lagerolje

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.005
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
hei- jeg har tenkt å skifte olje i tallerkenlager til min transrotor - har tenkt å bruke en bra 5W-50 - noen som har tanker ang. dette? tenkte hvis den brukes i motorsykkel må den tåle de 33 1/3 upm, eller?

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Antall liker
3.629
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hei
Har selv brukt kvalitets syntetisk motorolje til min gyrodec.
Dette etter en hel del surfing på nett, husker ikke viskositeten.
Men på en av de siderne som omhandler Michell spillere ble
dette anbefalt som et fullgodt alternativ til fancy merkevare.
Til trots for at jeg nu har en knap liter motorolje stående
ble dette en relativt billig variant.
Om noen trenger en skvett da er det bare å ta kontakt

Mvh
Habicht

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Her ville jeg gått for grafittholdig lagerfett ;)

det er fett esse 8)

Mvh. RS

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.005
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
R.Solhaug skrev:

det er fett esse
er den ikke for tykk? tenkte siden transrotor bruker invertlager, som transporterer opljen opp til en keramikk kule i spissen av lageret...

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Antall liker
3.629
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hei igjenn

Fant frem linken

http://www.geocities.com/michell_gyrodec/

BEARING MAINTENANCE

The oil in all Michell bearings is a synthetic oil that is very resistant to degradation, and hence needs seldom to be refreshed. Replacement oil is available through distributors and dealers. Alternatively, you could use Mobil One 0-W-40.

In the bearing only the bearing ball can exhibit minor wear over time. If you detect any sounds from the bearing, you should only lift off the top, and turn the ball into a slightly different position. After this you're set for another couple of years of normal use. (Does this sound weird? OK then, when spinning the bearing the ball rotates only along the platter spindle. There is no further precession. This means that the ball always holds the same position viz-a-viz the bearing shaft, and all pressure is concentrated into the same small area. That area is the only part of the bearing ball relevant to performance, so if it gets worn, all you have to do is to turn a new and fresh contact point towards the shaft!).

Of course you could also replace the ball. It costs next to nothing.

Do not ever try to substitute exotic bearing balls of higher hardness. They will only damage the bearing shaft and compromise performance.

Ikke noe jeg har stor erfaring med bare noe jeg fant frem når jeg skulle gi min egen spiller service.

Mvh

Habicht

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
slartibartfast skrev:
R.Solhaug skrev:

det er fett esse
er den ikke for tykk? tenkte siden transrotor bruker invertlager, som transporterer opljen opp til en keramikk kule i spissen av lageret...
Ja riktig, jeg tenkte jeg ordinært senterleie. Her vil en god oljefilm være poenget.

Mvh. RS

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Jeg bruker lithiumfett i lageret på min VPI-spiller. Dette fikk jeg anbefalt av VPI. Det finnes på spraybokser og brukes ofte på sykkelkjeder ol.

mvh,
OS

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.851
Torget vurderinger
27
Hvorfor ikke høre med importøren hva han anbefaler? På generell basis synes jeg man skal være forsiktig med å anbefale noe når man ikke kjenner konstruksjonen.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.237
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Fosse skrev:
Hvorfor ikke høre med importøren hva han anbefaler? På generell basis synes jeg man skal være forsiktig med å anbefale noe når man ikke kjenner konstruksjonen.
Kan du ikke gjenta dette hver gang spørsmålet dukker opp? :)
Jeg har selv et utvalg oljer til forskjellige Thorens spillere. Kjøper de fra Tyskland på engangs sprøyter. Koster nesten ingen ting og det blir altså riktig olje.
Hvorfor gamble med en euro eller to?

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.005
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
fikk svar fra tyskland hvor transrotor anbefalte en syntetisk motorolje (0W-40 / 10W-40) som "mellomløsning" - han som snakket med transrotor fikk inntrykk at de sa det om ikke å ødelegger for sin butikk. jeg tviler på at de få blandet sitt eget spesialolje hos oljeprodusentene...

L

lark

Gjest
Jeg skulle tro at en tyntflytende gearolje var egnet til formålet. Fordelen med gearolje er at oljefilmen tåler høy belastning før den brytes. På min Luxman PD441 renset jeg senterleiet og fylte på med noen dråper silikonolje (fra silikondempingen til en SME 3009II arm) for 20 år siden. Ser ut som det også fungerer helt fint. Mener å ha lest at silikonolje også tåler høyt trykk før ojefilmen brytes.

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
31.530
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Hei
Fikk kjøpt meg en liten urinprøve flaske med olje (NAS org) til min Hyperspace,fra
Walrus hifi (London) 20£. Håller visst livet ut den mengden, så då er vel
prisen grei.

liern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2003
Antall liker
2
Tar fram igjen denne tråden, da jeg lurer på hva slags olje jeg skal bruke i min Bluenote piccolo spindel/senterleie.
Den har lager i grafitt/teflon, så kanskje jeg må ha en spesialolje?

- Hva renser dere spindel med før dere smører opp på nytt?

- Forslag til oljetype for min spiller?

Topp Bunn