Kvalitet på opplastede bilder

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Her må det ha skjedd en endring? Selv om jeg endrer størrelse på bilder slik at de er så små som 180kb blir de komprimert ved opplasting og kvaliteten blir helt elendig. Greit nok at dette ikke er et "foto-forum" men de fleste her er opptatt av kvalitet, og det er tross alt en viss sammenheng her.
Er det riktig at så små filer skal komprimeres?
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
Her må det ha skjedd en endring? Selv om jeg endrer størrelse på bilder slik at de er så små som 180kb blir de komprimert ved opplasting og kvaliteten blir helt elendig. Greit nok at dette ikke er et "foto-forum" men de fleste her er opptatt av kvalitet, og det er tross alt en viss sammenheng her.
Er det riktig at så små filer skal komprimeres?
Alle bilder blir komprimert, og det spiller ingen rolle hvor store de er i utgangspunktet. Det er samme komprimering, og hvis bildene er over en viss størrelse i bredde/høyde, så blir de forminsket til maksmål.

Hvis en ønsker bedre kvalitet, så er det greit å bruke bilder som ikke allerede er så veldig komprimert. Hvis en lagrer bilder i f.eks. Photoshop til jpeg-format, og bruker f.eks. Medium kvalitet, så vil bildene reduserers ytterligere ved opplasting til HFS, og en bør derfor bruke f.eks. jpeg bilder som er lagret i maks kvalitet, og vår komprimering vil dermed ikke ødelegge like mye.

Det er viktig å skille mellom komprimering og størrelse. Komprimering=kvaliteten på bildet, mens størrelse er bredde og høyde. Det har liten effekt å forminske bilder i størrelse såfremt de ikke passerer 1000px i bredde eller høyde, og det som betyr mest er at bilde er god kvalitet i utgangspunktet.

Mvh
Høvdingen
 

TurboJens

Medlem
Ble medlem
30.04.2006
Innlegg
26
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Her må det ha skjedd en endring? Selv om jeg endrer størrelse på bilder slik at de er så små som 180kb blir de komprimert ved opplasting og kvaliteten blir helt elendig. Greit nok at dette ikke er et "foto-forum" men de fleste her er opptatt av kvalitet, og det er tross alt en viss sammenheng her.
Er det riktig at så små filer skal komprimeres?
Alle bilder blir komprimert, og det spiller ingen rolle hvor store de er i utgangspunktet. Det er samme komprimering, og hvis bildene er over en viss størrelse i bredde/høyde, så blir de forminsket til maksmål.

Hvis en ønsker bedre kvalitet, så er det greit å bruke bilder som ikke allerede er så veldig komprimert. Hvis en lagrer bilder i f.eks. Photoshop til jpeg-format, og bruker f.eks. Medium kvalitet, så vil bildene reduserers ytterligere ved opplasting til HFS, og en bør derfor bruke f.eks. jpeg bilder som er lagret i maks kvalitet, og vår komprimering vil dermed ikke ødelegge like mye.

Det er viktig å skille mellom komprimering og størrelse. Komprimering=kvaliteten på bildet, mens størrelse er bredde og høyde. Det har liten effekt å forminske bilder i størrelse såfremt de ikke passerer 1000px i bredde eller høyde, og det som betyr mest er at bilde er god kvalitet i utgangspunktet.

Mvh
Høvdingen
Men maks oppløsning er faktisk 700x700, ikke 1000x1000. Dette er faktisk bare 50% av oppløsningen du mener skal være tilgjengelig her.

Jeg testet med et bilde på 1125x1500 nå, dette ble nedskalert til 525x700 ikke til 787x1000 som ville vært et mer logisk valg hvis 1000x1000 er maks oppløsning.
Lagde så et bilde på 999x999, skalert til 700x700.

Bilder som blir brukt av selgere her er mildt sagt svært dårlige, det virker som at få eller ingen tar seg bryet med å ha fornuftige bilder, men tror nok 700x700 som oppløsning i hvert fall ikke er en faktor som gjør at flere tar seg bryet.

Det er kanskje mulig å skru av komprimering hvis bildene er under en maks størrelse allerede, kommer ann på forumsløsningen. (Er lite poeng at et bilde på 1mb skaleres til 100kb, og et bilde under 100kb også komprimeres ytterligere, så lenge piksler og størrelse var innenfor et gitt maksmål burde det ikke endres). Dette forutsetter jo at selve webløsningen tillater det selvfølgelig.

Men det største problemet er at brukere faktisk tar elendige bilder, bruker 10 år gamle bilder fra de først fikk produktet etc.
 

TurboJens

Medlem
Ble medlem
30.04.2006
Innlegg
26
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Ser ut som forumet skalerer til 975x975?
2017-01-05_586da7c8e3121_a9ccc0dc_IMG_1217.jpg


EDIT: Nei, 1200x1200 muligens. Bildet ble 900x1200, Opprinnelig 725x1500
Er samme bildet jeg brukte for test på torget for øvrig. En tilsvarende skalering på torget ville vært genialt.
 
Sist redigert:

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
Torget har mindre bilder, og vi skal snart gjøre noe med det, og jeg ser for meg en skikkelig multiopplaster sånn at en slipper og laste opp ett og ett bilde.

Oppløsning kan endres til godt over det dobbelte av i dag, men det vil fortsatt bli noe komprimering for å spare på plassen.

Dette blir en løsning inntil vi får nye sider på lufta.
 

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Mulig jeg er den eneste som bryr meg om dette, men mitt støttemedlemskap utgår straks, og jeg fornyer ikke pga. elendig bildekvalitet på forumet.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
Mulig jeg er den eneste som bryr meg om dette, men mitt støttemedlemskap utgår straks, og jeg fornyer ikke pga. elendig bildekvalitet på forumet.
SRM

HFS4 er ferdig utviklet, og på de nye sidene er det ingen komprimering av bilder. Jeg har derimot satt en maksstørrelse slik at bilder over 1920px blir nedskalert til denne størrelsen da det ikke er hensiktsmessig verken plassmessig eller visningsmessig å ha større bilder.

På dagens side blir alle bilder nedskalert til maks 1100px + at de blir komprimert (75-80% avhengig av om det er Torget eller Forumet), så du vil nok merke en betydelig forskjell på de nye sidene.

Jeg vil skrive en egen nyhet på forsiden angående lanseringsdato og videre info angående HFS4.
 
Topp Bunn