Kvalitet på HD tracks.com

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
1.526
Antall liker
321
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Kos deg med lp'n er min første tanke. Har ikke hd Tracks et ganske frynsete rykte? Kjøp heller "still Dangerous" så kan du sammenlikne de.
 

steinm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2006
Innlegg
192
Antall liker
25
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Har ikke handlet med HD tracks så jeg var usikker på om det var noe å hente i det hele tatt, men jeg får vel kose meg med Lp platen.
Er villig til å betale mer for å få tak i kvalitetsinnspillinger uansett, men det er vel ikke gull alt som glimrer.:)

Mvh
SteinM
 

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
1.526
Antall liker
321
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Som sagt, Still Dangerous er opptak fra en konsert. Live And Dangerous er opptak fra flere konserter. Lyden fra førstnevnte er bedre hvis jeg ikke husker feil.
 

steinm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2006
Innlegg
192
Antall liker
25
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Takk, har nå bestillt Still Dangerous.
Håper pressingen er bra.

Mvh
SteinM
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Angående HD Tracks' rykte. Hvis man laster ned derfra, og "Egenskaper" viser at det er 24/96, kan man stole på at det stemmer?
 

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Innlegg
2.237
Antall liker
764
Sted
Danmark
Angående HD Tracks' rykte. Hvis man laster ned derfra, og "Egenskaper" viser at det er 24/96, kan man stole på at det stemmer?
Jeg tror det, det er efterhånden noget tid siden de bliv taget med fingerene i kagedåsen, da det var fremme at de opsamlede 16/44.1 til 24/96 jeg tror ikke de tør gør dette mere, eller sælge noget hvor det er gjort.
 
Sist redigert:

Nocturnal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
113
Antall liker
72
Sted
Sørnorge
De har hatt noen uhell en tid tilbake, men har vært kjappe til å rette opp i det. Sjekk innom nye HDTracks.UK, der har de en interessant side om bedre kvalitetskontroll.

Jeg har handlet en drøss med REM album, og snart hele Lou Reed katalogen derfra i det siste. REM albumene kunne hatt bedre Dynamic Range (DR), spesielt de siste som kom ut, så derfor vil jeg hoppe over f.eks "Document" når den kommer ut (folk syns albumet låter stressende i øra), bruker heller CD'en. Lou Reed albumene lyder knall, selv om de har en DR på rundt 8. Jeg tror DR kan være litt misvisende forøvrig (enighet om dette i diverse diskusjoner på nett), så sålenge det ikke er under 7, klager ikke jeg. Det er klipping pga kompresjon som er drepen, og med mine MusicScope/Acoustica analyser ser det bra ut stort sett.

Så jeg er ikke redd for å bruke HDTracks. Albumene har nok de samme målinger, uansett om de kommer fra HiResAudio eller HDTracks. En lav DR får vi uansett, og man kan kun skylde på plateselskapene, ikke på selgerne, men jeg har jo et ønske om at de blir tvunget til å oppgi dynamic range. The Loudness War har vi uansett tapt forøvrig.

REM "Reveal" har jeg heller bestilt som CD/DVD-A, da denne utgaven har bedre DR enn fra HDTracks. Gjorde det samme med tre Talking Heads album, og rippet som 5.1 og downmixet til stereo 96/24 med dBpoweramp. Meget fornøyd!

PS: Sjekker alle mine nye album med MusicScope, og nix fusk å finne, ekte 192/24 og 96/24 alt sammen.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.162
Antall liker
6.827
Torget vurderinger
4
Enig i det meste, Nocturnal. Ikke minst må folk snart slutte å disse HDtracks pga. lydkvaliteten. Det er de samme filene vi kjøper uansett butikk, HDtracks, HiResAudio, ProStudioMaster, Qobuz eller Linn. Har plateselskapet gitt ut en highres download er det samme greia over alt. Men, ja, de bør ta større ansvar for å informere om produktene. Stille plateselskapene til ansvar for å oppgi kilden. Er det ny master, er det samme som tidligere SACD-utgivelser, etc.

Selv fikk jeg et anfall av snusfornuft og moral da jeg oppdaget at Lizz Wright har en ny utgivelse ute. Fra før har jeg en konto hos HDtracks.com. Den fikk jeg seff ikke lov å bruke lenger. Det samme med Analogue Prods. Etter hvert fant jeg HiResAudio og lagde en konto der, betalte mine 17,50 euro, lastet ned og innstallerte nødvendig nedlastingsprogram, og fikk endelig lastet ned filene. Det tok meg ca 20 sek ut i første låt, lyttende fra kjøkkenet 10 meter fra anlegget, å høre at plate låter øreblødende. Og ganske riktig er den komprimert til DR 7.

Jeg må innrømme at betalingsviljen lider hardt når man prøver å være lovlydig forbruker, men likevel føler seg lurt. Det hadde tatt meg maks 10 min å laste den ned "gratis". Det tok meg ca 30 min å kjøpe den. Det er meg fullstendig ubegripelig at det skal være vanskeligere å kjøpe enn å stjele.
 
Sist redigert:

Nocturnal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
113
Antall liker
72
Sted
Sørnorge
Når Hi-Res sjappene på nett dukket opp, var jeg allerede klar over The Loudness War, med følger det måtte ha for både Hi-Res, CD og LP utgivelser. Og jeg visste der og da, at jeg var villig til å tape tilsammen en tusenlapp eller to for å finne ut av kvaliteten på dette nye greiene. Nå er jeg oppe i 130 Hi-Res utgivelser, og det er en stor glede, men jeg er også regelrett forbannet over komprimering på endel album, som jeg har slettet fra server, og gjeninnført CD uploaden, for heldigvis besluttet jeg også å ta vare på CD'ene "just in case". Og godt var det! Da snakker jeg om gode CD utgivelser fra 80 tallet. Fra 90 tallet og opp ble det utgitt stort sett komprimert søppel, uansett format, som jeg kan se/høre.

Jeg er helt enig i det der med betalingsviljen. Og siden selgerne ikke vil oppgi avslørende data på sine hjemmesider, kan jeg opplyse om at i noen tilfeller har jeg uansett "prøvelyttet" noen album på "ulovlig" vis, for så å slette downloaden med et foraktelig fnys.

Mye av tingene i mine to innlegg her har jeg nevnt for HiResAudio, og det virker som de ikke er helt dauhørte, og jeg fikk positiv respons med hensyn på det at de formidler mine dårlige erfaringer videre til produsent, også at de blir gjort oppmerksomme på at mange av oss brukere analyserer downloaden og ser feilene, bruker heller DVD-A som alternativ pga bedre DR, eller rett og slett beholder CD'en på server inntil de klarer å levere Hi-Res som ikke er komprimert i filler.

Jeg oppfordrer alle brukere til å undersøke fora i mye større grad enn før, for å kunne lese seg opp om hva som er verdt å laste ned eller ei før man handler. Personlig har jeg funnet mye god informasjon på The Hoffman Music Forums, og hos ComputerAudiophile. Dette har ført til langt bedre treff, og spart meg for mange bomskudd.

En skal forøvrig ikke la roping om lave DR verdier avgjøre alt. Som sagt lyder Lou Reed samlingen min meget bra, stort sett. Jeg tar ikke alle mine avgjørelser basert på DR lenger, men på feedback om hvordan det lyder.

Uansett, som jeg ser det, bør prøvelytting komme tilbake, slik som vi hadde det i butikkene før i tiden. Det burde ikke være noe problem med dagens båndbredder, at man kan prøvelytte tracks fra et album i full oppløsning. Det er nemlig problemet med det oppskrytte nettet; at det bevisst blir brukt til å gjemme seg bak en html side!
 
Sist redigert:
Topp Bunn