Lønn og feriepenger

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.370
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Hvis man i en jobb blir tilbudt en lønn på 300 000,-. Er dette da med eller uten feriepenger...?

Mvh
OMF

J

jekri

Gjest
Feriepenger er ikke noe du får. Arbeidsgiver "trekker" fra din lønn slik at du får feriepenger i forbindelse med ferie. Du kan forhandle om dette.
Hvis du ser på årsoppgaven så er årsinntekten inkludert feriepnger

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.370
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Er klar over at feriepenger er skattbar inntekt, og selvfølgelig er en del av lønnen.

Men
Hvis man begynner i ny jobb og er tilbudt en lønn på 200 000,-. Da vil man jo bare få i underkant av 180k dersom feriepengene er en del av lønnen, og det virker jo litt rart...?

Mvh
OMF

J

jekri

Gjest
Da må du spørre den som tilbyr deg jobb, hva han mener med årslønn.

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
3
Årslønn regnes ut slik.11X månedslønn. minus 4/26 av en månedslønn+feriepenger

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Mine 300 laken er i hvertfall inkludert feriepenger. Det er også inkludert overtid, som det blir endel av.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Mine 300.000 ++++ er inkludert feriepenger men ikke overtid av noe slag.

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Det er ikke vanlig å oppgi lønn inkludert overtid. Det ville jo være misvisende også, overtid vil variere fra år til år.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
I min bransje er fastlønn standarden. Det vil i praksis si at overtid er ulønnet.

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
3
Fastlønn(inkludert overtid) kan bare gis på helt spesielle vilkår.Stillingen skal være fri, ingen fast arbeidstid,skal styre dagen din selv.Blir mye misbrukt i arbeidslivet.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Det er vilkårene ja (fri stilling uten fast arbeidstid), men skal jeg få tingene gjort er overtid uunngåelig. Jeg synes det er helt greit, mitt primære mål er å nå mine faglige målsettinger, det får ta den tiden det tar. Får jeg "jobbet opp" markedsverdien min, som primært avhenger av faglig kompetanse, så kan det jo også betale seg ved fremtidige lønnsforhandlinger. Min markedsverdi er mitt ansvar, hvilket jeg finner helt riktig og rettferdig.

TOHA

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.04.2004
Antall liker
0
Mange rare oppfatninger av feriepenger. Staten har bestemt at arbeidstager ikke skal få full utbetaling av fastlønnen hver måned. Istedet skal det utbetales et tillegg til vanlig lønn i juni (feriepenger) for å sikre at arbeidstager har noe "ekstra" å bruke i ferien.

Det er betryggende at Staten passer på oss ved å regulere pengebruken.

Egentlig merkelig at folk ser på dette med feriepenger som noe positivt, men nordmenn er jo ganske naive i vårt "kunnskapsamfunn"...

Mvh.

TOHA

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.384
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Hei!

Er klar over at feriepenger er skattbar inntekt, og selvfølgelig er en del av lønnen.

Men
Hvis man begynner i ny jobb og er tilbudt en lønn på 200 000,-. Da vil man jo bare få i underkant av 180k dersom feriepengene er en del av lønnen, og det virker jo litt rart...?

Mvh
OMF
Når du får løn, vert denne fordelt på ein del utbetalingar, som regel kvar månad. Arbeidsgjevar gjev deg eit bruttobeløp, minus skatt, og minus pensjonstrekket (dersom du arbeider over 37,5%, eller går på ei frivlleg ordning, der du betalar inn pensjonstrekk likevel, for å få litt meir når du vert pensjonist). Det kan også vere andre trekk, t.d. OU-fond for offentleg tilsette, kontingentar til fagorganisjonar, forsikring og anna du har bede om.
Trekket er ikkje "flatt", då dei fleste vil ha "halv skatt" i desember (og fylgjeleg har litt meir trekk resten av året. Dessutan skal dei ein gong i året utbetale ein del av beløpet som feriepengar (var det ikkje 9,2%?) Du får difor to feite utbetalingar; januar og siste (?) lønning før sommarferien.

Sjølvstendig næringsdrivande må ordne seg med forskotsskatt på ein annan måte.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Når du får løn, vert denne fordelt på ein del utbetalingar, som regel kvar månad. Arbeidsgjevar gjev deg eit bruttobeløp, minus skatt, og minus pensjonstrekket (dersom du arbeider over 37,5%, eller går på ei frivlleg ordning, der du betalar inn pensjonstrekk likevel, for å få litt meir når du vert pensjonist).  Det kan også vere andre trekk, t.d. OU-fond for offentleg tilsette, kontingentar til fagorganisjonar, forsikring og anna du har bede om.
Trekket er ikkje "flatt", då dei fleste vil ha "halv skatt" i desember (og fylgjeleg har litt meir trekk resten av året. Dessutan skal dei ein gong i året utbetale ein del av beløpet som feriepengar (var det ikkje 9,2%?) Du får difor to feite utbetalingar; januar og siste (?) lønning før sommarferien.

Sjølvstendig næringsdrivande må ordne seg med forskotsskatt på ein annan måte.
12%

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
10.2% er det du har krav på etter ferieloven. Satsen på 12% er knyttet opp til den 5.ferieuken og gjelder arbeidstagere med tariffavtale.
Noen arbeidsgivere gir den 5. ferieuka uten å være forpliktet til det gjennom tariffavtale, men da med 10.2% feriepenger.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Det vanlige er å gi 12% av brutto lønn med fratrekk for 1 ukes lønn (5. ferieuke)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Årslønn er dersom du jobber hele året, og feriepenger er ikke inkludert.

Du må trekke ifra lønn for den perioden du tar ut ferie, og legge til feriepengene for å få det du virkelig tjener i løpet av året.

Jeg er forøvrig forundret hvis det er sånn at de som er mest aktive på å skrive innlegg her på dette forumet klager på at de må jobbe mye overtid uten å få betaling. ;D

J

jekri

Gjest
Årslønn er dersom du jobber hele året, og feriepenger er ikke inkludert.

Du må trekke ifra lønn for den perioden du tar ut ferie, og legge til feriepengene for å få det du virkelig tjener i løpet av året.

Jeg er forøvrig forundret hvis det er sånn at de som er mest aktive på å skrive innlegg her på dette forumet klager på at de må jobbe mye overtid uten å få betaling. ;D
Ferien er ikke lønnet.
Overtid, hva er det? Har hatt maks 50 timer i år. Det er kun i form av møter.
Min arbeidstid på 33,6 timer pr. uke er nok ;)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Ferien er ikke lønnet.
Nettop, men når årslønnen oppgis så er det ikke tatt hensyn til verken ferie eller feriepenger. Derfor er ikke årslønnen det man virkelig får utbetalt.

Måndedslønn=årslønn/12

Men så har man altså en avvikende måned, hvor man trekker ifra lønn for ferien, og legger til feriepengene.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Hvis det var meg du siktet til, hvilket jeg vanskelig kan forstå at det ikke var, så har jeg på ingen måte klaget. Tvert om, jeg er svært tilfreds med min arbeidssituasjon. Jeg er priviligert nok til å få drive med akkurat det jeg er interessert i og jeg er i stor grad min egen herre på arbeidsplassen, - dette er for meg mye viktigere enn lønn og arbeidstid.

Jeg arbeider foran PCen stort sett hele dagen, følgelig representerer HFS og nettavisene et jevnlig avbrekk, et slags friminutt om du vil. Nå har jeg lunchpause. Ellers har jeg på ingen måte dårlig samvittighet hva angår arbeidsinnsats; var her kl. 9 i dag tidlig og blir værende til ca kl. 10 i kveld. Men hva gjør vel det når jeg driver med noe interessant?

royervin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.12.2005
Antall liker
2
Hvis det var meg du siktet til, hvilket jeg vanskelig kan forstå at det ikke var, så har jeg på ingen måte klaget. Tvert om, jeg er svært tilfreds med min arbeidssituasjon. Jeg er priviligert nok til å få drive med akkurat det jeg er interessert i og jeg er i stor grad min egen herre på arbeidsplassen, - dette er for meg mye viktigere enn lønn og arbeidstid.

Jeg arbeider foran PCen stort sett hele dagen, følgelig representerer HFS og nettavisene et jevnlig avbrekk, et slags friminutt om du vil. Nå har jeg lunchpause. Ellers har jeg på ingen måte dårlig samvittighet hva angår arbeidsinnsats; var her kl. 9 i dag tidlig og blir værende til ca kl. 10 i kveld. Men hva gjør vel det når jeg driver med noe interessant?
Bortsett fra at med den lønna hadde jeg gått konk, uavhengig av når jeg hadde gått hjem ;D

Roy (som heller ikke har overtidsbetalt)

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0

Driver også med noe som jeg synes er meget interessant, men overtiden innbakt i lønna, nei takk, da hadde jeg funnet meg noe annet å gjøre  ;) Man skal tross alt ha tid til familie og annet, jobben er da ikke alt, skal jobben gjøre innhogg i fritiden, så skal det jammen meg koste, og det gjør det også  ;D  8)

Edit: Med din utdannelse, høres 300k inkl. overtid ut som et RAN!

S

stikken

Gjest
:-[Og her sitter jeg som "elevassistent" på en ungdomsskole, og tjener 1oo ooo, og er på jobb nesten hele tiden.
De kaller det 50%......... ???
Vh
S

royervin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.12.2005
Antall liker
2
Driver også med noe som jeg synes er meget interessant, men overtiden innbakt i lønna, nei takk, da hadde jeg funnet meg noe annet å gjøre  ;) Man skal tross alt ha tid til familie og annet, jobben er da ikke alt, skal jobben gjøre innhogg i fritiden, så skal det jammen meg koste, og det gjør det også  ;D  8)
For min egen del, så blir det minimalt med overtid - om noe i det hele tatt. Jeg styrer min egen arbeidsdag, og jobber overtid når jeg har tid eller lyst, og går tidlig hjem når jeg har tid eller lyst. Til nå har det vært mest av det siste, så jeg klager ikke :)

Roy

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Bortsett fra at med den lønna hadde jeg gått konk, uavhengig av når jeg hadde gått hjem  ;D

Roy (som heller ikke har overtidsbetalt)
Og allikevel, må du selge hifi'en for å betale bilen, hehe

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Edit: Med din utdannelse, høres 300k inkl. overtid ut som et RAN!
Jeg synes svært mange med høyere utdannelse blir ranet i Norge, sammenlignet med hvor godt industriarbeidere og håndtverkere ofte tjener. Nå er riktignok en stipendiatstilling offentlig finansiert, og derfor lavere lønnet enn en vanlig stilling i næringslivet, men begynnerlønnen for sivinger ligger ofte langt under 350k. En tidligere studiekamerat av meg jobber for Elcomp og tjener ca 320 (også det inkl overtid). I det offentlige er det helt vanlig at sivinger tjener under 300k.

En annen bekjent av meg fikk jobb i Silicon Valley i California. Han tjener mye bedre enn her, har gratis leilighet, gratis bil, gratis forsikring (som ellers er rådyrt der borte), betaler fem prosent skatt, har 300 soldager i året og tyve varmegrader midt på vinteren. Ikke rart de stikker av med de flinkeste folkene.

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Antall liker
6
Staten har bestemt at arbeidstager ikke skal få full utbetaling av fastlønnen hver måned. Istedet skal det utbetales et tillegg til vanlig lønn i juni (feriepenger) for å sikre at arbeidstager har noe "ekstra" å bruke i ferien.

Det er betryggende at Staten passer på oss ved å regulere pengebruken.
Halv skatt i desember er uttrykk for samme omsorg. De gjenværende prosentene fordeles utover resten av årets måneder.

royervin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.12.2005
Antall liker
2
Var bare det jeg skulle få frem, hva blir det nå ACT2 og LP140M ?  ;D
Neida, forsterkersettet beholdes, og cd-spiller er ikke bestemt ennå. Skal prøve den nye Cary 303, Marantz SA-11s1 og Gamut CD-1 mk2.

Roy

TOHA

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.04.2004
Antall liker
0
Jeg synes svært mange med høyere utdannelse blir ranet i Norge, sammenlignet med hvor godt industriarbeidere og håndtverkere ofte tjener. Nå er riktignok en stipendiatstilling offentlig finansiert, og derfor lavere lønnet enn en vanlig stilling i næringslivet, men begynnerlønnen for sivinger ligger ofte langt under 350k. En tidligere studiekamerat av meg jobber for Elcomp og tjener ca 320 (også det inkl overtid). I det offentlige er det helt vanlig at sivinger tjener under 300k.

En annen bekjent av meg fikk jobb i Silicon Valley i California. Han tjener mye bedre enn her, har gratis leilighet, gratis bil, gratis forsikring (som ellers er rådyrt der borte), betaler fem prosent skatt, har 300 soldager i året og tyve varmegrader midt på vinteren. Ikke rart de stikker av med de flinkeste folkene.
Ja, mange akademikere er definitivt tapere som følge av det norske systemet for lønnsdannelse. Det er nok en bitter erkjennelse for mange, og kanskje særlig de som jobber i offentlig sektor.

Men utviklingen synes å gå i riktig retning, det går mot større lønnsspredning i Norge, selv om det tar tid. Industriarbeidere, tjenestearbeidere og andre lignende grupper vil nok etterhvert miste sine særnorske lønnsprivilegier.

I mellomtiden kan man jo ta noen arbeidsår i utlandet for å høste fruktene av sin utdannelse, fremfor å være underbetalt lønnsslave her hjemme. Norske akademikere er jo en meget billig eksportvare, og for de som er flinke skulle det ikke være vanskelig å mangedoble kjøpekraften og nedbetale studielånet på kort tid.

Mvh.

TOHA

J

jekri

Gjest
Jeg synes svært mange med høyere utdannelse blir ranet i Norge, sammenlignet med hvor godt industriarbeidere og håndtverkere ofte tjener. .

Tilbud og etterspørsel. Med det store antallet som tar høyere utdannelse blir det slik ;)
Siden du nevner hvor godt en industriarbeider tjener, vet du hvor mye han tjener, uten skifttillegg og overtid?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Neida, forsterkersettet beholdes, og cd-spiller er ikke bestemt ennå. Skal prøve den nye Cary 303, Marantz SA-11s1 og Gamut CD-1 mk2.

Roy
Misfornøyd med Audio Aeroen?
:mad: :mad: :mad:

;D

royervin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.12.2005
Antall liker
2
Misfornøyd med Audio Aeroen?
:mad: :mad: :mad:

;D
Fantes ikke, men måtte ha penger til egenandel blant annet. Så da kjøper jeg noe litt billigere enn det jeg fikk for Audio Aeroen.

Roy

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Ja, mange akademikere er definitivt tapere som følge av det norske systemet for lønnsdannelse. Det er nok en bitter erkjennelse for mange, og kanskje særlig de som jobber i offentlig sektor.

Men utviklingen synes å gå i riktig retning, det går mot større lønnsspredning i Norge, selv om det tar tid. Industriarbeidere, tjenestearbeidere og andre lignende grupper vil nok etterhvert miste sine særnorske lønnsprivilegier.

I mellomtiden kan man jo ta noen arbeidsår i utlandet for å høste fruktene av sin utdannelse, fremfor å være underbetalt lønnsslave her hjemme. Norske akademikere er jo en meget billig eksportvare, og for de som er flinke skulle det ikke være vanskelig å mangedoble kjøpekraften og nedbetale studielånet på kort tid.

Mvh.

TOHA
Er ikke det en myte?
I følge en OECD rapport som kom nå er Norge et av de landene der det er mest lønnsomt å ta høyere utdanning. Vi ble bare slått av Finland....

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Omvendt, Finland og Norge er av de landene hvor det er minst lønnsomt:

Edit: Tar med USA også

TOHA

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.04.2004
Antall liker
0
Ja, og for dem som er skeptiske til OECD, kan det også vises til flere norske doktoravhandlinger om emnet som underbygger resultatene fra undersøkelsen, og dessuten beskriver det komplekse norske systemet for lønnsdannelse.

Mvh.

TOHA

Topp Bunn