

Derfor - takk for glimrende tips!.

Vi vil se om det er noen guruer i markedet som er villig til å ta ett kurs.

Mvh.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
diamond73 skrev:
Etter diaolg med Gunnar Brekke så har han vist interesse å holde ett foredrag ved en passende anledning. Han har kompetanse som absolut er verdt å vente på. Mht til hifimessa i Trondheim vil det blir aktuellt med foredragsholdere i ulike tema, først 2009. Da har vi dobbelt hotellareal tilgjengelig med passende lokaliteter til slike "workshops".

Mvh. Frode
Hifimesse DA
Se der ja :)
Visste at Frode og Odd Arve tok opp denne ideen.
Skjønner godt at det begynner å bli kort tid for å ordne slikt til årets messe, som forøvrig ikke er så langt unna nå :)
Men kult om en fikk til noe "provisorisk" som en liten "teaser". Det hadde vært morro.
Vi vinyljunkies må da få litt å se frem til..... ;D

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.701
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Ja, skulle nesten ha formidlet ideen tidligere....spesielt da jeg selv skal på LP rigg jakt på TrHeim messen, og vil nok få bruk for slik kunnskap allerede i år :S

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.701
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Da var DVD'n til Michael Fremer bestilt i allefall fra Amazon. Det får være en start i det minste..

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Tror jaggu jeg må ta meg en tur for å høre Mikey tegne og fortelle om platespilleroppsett...... ;D

Z

Zomby_Woof

Gjest
Gratulerer. Dette vil jeg være med på. Når er messa i Trånnjem?

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.701
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Håper det blir plass til meg på seminaret :p

Topp Bunn