Ladespenning i -94 Astra

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.368
Antall liker
152
På Tromsøs kalde vinterdager dukker bilproblemene opp. Når mor får stopp midt i kjøpesenterhelvete med bilen full av unger må far komme å ordne opp.

Lite strøm antyder trøbbel med batteri eller lader. Batteriet har 12 volt over polene uten motor i gang, og 11 volt over polene når motoren går! Ladespenning i denne bilen bør etter sigende (søskenebarn med verksted) være mer enn 13,8 volt over batteripolene. Altså er dynamoen klar for dynga, ettersom den har innebygd regulator.

Men hvorfor faller ladespenningen når bilen trekker strøm?
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.664
Antall liker
7.409
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Selv om regulatoren er inni dynamoen, så skal du kunne bytte regulatoren.

Gå på www.hellanor.no for å søke etter deler. Du må antakeligvis ha ut dynamoen og plukke den delvis sund for å komme til.

Det at spenningen faller når bilen trekker strøm, høres rett og slett ut som at dynamoen ikke leverer nok.

Du kan også se etter dynamo hos huggern - her: http://www.nbfbildeler.no/

Når bilen er så gammel som 94, så burde det være plenty av donorer hos huggern :)

Johan-Kr
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.297
Antall liker
559
Fordi den lader mindre enn den forbruker. Følgelig går batteriet tomt etter en tid.

Har du sjekket drivreima til dynamoen, da? kan jo være at den slurer ved last... ;)
 

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Innlegg
291
Antall liker
12
Er nok fordi dynamoen lader mindre enn det bilen bruker når du har på vifte, varmetråder, varmeseter og slikt vil jeg tro. Mor tenker som regel ikke over slikt, og lar vifta gå for fullt og har gjerne på varme i bakruta helt til bilen stoppes. ;) Dette medfører ofte at batteriet ikke har støm til neste kaldstart.
 

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Innlegg
291
Antall liker
12
-Om du åpner dynamoen, sørg da for å bytte børster med det samme!
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.368
Antall liker
152
Takk for svar. En kompis nevnte at et firma her i byen selger overhalte dynamoer, og tar din gamle i innbytte. Jeg tar en telefon dit. Min dynamo må levere svært lite strøm, fordi spenningen over batteriet faller sakte og jevnt om jeg lar motoren gå. Drivreima er ok.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
16.237
Antall liker
9.445
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Dynamoen din leverer nok ikke noe strøm i det hele tatt.
Men å få seg en byttedynamo er relativ grei løsning, kan være greit å sjekke at det ikke bare er en børste som er løs eller en løs ledning.

Når det gjelder ladespenningen, så er den lik for alle biler og traktorer og andre blyakkumulatorbatterier.

Ladespenningen skal ikke overstige 2,4V pr celle (Eller 2,58V - 0,0054 x temp i Celsius). Slik at et bilbatteri som har 6 celler skal ikke overstige 14,4V. Gjør den det, så vil bilen begynne å gasslade - og en del av vannet på batteriet vil spaltes i hydrogen og oksygen - og batteriet tørker ut. Dersom syrenivået er lavere enn platene i batteriet, vil disse oksidere, og den delen av platene som er oksidert, er ødelagt for alltid. På batteriet skal det kun etterfylles med destilert vann.

Mvh
OMF
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
397
Hei!

Når det gjelder ladespenningen, så er den lik for alle biler og traktorer og andre blyakkumulatorbatterier.

Ladespenningen skal ikke overstige 2,4V pr celle (Eller 2,58V - 0,0054 x temp i Celsius). Slik at et bilbatteri som har 6 celler skal ikke overstige 14,4V. Gjør den det, så vil bilen begynne å gasslade - og en del av vannet på batteriet vil spaltes i hydrogen og oksygen - og batteriet tørker ut. Dersom syrenivået er lavere enn platene i batteriet, vil disse oksidere, og den delen av platene som er oksidert, er ødelagt for alltid. På batteriet skal det kun etterfylles med destilert vann.

Mvh
OMF
Dette er både riktig og feil.
Moderne biler har gjerne avanserte motorstyringssystemer og lignende forbrukere som bruker mye strøm konstant slik at dynamoen kan gjerne lade mer enn 14,4V bare forbrukerne bruker så mye at netto ladespenning ikke overstiger de nevnte 14,4V.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.368
Antall liker
152
At jeg ikke har lading i det hele tatt synes det å være eninghet om. Det var spesielt at spenningen falt bare mens jeg sto der å målte  - har lært litt mer om bilstrøm av dette.

For å komme til dynamoen må man løfte bilen opp, og ettersom vi har -6 grader og 30 cm snø så var ikke lysten på å mekke selv så stor akkurat nå. Har ikke tilgang til areal innendørs.

Jeg får det gjort nå for 1500,- om dynamoen må byttes, er det bare børstene så blir det rimeligere. Jeg synes det var en ganske grei pris. Får tilbakemelding i løpet av dagen.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
16.237
Antall liker
9.445
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Dette er både riktig og feil.
Moderne biler har gjerne avanserte motorstyringssystemer og lignende forbrukere som bruker mye strøm konstant slik at dynamoen kan gjerne lade mer enn 14,4V bare forbrukerne bruker så mye at netto ladespenning ikke overstiger de nevnte 14,4V.
Når jeg snakker om ladespenningen mener jeg jo den spenningen som er over batteripolene. At man kan måle seg frem til en ørlite høyere spenning ved å måle på dynamoen fremfor batteriet er jo riktig.

Mvh
OMF
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.368
Antall liker
152
dynamoen ble byttet, pluss "ladelampen" i dashbordet. Må en dynamo ha spennig fra batteriet for å produsere strøm? Det påsto mekanikern.
 

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
1.474
Antall liker
3
Sted
Stavanger
dynamoen ble byttet, pluss "ladelampen" i dashbordet. Må en dynamo ha spennig fra batteriet for å produsere strøm? Det påsto mekanikern.
Det gjelder ikke alle. Dynamoen består ofte av en vekselstrømsgenerator, en likeretter og en regulator. Ingen av de to førstnevnte behøver strøm for å virke, men sistnevnte kan være bygget slik at den må ha en triggerspenning for å åpne reguleringskretsen. Trodde det var ganske uvanlig, men så er det 10 år siden jeg mekka på gamle biler (og din var jo nesten ny da :) )
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.368
Antall liker
152
Det gjelder ikke alle. Dynamoen består ofte av en vekselstrømsgenerator, en likeretter og en regulator. Ingen av de to førstnevnte behøver strøm for å virke, men sistnevnte kan være bygget slik at den må ha en triggerspenning for å åpne reguleringskretsen. Trodde det var ganske uvanlig, men så er det 10 år siden jeg mekka på gamle biler (og din var jo nesten ny da :) )
Og siden regulatoren er innebygd i huset til dynamoen her er jo mekanikerns uttalellse forsåvidt logisk!
 
Topp Bunn