På Tromsøs kalde vinterdager dukker bilproblemene opp. Når mor får stopp midt i kjøpesenterhelvete med bilen full av unger må far komme å ordne opp.
Lite strøm antyder trøbbel med batteri eller lader. Batteriet har 12 volt over polene uten motor i gang, og 11 volt over polene når motoren går! Ladespenning i denne bilen bør etter sigende (søskenebarn med verksted) være mer enn 13,8 volt over batteripolene. Altså er dynamoen klar for dynga, ettersom den har innebygd regulator.
Men hvorfor faller ladespenningen når bilen trekker strøm?
Lite strøm antyder trøbbel med batteri eller lader. Batteriet har 12 volt over polene uten motor i gang, og 11 volt over polene når motoren går! Ladespenning i denne bilen bør etter sigende (søskenebarn med verksted) være mer enn 13,8 volt over batteripolene. Altså er dynamoen klar for dynga, ettersom den har innebygd regulator.
Men hvorfor faller ladespenningen når bilen trekker strøm?