Lage egen Toslink

Sondre_S

Medlem
Ble medlem
13.10.2021
Innlegg
49
Antall liker
15
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Hei! Jeg skal koble TV til analog forsterker som står et annet sted i rommet, og i en annen tråd har vi diskutert oss frem til at Toslink er beste løsning. Jeg vil føre gjennom et eksisterende rør, men må da fjerne kontaktene for å få plass gjennom røret. Er det noen som har erfaring med å sette sammen Toslink-kabler selv?

Jeg kan ingenting om Toslink.

Kom over denne, men ser at den mangler kobberhodet som bruker å være ytterst på kontakten.

Er det vanskelig å få det til på en bra måte? Noen som har erfaringer å dele?

Det er snakk om et strekk på 11-12 meter, og har forstått det sånn at kabelen derfor bør ha grei kvalitet. Tar gjerne imot tips til kabler som gjør jobben uten å koste skjorta.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
15.431
Antall liker
12.033
Sted
Ytterst i havgapet...
Vanlig rørdimensjon er 16mm... om ikke rører er fullt fra før, bør det være mulig å trekke kabel med plugg på... har ikke laget toslink kabler, men har håndslipt en god del MM-fiber, den tid man gjorde slikt for hånd... regner med at tuppen må poleres på en eller annen måte....
 

Sondre_S

Medlem
Ble medlem
13.10.2021
Innlegg
49
Antall liker
15
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Tviler sterkt på at jeg får kontakten gjennom. Det er trangt der fra før med høyttalerkabler til elektrostater og subber. Lekse lært til neste gang at jeg må legge tykkere rør.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
15.431
Antall liker
12.033
Sted
Ytterst i havgapet...
Vel... det er jo lov å prøve.... :cool: Om du velger å prøve, så sett gjerne en bit flex strømpe over selve kontakten... tape den fast bak kontakten og fest ei trekksnor fremst i strømpen... En annen metode jeg har brukt er å trekke tilbake den bunten som ligger, med ei god snor festet slik at det blir snor for å trekke tilbake..om nødvendig går det å tape eller knyte andre kontakter i "tog" bakover for å redusere diameter på bunten...
Nå er det mulig jeg ser for komplisert på det med å sette plugger på toslink kabel... "Fiberen" her er en plastfiber, så det kan godt hende at det holder å kutte tuppen med en kvass kniv... Hvis det ikke koster for mye er det jo bare å prøve...10m er opp mot max lengde for toslink, men bør vel funke...
En annen mulighet er også å bruke convertere og trekke en tynn coax i stedet, om ikke noe annet funker.....
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.686
Antall liker
4.186
Torget vurderinger
1
Vanlig rørdimensjon er 16mm... om ikke rører er fullt fra før, bør det være mulig å trekke kabel med plugg på... har ikke laget toslink kabler, men har håndslipt en god del MM-fiber, den tid man gjorde slikt for hånd... regner med at tuppen må poleres på en eller annen måte....
Fiber til nettverk er glass, toslink er slik jeg har forstått det bare plastikk. Bare å klippe toslink rett av med en saks og sette på en kobling visstnok.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.960
Antall liker
8.713
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Jeg tror en skarp kniv vil være bedre. En saks kan fort komprimere kuttstedet, med mindre den er jævlig skarp. En ny skalpell eller et barberblad er trolig det mest optimale.

Ikke det at jeg noen gang har laget min egen toslink, men jeg har klippet og skjært en del plast av mye samme hardhet (eller mykhet) som plasten i en toslink-kabel.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.686
Antall liker
4.186
Torget vurderinger
1
Jeg tror en skarp kniv vil være bedre. En saks kan fort komprimere kuttstedet, med mindre den er jævlig skarp. En ny skalpell eller et barberblad er trolig det mest optimale.

Ikke det at jeg noen gang har laget min egen toslink, men jeg har klippet og skjært en del plast av mye samme hardhet (eller mykhet) som plasten i en toslink-kabel.
Tror ikke det har så alt for mye å si egentlig, man har på lange fiberstrekker skråskjært tuppen av fiber for å hindre refleksjoner i retur på skjøten.
Det er optikk på toslink, bare den detekterer lyset så er alt ok. Det er bare enveis KHz signal, nøyaktigheten er ikke så stor nødvendigvis på slike lave hastigheter.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.960
Antall liker
8.713
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Skråskjæring funker sikkert fint, men jeg er ikke like sikker på om en tupp som er komprimert/sammenklemt vil fungere like godt, eller særlig godt i det hele tatt.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
15.431
Antall liker
12.033
Sted
Ytterst i havgapet...
Skråskjæring- som APC cut for glassfiber, er en dårlig løsning for toslink... der forventes det flatt anlegg mot både sender og mottaker... selve "fiberen" er vel 1mm dia, så skråskjæring tror jeg er en dårlig ide..
 

Sondre_S

Medlem
Ble medlem
13.10.2021
Innlegg
49
Antall liker
15
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Dette høres egentlig lovende ut. Jeg har lest litt på nettet, og leser at man kan bruke f.eks. et skarpt nytt barberblad til kuttet. Er litt videoer på det på Youtube, men man vet jo ikke helt hva man skal stole på før man hører det i praksis.

Jeg har kun lykkes med å finne en kontakt på nett. Er det noen som har tanker om disse?


Disse er ment å brukes med denne kabelen, men den koster jo 17,90 euro per meter. I teorien burde jeg jo kunne bruke en billigere variant enn dette, så lenge den er ø 8mm? Tenker det nok finnes noe billigere med god nok kvalitet som ikke koster 233 euro for 13 meter.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
15.431
Antall liker
12.033
Sted
Ytterst i havgapet...
Om du googler toslink-kabel, finner du garantert lange kabler, - om enn med plugger... da slipper du jo med en ny terminering...
om denne kabelen er tynnere enn annet, er de flust av muligheter til å fylle ut... det viktige er at selve fiberen passer i den lille ferrulen.. ( tuppen)
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.287
Antall liker
522
Har du sjekket at tv-en din fikser lange toslink-kabler. Standard er jo bare 5m. Og om tv-en ikke har nok toslink-futt blir det dårlig lyd (jitter). Om noen i det hele tatt.
 
Sist redigert:

StoneFree

Medlem
Ble medlem
23.04.2023
Innlegg
39
Antall liker
91
Sted
Kølis
En tilfeldig valgt annonse fra nettet


Her er lengste kabel 15 meter, men annonsen er vel såpass flyktig at den er borte ganske snart.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.287
Antall liker
522
Det at det selges 15m lange Toslink-kabler er ikke ensbetydende med at de virker...
 

Sondre_S

Medlem
Ble medlem
13.10.2021
Innlegg
49
Antall liker
15
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Jeg har nå forsøkt litt forskjellig og har problemer. Håper noen har erfaringer å dele.

Jeg har forsøkt med to forskjellige LG TV-er med mer eller mindre samme resultat. Det jeg opplever er en digital støy/hissing sound som oppstår med ujevne mellomrom. Dette skjer både når TV spiller lyd og når TV er stille (ingenting spiller). Samtidig skifter lyset i lampa for optisk inn på DAC rødt.

Se video, problemet ses/høres ca 15 sekunder inn: https://photos.app.goo.gl/D48YFjLbAWBukmHp9

Setup 1:
TV ----> toslink ut -----> til Aune X1 Pro DAC -----> analog aux ut til Quad Elite Pre analog input.

Setup 2:
TV----> toslink ut ----> til Aune X1 Pro DAC----> NAD WRT trådlås transmitter ----> NAD WRT trådløs receiver ----> analog aux til Quad Elite Pre.

Har forsøkt forskjellige innstillinger og lydnivåer ut fra DAC, og forsøkt ulikt lydformat ut fra TV (PCM, auto og pass through).
Har forsøkt to ulike Toslink-kabler, den ene kun 1 meter og den andre 15 meter.

Lyden er i utgangspunktet god på begge to. Det låter bra. Ikke noen forsinkelse med Toslink, en ørliten med NAD WRT.

Legger til slutt til at jeg Toslink-kabel eller andre kabler ikke toucher noen andre elektriske apparater eller krysser nær andre kabler/ledninger.

Skal prøve en mini-DAC som jeg får låne av en venn nå i kveld. Håper dette vil si noe om det er DAC-en som roter.
 

Sondre_S

Medlem
Ble medlem
13.10.2021
Innlegg
49
Antall liker
15
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Fikk testa med en basic mini dac nå, og da funker alt fint. Må bare få ordna meg en ny DAC 🤔
 
Topp Bunn