Sport, sykkel og trening Løping / jogging

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.028
    Kjøp brukt. Det er nok av duster som skal ha siste skrik og bytter så fort en ny toppmodell kommer ut. Løper ikke noe fortere selvom klokka er den mest fancy som kan kjøpes. Ikke bli en av de. Løping er det enkleste som finnes.
     
    Sist redigert:

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Apple har jo forferdelig batteritid?
    Forferdelig er å ta litt hardt i. Men den må nok lades daglig, akkurat som en mobil. Skal du tømme den på en løpetur fra fullladet må du nok være ultraløper eller en dårlig maratonløper. Finnes nok klokker med mindre funksjonalitet som har lengre batteritid.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Tja... man trenger ikke være ultraløper for å ta en uke i Jotunheimen feks. 12 timer, men egentlig 24 for å få rytmen til å stemme.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.116
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Bruker forerunner 935. Batteri holder ei ukes tid. Vet ikke hva denne ikke kan, men hvertfall ikke noe jeg savner. Bruker magebelte til av og til.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.812
    Antall liker
    26.419
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Spørs om jeg ikke skall ha meg en ny puls/gps klokke likevel, har en gammel Polar nå uten gps. En Garmin Forerunner 35 kanske kan være noe? 1400 ny 7-800 brukt.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.812
    Antall liker
    26.419
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    En kort tur med pulsklokken i går for og se om det jeg påstår er noenlunda riktig:rolleyes: På høyeste punkt vid Liastua etter 2km en max puls på 161/gj snitt blev 149.
    Hade jeg gjettet på max pulsen hade jeg nok sagt ivf 165, dette i ett tempo (4.56) som man føler har kontroll på pulsen sone2 og litt i nedre sone3. Nå vet jeg ikke vad min max puls er? men tipper på att den er opp mot 190, mener jeg såg +180 slag på nått drag forrige år.
    https://www.strava.com/activities/2815813540
    https://www.loplabbet.no/intensitetssoner
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Etter litt trenignsreduksjon og en forsiktig økning av matinntak har det virkelig løsnet for meg de siste to ukene, gøy!
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Har nå kvittet meg med 27 kg fett.
    Er klar for litt strukturert løpetrening.
    Derfor trenger jeg tips om en bra puls/treningsklokke.
    Så om noen har peiling på sånne greier så tar jeg ydmykt i mot tips.
    Fint om den funker til sykkel også.
    Har ikke hatt noe slikt før.
    Trenger store tall slik at jeg slipper briller med på tur.
    Har lest litt om Polar M430. Er den grei?
    Lasse.
    Polar 430 er en veldig høvelig klokke og dekker de vanligste behovene. Slipper pulsbelte også.
    Personlig liker jeg Polar bedre enn Garmin, uten at jeg har testet alle modellene da.
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Takk for det. Jeg likte også Polar klokkene.
    Har gått på en liten hifi smell med Fyne høyttalere og i går
    nye ProAc høyttalere.
    + Nike løpesko i dag. Så egentlig har jeg brukt opp leke budsjettet for hele 2019.
    Men pulsklokke skal jeg ha.
    Lasse
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.812
    Antall liker
    26.419
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Løping utover nå før snøen kommer, trengte nye sko fra Hoka til Mizuno waverider 24 stabil mengdesko med god dempning🙂
    20200925_155458.jpg
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Mizuno kan å lage løpesko. Jeg har waverider 23 som jeg bruker fast en dag i uka.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Hoka fungerte dårlig for meg. Jeg er ikke i tvil om at det er supre sko, men de passet rett og slett ikke foten. Jeg fikk skjevt trykk ved landing. Sko med lav dropp eller moderat overpronasjonskompensasjon fungerer bedre. Moralen min er å bli enda mer kresen på hvordan skoen føles på foten. Og lav dropp.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Jeg har blanda følelser ang. Hoka, jeg får mindre vonter i leggene av disse, ingen tvil. Samtidig så føler jeg at jeg løper på en flytebrygge, men akkurat nå så brukes de grunnet leggene.

    Det du sier der er også et poeng men den nye modellen av Arahi funker klart bedre, 5 mm drop og støtte for pronasjon. Beste fra Hoka på min fot.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Den skal jeg sjekke ut ved neste anledning.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.028
    Kjipt. Er det nå du skulle vært Cash93 istendenfor Cash63?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.028
    Hoka fungerte dårlig for meg. Jeg er ikke i tvil om at det er supre sko, men de passet rett og slett ikke foten. Jeg fikk skjevt trykk ved landing. Sko med lav dropp eller moderat overpronasjonskompensasjon fungerer bedre. Moralen min er å bli enda mer kresen på hvordan skoen føles på foten. Og lav dropp.
    Jeg har hatt lyst til å ha et par Hoka, men de har for min fot vært så grønnforjævlig smale at det ikke har vært aktuelt. Nå har det visstnok kommet en wide-modell som skal være ganske annerledes så skal prøve den. Jeg har sverget til Sauchony i mange år og så supplerer jeg med Nike Air Pegasus eller hva de nå heter, men jeg har lyst til å ha mer å variere med. Jeg har normalt en grense på 8mm drop (de jeg bruker mest har 6mm). Pegasus har visstnok 10 men føles bra åkke som.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    @Cash 63
    Finn deg en god fysioterapeut. Jeg var så heldig å komme inn hos en super terapeut da jeg trengte hjelp med stadig tilbakevendende leggstrekk. Leggene blir nok aldri 20 år igjen, men god behandling har stadig vekk gitt meg måneder med god løping, selv om problemet kommer tilbake fra tid til annen. Når jeg får trent så mye og så hardt at jeg føler meg 20-30 år yngre, så er det verdt noen kroner.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.812
    Antall liker
    26.419
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Jeg har en fantastisk god Osteopat på Rommen fysioterapi som jeg brukt i snart 15år fixar allt som er muligt uten kirurgisk inngrep. Denne lille strekken er snart friskmeldt, spinning sykkel rehab imorgen👍
    @Weld ville absolutt ikke byttet med noen -93 født opp på mums mums og Coca cola😛
    Jeg byttet fra mine nye waveride24 til mine gamle slitte Hoka idag kan være orsak?
     
    Sist redigert:

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Jeg løper ca 65 km i uka. Hele året rundt. Har mellom 7 og 10 par løpesko jeg veksler på. Disse har jeg nå.
    Hoka challenger
    Hoka one one clifton
    Mizuno wave rider 23
    New balance fresh foam 1080
    New balance trail fresh foam
    Saucony kinvara 10
    Inovation trail
    Nike zoom fly flyknit
    Det eneste merket jeg har 2 av samme modell er New balance trail fresh foam.
    Terreng sko med asfalt demping.
    Beste skoa jeg har for langturer. Funker like bra i myra som på asfalt. Uten å få vondt noen sted.
    Hoka clifton måtte jeg dessverre kaste før helga. De så fine ut men det er litt som med bildekk. Et sted går grensen.
    Ellers må jeg slå et slag for kompresjon sleevs for legger. Det er nok det smartest og billigste jeg har kjøpt.
    Bilde No 2 er New balance trail.
    Lasse.
    IMG_20201019_101933.jpg
     

    Vedlegg

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.459
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Spiralis løper ikke, han går! Ganske fort men han går!
    Hr. Phileas Fogg, han som reise jorden rundt på 79 dager, den siste satt han i fengsel i London, hevdet alltid at en gentleman ALDRI løper uansett!
    Hans filosofi var å alltid gå med samme frekvens men så justere farten med skrittlengden! En fantastisk tilnærming imho!
    Men nok om Hr Fogg, som faktisk er basert på en virkelig figur med navn: "William Perry Fogg".

    Spiralis har en POLAR RC3 GPS med pulsmonitor "POLAR heart rate sensor H3"som festes i en strikk rundt brystet.
    Nå maser klokka til stadighet: "Sjekk pulsmonitor". Har byttet batteri men det hjelper ikke. Noen som har forslag?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.028
    Nå maser klokka til stadighet: "Sjekk pulsmonitor". Har byttet batteri men det hjelper ikke. Noen som har forslag?
    Du kan evt prøve å få klokka til å glemme pulsbeltet og så prøve å pare på nytt, ellers er vel ikke holdbarheten på disse beltene evig heller - utover batteribytte er det ikke mye man kan gjøre selv. Du kan evt prøve å fukte pulsbeltet og se om det hjelper om det er slik at klokken finner belte men ingen puls registreres.

    Om du er skikkelig uheldig kan det hende at du rett og slett er død og har vært det lenge bare at du selv ikke vet det. Teknologi lyver som kjent aldri.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.459
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Om du er skikkelig uheldig kan det hende at du rett og slett er død og har vært det lenge bare at du selv ikke vet det. Teknologi lyver som kjent aldri.
    Men jeg leser da nekrologene og annonser for dødsfall i lokalavisen hver dag den kommer ut. Og så langt har jeg ikke sett mitt navn. :unsure: :oops:
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Noen som har erfaring med VJ Sport sine terrengsko?
     

    flippin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    116
    Antall liker
    128
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har erfaring med VJ Sport sine terrengsko?
    Jeg har Xtrm-modellen. VJ er vel kjent for å ha det beste grepet som er mulig å få tak i, og er forsåvidt enig i det, men forskjellen fra VJ til Vibram Megagrip er ikke så stor som jeg hadde trodd. I-Rock og Xtrm har så lite demping at de fungerer best i veldig teknisk terreng, jeg savner fort litt demping på fastere underlag. Maxx har mer demping, men mindre knaster så de er mer altspisende av underlag. For teknisk vestlandsterreng ville jeg egentlig hatt Maxx med Xtrm yttersåle.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Ja. Jeg har iroc3 og xtrm. Supre sko begge to.

    Iroc3 har en ganske myk såle (til orienteringssko å være), så du kjenner underlaget ganske godt. God løpsfølelse og vannvittig godt grep til å være piggfri. Det er en sånn sko som gjør at man får lyst til å dra på bare fordi man har snørt på seg de skoene. Eneste negative er at det kan være litt brutalt å tråkke på enkelte røtter og steiner. En sko jeg kan bruke i skogen og på fjellet, men den klarer seg bra om det blir noen km på vei i løpet av turen også. Sålen begynner å bli nedslitt etter mange 100 km i terrenget. Forøvrig ser skoen omtrent ut som ny.

    xtrm har avstiving inni sålen, ellers ganske lik. Det gir bedre beskyttelse mot slemt underlag, så man kan være litt råere der det er mye stein og grov grus. Litt dårligere løpsfølelse. Den har også superbra grep, men jeg tror den myke varianten er hakket hvassere når det er vått og sleipt.

    Begge har en fast overdel av slaget som gjør at skoen sitter bra på foten uansett. Det er som om vannet renner tvers gjennom skoen med en gang.

    Veldig bra sko begge to. Jeg klarer ikke bestemme meg hvilken av de to jeg liker best.

    Eneste du bør være obs på er at begge disse er ganske smale i passformen. Noe som passer meg utmerket. Men du prøver vel før du kjøper uansett.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Er ganske kjedelig av meg i skoveien men jeg tenkte å prøve noe annet enn Inov-8 som jeg har brukt tidligere. Har lagt merke til at flere andre merker har tilsvarende grep men jeg vil jo gjerne ha bedre grep for å sanke marginer da det er litt kniving blant turkompisene.

    Er netthandel så kjøper i blinde men første VJ paret er sendt i retur siden de var overraskende små i størrelsen. Har smale føtter så passformen tror jeg er grei.
     

    flippin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    116
    Antall liker
    128
    Torget vurderinger
    1
    Hvis målet er å løpe så fort som mulig er VJ et godt valg. Jeg bruker de mest i konkurranser og så bruker jeg mer dempede modeller til trening. Hoka Speedgoat er fine for å minske belastningen på beina og Vibram Megagrip-sålen sitter bra, men de lave knastene kan ikke hamle opp med I-Rock/Xtrm
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Med 2-4 turer i måneden hvor lengden varierer fra 3,55 til 9 kilometer og antall høydemeter er fra 530 meter så er volumet så lite at det er grep og til en viss grad vekt sommer avgjørende.

    Vil tro at med såpass lite volum så vil ikke belastningen ha noe å si for en som aldri har noen vondter?

    Hola Speedgoat har jeg faktisk tenkt på siden jeg kan tenke meg å gå å løpe mer i terreng utover den standard trimturen med kompiser. Er godt skodd på asfalten men ikke like godt for skogen.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Er ganske kjedelig av meg i skoveien men jeg tenkte å prøve noe annet enn Inov-8 som jeg har brukt tidligere.
    Det er de skoene jeg synes har best grep i fjellterreng - vått som tørt. Men demping er det jo lite av .
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Behagelig pris også på Inov-8 på XXL, holdt meg til merket siden 2016.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.812
    Antall liker
    26.419
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    En lett tur for og kjenne på hamstringen den virker ok igen:)(y) Idag med Mizuno mine gamle Hoka blir fritidssko fremover....
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Favoritt bakken min for intervaller er dekket av våt snø så det ble en tur på asfalten på hovedveien, ikke like morsomt og også en aning farligere. Faen jeg irriterer meg over dem som kommer imot i en h...s fart og ikke gidder å stoppe foran meg ved bil imot, bare kjører på og såvidt svinger utenom.

    Litt sånn mellomsesong på denne tiden, ikke løping der jeg vil men heller ikke klart for skigåing, satser på kaldere vær utover. Tenker å gå oppover i snøen i morgen og se hvor langt jeg kommer, det er fin mengde trening.
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Høst overgang til vinteren er litt våt. Jeg løp i 15 cm nysnø i går. U brøytet skogsbilvei de første 16 km og tung sørpe på de neste 14 km. Føltes ut som jeg hadde løpt 50 km. Dritvåt og kald, men det må man tåle. 5 km og 400 høydemeter etter turen fristet lite. Fikk haik etter 1 km og det var helt ok hehe.
    12 km i dag og da var veien bar. Reine luksus turen.
    Enig med bilister og møtende trafikk. Mange kjører med livet som innsats.
    Lasse.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.028
    Høst overgang til vinteren er litt våt. Jeg løp i 15 cm nysnø i går. U brøytet skogsbilvei de første 16 km og tung sørpe på de neste 14 km. Føltes ut som jeg hadde løpt 50 km. Dritvåt og kald, men det må man tåle. 5 km og 400 høydemeter etter turen fristet lite. Fikk haik etter 1 km og det var helt ok hehe.
    12 km i dag og da var veien bar. Reine luksus turen.
    Enig med bilister og møtende trafikk. Mange kjører med livet som innsats.
    Lasse.
    Kudos for gjennomføringsevne. Jeg bor i sivilisasjonen og har tilgang til fortau som er brøytet og saltet lenge før hanen galer. Jeg bailet ut her om dagen da det hadde kom en del sludd i Oslo. Må venne meg til det nå som det går mot vinter. Det går fint etter hvert men som du sier - overgangen er litt krevende.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 666

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Takk for det Weld. Må si at minus 10 og skikkelig vinterføre er å foretrekke.
    I år/neste år skal jeg kjøpe meg ski. Har ikke gått på ski på 15 år.
    Kjenner at jeg gleder meg til det.
    Lasse
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Nå som alt mulig er nedstengt må jeg slå et slag for å ta seg en løpetur. Dørstokkmila er faktisk den lengste. Da får man en veldig nærkontakt med naturen. Fin farge i ansiktet også. Jeg veide 100 kg for 2 år siden og så ut som ei godt stappe julepølse. Hadde aldri løpt mer en 100 meter.
    Nå etter 10 halve og 4 helmaraton er kroppen 27 kg lettere og i morgen løper jeg maraton No 5. Hadde tenkt meg 50 km men får se hvor motivert jeg er hehe. Klarer jeg dette så klarer alle. Jeg blir 60 til neste år. Så kom ikke her å dra gamlingkortet.
    Litt motivasjon er det eneste man trenger.
    God løpetur.
    Lasse.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.028
    Svært imponerende innsats, men du hadde muligens et underliggende talent du bare ikke var klar over.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Nå som alt mulig er nedstengt må jeg slå et slag for å ta seg en løpetur. Dørstokkmila er faktisk den lengste. Da får man en veldig nærkontakt med naturen. Fin farge i ansiktet også. Jeg veide 100 kg for 2 år siden og så ut som ei godt stappe julepølse. Hadde aldri løpt mer en 100 meter.
    Nå etter 10 halve og 4 helmaraton er kroppen 27 kg lettere og i morgen løper jeg maraton No 5. Hadde tenkt meg 50 km men får se hvor motivert jeg er hehe. Klarer jeg dette så klarer alle. Jeg blir 60 til neste år. Så kom ikke her å dra gamlingkortet.
    Litt motivasjon er det eneste man trenger.
    God løpetur.
    Lasse.
    Handler jo om livssituasjon også. Vi som har flere barn og krevende jobber der man er på beina store deler av dagen har mer enn nok med å få tikket inn 6-10 km 3-4 ganger i uken. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: 666
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn