For de spesiel interesserte, kanskje.
I vinter har jeg landet på en 3 økters syklus. At uken har 7 dager er en tilfeldighet som jeg ikke har behov for å legge til grunn for treningsopplegget…
Økt 1: Intervalltrening. Den tar jeg innendørs. Tar gjerne en sikringsdose på ellipsemaskin først, løper så mye jeg tør. Det har gått fra null til 50/50 (jeg har lett for å få leggstrekk). Målet er å komme opp i 40 min i høy sone, status nå er 30-35 min. Jeg gir meg når jeg kjenner at kroppen har fått nok. I går skjedde det på 36,5 minutter.
Økt 2: Styrketrening. Hele kroppen. Gjør ikke så mange ting øvelser, men fokuserer på store bevegelser som involverer store deler av kroppen. Markløft, chin-ups, push-ups osv. Så har jeg en spesialserie med legger og lår som jeg tar i en maskin etter instruks fra fysioterapeut.
Økt 3: Rolig langtur. Den var bare på ellipse i starten, men nå har jeg begynt å ta den ute i skogen. Altså en joggetur. Det er helt magisk. Det tar på å jogge når man ikke er vant til «julingen» man får. Men det begynner å gå seg til her. Løper mere nå enn på et par år.
Og så tar jeg en dags pause når det kjennes ut som det behøves. Så typisk trener jeg 3-6 dager på rad før jeg tar en pause.
Styrkeøkten og intervalløkten er begge kvalitetsøkter, men belastningen er så ulik at det lar seg kombinere. En stund har joggeturen ute også vært en kvalitetsøkt … løping gir muskulaturen mye bank når man ikke er vant til det. Men nå begynner jeg å bli vant til den, så da tåler jeg mere av alt.
En ting jeg har vært mye flinkere til nå enn tidligere er å blinke ut økter der jeg virkelig skal ta i (intervalløktene) og så sørge for å ha overskudd når de kommer. Og det har gitt solid fremgang.
Framover ser jeg for meg å utvide syklusen med en til joggetur, og bygge ut intervalløkten til 40-45 min i høy some. Og så fortsetter jeg å ta en dags pause når det kjennes litt tungt.
Trener ikke for noe annet enn helsen og at jeg liker å trene. Jeg har den sportslige fremtiden langt bak meg. Men det er gøyere å tenke som en idrettsutøver når jeg er i gang, og fremgang er alltid gøy selv om nivået for bare 5-10 år siden er utenfor rekkevidde.
Så har jeg stor glede av å kombinere dette med en passe dose dekadens. På onsdager og fredager har jeg ingredienser og planer til et godt måltid med passennde drikke linet opp før jeg trener. Etterpå er det kokkelering og nyte mat & vin utover kvelden. Og kona … som har en mye travlere jobb …. rekker å komme hjem og ta en liten treningstur før maten er klar. Livet er godt på slike dager!