Løst høyttalermembran

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.879
Sted
Oslo
Torget vurderinger
16
Var og hentet meg et sett med Monitor Audio i dag.

Jeg har aldri hørt disse før, men førsteinntrykket er at de låter fryktelig bra! Bortsett fra en ting, se bilde:

A701F21D-2F1D-4095-8AAA-96108AC95BC2.jpg


Ytterste del av høyttalermembran har løsnet fra metallrammen halvveis rundt det ene membraner. Når jeg spiller høyt slippes lufttrykket ut her i stedet for i bassporten, og det skaper en ulyd. Er dette greit å fikse selv, ved rett og slett å lime? Noen som har gode råd?
 

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Innlegg
804
Antall liker
424
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Bare å lime på nytt. Prøv med en tynn stripe med gorillalim på opphenget, og slipp det på plass. Har du mulighet til å legge noe på for litt press enn stund, blir det bra
 

Flodstrøm

Fersking
Ble medlem
24.10.2016
Innlegg
2
Antall liker
1
Torget vurderinger
4
Min erfaring med vannbaserte limer er at dei nesten aldri fester på metall eller malte metaller som er er malt med blanke overflater. Sikkert difor foamet har løssnet for det er brukt vannbasert lim uten at jeg er sikker på dine. I alle høyttalerreparasjoner bruker jeg selv alltid kontaktlim til ytterkanter på foamet. Vannbasert bør dog brukes til å lime foam oppheng til konen/membranet. Silikonlimer bør ikke ens vises til høttalerene. Slike limer er et reint h...e at fjærne hvis en må få dei reparerte av noen grunn. Dette er dog bare mine erfaringer etter 50 år i bransjen ;)
 
Topp Bunn