La Traviata i Kristansund

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
La Traviata er en av hovedoppføringene under Operafestukene i Kristiansund i år; kona og jeg var på den igår, fru Vidar P var veldig fornøyd, det var herr Vidar P også.

Tipper at de aller fleste som liker å kalle seg musikkentusiaster i omegn har vært der allerede; det er jo nok av de her på HFS ser det ut til, så hva er deres tanker om oppsetningen?

Selv var jeg jo veldig glad for å se at den relativt unge svenske sopranen Cecilia Lindwall (liggende i hvit kjortel) gjorde en god figur i en så krevende og omfattende rolle som Violetta; som vanligvis blir forbeholdt de aller største sopranene.

Jan Erik Fillan (Alfredo, stående i grå capè) har jo vært her endel før i Operaen, nå er han stødig, artikulert, dynamisk og trygg imo. Dirigenten Kjell Seim imponerer i år; veldig god lesing; La Traviata har jo vært satt opp flere ganger før, senest i '94, men Seim får frem orkesterets stemningssetting nesten like godt som om det var Karius og Baktus... det blir virkelig stemning etter klangen i orkesteret; noe Seim skal ha skryt for.
Orkesteret vårt er jo ikke helt på nivå med de store orkesterene ute i verden; i tillegg er skalaen mindre; men ved hjelp av entusiastisk klapp underveis fra publikum så evne de å la det svinge veldig godt.

Om det er gjenstående forestillinger, og noen her i omegn som fortsatt er glad i musikk men ikke har sett den, så kan disse fire relativt korte aktene anbefales. En god opplevelse.

Mvh Vidar P

S

Stover

Gjest
Leste om operadagene i Kristiansund i SAS Magasinet før helga. Spennende.

Skal du se noen andre oppsetninger?

S

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
S

Stover

Gjest
Et sidespor:
Var og hørte dette i forrige uke.

Bergen Filharmoniske Orkester. Dirigent: Andrew Litton. Solist: Sharon Bezaly (fløyte). Musikk av Richard Danielpour, Wolfgang A. Mozart, Leonard Bernstein, Ottorino Respighi.

Må si at denne seansen i Grieghallen var noe av det mer pompøse jeg har opplevd innenfor sjangeren.
Tenker ikke på musikken, men atferden på scenen og i salen.
Ikke rart publikummet antakelig hadde en snittalder på rundt 60 år.

Konserten var forøvrig veldig flott.

Kos deg med operaene

Topp Bunn