Sport, sykkel og trening Løping / jogging

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Første løp i Follotrimmen til lunch i går - styrketrening i går kveld - og litt løping før taco i dag.
    Kjemperolig første 4,4km i Mossemarka sammen med kona som var støl etter styrketrening 😅 og deretter alene de siste 4km.
    Kroppen kjennes fin og jeg prøvde på litt fart helt på slutten.
    Faktisk årsbeste på et segment som er helt på tampen av det jeg løp, med pace på 4:18.

    28052021Skjermbilde.JPG


    God helg til løping/jogging gjengen :)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Det var på en måte informasjonsløs info, w🤔
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Jeg er sjokkert.

    Håvard Tveite er død.


    Håvard var en av mine samtidige fra orienteringsgruppa i (dengang) NTHI, en god venn og en formidabel kapasitet, intellektuelt og sportslig. Han var i den desiderte verdenseliten i orientering og vant friidretts-NM i terrengløp ... samtidig som han gjennomførte et av de mer krevende studiene i Norge, som han fulgte opp med å ta en doktorgrad. Han var lagspiller og treningskamerat med alle som stilte på fellestrening (og som turte å holde følge), en solid bidragsyter på den administrative siden i orienteringsmiljøet.

    Og for et løpesteg.

    En formidabel kar som aldri ble høy på pæra selv om han utrettet ufattelig mye mer enn jeg har sett noen andre være kapable til.

    I fjor løp han NM ultralang (orientering), i en alder av 58 år. Det er mye tyngre enn maraton, for de som lurer. Han er tidenes NM-konge i orientering både på kvalitet og kvantitet. Han la aldri opp. Men mest av alt et stort forbilde på mange flere måter enn det sportslige.

    På den neste turen skal jeg tenke på Håvard, hans lette løpesteg da vi var ute på den ukentlige 26 km turen i Trondheim ... en av de gangene jeg ble med i front. Han var kjent for å barbere langturene med en halvtime, så det var ikke ofte vi var side om side.

    RIP😥
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Naturlig? Raskere?

    ALLE vinnere av ALLE løp i internasjonale konkurranser er tåløpere. Naturen dikterer at uten sko MÅ man løpe på tærne. Sko kom til verden for noen sekunder siden. Skal man endre teknikk må man begynne i det små, ellers blir det som du påpeker, lett belastningsskader.

    Disqutabel
    Jacob er ikke tåløper...
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Vanskelig og si men jeg blev kvitt min hælspore betennelse (plantar fascitt) med hjelp av trykkbølge behandling i ett ganska tidl skjede med problemet.
    Slår visst sønder betennelsen så kroppen re-startar lege prosessen selv, nått sånt!
    googla om det men står noe. https://nemus.no/behandling/trykkbolgebehandling
    Jeg har er snev av dette nå. Standard tips er masse rolig tåhev, der msn i løpet av ca 12 uker går fra mange reps til 6rm. Et annet tips er å tøye. Foreløpig har jeg mest tro på tøyning.

    Dette er en «langsom» skade begge veier. Du kan trene den mye verre før det sier stopp, og det tar minst like lang tid å hele den. Så det er viktig å følge med på utviklingen.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Veit da faen hva som skjedde her. Plutselig dukket det opp ubesvarte meldinger fra 2017...
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Har trent ganske bra i det siste, 2 timers langtur i skogsterreng på søndag, 6x1000m intervaller mandag, en liten restitusjonsøkt i går og 4x2000m intervaller i dag. Kjenner det litt i leggene nå, må passe på så dette ikke blir skade. Men det begynner å bli litt tempo nå, 3,53 snitt på 1000 meterne og 7,52 snitt på 2 km intervallene. Noe bak fjoråret, men det har sin naturlige forklaring i en skade, samt at det nesten ikke arrangeres noen løp for tiden.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Bra tempo det der. Det begynner å bli veldig mange år siden jeg var i nærheten av det der. Det ser ut som du er enda mer glad i selvplaging enn meg. Men kanskje i overkant mye kvalitetsløping? Men hvis du tåler det, så ....
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Bra tempo det der. Det begynner å bli veldig mange år siden jeg var i nærheten av det der. Det ser ut som du er enda mer glad i selvplaging enn meg. Men kanskje i overkant mye kvalitetsløping? Men hvis du tåler det, så ....
    Ja, har giret opp litt i det siste og tåler det greit. Nøkkelen er restitusjon tror jeg, selve øktene går egentlig veldig fint uten altfor mye selvplaging egentlig. Selvsagt gjør det litt vondt, men det må det jo nesten om man vil noe med slik type trening...?
    Kommer dog ikke til å gjennomføre slike økter om beina ikke føles gode. Merker en liten kjenning i den ene leggen nå, og tidligere erfaring tilsier at det kan bli en strekkskade om jeg ikke tar hensyn til den. Dermed blir det nok et par relativt bedagelige turer før neste intervalløkt.
    For min alder (48) har jeg veldig tro på lange intervaller, det gir god effekt både på utholdenhet og tempo, i alle fall om man planlegger å ta på seg startnummer på løp fra 10km og lengre. Tror kroppen har godt av litt puls også av og til og det får man jo når man kjører 1000-metere med start hvert 5.minutt og 2000-metere med start hvert 10.minutt...:)puh...!
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Ingen tvil om at kroppen har godt av puls... bortsett fra alle disse vondtene som dukker opp med alderen.

    Kan anbefale ellipse for å kombinere volum og avlastning på skjøre deler, forresten. Jeg er (positivt) sjokkert over hvor mye ellipsetrening kroppen min tålte for ca 3 mnd siden, etter 8 måneder på ræva. Meget skånsom belastning. Jeg gikk fra nesten null til 6-7 økter i uka. Halvparten var 1t ellipse, den andre var 30 min ellipse etterfulgt av styrketrening. Vondter ble bedre og etter ca 6 uker var jeg klar til å ta på joggeskoene. Og da hadde jeg et meget bra utgangspunkt for å få igang beina.

    Driver fortsatt og fletter inn ellipse for å holde vondtene i sjakk. Det ser ut til å fungere.

    Uten ellipse hadde det tatt 6 måneder til å komme dit jeg er i dag... minst ... og forutsatt at jeg gikk klar av skade ... noe som i mitt tilfelle er lite sannsynlig.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Prøver komme i gang, og har trappet forsiktig opp til jogging 2 stk ca 5km i uken, eller 1 stk ca 8km. Bytter litt på en lengre, eller to kortere. Alder er godt over 50, kroppen er for tung, og veldig ute av trening.
    Går tur og sykler intervall i motbakke på dagene det ikke jogges. Er tidligere svømmer, og skulle gjerne kunnet svømme noen økter, men svømmebassenget er covidstengt.

    Merker at hoften blir vond, og protesterer av joggingen. Må av og til ta joggepause en hel uke etter den lengste økten. Forstår at det er viktig for økende formenkurve å unngå overbelastning, og skader. Har lyst til å øke, få raskere formstigning, men kan bli for ivrig. Det har skjedd før. Denne gangen prøver jeg tenke mer langsiktig - unngå å skadet, unngå å pushe mer enn kroppen kan være med på. Det er ikke lett å holde seg tilbake.
    Har funnet Hoka sko med mye demping, for tunge løpere. De virker veldig gode. Håper det hjelper.
    Hva med å legge inn litt styrketrening? Etter hva jeg har lest så kan det gjøre leddene mer robuste for påkjenning. Men ta dette med en klype salt, da jeg kun er lekmann. Jeg trener vanligvis kampsport (BJJ), men har ikke hatt lov til det siste året pga pandemien. I tillegg har jeg slitt med sykdom, så inaktiviteten har ført til at vekta har krabbet sakte, men sikkert oppover. Nå veier jeg rundt 112 kg, og har så smått begynt med jogging. Jeg trener styrke 2-3 ganger i uka og jogger ca 2 ganger i uka. Da er det enten en runde på 5-6 km, eller intervaller. Jeg har kjent overraskende lite på vondter i knær o.l, kanskje fordi jeg trener styrke, og håper det fortsetter sånn. Jeg har jo ikke tatt lange turene ennå, men regner med lengden kryper opp når vekta kryper ned, og med lavere vekt reduseres vel også belastningen på leddene. Jeg har ingen ambisjoner om å bli noen løper, men driver med det fordi det for meg er den mest givende måten å trene kondis på.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.811
    Antall liker
    26.416
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    En løpetur i skogen og på veien (6km) føltes litt tung i varmen idag tenkte dette er sånn ca 4.55-5.00 tempo🥵 men det viste sig være 4.45 da var det ok att slite litt :)
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    397
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Selv for oss som løper relativt mye, gjør det vondt i kroppen etter første løpetur når det er en stund siden sist. Og spesielt om man velger litt for lang tur etter en lang pause. Den beste restitusjonen er imidlertid ikke å sette seg ned i sofaen en uke etterpå, da er man dessverre like langt. Prøv å ta en spasertur, gjerne i skogen dagen etter løpetur. Det er glimrende restitusjon og du er klar for en ny løpetur et par dager tidligere enn ved stillesitting.

    Det sagt ville jeg heller løpt 3km, annenhver dag enn 5km to ganger i uka om du kan få dette til. Da tilvennerr kroppen seg løpingen, belastningen er mindre og du kan tidligere øke lengden på løpeturen:)
    Fulgte rådet om å jogge litt kortere (ble en runde på ca 4km), litt oftere (2-3g/uka). Syklet bakkeintervaller 1-2 g/uka også. Dvs snitt på 4 økter i uka. Nå, noen uker senere er hoftesmertene helt borte. Dette var klart snillere på kroppen, og jevnere/bedre kondistrening.

    Kroppen kjennes helt fin i dag, etter å ha testet en 8km joggerunde i går. Synes det er en god bekreftelse på fin progresjon.
    Fort går det ikke akkurat foreløpig - ca 7min/km (56min/8km) i snitt på hele runden samlet. Da med noen 4 intervallrykk mot slutten, med mer fart, og puls godt opp i rød sone.
    For meg kjennes det bare veldig bra å igjen kunne jogge 1t uten plager, og form nok til å gi litt gass mot slutten.
    Takk for gode råd.
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Nyt prosessen og legg inn litt fart og puls nå og da, så går det fortere etterhvert.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    ^ tror det er løping og ikke jogging.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Tror tråden heter løping/jogging..:cool:
    Klar over det, bare presiserte hvilken side av skråstreken man er på. Ellers kan det jo avhenge av hvem man spør. Den enes rolige langtur-fart er den andres intervallfart.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Har du hans 5000m fart på intervallene dine så er du i god form.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Har du hans 5000m fart på intervallene dine så er du i god form.
    Søsteren min gikk på idrett i hine hårde dager, en av foreleserne sa at dersom man kunne følge en mannlig maratonløper i 800 meter så var man i eksepsjonelt god form.

    Ingebrigsten løp hver kilometer på 2 minutter og 33.6 sekunder. Det er noe over min intervallfart for å si det slik. Snitthastigheten er 23.4 kilometer i timen.

    Om vi skal pirke litt så er "hastighet" i dagligtalen det samme som "fart". Men i fysikken har hastighet også en retning, altså en vektorstørrelse. To biler som passerer hverandre i motsatte kjørefelt i 80 km/t har samme fart, men ikke samme hastighet. Fart sier noe om hvor stor hastigheten er om man vil. Men føkk all om i hvilken retning bevegelsen skjer.

    Enhver likhet med det engelske "fart", altså fis, er tilfeldig uansett hva Petter Solberg måtte mene om akkurat det.

    Din bruk av "fart" var altså eksemplarisk, bare for å presisere det. Ingebrigtsen løper jo på en bane bestående av to halvsirkler og to rette strekninger, så om vi antar at han har konstant fart så endrer hastigheten seg hele tiden i svingene mens den er konstant på langsidene.
     
    Sist redigert:

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Da skjedde det som ikke skulle skje; skade i leggen. Faktisk betennelse og blødninger i den innerste leggmuskelen som setter meg ut minst et par uker. Må si det er kjipt, men resultat av overdrevent konkurranseinnstinkt på trening. Hadde i det minste ikke blodpropp, noe jeg fryktet litt ettersom jeg ikke merket noe til skaden under trening, men midt på natta etterpå da jeg våknet med store smerter.

    For noe dritt…god helg fra Sørlandet 😊
     

    Godalive

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Innlegg
    569
    Antall liker
    334
    Torget vurderinger
    0
    Da skjedde det som ikke skulle skje; skade i leggen. Faktisk betennelse og blødninger i den innerste leggmuskelen som setter meg ut minst et par uker. Må si det er kjipt, men resultat av overdrevent konkurranseinnstinkt på trening. Hadde i det minste ikke blodpropp, noe jeg fryktet litt ettersom jeg ikke merket noe til skaden under trening, men midt på natta etterpå da jeg våknet med store smerter.

    For noe dritt…god helg fra Sørlandet 😊
    God helg🙂
    Kjipt, ...ellers imponert over fart og opplegg. Har hatt strekk (= plagsom, stikkende smerte) i leggen to-tre ganger, som følge av dårlig oppvarming. Visste umiddelbart når det skjedde, og hvorfor... like irriterende hver gang😩. Har opplevd at det likevel er viktig å bevege, eller å få muskulaturen varm innimellom, slik at strekken ikke gror feil. Kommer lett tilbake samme plass. Ellers har jeg sett etter halvmaraton i KRS i sommer, da vi ferierer der under "Bergen City"... Men det er visst kun 10km i år?
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    God helg🙂
    Kjipt, ...ellers imponert over fart og opplegg. Har hatt strekk (= plagsom, stikkende smerte) i leggen to-tre ganger, som følge av dårlig oppvarming. Visste umiddelbart når det skjedde, og hvorfor... like irriterende hver gang😩. Har opplevd at det likevel er viktig å bevege, eller å få muskulaturen varm innimellom, slik at strekken ikke gror feil. Kommer lett tilbake samme plass. Ellers har jeg sett etter halvmaraton i KRS i sommer, da vi ferierer der under "Bergen City"... Men det er visst kun 10km i år?
    Har hatt strekk i leggen mange ganger, vet nøyaktig hvordan det kjennes. Dette er annerledes på en dårlig måte. Nå er det nesten en uke siden, men er en del bedre selv om løping er et stykke unna. I alle fall lange eller raske økter, må være forsiktig. Sentrumsløpene i Krs faller alltid i ferien min, har derfor aldri deltatt til nå. Synd fordi det er visstnok veldig god stemning. Aner ikke noe om distansene i år.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.811
    Antall liker
    26.416
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Sporadisk løping om dagen, blir egentlig bare når jeg ikke har lust og sykle, som idag. Glei lett i bra tempo uten og presse sig 5.8km 125hm (skog/vei) 4.47min/km og gj snitt puls på 141slag, så nå blir man vel stiv imorrn igen😛
     

    Godalive

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Innlegg
    569
    Antall liker
    334
    Torget vurderinger
    0
    Kun mølla i dag.... 25 min lett jogg. Deretter 20 min med 15% stigning og 40sek på/20sek av.. fra onsdag er landevei tilgjengelig for meg igjen 🙂
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Ellipse 45 min idag. Og 45 min styrke. Trener på feel, i dag var jeg såpass pigg at det ble noen intervaller. Da lar jeg musikken styre frekvensen, og så skrur jeg opp tyngden til det blir passe hardt.

    I går var det golf, dagen før 1 t løping i terreng med 280 m stigning, torsdagen 35 min ellipse etterfulgt av styrke, onsdagen samme løpeturen, tirsdagen ellipse pluss styrke, mandag dekadens, forrige søndag Vidden og Ulriken i Bergen - i et ufyselig vær.

    Vil egentlig løpe mye, men tar ikke sjansen pga sår akilles. Men så lenge jeg kan trene ofte … og ta i når overskuddet er der … så har jeg ingen ting å klage over.

    Nå har jeg trent 4-7 dager i uka siden tidlig mars … etter 8-9 måneder på kontorstolen. Utrolig hva en gammel og utrent skrott tåler når på en ellipsemaskin. Sikkert det samme med svømming og sykkel.

    Koronakroppen 2.0 er mye bedre enn førsteutgaven😁 Midjen er på vei tilbake, men jeg har fortsatt noen kilo til overs. De skal trenes vekk, ikke sultes vekk. Sommerkroppen er neppe klar før senhøstes, men det er ok. Konfirmasjonsdressen neste (neida)😂
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Ellers var jeg funksjonær på et lite friidrettstevne hvor en 12 åring løp 2000 meter på 7.04.
    Det er bra i mine øyne.
    Han holder samme fart på 20 km også.
    Ulrik Jåvoll Hagen heter han.

    IMG_20210623_203656.jpg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Innså jeg begynner å bli gammel. For en tid tilbake løp jeg intervaller i ekebergveien. En fyr på rundt 18 i kule sneakers, dongeribukse og dongerijakke passerte meg på motsatt side sv veien. Han skulle rekke trikken.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.811
    Antall liker
    26.416
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Innså jeg begynner å bli gammel. For en tid tilbake løp jeg intervaller i ekebergveien. En fyr på rundt 18 i kule sneakers, dongeribukse og dongerijakke passerte meg på motsatt side sv veien. Han skulle rekke trikken.
    Ikke bare gammel men glemsk også🙄 du har fortalt den her tidligere weld😉
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    En som selv 666 kan strekke seg etter:


    Fascinerende fyr og brutal forhistorie.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.811
    Antall liker
    26.416
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Sporadisk løping om dagen, blir egentlig bare når jeg ikke har lust og sykle, som idag. Glei lett i bra tempo uten og presse sig 5.8km 125hm (skog/vei) 4.47min/km og gj snitt puls på 141slag, så nå blir man vel stiv imorrn igen😛
    Isteden for sykkel idag brist på tid er løping fint🙂 føltes tungt i varmen på ikke pigge bein😛 så litt forsiktighet i tempo, tenkte sånn rett under 5min/km kom hjem på 4.46 på samme runde som sist, man får følge med bedre på klokka.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Sliter fremdeles med leggen, nesten 1 mnd etter konstatert betennelse og blødninger. Følte meg egentlig fin for en uke siden og gikk både Dronningstien og Trolltunga i uka som gikk. Merker ingenting under aktiviteten, men kjenner det er litt stivt og vondt noen timer etterpå. Løp en rolig tur sammen med kona i går, 1time 6min/km. Alt kjentes fint, men vondt i natt igjen. Har endelig avtalt litt strukturert styrketrening med Fysio etter sommeren. Tror det blir minimalt med løping fremover dessverre. Får kjøpe meg en sykkel…🙄
     
    R

    rr30629

    Gjest
    For de som mangler et mål med løpingen, her et tips. 26 dager Nordkapp-Lindesnes

     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Fulgte Holvik på turen, veldig fint av han å dele så mye som han gjorde. Fine videoer flere ganger om dag. Utrolig prestasjon!
    Ikke så raskt, ca 6min/km, men langt da :D

    Hvordan trenes det her inne, antall økter, rolig/hardt - hvor hardt er hardt?
    Pulssoner og sånt? Tempo, terskel?

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn