låst harddisk

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Innlegg
999
Antall liker
1.309
Torget vurderinger
5
Har et problem som jeg håper noen kan bidra til å løse.
Spiller av fra Mac med musikken lagret på to eksterne Lacie harddisker. Nå er den eldste av disse (ca fem år) begynt å svikte. Det som skjer er at den låser seg så snart jeg prøver å spille av musikk derfra. Når jeg da forsøker å avslutte iTunes for å starte opp igjen, får jeg melding om at iTunes bibilioteket er på en låst disk. Å mate ut eller skru av disken funker ikke. Eneste måten å få i gang iTunes på, er å nappe ut strømtilførselen til den låste harddisken og så plugge den i igjen. Da går det fint å spille av fra den andre disken, men når jeg forsøker med en sang som ligger på den ustabile disken så låser alt seg igjen. I hvert fall hvis den har stått på en stund.
Det jeg lurer på er om harddisken kan fikses, og om det i så fall lønner seg å levere den inn? Eller bør jeg bare ta backup og skaffe meg en ny disk?
Setter pris på innspill!

Tormod
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Med dagens lagringspriser ville jeg kjøpt ny harddisk med en gang. Siden du har to disker nå, regner jeg med at den ene er fungerende backup? Hvis ikke kjøp deg to store disker og kjør backup med engang. :)

hvilke Lacie-disker er det forresten snakk om?
 

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Innlegg
999
Antall liker
1.309
Torget vurderinger
5
Med dagens lagringspriser ville jeg kjøpt ny harddisk med en gang. Siden du har to disker nå, regner jeg med at den ene er fungerende backup? Hvis ikke kjøp deg to store disker og kjør backup med engang. :)

hvilke Lacie-disker er det forresten snakk om?
Det er Lacie d2 quadra. Den som svikter er på 500 gb, den andre (som ikke er backup) er vel på 750 gb. Har en tredje harddisk på 1,5 tb som backup, men det er noen måneder siden den var koblet til. Tror uansett alt på den eldste disken ligger der.
Hvis jeg nå tar en ny backup av alt, risikerer jeg at den ustabile disken låser seg og ødelegger backupen som allerede finnes?
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Punkt 1: Ligg unna de LaCie-diskene som har doble disker inni, som så er stripet for å få dobbel plass og dobbelt ytelse - sannsynligheten for krasj med datatap er mye høyere. LaCie har og dårlige strømforsyninger...

Punkt 2: kjøp en NY disk og jobb med å ta backup til. IKKE kompromitter eldre backup med å forsøke å overskrive.

Punkt 3: Ikke forsøk å reparer så gamle disker - Timekostnadene+delekostnadene vil bli vesentlig høyere enn hva en ny disk koster. I tillegg så er kapasiteten økt ekstremt mye på nye disker kontra en 5 år gammel.

Johan-Kr
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Punkt 1: Ligg unna de LaCie-diskene som har doble disker inni, som så er stripet for å få dobbel plass og dobbelt ytelse - sannsynligheten for krasj med datatap er mye høyere. LaCie har og dårlige strømforsyninger...

Punkt 2: kjøp en NY disk og jobb med å ta backup til. IKKE kompromitter eldre backup med å forsøke å overskrive.

Punkt 3: Ikke forsøk å reparer så gamle disker - Timekostnadene+delekostnadene vil bli vesentlig høyere enn hva en ny disk koster. I tillegg så er kapasiteten økt ekstremt mye på nye disker kontra en 5 år gammel.

Johan-Kr
Det som han sa!
Hør etter!
:)
 

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Innlegg
999
Antall liker
1.309
Torget vurderinger
5
Kjøpte meg en ny disk (WD My Book Studio) stor nok til å kopiere innholdet både fra disken som funker og backupversjonen av disken som fusker. Forsøkte først å kopiere iTunes biblioteket til ny disk, men den prosessen hang seg opp pga noen ødelagte musikkfiler. Brukte derfor Carbon Copy Cloner, først for å legge inn en kopi av den nyeste disken som fortsatt funker, deretter la jeg over backupen av den andre.
Når jeg nå starter iTunes så finner den bare det som ble lagt over først, ikke innholdet på disken som ble kopiert inn sist. Det ligger altså der, uten at disken skjønner det eller klarer å koble det. Muligens litt omstendelig forklart, og sikkert enkelt å finne ut av. Men akkurat nå står jeg fast. Noen som har en løsning?
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Du har, såvidt jeg skjønner tatt en kopi av et iTunes-Bibliotek og så kopiert over flere filer fra et annet bibliotek?

Sorry, bub - den går ikke ;-)

iTunes holder oversikten over filene i en egen bibliotek-fil. For at det skal funke ordentlig, må du regenerere bibliotekfilen. Gjør som følger:

- Avslutt iTunes

- Omdøp mappen med iTubes-biblioteket til noe annet.

- Lag en ny mappe til biblioteket.

- Start iTunes. Den vil hevde at den finner ikke biblioteket. Si at den skal opprette nytt bibliotek, og naviger fram til den nye mappen du laget.

- Sett i innstillingene at iTunes skal organisere iTunes-mappa di.

Så går du i den gamle iTunes-mappen, og deretter i "iTunes Media". Ta innholdet av mappene Music, Podcasts og Books, og flytt dette inn i den nye iTunes-mappen, i iTunes Media og mappen som heter "Legg til automatisk i iTunes".

iTunes vil nå automatisk registrere alt av musikk, og flytte filen til rett plass.

Johan-Kr
 
Topp Bunn