Sport, sykkel og trening Løping / jogging

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Finnes det noen løpere her?

    Jeg har - for min del utrolig nok - begynt å løpe. Trodde aldri det skulle skje meg og har sett på det som usedvanlig kjedelig form for trening, samt at jeg har fått veldig fort vondt i bena de gangene jeg har forsøkt meg (dvs når det blir for glatt på veiene til å sykle). Før denne vinteren hadde jeg kjøpt inn piggdekk og var klar for å bli helårssyklist, men jeg ble taklet av trikkeskinnene nederst i Kongsveien og brakk armen, så da fikk syklingen seg en pause noen uker. Da begynte jeg å løpe. Tok det ekstremt piano i starten og startet med kun ca en kilometer (løp et lite stykke til trikken og tok den videre) - utvidet dette veldig gradvis over noen uker og etter en halvannen måneds tid løp jeg hele veien til jobb (6.7 kilometer, netto ca 110 høydemeter nedoverbakke). Etter ytterligere et par-tre uker prøvde jeg også å løpe andre veien.

    Formen er i utgangspunktet ganske god etter mange års jevn sykling, langrenn, fjellturer osv men av en eller annen grunn har jeg alltid slitt med å løpe/jogge. Men har nå innsett at det kun handlet om en muskulær bøyg som måtte overvinnes og nå som jeg først er i gang synest jeg faktisk det er morsomt.

    Ligger nå på 5-6 økter i uka, derav 1-2 med intervaller eller lignende. Foregår stort sett til eller fra jobb så selv om det blir en 40 kilometer i uka går det i praksis nesten ingen tid på det, kun snakk om en 10-15 mintter ekstra kontra å reise kollektivt, men syklingen er selvsagt betydelig raskere. En annen forskjell er at dersom jeg løper til eller fra jobb føler jeg at jeg faktisk har trent, noe jeg ikke i samme grad kan si om syklingen siden turen er svært kort til en sykkeltur å være. Kan selvsagt legge inn omveier på sykkelen, men det blir i praksis sjelden gjort siden det som regel er noe som skal rekkes på morgenen eller ettermiddagen.

    Lengste tur så langt var i går ettermiddag og på 15 kilometer, planen er å øke lengden gradvis med et par-tre kilometer annenhver uke eller så opp til kanskje 25 kilometer eller så.

    Så langt har dette foregått helt uten vondter av betydning - som for min del er et aldri så lite mirakel.
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Løping er gøy!:) Men begynner man fra scratch så er det utrolig viktig å ta det rolig og forsiktig i begynnelsen og det ser det ut som du har gjort. Slik jeg leser det så blir det mye asfalt? Med de km du har nå pr. uke så kan det være lurt å kjenne etter for overbelastninger type legg og akilles, de er seige å bli kvitt hvis de først får tak.

    Jeg liker å variere, har lange grus/turstier rett utenfor huset så jeg prøver å bytte på grus og asfalt, bytter også på type sko, noen for overpronasjon og noen som er rette. Man kan godt bruke sko for litt overpronasjon selv om man har ett rett steg, når man blir trøtt så detter man fort litt innover uansett er min erfaring og da er det greit med litt støtte. Har også god erfaring med kompresjon strømper, spesielt etter langløping slik at man ikke stivner til i leggen.

    Såler er utrolig viktig når man begynner med slike anseelige km som du har, jeg vil sterkt anbefale at du får laget en custom såle til skoa dine, da blir trykket mot foten, leggen, knær, hofte og rygg mye riktigere og på sikt så er dette veldig bra mot belastning skader. Bor du i Oslo så er det noen plasser som er flinke på slikt.

    Regner med at du bruker puls klokke, når man løper langt så er det veldig bra å ha kontrollen på pulsen, veldig mange løper med for høy puls når de løper langt.

    Mål er viktig, 25 km er jo en halv maraton++ så det neste blir å delta på et løp.:)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Ja, jeg løper med pulsklokke og prøver å ta det rolig når det faktisk skal være rolig. Som du er inne på er det faktisk roligere enn man skulle tro for de fleste, det må gå ganske piano for å holde seg i sone 1 / lav sone 2.

    Det har blitt nesten kun asfalt siden det nå er det som finnes til og fra jobben, men regner med å legge langturene til marka utover våren og sommeren, det er et par kilometer asfalt fra der jeg bor til grusveiene i marka, så det er greit gjennomførbart.

    Det fine med å løpe er jo mellom annet at det kan gjøres stort sett nårsomhelst og hvorsomhelst siden behovet for utstyr og infrastruktur er helt minimalt. Det er også veldig lett å klemme inn for eksempel en intervalløkt her og der. I vinter har jentungen vært på slalomkurs i den lokale slalombakken hver tirsdag og der er det ypperlige forhold for å løpe noen bakkeintervaller for eksempel. I det hele er det ganske fascinerende hvor mange treningstimer man faktisk kan få seg på en uke uten å i praksis bruke veldig mye tid på det, at det er passe avstand for å løpe (eller sykle) til/fra jobb hjelper enormt i så måte.
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Ja det er viktig med tålmodighet når det gjelder dette med rette puls soner. Det er fort gjort å gå på en smell. Men du har kontrollen på det meste ser jeg.:)

    En liten lunch snart og så en rolig ca. 10 km tur langs sjøen etterpå. Må løse opp litt etter 3 snaue uker på ski...
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Løping er gøy. Jeg bruker selv halv-marathon som mål pr år. Det er motiverende.

    Jeg trener intervall 4x4 - 2 til 3 ganger i uken og 10k langdistanse en gang i uken i snitt over året. For å trene seg opp til halv eller helmarathon er det viktig å trene seg opp forsiktig over tid (fra grus/jord til asfalt) og sørge for tilstrekkelig med kalk / melk for å bygge opp bein / knær for å unngå skader.

    Jeg er nå under 1:30 på halv :)
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.256
    Antall liker
    424
    Sted
    Friedrichstadt
    Løping er gøy. Jeg bruker selv halv-marathon som mål pr år. Det er motiverende.

    Jeg trener intervall 4x4 - 2 til 3 ganger i uken og 10k langdistanse en gang i uken i snitt over året. For å trene seg opp til halv eller helmarathon er det viktig å trene seg opp forsiktig over tid (fra grus/jord til asfalt) og sørge for tilstrekkelig med kalk / melk for å bygge opp bein / knær for å unngå skader.

    Jeg er nå under 1:30 på halv :)
    Det der har jeg faktisk ikke tenkt på, takk for tips. Har såvidt tatt opp igjen løping i marka sammen med en kompis. Noe sykling og spinning i bagasjen fra før. Kom meg igjennom 6.5 km i går i variert terreng. Pulsen blir gjerne høy og utholdenheten er ikke akkurat god, men den kommer seg vel :D
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Pulsen blir gjerne høy og utholdenheten er ikke akkurat god, men den kommer seg vel :D
    Min personlige erfaring er at det er å tilvenne seg til en annerledes belastning på musklaturen som er bøygen om formen er sånn noenlunde i vater i utgangspunktet. Det skal jo i utgangspunktet ikke kreve allverden å løpe en rolig tur på en times tid rent utholdenhetsmessig, men det gjør det faktisk de førset gangene.

    Som nevnt har man nok mye igjen for å ta belastningsøkningen veldig gradvis mhp tid/lengde. Og underlag om det er greit gjennomførbart.

    De fleste treningsprogram er stort sett små variasjner over samme tema - det er relativt liten del med høyintensiv trening og mye mengde på lav intensitet. Spesielt om man kjører mange økter i uka, da må de fleste av de være temmelig rolige. Det ser også ut til å være en slags konsensus om at halvharde økter har relativt lite for seg, enten skal det være rolig eller så skal det være høy intensitet. Tradeoffen er visstnok at halvhøy belastning gir lite ekstra for formen men krever en god del mer restitusjon/hvile enn enn litt roligere økt. Å ta en rolig økt teller vel i seg selv som restitusjon.

    Det er også greit å variere litt hvor og hvordan man løper slik at man ikke henger seg opp i tid. Det er lett å variere en løpeøkt, om man eksempelvis løper raskt mellom tre lyktestolper og rolig mellom den tredje og den fjerde får man en bra intervalløkt med høyt arbeid over bra med tid og det gir en grei variasjon på en ellers kjent tur.
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.256
    Antall liker
    424
    Sted
    Friedrichstadt
    Pulsen blir gjerne høy og utholdenheten er ikke akkurat god, men den kommer seg vel :D
    Min personlige erfaring er at det er å tilvenne seg til en annerledes belastning på musklaturen som er bøygen om formen er sånn noenlunde i vater i utgangspunktet. Det skal jo i utgangspunktet ikke kreve allverden å løpe en rolig tur på en times tid rent utholdenhetsmessig, men det gjør det faktisk de førset gangene.

    Som nevnt har man nok mye igjen for å ta belastningsøkningen veldig gradvis mhp tid/lengde. Og underlag om det er greit gjennomførbart.

    De fleste treningsprogram er stort sett små variasjner over samme tema - det er relativt liten del med høyintensiv trening og mye mengde på lav intensitet. Spesielt om man kjører mange økter i uka, da må de fleste av de være temmelig rolige. Det ser også ut til å være en slags konsensus om at halvharde økter har relativt lite for seg, enten skal det være rolig eller så skal det være høy intensitet. Tradeoffen er visstnok at halvhøy belastning gir lite ekstra for formen men krever en god del mer restitusjon/hvile enn enn litt roligere økt. Å ta en rolig økt teller vel i seg selv som restitusjon.

    Det er også greit å variere litt hvor og hvordan man løper slik at man ikke henger seg opp i tid. Det er lett å variere en løpeøkt, om man eksempelvis løper raskt mellom tre lyktestolper og rolig mellom den tredje og den fjerde får man en bra intervalløkt med høyt arbeid over bra med tid og det gir en grei variasjon på en ellers kjent tur.
    Helt i tråd med min erfaring.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Enig i at man bør få i seg kalsium/kalk, men det gjør man ikke med melk, og spesielt ikke med pasteurisert melk. Tvert imot -- det er en kjensgjerning som TINE misliker, i slik utstrekning at norske forskere som påpeker det får motbør. Men sammenhengen er enkel: land med høyt forbruk av meierivarer har også høy benskjørhet. I Norge har vi høy benskjørhet.

    Surhetsgraden i melk er identifisert som et problem. Kroppen tar kalk fra benmassen for å nøytralisere denne.

    Det finnes andre og bedre kalsiumkilder.

    The bone-thinning condition called osteoporosis can lead to small and not-so-small fractures. Although many people think of calcium in the diet as good protection for their bones, this is not at all the whole story. In fact, in a 12-year Harvard study of 78,000 women, those who drank milk three times a day actually broke more bones than women who rarely drank milk. Similarly, a 1994 study of elderly men and women in Sydney, Australia, showed that higher dairy product consumption was associated with increased fracture risk. Those with the highest dairy product consumption had approximately double the risk of hip fracture compared to those with the lowest consumption.

    En grei guide til andre kalsiumkilder.

    Calcium and Strong Bones | The Physicians Committee
     

    vsk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.06.2006
    Innlegg
    145
    Antall liker
    47
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    9
    Pulsen blir gjerne høy og utholdenheten er ikke akkurat god, men den kommer seg vel :D
    Min personlige erfaring er at det er å tilvenne seg til en annerledes belastning på musklaturen som er bøygen om formen er sånn noenlunde i vater i utgangspunktet. Det skal jo i utgangspunktet ikke kreve allverden å løpe en rolig tur på en times tid rent utholdenhetsmessig, men det gjør det faktisk de førset gangene.

    Som nevnt har man nok mye igjen for å ta belastningsøkningen veldig gradvis mhp tid/lengde. Og underlag om det er greit gjennomførbart.

    De fleste treningsprogram er stort sett små variasjner over samme tema - det er relativt liten del med høyintensiv trening og mye mengde på lav intensitet. Spesielt om man kjører mange økter i uka, da må de fleste av de være temmelig rolige. Det ser også ut til å være en slags konsensus om at halvharde økter har relativt lite for seg, enten skal det være rolig eller så skal det være høy intensitet. Tradeoffen er visstnok at halvhøy belastning gir lite ekstra for formen men krever en god del mer restitusjon/hvile enn enn litt roligere økt. Å ta en rolig økt teller vel i seg selv som restitusjon.

    Det er også greit å variere litt hvor og hvordan man løper slik at man ikke henger seg opp i tid. Det er lett å variere en løpeøkt, om man eksempelvis løper raskt mellom tre lyktestolper og rolig mellom den tredje og den fjerde får man en bra intervalløkt med høyt arbeid over bra med tid og det gir en grei variasjon på en ellers kjent tur.
    Jeg tror det er viktig at man selv på de høyintensive øktene ikke trener med puls over terskel. Kjører man kroppen full av melkesyre vil restitusjonstiden øke og utbytte av neste økt reduseres. Halvharde økter (sone 3) er bra for løpskapasiteten og er imho ikke noe stort problem såfremt dagsformen er OK og man ikke føler at kroppen stritter imot. Da roer man heller bare ned litt.
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Og da er det veldig viktig å vite makspulsen sin. Det er flere formler der ute, 220 minus alder er en men disse stemmer veldig ofte ikke med realitetene. Denne er veldig feil på meg selv bl.a. Den stemmer for sånn ca. 6 av 10 personer.

    Den beste metoden er rett og slett en makspuls test. Gjerne under kontrollerte former.

    https://www.loplabbet.no/hva-er-makspuls

    Når det gjelder trening og næring så er min erfaring at dette følger hverandre; folk som er opptatt at å holde seg i form er også opptatt av hva man får i seg så et sunt og normalt kosthold er mer enn godt nok. Men melk har aldri vært bra for voksne folk...:cool:
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Den mest riktige formelen i følge hjertefolkene på NTNU er 211 - 0.64*alder, men siden 1 standardavvik er 10-11 slag eller hva det nå er må man nesten teste selv... det gjør ganske vondt, men er heldigvis ikke noe man trenger å gjøre ofte.
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Den stemmer ganske bra med resultatet av min makspuls test.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Pulsen blir gjerne høy og utholdenheten er ikke akkurat god, men den kommer seg vel :D
    Min personlige erfaring er at det er å tilvenne seg til en annerledes belastning på musklaturen som er bøygen om formen er sånn noenlunde i vater i utgangspunktet. Det skal jo i utgangspunktet ikke kreve allverden å løpe en rolig tur på en times tid rent utholdenhetsmessig, men det gjør det faktisk de førset gangene.

    Som nevnt har man nok mye igjen for å ta belastningsøkningen veldig gradvis mhp tid/lengde. Og underlag om det er greit gjennomførbart.

    De fleste treningsprogram er stort sett små variasjner over samme tema - det er relativt liten del med høyintensiv trening og mye mengde på lav intensitet. Spesielt om man kjører mange økter i uka, da må de fleste av de være temmelig rolige. Det ser også ut til å være en slags konsensus om at halvharde økter har relativt lite for seg, enten skal det være rolig eller så skal det være høy intensitet. Tradeoffen er visstnok at halvhøy belastning gir lite ekstra for formen men krever en god del mer restitusjon/hvile enn enn litt roligere økt. Å ta en rolig økt teller vel i seg selv som restitusjon.

    Det er også greit å variere litt hvor og hvordan man løper slik at man ikke henger seg opp i tid. Det er lett å variere en løpeøkt, om man eksempelvis løper raskt mellom tre lyktestolper og rolig mellom den tredje og den fjerde får man en bra intervalløkt med høyt arbeid over bra med tid og det gir en grei variasjon på en ellers kjent tur.
    Enig at det er viktig med variasjon. For meg har det fungert godt å avlaste noen økter med sykkel. Da jeg ikke takler sykkel på senter så har jeg investert i en landeveissykkel til bruk til vår, sommer og høst. Etter det har jeg hatt mindre problemer med småskader. Stryketrening har også fungert godt for dette formålet.

    Det er mye fokus på tid - men når det er sagt så er det trening på den spesifikke distansen du skal løpe som faktisk forbedrer tiden. Intervall er bra for å øke pumpevolum, oksygeninntak og ikke minst droppe vekt. På Marathon så hjelper vektnedgang ekstremt mye. Jeg gikk ned 10 KG over et år og gikk ned fra 1:34 til 1:28 i tid på halv som eks.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Løping er IKKE gøy, faktisk. Men jeg aksepterer at noen har denne vrangforestillingen dypt rotfestet. Men ok, jeg løper litt selv også, som en variasjon i trening. Et svært viktig moment er: Bli tåløper!!

    Har du litt bakgrunn fra mekanikk, vet du at demping er svært viktig for å unngå for brå og harde belastninger. Lander du på hælene, skyter energien direkte opp i knær og korsrygg, og vil langsomt slå dette i stykker. Lander du på tærne, vil leggmusklaturen dempe av anslagsenergien, og gjøre livet lettere for resten av benbygningen, og tilhørende konstruksjoner.

    Og, selvsagt, som flere andre her også påpeker: Melk er ingen kilde til kalk. Kuer drikker ikke melk, men har fortsatt så mye kalk til overs at de kan levere 20 liter melk med kalkinnhold hver dag, uten at de detter fra hverandre.

    Disqutabel
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.724
    Torget vurderinger
    4
    Kjenner jeg fortsatt savner å løpe. En gammel skiskade (alle alpinister med respekt for seg selv har røket minst det ene korsbåndet en gang) med diverse komplikasjoner gjorde at år med løping har slitt ned 70% av brusken i venstre kne. Derfor har jeg blitt syklist de siste 3-4 årene. Men jævler som jeg savner følelsen av en god økt i løpeskoene, når formen er god, musklene responderer og teknikken sitter. Og teknikk er viktig. Det er halve moroa. Både mtp. skadeforebygging, prestasjoner og selve løpsopplevelsen. Løping er langt mer enn å sette den ene foten foran den andre.

    Siri Halle driver Learn2Run hvor man kan lære mye.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.807
    Antall liker
    26.393
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Løping har jeg haft som intrs siden unge år haft ganske lett for og løpe og friidrett var en aktivitet i ungdommen, nå mer mest som kondisjons/utholds trening når det ikke er ski sesong.
    Har heller aldrig haft noen problem med knær/bein foruten 3-4år siden når jeg prøvde meg på fremfot løping føltes veldig bra og steget var lett men så kom problem med hælsporre som jeg aldrig haft tidl:p kanske teknikken ikke var god nok? men etter lykkad behandling/vile så tilbake på hæl-tå.

    Men som Trane sier, att ut og løpe når man føler man flyter frem og det kostar lite er en herlig känsla:) Har en bane rett her der jeg bor den blir brukt en del til intervall
    økter, og noen gang prøve seg på gamle distansen 400m:)
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.127
    Jeg synes jogging er ganske kjedelig, men gjør det som regel en gang i uken i sommerhalvåret, som supplement til annen trening.
    Får i det minste fri fra bleieskiftarbeid mens man er ute...
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.724
    Torget vurderinger
    4
    Jeg synes jogging er ganske kjedelig, men gjør det som regel en gang i uken i sommerhalvåret, som supplement til annen trening.
    Får i det minste fri fra bleieskiftarbeid mens man er ute...
    Ja, jogging er kjedelig. Løping er noe annet.
    Det er som heismuzak og sweetspot foran husalteret.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Og teknikk er viktig. Det er halve moroa. Både mtp. skadeforebygging, prestasjoner og selve løpsopplevelsen. Løping er langt mer enn å sette den ene foten foran den andre.

    Siri Halle driver Learn2Run hvor man kan lære mye.
    At man må lære å løpe riktig og at disse teknikkursene er særlig nyttige er vel ikke akkurat noe det er enighet om.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Løping har jeg haft som intrs siden unge år haft ganske lett for og løpe og friidrett var en aktivitet i ungdommen, nå mer mest som kondisjons/utholds trening når det ikke er ski sesong.
    Har heller aldrig haft noen problem med knær/bein foruten 3-4år siden når jeg prøvde meg på fremfot løping føltes veldig bra og steget var lett men så kom problem med hælsporre som jeg aldrig haft tidl:p kanske teknikken ikke var god nok? men etter lykkad behandling/vile så tilbake på hæl-tå.

    Men som Trane sier, att ut og løpe når man føler man flyter frem og det kostar lite er en herlig känsla:) Har en bane rett her der jeg bor den blir brukt en del til intervall
    økter, og noen gang prøve seg på gamle distansen 400m:)
    Sikkert en overraskelse for understimulerte muskler og sener i det øyeblikk man plutselig går tilbake til naturens resept, etter å ha gått og løpt "feil" helt siden man satte på seg sko.
    Ser man på verdens fargede befolkning er de som oftest fortsatt tågjengere og ditto -løpere. Av naturlige årsaker MÅ man sette ned tærne først om man går/løper barbent, og slik er kroppen skrudd sammen. Forsøk å bære et egg i en spiseskje når du går på tærne, kontra når du ikke gjør det. Tenk deg å balansere noe på hodet uten å gå på tærne, nesten umulig. Belastningen ved den brå, udempede anslagskraften som går direkte fra hælen til kneet, og derfra videre inn i hofte/korsrygg er brutal. Alle vi som bryr oss om hifi, vet jo hvor mye demping betyr! :)
    Fun-fact: I afrikanske land finnes nesten ikke bekkenløsning ved graviditet...

    Disqutabel
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.807
    Antall liker
    26.393
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Og teknikk er viktig. Det er halve moroa. Både mtp. skadeforebygging, prestasjoner og selve løpsopplevelsen. Løping er langt mer enn å sette den ene foten foran den andre.

    Siri Halle driver Learn2Run hvor man kan lære mye.
    At man må lære å løpe riktig og at disse teknikkursene er særlig nyttige er vel ikke akkurat noe det er enighet om.
    Effektiv men litt merkelig fremdrift over Marathon Melkeviks stil, lavt steg og stive armbuer men god er hun:)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    At man må lære å løpe riktig og at disse teknikkursene er særlig nyttige er vel ikke akkurat noe det er enighet om.
    Det er jo en skole som mener at bare man løper nok så får man etter hvert den beste teknikken ens egen kropp kan beherske. Ingrid Krisitansen er vel en del av denne skolen.

    Det var en løpebølge i Norge for en del år siden, om den fortsatt er i live vet ikke jeg så mye om, men at det for enhver trend innen trening popper opp noen aktører som skal tjene noen kroner på det er nærmest en naturlov. Det finnes jo de som tydligvis mener det nødvendig å være medlem på et treningsstudio og kanskje ha en PT for å holde seg i form også.
     

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Dette med makspuls må gjerne noen forklare litt.
    Hver gang jeg løper på tredemølle på treningssenter får jeg etter kort tid beskjed av maskinen om å roe ned pga høy puls.
    Er det ikke bra med høy puls? Kan det være skadelig, sånn med den pulsen man får av løping?
    Det er jo ikke som at jeg holder på å svime av eller noe.
    Jeg er ikke i spesielt dårlig form.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Dette med makspuls må gjerne noen forklare litt.
    Hver gang jeg løper på tredemølle på treningssenter får jeg etter kort tid beskjed av maskinen om å roe ned pga høy puls.
    Er det ikke bra med høy puls? Kan det være skadelig, sånn med den pulsen man får av løping?
    Det er jo ikke som at jeg holder på å svime av eller noe.
    Jeg er ikke i spesielt dårlig form.
    Makspuls er den maksimale frekvensen ditt hjerte klarer. Eneste måten å oppnå den på i praksis er å løpe til du ikke klarer mer i en oppoverbakke. Ved vanlig trening er man sjelden i nærheten. Avhengig av formålet med treningsøkten skal den foregå på ca en viss prosent av din makspuls Typisk 60-70% på en rolig økt og kanskje 85-90% på en intervalløkt.

    Maskinen gir nok bare beskjed fordi du løper med for høy puls i forhold til programmet du har valgt på den.

    Dersom man trener lite kan man godt ha høy puls når man først er i gang, men med mange ukentlige økter vil mesteparten av de foregå på moderat intensitet og kun en liten del av treningen med høy intensitet.

    Makspuls er individuelt og kan ikke trenes (når man blir i bedre form går hvilepulsen ned). Den synker også med alderen, dette for å beskytte hjertet.

    Edit: Generelt trener "alle" med for høy intensitet når det skal være en økt med lav intensitet. Om man bruker pulsklokke er det overraskende hvor sakte det skal gå for å holde seg i intensitetssone 1 (62.5-72.5% av maks).
     
    Sist redigert:

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Så man kan med andre ord ikke overstige s.k. makspuls, og det er derfor ikke farlig?
    Jeg løper litt med en kamerat som har hatt hjerteinfarkt, og han får ikke lov av legen til å overstige 80 eller 90% av makspuls sier han. Men det er altså ikke farlig for meg, som er tilsynelatende sunn og frisk?
    Jeg er aktiv flere ganger i uka, men sjelden på treningsstudio. Derfor har jeg ikke oversikt over hvor høy puls jeg vanligvis har.
    På tredemølle e.l med overvåkning pleier den å ligge på 190-200 etter noen minutter.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.028
    Antall liker
    9.308
    Mennesket har ved fødsel fått utlevert et gitt antall skritt det har å disponere i løpet av livet. Hvorfor da sløse bort disse på å løpe? ;)

    (For de som lurer, jeg er 180 cm/75 kg)

    Og jada, morsomheter om antall skritt regnet jeg med.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Løping er IKKE gøy, faktisk. Men jeg aksepterer at noen har denne vrangforestillingen dypt rotfestet. Men ok, jeg løper litt selv også, som en variasjon i trening. Et svært viktig moment er: Bli tåløper!!

    Har du litt bakgrunn fra mekanikk, vet du at demping er svært viktig for å unngå for brå og harde belastninger. Lander du på hælene, skyter energien direkte opp i knær og korsrygg, og vil langsomt slå dette i stykker. Lander du på tærne, vil leggmusklaturen dempe av anslagsenergien, og gjøre livet lettere for resten av benbygningen, og tilhørende konstruksjoner.

    Og, selvsagt, som flere andre her også påpeker: Melk er ingen kilde til kalk. Kuer drikker ikke melk, men har fortsatt så mye kalk til overs at de kan levere 20 liter melk med kalkinnhold hver dag, uten at de detter fra hverandre.

    Disqutabel
    Du er ganske så påståelig i det meste du sier - men kanskje det er med et Glimt i øyet? ;)

    Det er ikke mer skadelig å lande på hælene enn på tåballene - så lenge du bruker sko med riktig demping. Det er derimot flere som går rund og tror dette - en slags etablert sannhet. Du må alltid trene deg opp i den teknikken du bruker. Jeg fikk selv en liten skade ved å endre løpeteknikk for avlasting i en periode.

    Melk er faktisk en kilde for kalk enn om ikke optimal. Det er opptak av vitaminer som er veldig begrenset.

    Det er faktisk gøy og stimulerende å løpe - spesielt når du når dine mål og opplever progresjon. Det er vel ganske så trygt å si.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Mennesket har ved fødsel fått utlevert et gitt antall skritt det har å disponere i løpet av livet. Hvorfor da sløse bort disse på å løpe? ;)

    (For de som lurer, jeg er 180 cm/75 kg)

    Og jada, morsomheter om antall skritt regnet jeg med.
    God vin, mat, kaffe og god form øker antall leveår og reduserer antall rynker og håntakfester på magen din :D
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Så man kan med andre ord ikke overstige s.k. makspuls, og det er derfor ikke farlig?
    Jeg løper litt med en kamerat som har hatt hjerteinfarkt, og han får ikke lov av legen til å overstige 80 eller 90% av makspuls sier han. Men det er altså ikke farlig for meg, som er tilsynelatende sunn og frisk?
    Jeg er aktiv flere ganger i uka, men sjelden på treningsstudio. Derfor har jeg ikke oversikt over hvor høy puls jeg vanligvis har.
    På tredemølle e.l med overvåkning pleier den å ligge på 190-200 etter noen minutter.
    Nei, du vil aldri kunne overstige din makspuls.

    Det er sannsynligvis fordi han går på betablokkere (eller annen medisinsk grunn), da gjelder litt andre regler. Men som sagt vil du i praksis aldri trene på din faktiske makspuls, du oppnår den kun når du virkelig går inn for å oppnå den.

    Det er mulig du har ekstremt høy makspuls eller så er det noe feil med overføringen som gir rare resultater. Jeg tror mest på det siste. Jeg har sett rapportert på maskin at jeg har 220 i puls, men min makspuls er 192 sånn ca.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Løping er IKKE gøy, faktisk. Men jeg aksepterer at noen har denne vrangforestillingen dypt rotfestet. Men ok, jeg løper litt selv også, som en variasjon i trening. Et svært viktig moment er: Bli tåløper!!

    Har du litt bakgrunn fra mekanikk, vet du at demping er svært viktig for å unngå for brå og harde belastninger. Lander du på hælene, skyter energien direkte opp i knær og korsrygg, og vil langsomt slå dette i stykker. Lander du på tærne, vil leggmusklaturen dempe av anslagsenergien, og gjøre livet lettere for resten av benbygningen, og tilhørende konstruksjoner.

    Og, selvsagt, som flere andre her også påpeker: Melk er ingen kilde til kalk. Kuer drikker ikke melk, men har fortsatt så mye kalk til overs at de kan levere 20 liter melk med kalkinnhold hver dag, uten at de detter fra hverandre.

    Disqutabel
    Du er ganske så påståelig i det meste du sier - men kanskje det er med et Glimt i øyet? ;)

    Det er ikke mer skadelig å lande på hælene enn på tåballene - så lenge du bruker sko med riktig demping. Det er derimot flere som går rund og tror dette - en slags etablert sannhet. Du må alltid trene deg opp i den teknikken du bruker. Jeg fikk selv en liten skade ved å endre løpeteknikk for avlasting i en periode.

    Melk er faktisk en kilde for kalk enn om ikke optimal. Det er opptak av vitaminer som er veldig begrenset.

    Det er faktisk gøy og stimulerende å løpe - spesielt når du når dine mål og opplever progresjon. Det er vel ganske så trygt å si.
    Det er selvsagt med glimt i øyet.

    Men det er en kjennsgjerning at melk faktisk ikke gir netto tilførsel av kalk til menneskekroppen, når regnskapet skal gjøres opp. Melkesukkeret bidrar til å trekke kalk ut av kroppen.

    Den ene centimeteren dempemateriale du har under skoene, skaper et mye bråere tilslag i benbygningen, enn om du lar leggmuskelaturen gjøre jobben sin, og dempe av hele energimengden, dette er grunnleggende mekanikk.

    Disqutabel
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Løping er IKKE gøy, faktisk. Men jeg aksepterer at noen har denne vrangforestillingen dypt rotfestet. Men ok, jeg løper litt selv også, som en variasjon i trening. Et svært viktig moment er: Bli tåløper!!

    Har du litt bakgrunn fra mekanikk, vet du at demping er svært viktig for å unngå for brå og harde belastninger. Lander du på hælene, skyter energien direkte opp i knær og korsrygg, og vil langsomt slå dette i stykker. Lander du på tærne, vil leggmusklaturen dempe av anslagsenergien, og gjøre livet lettere for resten av benbygningen, og tilhørende konstruksjoner.

    Og, selvsagt, som flere andre her også påpeker: Melk er ingen kilde til kalk. Kuer drikker ikke melk, men har fortsatt så mye kalk til overs at de kan levere 20 liter melk med kalkinnhold hver dag, uten at de detter fra hverandre.

    Disqutabel
    Du er ganske så påståelig i det meste du sier - men kanskje det er med et Glimt i øyet? ;)

    Det er ikke mer skadelig å lande på hælene enn på tåballene - så lenge du bruker sko med riktig demping. Det er derimot flere som går rund og tror dette - en slags etablert sannhet. Du må alltid trene deg opp i den teknikken du bruker. Jeg fikk selv en liten skade ved å endre løpeteknikk for avlasting i en periode.

    Melk er faktisk en kilde for kalk enn om ikke optimal. Det er opptak av vitaminer som er veldig begrenset.

    Det er faktisk gøy og stimulerende å løpe - spesielt når du når dine mål og opplever progresjon. Det er vel ganske så trygt å si.
    Det er selvsagt med glimt i øyet.

    Men det er en kjennsgjerning at melk faktisk ikke gir netto tilførsel av kalk til menneskekroppen, når regnskapet skal gjøres opp. Melkesukkeret bidrar til å trekke kalk ut av kroppen.

    Den ene centimeteren dempemateriale du har under skoene, skaper et mye bråere tilslag i benbygningen, enn om du lar leggmuskelaturen gjøre jobben sin, og dempe av hele energimengden, dette er grunnleggende mekanikk.

    Disqutabel
    Du er fortsatt ganske så påståelig med tanke på at du ikke liker å jogge :) Du vet angivelig mye om et tema som ikke interesserer deg.

    Vedrørende hvordan foten treffer bakken: hvis du løper med riktig teknikk så treffer foten rett under kroppen din. Da lander du ikke på hælen men rett på fotbladet. Det er fortsatt ikke regnet som "feil" å lande på hælen - men det øker risiko for skade. Trikset er å trene på å få fram hofta og øke frekvensen av antall steg i min.

    https://www.google.no/amp/running.c...how-should-your-foot-hit-the-ground_63548/amp

    Vedrørende melk og opptak og inntak av kalsium - se anbefaling fra helsedirektoratet og helsenorge.no

    https://helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/kostrad/velg-magre-meieriprodukter

    Når du sier grunnleggende mekanikk så mener du vel fysiologi ? Vi snakker om vår organisme og ikke bilen vår.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.724
    Torget vurderinger
    4
    At man må lære å løpe riktig og at disse teknikkursene er særlig nyttige er vel ikke akkurat noe det er enighet om.
    Det er jo en skole som mener at bare man løper nok så får man etter hvert den beste teknikken ens egen kropp kan beherske. Ingrid Krisitansen er vel en del av denne skolen.

    Det var en løpebølge i Norge for en del år siden, om den fortsatt er i live vet ikke jeg så mye om, men at det for enhver trend innen trening popper opp noen aktører som skal tjene noen kroner på det er nærmest en naturlov. Det finnes jo de som tydligvis mener det nødvendig å være medlem på et treningsstudio og kanskje ha en PT for å holde seg i form også.
    Nå er det ikke slik at jeg prøver å komplisere ting. Tvert i mot er det en del av hva jeg alltid likte ved løping, - at terskelen for en treningsøkt var svært lav, det er lite som trengs av utstyr, planlegging etc. Ei heller deltok jeg selv på noen kurs eller teknikktrening. Derimot fikk jeg nærmest ved en tilfeldighet noen få gode tips av en nabo som hadde sett meg løpe forbi og hadde bakgrunn fra friidrett. Nok til å forstå at en smule bevissthet om hvordan man beveger seg kan gjøre store utslag på hvor effektivt man beveger seg. Sånn sett ser jeg ikke løping som særlig forskjellig fra f.eks. langrenn. Jo mer sliten man blir desto viktigere det å holde teknikken for ikke å kaste bort krefter.

    Jeg har hørt dette om å tilegne seg naturlig teknikk tidligere. Det er selvsagt lett å si for en som veier 45 kg og er skapt for løping.
    Som i de fleste idretter er det ikke en teknikk som er perfekt for alle, men det er gjerne noen grunnleggende elementer man bør forstå for å finne en tilpasset teknikk som passer en selv og sine fysiske forutsetninger.
    Ser ikke helt hvorfor løping skal være annerledes enn andre idretter i så måte.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Løping er IKKE gøy, faktisk. Men jeg aksepterer at noen har denne vrangforestillingen dypt rotfestet. Men ok, jeg løper litt selv også, som en variasjon i trening. Et svært viktig moment er: Bli tåløper!!

    Har du litt bakgrunn fra mekanikk, vet du at demping er svært viktig for å unngå for brå og harde belastninger. Lander du på hælene, skyter energien direkte opp i knær og korsrygg, og vil langsomt slå dette i stykker. Lander du på tærne, vil leggmusklaturen dempe av anslagsenergien, og gjøre livet lettere for resten av benbygningen, og tilhørende konstruksjoner.

    Og, selvsagt, som flere andre her også påpeker: Melk er ingen kilde til kalk. Kuer drikker ikke melk, men har fortsatt så mye kalk til overs at de kan levere 20 liter melk med kalkinnhold hver dag, uten at de detter fra hverandre.

    Disqutabel
    Du er ganske så påståelig i det meste du sier - men kanskje det er med et Glimt i øyet? ;)

    Det er ikke mer skadelig å lande på hælene enn på tåballene - så lenge du bruker sko med riktig demping. Det er derimot flere som går rund og tror dette - en slags etablert sannhet. Du må alltid trene deg opp i den teknikken du bruker. Jeg fikk selv en liten skade ved å endre løpeteknikk for avlasting i en periode.

    Melk er faktisk en kilde for kalk enn om ikke optimal. Det er opptak av vitaminer som er veldig begrenset.

    Det er faktisk gøy og stimulerende å løpe - spesielt når du når dine mål og opplever progresjon. Det er vel ganske så trygt å si.
    Det er selvsagt med glimt i øyet.

    Men det er en kjennsgjerning at melk faktisk ikke gir netto tilførsel av kalk til menneskekroppen, når regnskapet skal gjøres opp. Melkesukkeret bidrar til å trekke kalk ut av kroppen.

    Den ene centimeteren dempemateriale du har under skoene, skaper et mye bråere tilslag i benbygningen, enn om du lar leggmuskelaturen gjøre jobben sin, og dempe av hele energimengden, dette er grunnleggende mekanikk.

    Disqutabel
    Du er fortsatt ganske så påståelig med tanke på at du ikke liker å jogge :) Du vet angivelig mye om et tema som ikke interesserer deg.

    Vedrørende hvordan foten treffer bakken: hvis du løper med riktig teknikk så treffer foten rett under kroppen din. Da lander du ikke på hælen men rett på fotbladet. Det er fortsatt ikke regnet som "feil" å lande på hælen - men det øker risiko for skade. Trikset er å trene på å få fram hofta og øke frekvensen av antall steg i min.

    https://www.google.no/amp/running.c...how-should-your-foot-hit-the-ground_63548/amp

    Vedrørende melk og opptak og inntak av kalsium - se anbefaling fra helsedirektoratet og helsenorge.no

    https://helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/kostrad/velg-magre-meieriprodukter

    Når du sier grunnleggende mekanikk så mener du vel fysiologi ? Vi snakker om vår organisme og ikke bilen vår.
    Helt korrekt, jeg er påståelig, og jeg løper selv om jeg ikke liker det.

    Ta et realt spensthopp, nå, RuneRaskeReven, og mens du henger der oppe i luften, sørg for å strekke bena helt ut, og deretter land på strake ben og flate føtter. Sånn, diskusjon ferdig. Rå mekanikk som går hardt ut over fysiologien. Om du orker gå bort til pc'n etterpå, fortell meg gjerne hvordan du har det. Ta så et glass vann, hold det mens du løper en tur med hælene nedi først, deretter tåløping. Hva observerer du? Hvorfor tror du det er sånn?

    At så Nike har brukt 40 år av menneskenes historie til å utvikle krykkeløsningen med 1 cm dempesone får så være, men en reell avfjæring og demping foregår ved hjelp av å lande på tærne, og la leggmusklaturen gjøre jobben naturen har satt den til. Og det gjelder enten du er ute og løper, eller om du velger å ta et spensthopp. For naturen har selv benyttet hele vår historie (Homo Sapiens, i området 600 000 år, går vi til den mer diffuse Homo Erectus, snakker vi mer som 2,5 mill. år) til å finslipe vår gange, og den fordrer at vi setter ned tærne først, spesielt om vi skulle finne på å løpe. Men så kom skoene og latskapen, og dermed kødda vi det til.

    Og melk er designerfood for kalver, uansett hva politisk motiverte organer måtte mene om saken.

    Disqutabel
     
    Sist redigert:

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Ser ikke helt hvorfor løping skal være annerledes enn andre idretter i så måte.
    Fordi løping og gåing er vår medfødte og intuitive måte å bevege oss på, og dessuten teknisk ukomplisert sammenlignet med de fleste andre idretter.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Jeg løper med sensoren fra garmin og den har i det minste gjort meg bevisst på å prøve å holde bra skrittfrekvens.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.807
    Antall liker
    26.393
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Det har blitt mye teknisk inblandning i løping husker fra tidl -80 vi løpte sammen i grupp ingen puls/Gps klokker ikke noe snakk om tå/hæl? i halv taskiga skor dessutom:p pronation hade man knappt hørt om! mest sosialt og god løpmotivasjon bare.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Ingrid Kristiansen har uttalt at opplegget hennes var så enkelt at det ville vært umulig å kommersialisere det (nå selger hun dog løpetrening). De siste 20-30 årene har ingen vært i nærheten av å løpe så fort i Norge. Hennes pers på maraton hadde faktisk vært tilstrekkelig til å vinne herreklassen i Oslo maraton alle år bortsett fra et.

    Viktigste for en mosjonist er uansett å komme seg ut og faktisk gjøre noe. Hva det er konkret er neppe så nøye.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ta et realt spensthopp, nå, RuneRaskeReven, og mens du henger der oppe i luften, sørg for å strekke bena helt ut, og deretter land på strake ben og flate føtter. Sånn, diskusjon ferdig. Rå mekanikk som går hardt ut over fysiologien. Om du orker gå bort til pc'n etterpå, fortell meg gjerne hvordan du har det. Ta så et glass vann, hold det mens du løper en tur med hælene nedi først, deretter tåløping. Hva observerer du? Hvorfor tror du det er sånn?

    At så Nike har brukt 40 år av menneskenes historie til å utvikle krykkeløsningen med 1 cm dempesone får så være, men en reell avfjæring og demping foregår ved hjelp av å lande på tærne, og la leggmusklaturen gjøre jobben naturen har satt den til. Og det gjelder enten du er ute og løper, eller om du velger å ta et spensthopp. For naturen har selv benyttet hele vår historie (Homo Sapiens, i området 600 000 år, går vi til den mer diffuse Homo Erectus, snakker vi mer som 2,5 mill. år) til å finslipe vår gange, og den fordrer at vi setter ned tærne først, spesielt om vi skulle finne på å løpe. Men så kom skoene og latskapen, og dermed kødda vi det til.

    Og melk er designerfood for kalver, uansett hva politisk motiverte organer måtte mene om saken.

    Disqutabel
    Vel, hvis man ruller på foten så går det langt raskere fremover. Men du har sikkert rett hvis du skal hoppe rett opp og ned. Hvis en amatør skal begynne å løpe på tåballen, så blir det belastningsskader med en gang.

    Kjøp et par gode sko, og fortsett å løpe slik man gjør naturlig.

    Mvh
    OMF
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn