Løftemekanisme for arm.

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Antall liker
10
Hei.

På min technics sl 1610 mkII er det en "lås" for å holde armen på plass. Denne låsen stod på, jeg løftet spaken for å løfte armen opp, nå tror jeg det har røket noe.. løftemekanismen virker ikke lenger..

Noen som har peil?

JT

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
326
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Sakset fra vintagetechnics:

SL-1600Mk2

Quartz Phase-Locked Direct-Drive Automatic Turntable

These tables have one problem which has cropped up due to age. There is a small rubber belt connected between the tonearm motor and the cueing mechanism that disintegrates over time. It is no longer available from Panasonic, but thanks to Frank, a visitor to this website, a replacement source has been found. The company name is www.electronicplus.com. The phone number to order (inside California) is (800) 321-4524. Outside California call (800) 548-7135. The part number is 1407-52.

It has also been pointed out to me that a plastic gear critical to arm operation has a tendency to crack from age, rendering the entire automatic function inoperative. According to Joel, this part can be strengthened before it breaks, but once it does break it's impossible to repair, and Panasonic naturally does not still stock this part. If you have a 1600Mk2, you should contact Joel and at the very least arrange to have him take a look at it.

Håper dette kan være til hjelp

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Antall liker
10
Ok - takk - hvis jeg forstår det riktig, så har jeg vært føre var. :) denne "strikken" bestilte jeg med en gang jeg fikk platespilleren.

Jeg forstår det som at det er denne som gjelder for løfting av arm : small rubber belt connected between the tonearm motor and the cueing mechanism ?

JT

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Antall liker
10
Edit: men så var det å få byttet den da ???

JT

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Antall liker
10
Godt forslag! Men det stod ingenting om dette her, lastet ned manualen i adobe reader.

Det var et snitt-bilde av spilleren her.

JT

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Antall liker
10
Ja, fine sider det, har sendt en mail til doktoren etter tips. Tror det er bare å bytte "gummistrikken".

Skal tenke litt på hvem som kan bytte den, (jeg har ca. syv tommeltotter) :eek:

Takker!

JT

Topp Bunn