Voff skrev:
ErosLoveking skrev:
Det er strengt talt knapt noe som kan betegnes som ren Mint, bortsett "sealed" (uten at det er 100% garanti)
Masse plater er near mint, Mint(-) eller endog mint. Dvs at de er umulig å skille fra uspilte plater.
Japanerne er spesielt flink til å gradere. Her går det an å kjøpe pleter som er VG++. Ellers går slike i søpla hos meg
Mint (M) er ikke det samme som Near Mint (NM) eller Mint Minus (M-).
Som sagt, jeg mener graderinger skal settes konservativt, og dessverre syndes det mye mot dette. Noen selgere er ekstremt flinke, og i tidenes løp, med bruktkjøp av totalt over 5000 titler (i hovedsak singler), på eBay eller privatlister verden over har jeg fått med meg litt. For min del forholder jeg meg mer og mer til et knippe selgere som jeg stoler 110% på, og det er ihvertfall ikke selgere som elsker å omgis seg med (dead) Mint osv.
En annen ting er verdien utifra gradering. En tommelfingerregel sier at prisen på en VG+ plate normalt skal være ca. den halve av Mint Minus verdien. VG- det halve av VG+ igjen osv. Regler er selvsagt til for å brytes, og ganske ofte ser en rimelig svett, noen ganger uforståelig budgivning på plater av (relativ) høy sjeldenhet, uavhengig av gradering.
Men vi kan selvsagt velge å være uenige om smånyanser og skape en krangel i god HFS-tradisjon.