[Løst] Ulyd på datamaskinen.

Decoman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Antall liker
1
Tja, jeg har et problem med en rar lyd som dukker opp med basslyder, som synes å ligge rundt 4kHz området.

Jeg linker her til en youtube video og håper noen kan gi en tilbakemelding på om også andre kan høre denne plystrelyden, som er der jevnt når bassen spiller.

http://www.youtube.com/watch?v=DO_tEje0eMs

Poenget her er å forsøke komme litt i vei i å forøske lokalisere årsaken. Ulyden er hørbar også med andre lyder som spilles av på min datamaskin. Er ikke sikker på om det er noe med utstyret eller selve opptaket, eller om problemet med denne ulyden ligger på min side et sted.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.131
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Ulyd på datamaskinen. Ønsker tilbakemelding på lyden av denne youtube videoen.

Jeg hører den, jeg også.

Decoman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Antall liker
1

Jeg lasta ned et sett med lyder tidligere fra internett, med toner i ulik frekvens og hørte samme plystring der opp til ca 1kHz.

Noen ideer om hva en slik plystrelyd kan skyldes? Jeg får tro at dette problemet er lett å oppklare.

Edit: Pc'en har en overklokka cpu og gpu. Skal sette ned overklokking for cpu en dag og se om det blir noen endring.

Decoman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Antall liker
1

Hm, kan det være at folk som mixer har lagt på "harmonic distortion" til bassen i musikken tro?
Jeg leste litt om "harmonic distortion" og fikk inntrykk av at dette kunne brukes til å pynte på musikken, men jeg kan ha mistforstått.

Edit: Ja, jeg tror jeg har blitt litt klokere nå. Tror faktisk at denne plystringen jeg snakker om, ganske enkelt er en form for harmonic distortion. Men hva skyldes dette tro.

Jeg fant et slags diagnostikk program som heter Rightmark Audio Analyzer og det har en sett med tester som en kan spille og jeg hører at en av testene synes å likne veldig på ulyden jeg har.

Skjønner ikke hva det betyr, men jeg kan jo liste opp hva som står der i programmet:

Intermod Distortion (IMD + noise)
Low frequency, Hz = 60
High frequency, Hz = 7000
Low amplitude, dB = -5
Hight amplitude, dB = -17

---
Jeg fant med et søk dette, uten at jeg veit om det kan være relevant:

"I also do wedding videos, and the clients provide CDs for the soundtrack.
Some of the CDs I ripped were horrendous. I thought something was wrong at
first, because I was hearing classic intermod distortion when the beat/bass
was causing everything to clip. Looking in a waveform editor, I could see
about 12dB of peak clipping on this one CD.
So it's gone beyond compression to out and out clipping and nobody cares.
That is a scary trend! It means our art is dying."

Decoman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Antall liker
1

I helvete, nå er ulyden helt klart fraværende når jeg spiller av en 55Hz lyd med Winamp. Veldig mystisk dette. :p
Ulyden er der fremdeles med youtube videoen over, men nå tenker jeg at jeg har kommet litt nærmere å løse hele mysteriet.

En ting jeg har gjort er å sette "affinity" for winamp.exe fra alle de fire cpu kjernene til kun en kjerne, men jeg tør ikke stole på at dette er hele greia. Hm, jeg slo også av "hardware acceleration" i Winamp for en output plugin (Nullsoft DirectSound Output plugin, out_ds.dll).

Decoman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Antall liker
1

Hm, ja det var helt klart noe tull med plugins'a i Winamp.

Jeg avinstallerte en DSP plugin som jeg ikke visste om den slo seg helt av eller på, og da kom plystringa tilbake ved avspilling av 55Hz tone.
Så klikka jeg ganske enkelt på "configure" for DirectSound output plugin, og plutselig forsvant plystringa.

Da vil jeg si at mysteriet er løst. :D

Topp Bunn