Kvitrelyd i klipsch rc-62 mk2

SBNzenmøring

Medlem
Ble medlem
01.02.2021
Innlegg
12
Antall liker
1
Sted
Ørsta
Nåken som har våre borti dette? Hørte det for første gong idag under åpningssekvensen av godzilla king of monsters. Høres nesten ut som litt svak fuglekvitter når det smeller til med skikkelig bass og forholdsvis høgt volum.
delefilter satt til 80hz. Kan det vere feilen? For liten reciever? Denon avr-x1400h
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Mye mulig ja. Mange receivere klarer bare 5 eller 7 x 15 til 30 watt når de må drive mange høyttalere. Selv om det står f.eks 7 x 100 w.
 

SBNzenmøring

Medlem
Ble medlem
01.02.2021
Innlegg
12
Antall liker
1
Sted
Ørsta
Mye mulig ja. Mange receivere klarer bare 5 eller 7 x 15 til 30 watt når de må drive mange høyttalere. Selv om det står f.eks 7 x 100 w.
Hmm. Frykter det kan vere det ja. Håper den ikkje har tatt skade av det da... men høres heilt fin ut ellers so...
Forslag til ett gunstig effekt trinn som kunne passet mitt oppsett? Klipsch Rp160-m fronter , rc-62mk2 center og forhåpentligvis snart rs-62 mk bak.
5.2 oppsett.
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.785
Antall liker
1.983
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Må ha ny receiver. Din har ikke pre out. :( . Ville kjøpt en relativt kraftig en.
 

SBNzenmøring

Medlem
Ble medlem
01.02.2021
Innlegg
12
Antall liker
1
Sted
Ørsta
Stemmer! Hadde eg glømt. Vart kjøpt sammen med ett argon oppsett fra hifiklubben i sin tid. No er det kun reciever og bakhøgtalere som er igjen av det opprinnelig. Enn so lenge. Baller på seg.. 😅💸
Kva er anbefalt oppimot klipsch på heimekino?
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
SBNzenmøring: ALLE høyttalere har godt av reserver. Men reserver og receiver har historisk sett ikke bestandig vært verdens beste venner. Sikker på at du ikke har lyst til å pensjonere kino for 2-kanalslyd? Basert på Klipsch og for eksempel Rega? Hvis ikke kinoen er klar for pensjon, gå gjerne opp i en av Denons dyre modeller...De pleier å ha greit med reserver, og også utgang for ekstra effekt. Men regn med å havne i prisklasse 15-20 000 for en..Og vær da klar over hvor fort en hjemmekinoreceiver kan bli utdatert..
 

SBNzenmøring

Medlem
Ble medlem
01.02.2021
Innlegg
12
Antall liker
1
Sted
Ørsta
SBNzenmøring: ALLE høyttalere har godt av reserver. Men reserver og receiver har historisk sett ikke bestandig vært verdens beste venner. Sikker på at du ikke har lyst til å pensjonere kino for 2-kanalslyd? Basert på Klipsch og for eksempel Rega? Hvis ikke kinoen er klar for pensjon, gå gjerne opp i en av Denons dyre modeller...De pleier å ha greit med reserver, og også utgang for ekstra effekt. Men regn med å havne i prisklasse 15-20 000 for en..Og vær da klar over hvor fort en hjemmekinoreceiver kan bli utdatert..
Takker for svar!
vil beholde kino ja, kidsa bruker den mykje til både gaming og film, samt att eg sjølv syns det er artig 😁
Denne kvitrelyden fra RC-62 hørte eg for første gang for eit par dagar siden når eg guffa på litt med den godzilla filmen.
men trenger en «siste» skrik av reciever når det er 5.1 oppsett (2subber) og ikkje 4K prosjektor...?
Eller er det bedre å gå for en forrige generasjon med nok krefter..?
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
SBNzenmøring: Pass på at den har litt varm signatur- som for eksempel Marantz/Denon-, nok av krefter, gjerne pre out og de innganger du trenger..Da burde det gå bra- sålenge du ikke har sprengt fronthøyttalerne, da. Dessuten- hvis du ikke allerede har Klipsch i alle kanaler- sett inn Klipsch i alle kanaler. Da får du samme signatur over det hele, og det kan bli lettere for receiveren å takle. Samt at sammenhengen kommer opp på et helt annet nivå. Subene kan du- hvis de er av eldre Klubben-type- vurdere å skifte ut med EN bedre- for eksempel en REL... Da løfter du totalkvaliteten, samt rydder i systemet.
 
Sist redigert:

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.186
Antall liker
2.611
Sted
Liten by
Samme klangsignatur er i mitt hode veldig viktig!
Jeg ville sett på Finn. Om siste skrik av Spotify Connect, Dolby Atmos og 8K ikke er viktig, så får du veldig gode receivere brukt. Som Auditor sier, pass på å ha nok inn og ut-ganger.
Ser det ligger blandt annet:
Yamaha RX-V3900 - den kostet vel nærmere 15.000 ny?
Pioneer VSX-AX5Ai - den lå vel på 16.000?

Begge er gode receivere som helt sikkert duger! Eller...?
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Defacto: Den Pioneeren er da mer nøytral igjen..og Yamaha har endel begrensninger i formatstøtte..
 

SBNzenmøring

Medlem
Ble medlem
01.02.2021
Innlegg
12
Antall liker
1
Sted
Ørsta
K
Samme klangsignatur er i mitt hode veldig viktig!
Jeg ville sett på Finn. Om siste skrik av Spotify Connect, Dolby Atmos og 8K ikke er viktig, så får du veldig gode receivere brukt. Som Auditor sier, pass på å ha nok inn og ut-ganger.
Ser det ligger blandt annet:
Yamaha RX-V3900 - den kostet vel nærmere 15.000 ny?
Pioneer VSX-AX5Ai - den lå vel på 16.000?

Begge er gode receivere som helt sikkert duger! Eller...?
Eg tenker iallefall det skal halde lenge til den type oppsett eg har.
korleis er det med oppgitt effekt på for eks Yamahavs pioneer?
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.186
Antall liker
2.611
Sted
Liten by
K

Eg tenker iallefall det skal halde lenge til den type oppsett eg har.
korleis er det med oppgitt effekt på for eks Yamahavs pioneer?
Altså, jeg kjenner ingen av de receiverene. De var bare et eksempel på hva man kan få for 3-4000 kroner brukt. Det er mye bra brukt! Og de færreste trenger det alle siste fra Dolby og 8K!
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.563
Torget vurderinger
10
Det er ikke så lett å finne årsaken til sånne ting på et forum. Erfaringsmessig er det alltid best å bruke eliminasjonsmetoden.

Hva om du låner en vanlig og god tokanalsforsterker for å sjekke høyttalerne først?
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Hornlyd: Godt forslag. Det kan være Klipschene som ikke har tålt bruken..
 
P

parafinoksen

Gjest
Bare en liten digresjon: Jeg har null erfaring med hjemmekino og receivere, men finnes det hjemmekinoanlegg der det er mulighet for å bruke effektforsterkere eller monoblokker? Selve receiveren burde vel egentlig bare vært en prosessor og forforsterker, sånn jeg ser det.

Edit: Et Google-søk viste jo raskt at for- og effektforsterker selvfølgelig brukes i hjemmekinosammenheng også. Så lærte jeg noe nytt i dag (også).
 
Sist redigert av en moderator:

SBNzenmøring

Medlem
Ble medlem
01.02.2021
Innlegg
12
Antall liker
1
Sted
Ørsta
Hornlyd: Godt forslag. Det kan være Klipschene som ikke har tålt bruken..
Ja, lurt. Har en nad c375bee som går på nokre innfelte takhøgtalere på stua. Kan prøve med den.
men er kun senter høgtaler som har denne lyden på høgt volum på scener med voldsom bass.
Reciever er satt opp til bi-amp på fronter, so har nok bedre kontroll på dei.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
SBNzenmøring: Prøv med den. Og sjekk HELE frontrekka for sikkerhets skyld. Hvis den senteren fortsatt skriker, bytt til en ny Klipsch fra Reference Premiere 2-serien i passende størrelse. Langt mer dynamisk, ikke så "harsh" i tonen som de eldre Klipschene som ikke har fått dempa hornet.;)
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
K

Eg tenker iallefall det skal halde lenge til den type oppsett eg har.
korleis er det med oppgitt effekt på for eks Yamahavs pioneer?
Begge er innenfor normalen, altså det jukses ikke så altfor mye.
Men en typisk 7x140 watter måler ofte 2x150 og 7x60w-og mindre.
Dette er en tidligere toppmodell fra Denon. Dette er ikke uvanlige målinger, så du ser sånn ca hva jeg mener.https://www.soundandvision.com/content/denon-avr-4810ci-av-receiver-ht-labs-measures

Det er ikke for å disse Denon, men det var ganske så samtidig som Hifi Klubben hadde en 2 siders artikkel/propoganda om receivere og at andre oppgav falskt-de hintet vel mest til Onkyo. Så jeg husker den så godt siden Onkyo sin minste som var 5 ganger billigere maktet mer i 7 kanaler 🙈
 
Sist redigert:

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Har du forresten kalibrert dette selv? Ikke noen anklagelse altså, men svært mange kalibrerer selv ved å sette mikrofonen på sofaen og kjører i vei med kalibrering. De fleste gangene gjør det underverker-til det verre.
Dette bør gjøres mye mer nøye enn man tror. Skal en receiver/forsterker prøve å kompensere med f.eks 6 db mer ved f.eks 100 hz så belaster du forsterkeren utrolig mye mer.
 

SBNzenmøring

Medlem
Ble medlem
01.02.2021
Innlegg
12
Antall liker
1
Sted
Ørsta
Har du forresten kalibrert dette selv? Ikke noen anklagelse altså, men svært mange kalibrerer selv ved å sette mikrofonen på sofaen og kjører i vei med kalibrering. De fleste gangene gjør det underverker-til det verre.
Dette bør gjøres mye mer nøye enn man tror. Skal en receiver/forsterker prøve å kompensere med f.eks 6 db mer ved f.eks 100 hz så belaster du forsterkeren utrolig mye mer.
Har kun kjørt autokalibrering ja, og dobbelsjekket avstander i etterkant. Ikkje veldig stødig innen manuelt oppsett.
Er igrunnen godt fornøgd med lyden, men hørte då plutselig denne kvitrelyden forleden dag under film. Prøvde med musikk og 5ch stereo, men då kunne eg ikkje høre den.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.963
Kva med for eks pioneer lx57 eller lx75?
Yamaha rx-a1030?
Jeg har en Yamaha RX-A1030, en grei receiver, handlet den ny for kr 5674,- på Elkjøp i 2014 - var utgående modell, det var vel halv pris. Ikke særlig sprek med alle høytalere tilkoplet, men fungerer fint med bruk av ekstra effekt via pre out.

Den overtok for en Pioneer VSX-LX70 receiver - som var noe helt annet effektmessig - der hadde jeg ikke behov for ekstra effekt - i mitt oppsett. Men den kostet også 15k ny i 2007.

Ellers likte jeg Pioneer best på film, mens Yamahaen var bedre til musikk.
 

SBNzenmøring

Medlem
Ble medlem
01.02.2021
Innlegg
12
Antall liker
1
Sted
Ørsta
Jeg har en Yamaha RX-A1030, en grei receiver, handlet den ny for kr 5674,- på Elkjøp i 2014 - var utgående modell, det var vel halv pris. Ikke særlig sprek med alle høytalere tilkoplet, men fungerer fint med bruk av ekstra effekt via pre out.

Den overtok for en Pioneer VSX-LX70 receiver - som var noe helt annet effektmessig - der hadde jeg ikke behov for ekstra effekt - i mitt oppsett. Men den kostet også 15k ny i 2007.

Ellers likte jeg Pioneer best på film, mens Yamahaen var bedre til musikk.
Okay. Har du kontroll på fordel/ulemper med LX-75 kontra LX-57? Ligger ett par ute på Finn.no ser eg.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
SBNzenmøring: Pioneer- som Harman Kardon- har alltid vært signaturmessig nøytrale- det er ikke alltid veldig positivt på hornbestykka oversettere. Fordi det faktisk kan avsløre de hornresonnansene som udempa horn har. H/K, for eksempel, er så skarpe i kombo med Klipsch at jeg ikke utstår et kvarter med dem.. Og det blir du lyttetrett av over tid. Større Marantz, derimot, har en mer "organisk" sound- det gjelder også Denon. Vil du ha utprega nøytralt, men ikke så kaldt at du får istapper i øra? Se på Onkyo :) Klipsch er beintøft, det, men de må "roes litt ned" for virkelig å skinne..Det greier du fint med Denon, Onkyo og Marantz...med litt size på.
 
Sist redigert:

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.963
Okay. Har du kontroll på fordel/ulemper med LX-75 kontra LX-57? Ligger ett par ute på Finn.no ser eg.
Nei, de er noen år nyere, kjenner ikke til de. Er forvirrende med betegnelser - Min LX70 var toppmodell - noe ikke LX75 er - hvor LX57 passer inn vet jeg ikke, du får nesten google og lese litt gamle anmeldelser/Presentasjoner.

Yamaha er enklere slikt sett - RX-A30** er toppmodell, RX-A20** nummer 2 og RX-A10** er 3:e best i Advantage serien - toppserien til Yamaha.

Les gjerne effektytelser hos Soundandvision

 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.186
Antall liker
2.611
Sted
Liten by
SBNzenmøring: Pioneer- som Harman Kardon- har alltid vært signaturmessig nøytrale- det er ikke alltid veldig positivt på hornbestykka oversettere. Fordi det faktisk kan avsløre de hornresonnansene som udempa horn har. H/K, for eksempel, er så skarpe i kombo med Klipsch at jeg ikke utstår et kvarter med dem.. Og det blir du lyttetrett av over tid. Større Marantz, derimot, har en mer "organisk" sound- det gjelder også Denon. Vil du ha utprega nøytralt, men ikke så kaldt at du får istapper i øra? Se på Onkyo :) Klipsch er beintøft, det, men de må "roes litt ned" for virkelig å skinne..Det greier du fint med Denon, Onkyo og Marantz...med litt size på.
Gode poenger!
En Denon AVR-4308 ville nok løst mye her. Masse kraft og plenty med innganger og utganger. Det ligger en til 5500 brukt, men det er muligens noe høyt priset? Den er jo noen år gammel og en ny til samme prisen ville nok funket også (med mindre effekt og færre inn og utganger selvsagt). Da er kanskje en ONKYO AV receiver TX-NR807 fra 1500-1900 kroner et enda bedre valg, men vær kjapp. De har mange som har de til som favoritt! Men denne har det meste av det du trenger.
 

SBNzenmøring

Medlem
Ble medlem
01.02.2021
Innlegg
12
Antall liker
1
Sted
Ørsta
Gode poenger!
En Denon AVR-4308 ville nok løst mye her. Masse kraft og plenty med innganger og utganger. Det ligger en til 5500 brukt, men det er muligens noe høyt priset? Den er jo noen år gammel og en ny til samme prisen ville nok funket også (med mindre effekt og færre inn og utganger selvsagt). Da er kanskje en ONKYO AV receiver TX-NR807 fra 1500-1900 kroner et enda bedre valg, men vær kjapp. De har mange som har de til som favoritt! Men denne har det meste av det du trenger.
Kan godt bruke litt grunker på reciever. Men trur eg heller vil gå for en brukt en med mer effekt, og mindre fancy greier. Halde augene opne etter denon, marantz og onkyo då med andre ord 😁👍
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
SBNzenmøring: Gjør det. Samt få inn Klipsch der du IKKE har Klipsch i hovedkanalene. Og kverk den kvitringa i senteren. Ved nærmere ettertanke KAN det være feil på receiverens forsterkerblokk til den også- det finner du ut ved å prøve den NADen. Hvis senteren da funker uten skrik, se på ny receiver. Jeg tror dog at du har en kombinasjon av for lite krefter og en delvis sprenging..
Denne er oppgitt til 7x80W/8 ohm, og med ei forsyning på 430W totalt sier det seg selv at den reelle, uforvrengte effekten her er knøtt liten. Null reserver, noen vei. Men da er det faktisk en fordel å velge noe så lettdrevent som Klipsch. Det er bare det at RF62 har mange elementer som skal kontrolleres- de er relativt store. Så, få inn noe markant større, du...

PS: Var det min 1400, ville jeg bygd høyttalerpakken på Focal Bird- med 2x REL T-Zero :)
 
Sist redigert:

SBNzenmøring

Medlem
Ble medlem
01.02.2021
Innlegg
12
Antall liker
1
Sted
Ørsta
SBNzenmøring: Gjør det. Samt få inn Klipsch der du IKKE har Klipsch i hovedkanalene. Og kverk den kvitringa i senteren. Ved nærmere ettertanke KAN det være feil på receiverens forsterkerblokk til den også- det finner du ut ved å prøve den NADen. Hvis senteren da funker uten skrik, se på ny receiver. Jeg tror dog at du har en kombinasjon av for lite krefter og en delvis sprenging..
Denne er oppgitt til 7x80W/8 ohm, og med ei forsyning på 430W totalt sier det seg selv at den reelle, uforvrengte effekten her er knøtt liten. Null reserver, noen vei. Men da er det faktisk en fordel å velge noe så lettdrevent som Klipsch. Det er bare det at RF62 har mange elementer som skal kontrolleres- de er relativt store. Så, få inn noe markant større, du...

PS: Var det min 1400, ville jeg bygd høyttalerpakken på Focal Bird- med 2x REL T-Zero :)
Prøver med en større reciever, og bytte ut bakhøyttalerne til klipsch. Lyst på rs-62 , eller tenker du att holder det med rs-52 ifh til resten av oppsett?
 
Topp Bunn