Løp og kjøp Hercules II

B

break_out

Gjest
Leser flittig (spesielt den siste tiden) de innlegg det har vært på vinyl forumet og synes diskusjonene er meget underholdende:). Rett til personlige preferanser blir ofte glemt når en virkelig er hekta på en sak og andre mener motsatt, for det vet jeg alt om. Har ikke hatt noen innlegg før eller vært med i diskusjoner men har vel egentlig ikke hatt noe revolusjonerende å komme med heller så der ligger vel forklaringen. Men nå tror jeg at jeg har noe og her er det:

For de av oss som er så heldige å kunne eie en Linn LP12 har det vært få valg på PSU fronten uten å investere i en Lingo. Jeg for min del kjøpte en tidlig 80 talls LP12 med Basic strømforsyning for ca 2 år siden som har blitt "pimpet" opp med Circus + Trampolin ++ og fremstår nå som ny på drivverk fronten. Jeg har vært innom Vallhalla og eksperimentert med DIY Armageddon kloner i forskjellige varianter som har vært en morsom og lærerik prosess, men ble ikke fornøyd. Var innom eBay for vel to mnd siden og der kom det opp noe interessant. Et Hercules II kort med 33 og 45 hastighet der alt ble plassert inne i LP12’en.. er dette mulig?? Etter noen mailer frem og tilbake med selger ble skepsisen sånn passe eliminert og jeg bestilte.

Har nå snurret plater sammen med Hercules II i 3 uker og er rimelig imponert ;D. Kunne sikkert kommet med masser av detaljerte beskrivelser av hvor forandringer oppleves og lignende, men i bunn og grunn så gjør den jobben med å snurre lp-en utrolig bra. Så etter min personlige smak er dette en oppgradering å satse på for de med Basic og Valhalla PSU, for de med Lingo mente selger det også var en oppgradering noe som jeg personlig ikke tror så mye på, men det demper oppgraderingsmonsteret litt tror jeg..

Spiller ellers med en Ittok II og en nydelig Dynavector 20xH.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
HVA gjør Hercules bedre? Alt? Kan du gi mer detaljert info?

B

break_out

Gjest
Tja, alltid vanskelig å beskrive slike ting, men den må gi en mer stabil drift av motoren da nye detaljer viser seg som jeg ikke har hørt før på mine plater. Vallhalla er vel kjent for å være litt mer ”musikalsk” enn Lingo som er mer stram og analytisk. Kan tenkes at Hercules er noe imellom. Skulle gjerne ha sammenlignet med en Lingo men har bare hørt den i andre oppsett så det er vanskelig å vite. Men smaken er som baken osv.. Så det bunner ut i at jeg foretrekker Hercules over Valhalla. Uansett så er det bra at det finnes et billigere alternativ til spilleren som en kan få helt nytt til en ok sum penger.

Håper dette ga mer detaljert bilde på forskjellen

Er det andre som har testet Hercules II PSU’en?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Lingo har en spesielt fin egenskap (i tillegg til mange andre), og det er å ta bort denne kontroversielle lille pukkelen av mellombass som har gitt gamle LP12'er et strøk av overvarme i bassen. Gjør Hercules det samme?

Mvh Vidar P

B

break_out

Gjest
Bassen er ihvertfall mer definert om ikke annet, om den gjør like god jobb som Lingo’en med problemet er jeg usikker på. I mine ører så rydder den opp i hele lydbildet med mer ro og plass til detaljer.

Blacksmith

Medlem
Ble medlem
05.12.2005
Antall liker
0
Hva kostet Hercules II , og kan du gi oss en adresse for bestilling av en sånn ?

B

break_out

Gjest
Jeg betalte £149 og du kan kontakte han på hans mail:

gordon@butter-fly.freeserve.co.uk

Her er en av mailene fra Gordon Baldwin og merk det er hans påstander som står her og ikke mine.. Jeg har heller ingen provisjon av salg til Norge ;)

"Hi Lars

The Hercules II is just a name we are using.

I have been using the board on a Linn since the new year,I have been selling LP12 turntables for 10 years now and this is the best I have used better even than the Origin Live, both of which are better than the Lingo.

So I am hoping to get it reviewed in Hi-Fi World magazine soon.

So its brand new here in Europe.

I am happy to offer a full refund if you are not happy with the improvement

regards gordon"

Blacksmith

Medlem
Ble medlem
05.12.2005
Antall liker
0
Omregnet i Nok . frem til postkassen din .
Hvor mye kostet det ?
Har kjøpt en orginal LP12 ifra -78 og har tenkt
og oppgradere den litt . Du har kansje en billig
Valhalla til salgs du break_out ?

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Hvor mye kostet det ?
"The cost is £149.99 plus £9.85 for postage", som den gode Gordon Baldwin oppgir prisen å være. I norske stålkroner blir vel dette 1812,-
Om denne greia kan konkurere med Lingo, har vi en vinner.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Kommer det ikke toll eller moms i tillegg ?
Jooooa, men er selger en hyggelig fyr så oppgir han sikkert verdien til under 200,-

B

break_out

Gjest
Hvor mye kostet det ?
Min Valhalla har jeg solgt desverre, men hvorfor kjøpe Valhalla når Hercules er tilgjengelig?

B

break_out

Gjest
Jooooa, men er selger en hyggelig fyr så oppgir han sikkert verdien til under 200,-
Dette er et supert triks;), og vet av erfaring at det kan være mulig..

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Min Valhalla har jeg solgt desverre, men hvorfor kjøpe Valhalla når Hercules er tilgjengelig?
Hva fikk du for Vahlhalla`n? (min er sikkert snart til salgs...)

B

break_out

Gjest
Tweeking er å blir morsomt og spesielt når en får positive resultater. Min nye greie nå er en skilletrafo (240 - 110V) fra Elfa som jeg hadde liggende for bruk av 110V's utstyr. Denne har jeg satt i forkant av mitt nye Hercules kort (Hercules tar også 110V) og hva viser seg.. jo enda mer stabil og renere gjengivelse:). Strøm hos meg har aldri vært en tilfeldighet så alt av utstyr har Supera kabler og filtreres gjennom et hjemmesnekkra filter (som er kraftig overdimensjonert), men denne skilletrafoen hjalp enda ett hakk. Jeg kan mistenke dette til også å ha en annen side utenom selve skilletrafo delen og det er transformeringen (240 - 110V), denne blir gjort av en 300VA transformator og ikke Hercules kortet… Dette bekrefter igjen for meg selv hvor viktig selve drivverket er og hvor en potensielt kan hente mest på oppgradering/tweeking, for er ikke driften stabil så hjelper det ikke med en fantastisk arm eller PU som danser i sporet ;).

Elfa nummer på min skilletrafo er 56-267-00.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Så du er fortsatt fornøyd med Herculesen da? Har tenkt høyttaler siste måneden og hadde nesten helt glemt at jeg tenkte på Hercules. Må vel invistere da.

B

break_out

Gjest
Så du er fortsatt fornøyd med Herculesen da? Har tenkt høyttaler siste måneden og hadde nesten helt glemt at jeg tenkte på Hercules. Må vel invistere da.
Fornøyd er jeg og vil anbefale kjøp. Ikke koster det så mye penger heller, og spesielt ikke dersom du sammenligner med høytalerkjøp. Hva er det du ser på av høytalere?

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Fornøyd er jeg og vil anbefale kjøp. Ikke koster det så mye penger heller, og spesielt ikke dersom du sammenligner med høytalerkjøp. Hva er det du ser på av høytalere?
Har sett meg ferdig akkurat nå. Ble Krix Equinox. Fantastisk hvor disse små tassene spiller når man limer de på noen gode stativer. Kjøpte brukt, og da ble det ikke så dyrt akkurat.

B

break_out

Gjest
Alltid herlig med noe som er mye mer en det ser ut. Og spesielt når en får en god deal og samtidig kan pelle nese til overprisede merker som selger på navn..:).

Viste ikke mye om høytalerne før jeg søkte på nettet men det leses lovbart ut.. Mine høytalere er vel også litt ”underdogg” men de spiller som om de ikke vet bedre (skammelig til tider;) og det er herlig.

Uansett kjøp en Hercules å bli enda mer lykkelig...

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Sendte en mail til han Gordon-typen for 14 dager siden. Får altså ikke svar. Du kan selge meg din Hercules, break_out!

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3
Vil denne Hercules passe på min gamle LP12? Må vel bytte motor også? Den er fra 78-80 og er helt standard.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Vil denne Hercules passe på min gamle LP12? Må vel bytte motor også? Den er fra 78-80 og er helt standard.
Slipper å bytte motor står det. - Hvordan pickup er det du bruker?

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3
Ortofon MC 30 Super..
Men spilleren er jo noen år så..motor koster 1000,-
Et annet problem er å få festet det nye printkortet.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Ortofon MC 30 Super..
Men spilleren er jo noen år så..motor koster 1000,-
Et annet problem er å få festet det nye printkortet.
"Easy to fit" står det... :) Fornøyd med Ortofon/Ittok-komboen da?

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3
Har snakket litt med Gordon pr. mail i dag. Han mener jeg bør bytte motor. Dessuten kunne det bli litt problemer med å feste printkortet fordi jeg da ikke har Valhalla men standard-kortet. Så vi får se an..
Er ganske fornøyd med Ortofon/Ittok ja,men har heller ikke prøvd noe annet... :)
Er du fornøyd? Har du planer om å bytte PU til noe annet kanskje?

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Har snakket litt med Gordon pr. mail i dag. Han mener jeg bør bytte motor. Dessuten kunne det bli litt problemer med å feste printkortet fordi jeg da ikke har Valhalla men standard-kortet. Så vi får se an..
Er ganske fornøyd med Ortofon/Ittok ja,men har heller ikke prøvd noe annet... :)
Er du fornøyd? Har du planer om å bytte PU til noe annet kanskje?
Er ikke hoppende fornøyd, selv om det høres bedre ut enn Rega/Denon DL 160 som jeg hadde før. Mulig det er en innstillingssak. TonArt skal se på den. Ikke sikker på om de helvetes fjærene er optimalt justert heller.
... Om jeg går for Hercules, kommer jeg til å ha Valhalla til overs. Bytter det gjerne bort i noe småknask. Eller, er det meningen at man skal beholde Valhallaprintkortet? - Rart i såfall.

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3
Er ikke hoppende fornøyd, selv om det høres bedre ut enn Rega/Denon DL 160 som jeg hadde før. Mulig det er en innstillingssak. TonArt skal se  på den. Ikke sikker på om de helvetes fjærene er optimalt justert heller.
... Om jeg går for Hercules, kommer jeg til å ha Valhalla til overs. Bytter det gjerne bort i noe småknask. Eller,  er det meningen  at man skal beholde Valhallaprintkortet? - Rart i såfall.
Det er nok ikke meningen å beholde Valhalla,bare monteringsfestene(de små plastdingsene) som skal passe akkurat på Hercules. De mangler jeg da.... Og så må jeg sikkert borre nye hull å feste de i. Evt. kjøpe Circus-kit.
Så si ifra hvis du vil bytte Valhalla i noe! :)

B

break_out

Gjest
Ser ut som det går greit, her er et utdrag av beskrivelsen:

"Hercules II Speed control Board will drive almost all Linn Sondek LP12 that has already been equipped with Valhalla. For earlier serial number, Hercules will only work with those motor pulley designs for country where the AC mains is 50Hz."

Hele beskrivelsen finner du på:

http://www.vinylparadise.com/ttable/hercules/herc_ins.htm

B

break_out

Gjest
høres bra ut..... :)
Må lære meg å lese gjennom alle innleggene før jeg svarer... Ny motor vil sikkert også gi et løft for stabiliteten. Jeg kjøpte ny plate for montering av kortet + plastdingser hos Kontrapunkt, tror jeg betalte rundt 250 kr for dette.

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3
Hercules er monert i dag,og det gav lyden virkelig et løft! Mer detaljer og strammere bass! Kjører org. motoren enda da,skal nok bytte den ut etterhvert.. :)

B

break_out

Gjest
Hercules er monert i dag,og det gav lyden virkelig et løft! Mer detaljer og strammere bass! Kjører org. motoren enda da,skal nok bytte den ut etterhvert..     :)
Gratulerer!

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3
En virkelig utrolig oppgradering for spilleren min.Sitter å hører på Pink Floyd Pulse,og gliser nesten helt rundt! :D

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Hercules er monert i dag,og det gav lyden virkelig et løft! Mer detaljer og strammere bass! Kjører org. motoren enda da,skal nok bytte den ut etterhvert..     :)
Så bra! - Var det tricky? Hva gjorde du? Fortell fortell.

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3
Så bra! - Var det tricky? Hva gjorde du? Fortell fortell.
Det var faktisk veldig fort gjort.. Eneste at var at jeg måtte borre nye hull i stålet for å feste det nye kortet. Brukte de to gamle skruene,men har bestillt fire stk plastplugger fra Kontrapunkt.. En utrolig oppgradering fra org. strømforsyning!

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Det var faktisk veldig fort gjort.. Eneste at var at jeg måtte borre nye hull i stålet for å feste det nye kortet. Brukte de to gamle skruene,men har bestillt fire stk plastplugger fra Kontrapunkt.. En utrolig oppgradering fra org. strømforsyning!
Totale kostnader? Leveringstid? Ble det toll og sånt å betale?

Topp Bunn