Sport, sykkel og trening Løping / jogging

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Det neste som skjer er muligens problemer med bena, ned er slitasje opp er trening
    Så mye som 666 har løpt så tviler jeg på en nedoverbakke nå og da gjør det helt store utslaget til eller fra. Jeg fikk problemer med ene kneet etter å ha løpt (for) mye. Det som var litt merksnodig var at problemet oppstod om vinteren da jeg løp sjeldnere og etter en periode uten at jeg hadde løpt noe særlig heller. Men når jeg gjenopptok aktiviteten så endret jeg som regel ruta til jobb til å være stort sett flat og så ble all nedoverbakke tatt i et jafs hovesaklig i form av trapper og det som ikke var trapp går jeg som regel. Det var snakk om et fall på ca 100 høydemter som på den ene eller andre veien kommer på en gang.
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.121
    Torget vurderinger
    14
    Jeg tenker dere har gode tanker og meninger her.
    Grunnen min til nedoverbakke løping er at jeg tenker jeg må trene litt på det jeg vil bli bedre på.
    Jeg har stor respekt for denne type løping da belastningen er veldig stor.
    Jeg har jo juksa litt da jeg fra 1 klasse i 1968 måtte gå 5 km på skolen.
    5 km med snitt på 10% fall.
    Etter noen år tåler man nedoverbakke ganske bra. Oppover også for den saks skyld hehe.
    Men moped og senere bil ødela selvsagt ganske så fort for mine egenskaper i å løpe nedover
    Har heldigvis ikke hatt bil de siste 5 åra og det har hjulpet veldig.
    60 åringer blir ikke i bedre form uten trening, tro meg.
    Lasse
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.281
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Trening er alltid ferskvare, dog med litt lengre holdbarhet om man er ung eller har trent lenge, viktigste er uansett å lytte til kroppen for restitusjon tar litt lengre tid med alderen
     
    • Liker
    Reaksjoner: 666

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.121
    Torget vurderinger
    14
    Nå har jeg løpt mange løpeturer på 15 til 35 km.
    Snittfarten har vært 7 min per km.
    Dette blir selvfølgelig innmari kjedelig i lengden.
    Løp 5.5 km motbakke på 10% stigning i går på 42 min.
    Dette er faktisk ganske slitsomt.
    Men igjen sakte, sakte..
    Så i dag blir det baneløping. Har ikke gjort det på ett år.
    Så starten blir superforsiktig.
    Oppvarming 5 km rask gange og så 1000 meter på 6 min.
    Så 5 km rask gange tilbake. Samme i morgen.
    Tanken er å få 5 min på kilometeren til å føles ut som halvmaraton fart.
    Men som sagt, starter rolig.
    Ha en dritbra dag.
    Lasse
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.818
    Antall liker
    5.468
    Sted
    Holmestrand
    Nå har jeg løpt mange løpeturer på 15 til 35 km.
    Snittfarten har vært 7 min per km.
    Dette blir selvfølgelig innmari kjedelig i lengden.
    Løp 5.5 km motbakke på 10% stigning i går på 42 min.
    Dette er faktisk ganske slitsomt.
    Men igjen sakte, sakte..
    Så i dag blir det baneløping. Har ikke gjort det på ett år.
    Så starten blir superforsiktig.
    Oppvarming 5 km rask gange og så 1000 meter på 6 min.
    Så 5 km rask gange tilbake. Samme i morgen.
    Tanken er å få 5 min på kilometeren til å føles ut som halvmaraton fart.
    Men som sagt, starter rolig.
    Ha en dritbra dag.
    Lasse
    Høres bra ut, Lasse!
    Men varmer du opp med 5k rask gange på bane?
    Det må da være drepende kjedelig?
    Bane er jo ikke akkurat festlig i utgangspunktet?
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Etter en tung sesong kom jeg i gang med løpingen igjen for noen uker siden. Dvs en langtur i uka har jeg gjennomført stort sett, men lite tempo og intervaller før i det aller siste. Forrige fredag ble jeg med en liten gjeng som skulle løpe 8x1000m med start hvert 5.minutt. Jeg byttet nummer 4 og 5 med 2x500 for å klare å gjennomføre, 1000-meterne gikk unna på ca 3:50 i snitt. Ble litt støl, men bra følelse.
    Mandag ble jeg med på 15x400m med start hvert 2.minutt. De 10 første gikk unna på ca 90sek i snitt, tok så en ekstra pause, kjørte 2 til i samme tempo, før en ny dobbel pause og de to siste på 83sek. God følelse, ingen problemer bortsett fra litt vanlig stivhet/stølhet.
    Så ble jeg igjen med på 8x1000m i går, og det kjentes helt fint. Snitt på 3:50 på de 7 første. 300m før mål på den aller siste strakk jeg venstre legg…så da blir det vel 2 uker uten løping…men er ved godt mot og i brukbar form:)
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.121
    Torget vurderinger
    14
    Høres bra ut, Lasse!
    Men varmer du opp med 5k rask gange på bane?
    Det må da være drepende kjedelig?
    Bane er jo ikke akkurat festlig i utgangspunktet?
    Neida,jeg har drøye 5 km å gå til banen og bygda.
    Så løpe en kilometer før litt shopping og kaffe.
    Så gå hjem, drøye 5 km. Spørs når jeg starter målinger.
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.121
    Torget vurderinger
    14
    Etter en tung sesong kom jeg i gang med løpingen igjen for noen uker siden. Dvs en langtur i uka har jeg gjennomført stort sett, men lite tempo og intervaller før i det aller siste. Forrige fredag ble jeg med en liten gjeng som skulle løpe 8x1000m med start hvert 5.minutt. Jeg byttet nummer 4 og 5 med 2x500 for å klare å gjennomføre, 1000-meterne gikk unna på ca 3:50 i snitt. Ble litt støl, men bra følelse.
    Mandag ble jeg med på 15x400m med start hvert 2.minutt. De 10 første gikk unna på ca 90sek i snitt, tok så en ekstra pause, kjørte 2 til i samme tempo, før en ny dobbel pause og de to siste på 83sek. God følelse, ingen problemer bortsett fra litt vanlig stivhet/stølhet.
    Så ble jeg igjen med på 8x1000m i går, og det kjentes helt fint. Snitt på 3:50 på de 7 første. 300m før mål på den aller siste strakk jeg venstre legg…så da blir det vel 2 uker uten løping…men er ved godt mot og i brukbar form:)
    Dette ser jo veldig bra ut da. Men jeg måtte ha veldig til lang restitusjon etter slike økter.
    Du må holde oss oppdatert. Dette blir særdeles bra til neste løp.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Ja, jeg ble sikkert litt ivrig men det føles som litt uflaks også. Fikk ingen forvarsel, følte ikke at jeg pushet. Men fyller jo snart 50 så det er vel bare å innse at man tåler noe mindre, og at det er fortere gjort å pådra seg noen småskader enn tidligere. Skal gjøre litt styrketrening de neste to ukene, erfaringsmessig er det omtrent den tida leggen bruker på å fikse seg selv…
     
    • Liker
    Reaksjoner: 666

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Ja, jeg ble sikkert litt ivrig men det føles som litt uflaks også. Fikk ingen forvarsel, følte ikke at jeg pushet. Men fyller jo snart 50 så det er vel bare å innse at man tåler noe mindre, og at det er fortere gjort å pådra seg noen småskader enn tidligere. Skal gjøre litt styrketrening de neste to ukene, erfaringsmessig er det omtrent den tida leggen bruker på å fikse seg selv…
    Fritt etter hukommelsen har du, om du kan løpe 4x4 intevaller med en fart på 5 min / km, kondisjon som en gjennomsnittelig norsk 20-åring. Noe som kanskje sier mest om norske 20-åringer....
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Etter 3,5 uker med noe som sannsynligvis var/er covid så måtte jeg bare…

    Sykdommen var / er en hissig halsbetennelse og så tette kanaler til ørene at det var dritvondt å kremte. Og så var det litt feber. Det har vel kjentes som friskmelding har vært 1-2 dager unna i over to uker nå, men det er akkurat som om svineriet aldri helt gir seg. Men i dag bestemte jeg meg for å trene litt.

    Halvhard 45-15 intervaller i serier på 5. ca 4:30 per km. Må være minst såpas for meg for å få litt god løpsfølelse. Etter 13 min med dragtid begynte jeg å kjenne svimmelhet. Og pulsen ble høyere og høyere … og den falt sakte. Tok til fornuften og ga meg etter 15 minutter. Fikk umiddelbart en uggen følelse i magen som vel var en melding om at jeg ikke ga meg for seint.

    Beina var ok, men forøvrig var følelsen en mellomting mellom litt syk, dårlig kondis og lavt blodsukker-skjelv. Håper jeg sto av på rett tidspunkt.

    Jeg sitter nå med en ok «har trent» følelse. Så jeg tror dette var oppbyggende. Prøver igjen på fredag hvis ikke kroppen stritter imot.

    Den coviden jeg har eller har hatt er som en mild influensa som «aldri» går ut av kroppen. Det er andre gang, jeg håper bare at denne gamle skrotten knekker koden så det får litt raskere neste gang.

    Og så håper jeg at jeg er igang igjen, for lykken sitter i stor grad i kroppen hos denne karen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn