Kvalitet på streamingtjenester

Classic46

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
1.815
Antall liker
285
Sikker på at dere ser forskjell på tv bildene?
Blir ikke som med kabler dette?
Jeg har hatt briller siden jeg var 9 år...
Etter mer enn 20 år med parabol, de siste 10 med div. flatskjermer, fra SD bilder til HD bilder( 2010/2011) og til 4K bilder fra høsten 2016,
og med Netflix fra sommeren 2016, først med 4K Ultra og senere med Dolby Vision. Så ser i hvertfall jeg forskjell på TV bilder.
Ja, jeg og.
Men er det målbare forskjeller som er synlige for våres øyner?
Og at ikke vi bare ser forskjell fordi vi vet det skal være bedre?
Vi er alle skrudd sammen forskjellig. Det gjelder både smak, syn og hørsel.
Når det gjelder TV bilder så er det en lett match. Det er bare å følge med på filmavisen etter nyheter kl. 17.00
Eller når det går programmer som viser bilder fra gamle dager.
Columbia fra 70 tallet ble filmet i farger, og ser flott ut på tv når bildene har blitt digitalisert.
Serier fra sent 90 tall tidlig 2000 tall ser man klart, mangler den skarpheten osv. som serier fra de siste 5 årene har.
Ellers kan man sammenligne Blu-ray i 4K med samme film i bare HD.
FOX kanalen på Canal Digital og BBC har et hakk flottere bilder enn de fleste andre kanaler.
4K hos Netflix er alt fra supert til sånn passe. Alt avhenger av innspillingen, etterarbeid og infrastruktur hos kringkaster.
Og hvordan bildet kommer til din TV.
Formel 1 i 4K, direkte og uten HDR er bare flott.
Det er ikke gitt at alle har den samme oppfatning av lyd og bilde.
 

Classic46

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
1.815
Antall liker
285
Sikker på at dere ser forskjell på tv bildene?
Blir ikke som med kabler dette?
Jeg har hatt briller siden jeg var 9 år...
Etter mer enn 20 år med parabol, de siste 10 med div. flatskjermer, fra SD bilder til HD bilder( 2010/2011) og til 4K bilder fra høsten 2016,
og med Netflix fra sommeren 2016, først med 4K Ultra og senere med Dolby Vision. Så ser i hvertfall jeg forskjell på TV bilder.
Ja, jeg og.
Men er det målbare forskjeller som er synlige for våres øyner?
Og at ikke vi bare ser forskjell fordi vi vet det skal være bedre?
Ikke helt ny test, men ihvertfall en «blindtest» om du kan si det... 8)
https://www.tek.no/test/i/wP06nA/blindtest-4k
Denne testen er for gammel. 2015. Året etter fikk vi de første TV med Deep Colour, UHD, Dolby Vision og HDR.
Noe helt annet enn 2015/2014 modellene.
Har en kamerat som har en Sony 4K tv fra 2013.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Sikker på at dere ser forskjell på tv bildene?
Blir ikke som med kabler dette?
Jeg har hatt briller siden jeg var 9 år...
Etter mer enn 20 år med parabol, de siste 10 med div. flatskjermer, fra SD bilder til HD bilder( 2010/2011) og til 4K bilder fra høsten 2016,
og med Netflix fra sommeren 2016, først med 4K Ultra og senere med Dolby Vision. Så ser i hvertfall jeg forskjell på TV bilder.
Ja, jeg og.
Men er det målbare forskjeller som er synlige for våres øyner?
Og at ikke vi bare ser forskjell fordi vi vet det skal være bedre?
Ikke helt ny test, men ihvertfall en «blindtest» om du kan si det... 8)
https://www.tek.no/test/i/wP06nA/blindtest-4k
Tja se der. HD bedre mente de fleste. Men så blir øynene og hjernen lurt til å tro at HD var best.
Dette minner jo litt om noe hifi diskusjoner. :)
 

Classic46

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
1.815
Antall liker
285
Sikker på at dere ser forskjell på tv bildene?
Blir ikke som med kabler dette?
Jeg har hatt briller siden jeg var 9 år...
Etter mer enn 20 år med parabol, de siste 10 med div. flatskjermer, fra SD bilder til HD bilder( 2010/2011) og til 4K bilder fra høsten 2016,
og med Netflix fra sommeren 2016, først med 4K Ultra og senere med Dolby Vision. Så ser i hvertfall jeg forskjell på TV bilder.
Ja, jeg og.
Men er det målbare forskjeller som er synlige for våres øyner?
Og at ikke vi bare ser forskjell fordi vi vet det skal være bedre?
Nei, ikke når man kan veksle mellom SD bilder og HD bilder. Også den gang når vi hadde egen HD kanal på Canal Digital, og alle andre kanaler sendte i SD. Kanal 6 hos både Viasat og CD sender i SD. Ikke vanskelig å se.
Og VOX f.eks sender I SD hos Viasat og i HD på CD. Ettersom jeg har begge leverandører, så er det ikke vanskelig å se forskjell.
Akkurat som med Formel 1 i 4K samtidig på en annen kanal i HD.
Var det noe mere du lurte på ?
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
834
Antall liker
413
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Problemet med et bilde, på samme måte som med lyd, er forskjellige kodeker, og bitrater.
128kbit/sek gir ikke samme lydkvalitet om en sammenligner MP3 og AAC.

På samme måte som du kan oppskalere et SD-bilde til 4K på en 4K-skjerm, så betyr ikke det at det er bra.
Et HD-bilde betyr jo bare at bildet er 1920x1080, men bitraten på bildet har mye å si også, altså komprimeringen.
Det er vel godt synlig på blu-ray og «oppover».

På 4K er det jo også 2 forskjellige kodeker, H264 og H265.
Så alt er ikke «svart/hvitt» når det gjelder bilder, på samme måte som med lyd.
 

Classic46

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
1.815
Antall liker
285
Problemet med et bilde, på samme måte som med lyd, er forskjellige kodeker, og bitrater.
128kbit/sek gir ikke samme lydkvalitet om en sammenligner MP3 og AAC.

På samme måte som du kan oppskalere et SD-bilde til 4K på en 4K-skjerm, så betyr ikke det at det er bra.
Et HD-bilde betyr jo bare at bildet er 1920x1080, men bitraten på bildet har mye å si også, altså komprimeringen.
Det er vel godt synlig på blu-ray og «oppover».

På 4K er det jo også 2 forskjellige kodeker, H264 og H265.
Så alt er ikke «svart/hvitt» når det gjelder bilder, på samme måte som med lyd.
Nei, svart/hvitt er det ikke. Men det er vel noenlunde samme standard man følger ved utsendelse til parabol, enten det er 720p eller 1080i.
Når man har ørten kanaler å velge i mellom som alle sender en HD variant, så er det noen ganger lett å se forskjell og andre ganger ikke.
Gjennom de siste 10 årene så har jo hele kjeden fra kamera osv. gjennomgått en stadig oppdatering, og det har man jo sett.
Og dagens HD bilder er jo for det meste av høy kvalitet. Da snakker vi f.eks om direkte studio sendinger som akkurat nå fra dansk TV2 og svensk TV4 før Oscar utdelingen. Og husker godt for en del år siden, etter at vi hadde hatt HD sendinger i noen år, da man overførte Oscar på div. kanaler i forferdelig NTSC langt unna SD oppløsning. Bare i kveld når man har vist opptak fra tidligere utdelinger på 2000 tallet, så har bildene vært helt forferdelige.
Og direkte fra den røde løperen akkurat nå er det ingenting å si på.
Så verden går framover og er veldig digital.
Super Bowl ble for første gang overført i år i USA med 4K (oppskalert) og (Dolby Atmos.)?
Mens Formel 1 og Champions/Premier League har holdt på med 4K i noen år allerede.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.022
Da jeg så forrige sesong av Narcos i høyeste kvalitet Netflix tilbyr sjekket jeg dataraten på routeren min, den lå da ganske stabilt på over 20 Megabit/s. Dette var sent om kvelden og ingen ting annet av betydning som brukte data på den tiden av døgnet.

For øvrig er alt av videomateriale svært mye komprimert. Ukomprimert ville det vært plass til litt over 2 minutter film på en BluRay - plate i 1080p -kvalitet.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Sikker på at dere ser forskjell på tv bildene?
Blir ikke som med kabler dette?
Jeg har hatt briller siden jeg var 9 år...
Etter mer enn 20 år med parabol, de siste 10 med div. flatskjermer, fra SD bilder til HD bilder( 2010/2011) og til 4K bilder fra høsten 2016,
og med Netflix fra sommeren 2016, først med 4K Ultra og senere med Dolby Vision. Så ser i hvertfall jeg forskjell på TV bilder.
Ja, jeg og.
Men er det målbare forskjeller som er synlige for våres øyner?
Og at ikke vi bare ser forskjell fordi vi vet det skal være bedre?
Nei, ikke når man kan veksle mellom SD bilder og HD bilder. Også den gang når vi hadde egen HD kanal på Canal Digital, og alle andre kanaler sendte i SD. Kanal 6 hos både Viasat og CD sender i SD. Ikke vanskelig å se.
Og VOX f.eks sender I SD hos Viasat og i HD på CD. Ettersom jeg har begge leverandører, så er det ikke vanskelig å se forskjell.
Akkurat som med Formel 1 i 4K samtidig på en annen kanal i HD.
Var det noe mere du lurte på ?
Lurer ikke. Bare stilte et spørsmål. :)
Overrasker meg at ikke målegutta er innom her og.
Men kanskje utenfor kompetansen?
Jeg bare plager litt jeg.
Ser jo lett forskjell jeg og. Men da er det jo store forskjeller i kvalitet på disse kanalene som nevnes.

Jeg synes jeg har dårligere kvalitet nå på fiber vs parabol jeg hadde før.
Mulig det bare er fordi at jeg har lest at det er høyere oppløsning via parabol?
 
C

cruiser

Gjest
Da jeg så forrige sesong av Narcos i høyeste kvalitet Netflix tilbyr sjekket jeg dataraten på routeren min, den lå da ganske stabilt på over 20 Megabit/s. Dette var sent om kvelden og ingen ting annet av betydning som brukte data på den tiden av døgnet.

For øvrig er alt av videomateriale svært mye komprimert. Ukomprimert ville det vært plass til litt over 2 minutter film på en BluRay - plate i 1080p -kvalitet.
4k fra netflix på high er 16mbit/s og nesten 8gb i timen, 4k fra ultra bd trelags er over 120. Så det er enda et stykke å gå :)
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.044
Antall liker
1.452
Torget vurderinger
1
Da jeg så forrige sesong av Narcos i høyeste kvalitet Netflix tilbyr sjekket jeg dataraten på routeren min, den lå da ganske stabilt på over 20 Megabit/s. Dette var sent om kvelden og ingen ting annet av betydning som brukte data på den tiden av døgnet.

For øvrig er alt av videomateriale svært mye komprimert. Ukomprimert ville det vært plass til litt over 2 minutter film på en BluRay - plate i 1080p -kvalitet.
4k fra netflix på high er 16mbit/s og nesten 8gb i timen, 4k fra ultra bd trelags er over 120. Så det er enda et stykke å gå :)
At dette er langt fra BlueRay er jo åpenbart. Allikevel er slik Netflixkvalitet mer enn bra nok for de aller fleste og over dette begynner det faktisk å bli små forskjeller. Skrekkeksempelet er vel HBO Nordic som streamer i 2 megabit/s altså, altså ca 1/10 av Netflix. Å se GoT på HBO-stream var en lidelse, men siste sesong kunne ikke vente til Blu-ray da det var så mye skriverier.

Det er imidlertid ikke slike subtile forskjeller jeg har forsøkt å diskutere i denne tråden, men sendinger der det er åpenbart at bitraten strupes maksimalt. I den sammenheng er det mest sportssendingene på Viaplay som jeg har reagert på. Usikker på hvilken bitrate de kjører, men kvaliteten hos meg er uansett håpløst dårlig. Sumo er nå oppe i en akseptabel kvalitet. Siden enkelte her mener at også fotballen har hatt grei kvalitet på Viaplay, har jeg økt min nettlinje og skal sjekke det ut under CL-kampene til uken. Er allikevel veldig tvilende på at dette kan ha betydning da det ikke er noe som tyder på at disse kvalitetsproblemene har hatt sammenheng med min netthastighet.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Sikker på at dere ser forskjell på tv bildene?
Blir ikke som med kabler dette?
Du gir deg ikke, gjør du vel:)
Hehe nei.
Men litt seriøst er det og.
I denne sammenhengen snakker vi om målbare begrensninger som er dimensjonert av båndbredde
Dette er det mulig å kontrollere både ved å regne og ikke minst måle.
Audiokabler holder generelt med god margin de krav som stilles mhp både ohmske og reakative komponenter, og tilfredstiller da krav til båndbredde for frekvens, og tverrsnitt når det gjelder strøm.

Spørsmålet her er hvilke bådnbredde som kreves for å kunne få en viss oppløsning på bildet.
Dette er eksakte kvantitative krav som er bestemt av linjeleverandøren i henhold til hva du har bestilt og betaler for.
Din linje er da f eks strupt på f eks 10 Mb/s.
Da får du ikke mer. Punktum.

I følge Terje-As tabell i #113,
så får du da HD-kvalitet, men ikke Ultra HD.

  • 5,0 megabit per sekund – anbefalt for HD-kvalitet
  • 25 megabit per sekund – anbefalt for Ultra HD-kvalitet

Kvantitativt
Målbart
Kalkulerbart
 
Sist redigert:

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Da jeg så forrige sesong av Narcos i høyeste kvalitet Netflix tilbyr sjekket jeg dataraten på routeren min, den lå da ganske stabilt på over 20 Megabit/s. Dette var sent om kvelden og ingen ting annet av betydning som brukte data på den tiden av døgnet.

For øvrig er alt av videomateriale svært mye komprimert. Ukomprimert ville det vært plass til litt over 2 minutter film på en BluRay - plate i 1080p -kvalitet.
4k fra netflix på high er 16mbit/s og nesten 8gb i timen, 4k fra ultra bd trelags er over 120. Så det er enda et stykke å gå :)
At dette er langt fra BlueRay er jo åpenbart. Allikevel er slik Netflixkvalitet mer enn bra nok for de aller fleste og over dette begynner det faktisk å bli små forskjeller. Skrekkeksempelet er vel HBO Nordic som streamer i 2 megabit/s altså, altså ca 1/10 av Netflix. Å se GoT på HBO-stream var en lidelse, men siste sesong kunne ikke vente til Blu-ray da det var så mye skriverier.

Det er imidlertid ikke slike subtile forskjeller jeg har forsøkt å diskutere i denne tråden, men sendinger der det er åpenbart at bitraten strupes maksimalt. I den sammenheng er det mest sportssendingene på Viaplay som jeg har reagert på. Usikker på hvilken bitrate de kjører, men kvaliteten hos meg er uansett håpløst dårlig. Sumo er nå oppe i en akseptabel kvalitet. Siden enkelte her mener at også fotballen har hatt grei kvalitet på Viaplay, har jeg økt min nettlinje og skal sjekke det ut under CL-kampene til uken. Er allikevel veldig tvilende på at dette kan ha betydning da det ikke er noe som tyder på at disse kvalitetsproblemene har hatt sammenheng med min netthastighet.
HBO kjører 5Mbit/s, Amazon kjører derimot 10Mbit/s på det samme materiale (HBO serier).
 

SVS Inderøy

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2009
Innlegg
1.446
Antall liker
448
Sted
Inderøy i Nord Trøndelag
Bytte ut Altibox Tv med Apple Tv ???? (selv om en er helt Android)



Siden Altibox sin Q22 tydeligvis ikke kan brukes med nye Panasonic OLED når det kommer til 4K :-( Må en nok vurdere noe annet tv tilbud.

Er Apple Tv en oppgradering på både Lyd og Bilde ?


Ser Apple har:

* Netflix - Innholdsmessig passer best pr. dags dato.
* HBO Nordic - Har igjennom Altibox tilbudet pr nå. I grunn bare for og se Supergirl og Batwoman. I grunn lite annet og se der nå.
* Amazon Prime - Har lyst til og prøve det en gang.
* Viaplay - Har tilsammen 5 månder gratis bruk der. Tipper det blir bare gratisperioden. Brukes til og se en episode Seinfeld i lunchpauser på mobilen.
* Disney + - Hadde vært jævlig bra om Disney + kom på apple platformen egentlig om en skal gå for det.



Kan en velge hvilke tv kanaler en vil ha på Apple Tv ? Eller er det bare pakker der også ?
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Bytte ut Altibox Tv med Apple Tv ???? (selv om en er helt Android)



Siden Altibox sin Q22 tydeligvis ikke kan brukes med nye Panasonic OLED når det kommer til 4K :-( Må en nok vurdere noe annet tv tilbud.

Er Apple Tv en oppgradering på både Lyd og Bilde ?


Ser Apple har:

* Netflix - Innholdsmessig passer best pr. dags dato.
* HBO Nordic - Har igjennom Altibox tilbudet pr nå. I grunn bare for og se Supergirl og Batwoman. I grunn lite annet og se der nå.
* Amazon Prime - Har lyst til og prøve det en gang.
* Viaplay - Har tilsammen 5 månder gratis bruk der. Tipper det blir bare gratisperioden. Brukes til og se en episode Seinfeld i lunchpauser på mobilen.
* Disney + - Hadde vært jævlig bra om Disney + kom på apple platformen egentlig om en skal gå for det.



Kan en velge hvilke tv kanaler en vil ha på Apple Tv ? Eller er det bare pakker der også ?
Skjønte ikke denne. Kan ikke Altibox Q22 brukes med nye Panasonic OLED? Som i at den ikke virker? Høres svært usannsynlig ut.
 

SVS Inderøy

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2009
Innlegg
1.446
Antall liker
448
Sted
Inderøy i Nord Trøndelag
Bytte ut Altibox Tv med Apple Tv ???? (selv om en er helt Android)



Siden Altibox sin Q22 tydeligvis ikke kan brukes med nye Panasonic OLED når det kommer til 4K :-( Må en nok vurdere noe annet tv tilbud.

Er Apple Tv en oppgradering på både Lyd og Bilde ?


Ser Apple har:

* Netflix - Innholdsmessig passer best pr. dags dato.
* HBO Nordic - Har igjennom Altibox tilbudet pr nå. I grunn bare for og se Supergirl og Batwoman. I grunn lite annet og se der nå.
* Amazon Prime - Har lyst til og prøve det en gang.
* Viaplay - Har tilsammen 5 månder gratis bruk der. Tipper det blir bare gratisperioden. Brukes til og se en episode Seinfeld i lunchpauser på mobilen.
* Disney + - Hadde vært jævlig bra om Disney + kom på apple platformen egentlig om en skal gå for det.



Kan en velge hvilke tv kanaler en vil ha på Apple Tv ? Eller er det bare pakker der også ?
Skjønte ikke denne. Kan ikke Altibox Q22 brukes med nye Panasonic OLED? Som i at den ikke virker? Høres svært usannsynlig ut.

"Din tv har ikke de nødvendige sikkerhetsmarginer" er det en får beskjed når en prøver slå på 4K på q22
 

SVS Inderøy

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2009
Innlegg
1.446
Antall liker
448
Sted
Inderøy i Nord Trøndelag
Bytte ut Altibox Tv med Apple Tv ???? (selv om en er helt Android)



Siden Altibox sin Q22 tydeligvis ikke kan brukes med nye Panasonic OLED når det kommer til 4K :-( Må en nok vurdere noe annet tv tilbud.

Er Apple Tv en oppgradering på både Lyd og Bilde ?


Ser Apple har:

* Netflix - Innholdsmessig passer best pr. dags dato.
* HBO Nordic - Har igjennom Altibox tilbudet pr nå. I grunn bare for og se Supergirl og Batwoman. I grunn lite annet og se der nå.
* Amazon Prime - Har lyst til og prøve det en gang.
* Viaplay - Har tilsammen 5 månder gratis bruk der. Tipper det blir bare gratisperioden. Brukes til og se en episode Seinfeld i lunchpauser på mobilen.
* Disney + - Hadde vært jævlig bra om Disney + kom på apple platformen egentlig om en skal gå for det.



Kan en velge hvilke tv kanaler en vil ha på Apple Tv ? Eller er det bare pakker der også ?
Skjønte ikke denne. Kan ikke Altibox Q22 brukes med nye Panasonic OLED? Som i at den ikke virker? Høres svært usannsynlig ut.

"Din tv har ikke de nødvendige sikkerhetsmarginer" er det en får beskjed når en prøver slå på 4K på q22
Og Q22 er blitt oppdatert
 

SVS Inderøy

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2009
Innlegg
1.446
Antall liker
448
Sted
Inderøy i Nord Trøndelag
Hvis du er helt Android fra før så bør det åpenbare valget være NVIDIA shield.
Har sjekket ut og Nvidia Shield TV Pro er på ønskelisten :)
Og boom... når en må være hjemme uten og være smittet og titter på og kjøpe en Nivida shield tv pro så en har noe og tukle med. Tror du faen meg ikke Komplett har skrudd opp prisen 500 kr for en + spill kontroller en av de 2 siste dagene etter jeg la de på ønskeliste :mad:


Og verken Power eller Elkjøp har noe tilgjengelig uten og vente i 7 lange og 7 breie på noen levering :( Typisk min flaks.
 

thogew

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.02.2019
Innlegg
121
Antall liker
21
Hvis du er helt Android fra før så bør det åpenbare valget være NVIDIA shield.
Har sjekket ut og Nvidia Shield TV Pro er på ønskelisten :)
Og boom... når en må være hjemme uten og være smittet og titter på og kjøpe en Nivida shield tv pro så en har noe og tukle med. Tror du faen meg ikke Komplett har skrudd opp prisen 500 kr for en + spill kontroller en av de 2 siste dagene etter jeg la de på ønskeliste :mad:


Og verken Power eller Elkjøp har noe tilgjengelig uten og vente i 7 lange og 7 breie på noen levering :( Typisk min flaks.
Ser de har en demo/innbytte til 1760,- om du er rask.
Handlet en del av disse demo varene hos Komplett og ser som regel ikke ut som de har vært åpnet.
 

SVS Inderøy

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2009
Innlegg
1.446
Antall liker
448
Sted
Inderøy i Nord Trøndelag
Hvis du er helt Android fra før så bør det åpenbare valget være NVIDIA shield.
Har sjekket ut og Nvidia Shield TV Pro er på ønskelisten :)
Og boom... når en må være hjemme uten og være smittet og titter på og kjøpe en Nivida shield tv pro så en har noe og tukle med. Tror du faen meg ikke Komplett har skrudd opp prisen 500 kr for en + spill kontroller en av de 2 siste dagene etter jeg la de på ønskeliste :mad:


Og verken Power eller Elkjøp har noe tilgjengelig uten og vente i 7 lange og 7 breie på noen levering :( Typisk min flaks.
Ser de har en demo/innbytte til 1760,- om du er rask.
Handlet en del av disse demo varene hos Komplett og ser som regel ikke ut som de har vært åpnet.
Det var ikke en Pro versjon naturligvis
 

thogew

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.02.2019
Innlegg
121
Antall liker
21
Og boom... når en må være hjemme uten og være smittet og titter på og kjøpe en Nivida shield tv pro så en har noe og tukle med. Tror du faen meg ikke Komplett har skrudd opp prisen 500 kr for en + spill kontroller en av de 2 siste dagene etter jeg la de på ønskeliste :mad:


Og verken Power eller Elkjøp har noe tilgjengelig uten og vente i 7 lange og 7 breie på noen levering :( Typisk min flaks.
Ser de har en demo/innbytte til 1760,- om du er rask.
Handlet en del av disse demo varene hos Komplett og ser som regel ikke ut som de har vært åpnet.
Det var ikke en Pro versjon naturligvis
Ahh, my bad. Trodde alle de "store" versjonene var pro, ikke helt oppdatert her.
 

SVS Inderøy

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2009
Innlegg
1.446
Antall liker
448
Sted
Inderøy i Nord Trøndelag
Og boom... når en må være hjemme uten og være smittet og titter på og kjøpe en Nivida shield tv pro så en har noe og tukle med. Tror du faen meg ikke Komplett har skrudd opp prisen 500 kr for en + spill kontroller en av de 2 siste dagene etter jeg la de på ønskeliste :mad:


Og verken Power eller Elkjøp har noe tilgjengelig uten og vente i 7 lange og 7 breie på noen levering :( Typisk min flaks.
Ser de har en demo/innbytte til 1760,- om du er rask.
Handlet en del av disse demo varene hos Komplett og ser som regel ikke ut som de har vært åpnet.
Det var ikke en Pro versjon naturligvis
Ahh, my bad. Trodde alle de "store" versjonene var pro, ikke helt oppdatert her.
Sikkert forrige versjon
 

Caucaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2011
Innlegg
283
Antall liker
88
Torget vurderinger
17
Og, fra i dag , NETFLIX reduserer kvalitet ( video oppløsning ) i Europa for å ikke kolapse internett pga coronavirus krise.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.374
Sted
Sørlandet
Og, fra i dag , NETFLIX reduserer kvalitet ( video oppløsning ) i Europa for å ikke kolapse internett pga coronavirus krise.
Dette gjør dem utelukkende for å spare kost. Trafikken fra Netflix går på CDN nettverk med dedikerte linker som er fullt redundante og som i tillegg har nærmest ubegrenset kapasitet.

Nå streamer folk mer en noen gang tidligere og dette betyr økt kapasitetskost for Netflix og de andre. Dem kunne valgt å øke prisene mot sluttbruker men alle vet hvor upopuløært en slik avgjørelse ville vært.

-BB-
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.681
Antall liker
5.114
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Men kommer de til å justere det opp igjen, eller kommer de til å konkludere med at brukerne er fornøyde med litt dåriigere kvalitet?

Virker mer og mer til å være langt frem i tid før det blir aktuelt med en totalt overgang fra fysisk media til strømning her i huset.
Men kunne ønske meg at man kunne kjøpe Blu.ray/uhd filmer digitalt, lovlig. Har ikke brukt for alle disse cdplatene, når jeg uansett legger det på disc.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.374
Sted
Sørlandet
Men kommer de til å justere det opp igjen, eller kommer de til å konkludere med at brukerne er fornøyde med litt dåriigere kvalitet?
Det mener jeg vil avhenge av hvor mange som klager. Det store flertall bryr seg mindre om dette og har vel knapt lagt merke til forringelsen. Og de fleste forbrukerne skylder på sin tjenesteleverandør uten å skjønne at dem ikke kan gjøre noe med dette. Her er Netflix, Facebook osv kongene ved forhandlingsbordet. Dem eier innholdet og tjenestene som forbrukerne vil ha og dem ønsker ikke å betale mer en absolutt nødvendig for å nå deg og meg.

-BB-
 
  • Liker
Reaksjoner: MML

thogew

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.02.2019
Innlegg
121
Antall liker
21
Og, fra i dag , NETFLIX reduserer kvalitet ( video oppløsning ) i Europa for å ikke kolapse internett pga coronavirus krise.
Dette gjør dem utelukkende for å spare kost. Trafikken fra Netflix går på CDN nettverk med dedikerte linker som er fullt redundante og som i tillegg har nærmest ubegrenset kapasitet.

Nå streamer folk mer en noen gang tidligere og dette betyr økt kapasitetskost for Netflix og de andre. Dem kunne valgt å øke prisene mot sluttbruker men alle vet hvor upopuløært en slik avgjørelse ville vært.

-BB-
Dette var noe EU ba de om å gjøre og de har sagt det skal gjelde i 30 dager.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.374
Sted
Sørlandet
Og, fra i dag , NETFLIX reduserer kvalitet ( video oppløsning ) i Europa for å ikke kolapse internett pga coronavirus krise.
Dette gjør dem utelukkende for å spare kost. Trafikken fra Netflix går på CDN nettverk med dedikerte linker som er fullt redundante og som i tillegg har nærmest ubegrenset kapasitet.

Nå streamer folk mer en noen gang tidligere og dette betyr økt kapasitetskost for Netflix og de andre. Dem kunne valgt å øke prisene mot sluttbruker men alle vet hvor upopuløært en slik avgjørelse ville vært.

-BB-
Dette var noe EU ba de om å gjøre og de har sagt det skal gjelde i 30 dager.
Thierry Briton ba dem vurdere om dette lot seg gjøre. Når en av de store så velger å redusere kvaliteten så kan nesten ikke de andre la være å følge:

https://twitter.com/ThierryBreton/s...ces-to-lower-bandwidth-during-covid-19-virus/

-BB-
 
Topp Bunn