Er det det...? Jeg trodde at det kom i tillegg til den avtalte årslønn på 300k...Feriepenger er en del av lønnen.
Når du får løn, vert denne fordelt på ein del utbetalingar, som regel kvar månad. Arbeidsgjevar gjev deg eit bruttobeløp, minus skatt, og minus pensjonstrekket (dersom du arbeider over 37,5%, eller går på ei frivlleg ordning, der du betalar inn pensjonstrekk likevel, for å få litt meir når du vert pensjonist). Det kan også vere andre trekk, t.d. OU-fond for offentleg tilsette, kontingentar til fagorganisjonar, forsikring og anna du har bede om.Hei!
Er klar over at feriepenger er skattbar inntekt, og selvfølgelig er en del av lønnen.
Men
Hvis man begynner i ny jobb og er tilbudt en lønn på 200 000,-. Da vil man jo bare få i underkant av 180k dersom feriepengene er en del av lønnen, og det virker jo litt rart...?
Mvh
OMF
12%Når du får løn, vert denne fordelt på ein del utbetalingar, som regel kvar månad. Arbeidsgjevar gjev deg eit bruttobeløp, minus skatt, og minus pensjonstrekket (dersom du arbeider over 37,5%, eller går på ei frivlleg ordning, der du betalar inn pensjonstrekk likevel, for å få litt meir når du vert pensjonist). Det kan også vere andre trekk, t.d. OU-fond for offentleg tilsette, kontingentar til fagorganisjonar, forsikring og anna du har bede om.
Trekket er ikkje "flatt", då dei fleste vil ha "halv skatt" i desember (og fylgjeleg har litt meir trekk resten av året. Dessutan skal dei ein gong i året utbetale ein del av beløpet som feriepengar (var det ikkje 9,2%?) Du får difor to feite utbetalingar; januar og siste (?) lønning før sommarferien.
Sjølvstendig næringsdrivande må ordne seg med forskotsskatt på ein annan måte.
10.2% er det du har krav på etter ferieloven. Satsen på 12% er knyttet opp til den 5.ferieuken og gjelder arbeidstagere med tariffavtale.
Ferien er ikke lønnet.Årslønn er dersom du jobber hele året, og feriepenger er ikke inkludert.
Du må trekke ifra lønn for den perioden du tar ut ferie, og legge til feriepengene for å få det du virkelig tjener i løpet av året.
Jeg er forøvrig forundret hvis det er sånn at de som er mest aktive på å skrive innlegg her på dette forumet klager på at de må jobbe mye overtid uten å få betaling. ;D
Nettop, men når årslønnen oppgis så er det ikke tatt hensyn til verken ferie eller feriepenger. Derfor er ikke årslønnen det man virkelig får utbetalt.Ferien er ikke lønnet.
Hvis det var meg du siktet til, hvilket jeg vanskelig kan forstå at det ikke var, så har jeg på ingen måte klaget. Tvert om, jeg er svært tilfreds med min arbeidssituasjon. Jeg er priviligert nok til å få drive med akkurat det jeg er interessert i og jeg er i stor grad min egen herre på arbeidsplassen, - dette er for meg mye viktigere enn lønn og arbeidstid.Jeg er forøvrig forundret hvis det er sånn at de som er mest aktive på å skrive innlegg her på dette forumet klager på at de må jobbe mye overtid uten å få betaling. ;D
Bortsett fra at med den lønna hadde jeg gått konk, uavhengig av når jeg hadde gått hjem ;DHvis det var meg du siktet til, hvilket jeg vanskelig kan forstå at det ikke var, så har jeg på ingen måte klaget. Tvert om, jeg er svært tilfreds med min arbeidssituasjon. Jeg er priviligert nok til å få drive med akkurat det jeg er interessert i og jeg er i stor grad min egen herre på arbeidsplassen, - dette er for meg mye viktigere enn lønn og arbeidstid.
Jeg arbeider foran PCen stort sett hele dagen, følgelig representerer HFS og nettavisene et jevnlig avbrekk, et slags friminutt om du vil. Nå har jeg lunchpause. Ellers har jeg på ingen måte dårlig samvittighet hva angår arbeidsinnsats; var her kl. 9 i dag tidlig og blir værende til ca kl. 10 i kveld. Men hva gjør vel det når jeg driver med noe interessant?
Driver også med noe som jeg synes er meget interessant, men overtiden innbakt i lønna, nei takk, da hadde jeg funnet meg noe annet å gjøre Man skal tross alt ha tid til familie og annet, jobben er da ikke alt, skal jobben gjøre innhogg i fritiden, så skal det jammen meg koste, og det gjør det også ;D 8)Hvis det var meg du siktet til, hvilket jeg vanskelig kan forstå at det ikke var, så har jeg på ingen måte klaget. Tvert om, jeg er svært tilfreds med min arbeidssituasjon. Jeg er priviligert nok til å få drive med akkurat det jeg er interessert i og jeg er i stor grad min egen herre på arbeidsplassen, - dette er for meg mye viktigere enn lønn og arbeidstid.
Jeg arbeider foran PCen stort sett hele dagen, følgelig representerer HFS og nettavisene et jevnlig avbrekk, et slags friminutt om du vil. Nå har jeg lunchpause. Ellers har jeg på ingen måte dårlig samvittighet hva angår arbeidsinnsats; var her kl. 9 i dag tidlig og blir værende til ca kl. 10 i kveld. Men hva gjør vel det når jeg driver med noe interessant?
For min egen del, så blir det minimalt med overtid - om noe i det hele tatt. Jeg styrer min egen arbeidsdag, og jobber overtid når jeg har tid eller lyst, og går tidlig hjem når jeg har tid eller lyst. Til nå har det vært mest av det siste, så jeg klager ikkeDriver også med noe som jeg synes er meget interessant, men overtiden innbakt i lønna, nei takk, da hadde jeg funnet meg noe annet å gjøre Man skal tross alt ha tid til familie og annet, jobben er da ikke alt, skal jobben gjøre innhogg i fritiden, så skal det jammen meg koste, og det gjør det også ;D 8)
Og allikevel, må du selge hifi'en for å betale bilen, heheBortsett fra at med den lønna hadde jeg gått konk, uavhengig av når jeg hadde gått hjem ;D
Roy (som heller ikke har overtidsbetalt)
eller bare en unnskyldning for å kunne bytte littOg allikevel, må du selge hifi'en for å betale bilen, hehe
Jeg synes svært mange med høyere utdannelse blir ranet i Norge, sammenlignet med hvor godt industriarbeidere og håndtverkere ofte tjener. Nå er riktignok en stipendiatstilling offentlig finansiert, og derfor lavere lønnet enn en vanlig stilling i næringslivet, men begynnerlønnen for sivinger ligger ofte langt under 350k. En tidligere studiekamerat av meg jobber for Elcomp og tjener ca 320 (også det inkl overtid). I det offentlige er det helt vanlig at sivinger tjener under 300k.Edit: Med din utdannelse, høres 300k inkl. overtid ut som et RAN!
Var bare det jeg skulle få frem, hva blir det nå ACT2 og LP140M ? ;Deller bare en unnskyldning for å kunne bytte litt
Roy
Halv skatt i desember er uttrykk for samme omsorg. De gjenværende prosentene fordeles utover resten av årets måneder.Staten har bestemt at arbeidstager ikke skal få full utbetaling av fastlønnen hver måned. Istedet skal det utbetales et tillegg til vanlig lønn i juni (feriepenger) for å sikre at arbeidstager har noe "ekstra" å bruke i ferien.
Det er betryggende at Staten passer på oss ved å regulere pengebruken.
Neida, forsterkersettet beholdes, og cd-spiller er ikke bestemt ennå. Skal prøve den nye Cary 303, Marantz SA-11s1 og Gamut CD-1 mk2.Var bare det jeg skulle få frem, hva blir det nå ACT2 og LP140M ? ;D
Ja, mange akademikere er definitivt tapere som følge av det norske systemet for lønnsdannelse. Det er nok en bitter erkjennelse for mange, og kanskje særlig de som jobber i offentlig sektor.Jeg synes svært mange med høyere utdannelse blir ranet i Norge, sammenlignet med hvor godt industriarbeidere og håndtverkere ofte tjener. Nå er riktignok en stipendiatstilling offentlig finansiert, og derfor lavere lønnet enn en vanlig stilling i næringslivet, men begynnerlønnen for sivinger ligger ofte langt under 350k. En tidligere studiekamerat av meg jobber for Elcomp og tjener ca 320 (også det inkl overtid). I det offentlige er det helt vanlig at sivinger tjener under 300k.
En annen bekjent av meg fikk jobb i Silicon Valley i California. Han tjener mye bedre enn her, har gratis leilighet, gratis bil, gratis forsikring (som ellers er rådyrt der borte), betaler fem prosent skatt, har 300 soldager i året og tyve varmegrader midt på vinteren. Ikke rart de stikker av med de flinkeste folkene.
Jeg synes svært mange med høyere utdannelse blir ranet i Norge, sammenlignet med hvor godt industriarbeidere og håndtverkere ofte tjener. .
Misfornøyd med Audio Aeroen?Neida, forsterkersettet beholdes, og cd-spiller er ikke bestemt ennå. Skal prøve den nye Cary 303, Marantz SA-11s1 og Gamut CD-1 mk2.
Roy
Fantes ikke, men måtte ha penger til egenandel blant annet. Så da kjøper jeg noe litt billigere enn det jeg fikk for Audio Aeroen.Misfornøyd med Audio Aeroen?
;D
Er ikke det en myte?Ja, mange akademikere er definitivt tapere som følge av det norske systemet for lønnsdannelse. Det er nok en bitter erkjennelse for mange, og kanskje særlig de som jobber i offentlig sektor.
Men utviklingen synes å gå i riktig retning, det går mot større lønnsspredning i Norge, selv om det tar tid. Industriarbeidere, tjenestearbeidere og andre lignende grupper vil nok etterhvert miste sine særnorske lønnsprivilegier.
I mellomtiden kan man jo ta noen arbeidsår i utlandet for å høste fruktene av sin utdannelse, fremfor å være underbetalt lønnsslave her hjemme. Norske akademikere er jo en meget billig eksportvare, og for de som er flinke skulle det ikke være vanskelig å mangedoble kjøpekraften og nedbetale studielånet på kort tid.
Mvh.
TOHA