Mat, drikke og røyk Lakris - en liten rant

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.021
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Jeg anser meg selv som ganske over snittet glad i lakris. Jeg er også relativt kresen. Det har alltid vært vanskelig å finne ordentlig god lakris i butikkene, og det er det fremdeles.

Ja, denne posten er et lite hjertesukk. For noen år siden virket det som om lakrisen hadde sin renessanse, da kom Lakrids (og alle kopiene) farende over landet som en farsott - og den har enda ikke gitt seg.

Men ikke noe av denne lakrisen er spesielt god. For det første er såkalt "luksuslakris" nesten alltid dekket med sjokolade. "Nam!" sier mange. Er det bare jeg som synes de smakene kansellerer hverandre? En god, dyp og mørk lakris går fort tapt når den fettes inn i kakaosmør. Nei takk. Atter andre har anis i seg - som om det skulle ha smakt det samme. Denne peppermyntete, kroppsløse etterlikningen. Usj! Et typisk eksempel er "RJs" - jeg husker jeg importerte dette sånn 2008-ish, bare for å bli fryktelig skuffet. Den har tydeligvis sine fans. Men dette er ikke lakris! Atter andre er harde. En god lakris må være saftig!

Jeg er glad jeg ikke bor i USA. Der er lakris nesten umulig å oppdrive. Så man skal kanskje ikke klage for høylytt. Jeg har, etter noen år på baken, funnet ut hvor ordentlig lakris kan fåes fatt i, og det akter jeg å dele med deg, fordi en del av meg lurer på om det er likesinnede der ute. Likesinnede mennesker, med magre sjeler higende etter det samme råstoff, men uten kunnskapen jeg har ervervet. Og kanskje, kanskje... kanskje kan jeg lære noe nytt jeg også? Jeg må ha mer lakris!!

Altså, ordentlig lakris er ikke så fryktelig dyrt. Med unntak av lakrispiper, som jeg kun unner meg ved utenlandsbesøk (liker ikke at det ble lov å selge i Norge, det fjerner litt av spenningen).

Ja, lakrispiper er ordentlig lakris! Fantastisk gode. Ferske lakrispiper er den reneste ambrosia! Er de tørre, kan man sutte på dem. Da er de drøyere. De gule (= salte) er enda drøyere. Men rosa (= søt) er favoritten for min del.

Men, nå kommer det jeg egentlig ønsket å skrive om. Halva. Det er en finsk produsent, og selges på Europris. Akkurat nå kommer de i julelakris-variant, som absolutt anbefales! Utenom julen er den å få i en standardforpakning seendes slik ut:



Den har tre lag, og smaker best når de dras fra hverandre og spises separat. Men det er bare en personlig preferanse..



Den koster 15 kr! Har 3% rålakris, er kraftig, god og meget mektig. Håper denne posten traff noen i hjertet.
 
Sist redigert:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.903
Antall liker
19.799
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Da har jeg det stik modsat dig :)
Salt- og salmiaklakrids er det bedste, som findes, og ingen steder i verden er det så godt som i Danmark.
Salmiakstenger, Piratos, Zulu, Blue Jeans, Poletter, Vejskilte, Oplukkere, Gajol, Läckarol (sea salt) , Saltbomber, Lakridspinde, Skolekridt m.fl.
Min Finske favorit er Fazer "Salmiakki", og i Holland kan man få noget som ligner, men ellers har du ret.... Dum intetsigende blød
lakrids, der ikke smager af noget er der for meget af. Dansk lakrids var også bedre før i tiden, men så kom EU, og så var der visse
stoffer, man ikke måtte bruge lengere, så i dag får man ikke tårer i øjnene af f.eks. Zulu.... Det gjorde man, da jeg var dreng :)
Og ja, når jeg har lakrids med til mine venner i USA (han er dansk), er der ikke et øje tørt. Til gengæld har jeg set amerikanere
prøve salmiaklakrids...... deres ansigtsudtryk er .....priceless :ROFLMAO:
 
Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.310
Lakris er snadder, men jeg må dessverre ligge unna. Blodtrykket går til himmels etter en relativt liten dose.
 

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.508
Antall liker
862
Torget vurderinger
1
Jeg anser meg selv som ganske over snittet glad i lakris. Jeg er også relativt kresen. Det har alltid vært vanskelig å finne ordentlig god lakris i butikkene, og det er det fremdeles.

Ja, denne posten er et lite hjertesukk. For noen år siden virket det som om lakrisen hadde sin renessanse, da kom Lakrids (og alle kopiene) farende over landet som en farsott - og den har enda ikke gitt seg.

Men ikke noe av denne lakrisen er spesielt god. For det første er såkalt "luksuslakris" nesten alltid dekket med sjokolade. "Nam!" sier mange. Er det bare jeg som synes de smakene kansellerer hverandre? En god, dyp og mørk lakris går fort tapt når den fettes inn i kakaosmør. Nei takk. Atter andre har anis i seg - som om det skulle ha smakt det samme. Denne peppermyntete, kroppsløse etterlikningen. Usj! Et typisk eksempel er "RJs" - jeg husker jeg importerte dette sånn 2008-ish, bare for å bli fryktelig skuffet. Den har tydeligvis sine fans. Men dette er ikke lakris! Atter andre er harde. En god lakris må være saftig!

Jeg er glad jeg ikke bor i USA. Der er lakris nesten umulig å oppdrive. Så man skal kanskje ikke klage for høylytt. Jeg har, etter noen år på baken, funnet ut hvor ordentlig lakris kan fåes fatt i, og det akter jeg å dele med deg, fordi en del av meg lurer på om det er likesinnede der ute. Likesinnede mennesker, med magre sjeler higende etter det samme råstoff, men uten kunnskapen jeg har ervervet. Og kanskje, kanskje... kanskje kan jeg lære noe nytt jeg også? Jeg må ha mer lakris!!

Altså, ordentlig lakris er ikke så fryktelig dyrt. Med unntak av lakrispiper, som jeg kun unner meg ved utenlandsbesøk (liker ikke at det ble lov å selge i Norge, det fjerner litt av spenningen).

Ja, lakrispiper er ordentlig lakris! Fantastisk gode. Ferske lakrispiper er den reneste ambrosia! Er de tørre, kan man sutte på dem. Da er de drøyere. De gule (= salte) er enda drøyere. Men rosa (= søt) er favoritten for min del.

Men, nå kommer det jeg egentlig ønsket å skrive om. Halva. Det er en finsk produsent, og selges på Europris. Akkurat nå kommer de i julelakris-variant, som absolutt anbefales! Utenom julen er den å få i en standardforpakning seendes slik ut:



Den har tre lag, og smaker best når de dras fra hverandre og spises separat. Men det er bare en personlig preferanse..



Den koster 15 kr! Har 3% rålakris, er kraftig, god og meget mektig. Håper denne posten traff noen i hjertet.
Lakris er godt! Ein 50-lapp for 16 lakrispiper på Jula no.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg torer ikkje ete så mykje lakris - får opp blodtrykket. Men det smakar godt. Då eg fråtsa i lakris (ca 40 år sidan) var det spesielt ein sort dansk lakris som eg likte: Pirat lakrisstang. Ei skrudd lakrisstang i to variantar, med eitt stort hol, og ein variant med tre små hol gjennomgåande. Den med tre hol var fantastisk. Dei var innpakka i plast, og burde lufttørkast i rundt eit døgn, då var ho perfekt.
Nokon som har sett desse Piratprodukta?
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.592
Antall liker
762
Torget vurderinger
8
Her går det i alle typer myk, salt, salmiakk lakris. Må begrense innkjøp for når det er i hus spiser jeg til jeg blir dårlig....:D
 
P

parafinoksen

Gjest
Jeg liker best Tyrkisk Peber o.l. Elsker ansiktsuttrykket på utlendinger som prøver det for første gang.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.021
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Ja, hvorfor heter det egentlig tyrkisk pepper? Kan aldri huske å ha smakt noe ordentlig sterkt fra det kjøkkenet. Araberpepper hadde jeg skjønt, de vet å piffe opp gryta. Men tyrkere? :oops:
 
P

parafinoksen

Gjest
Kjenner søtsuget stiger her. Jeg bor i Polen, og de selger noe Haribo-greier med lakris. Det meste er vel søtt, tror jeg. Salt, og sterk, lakris finnes ikke i vanlige butikker.

De har imidlertid den danske kjeden Flying Tiger her, og de selger dette:

1606815839548.png

DE er vanendannende! Nå må jeg nesten en tur inn til byen for å hamstre litt. Greit med hjemmekontor og frilansing :geek:
 
P

parafinoksen

Gjest
Må passe på uttalen, ellers kan det fort bli «lick his balls».
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.021
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Disse danske nettbutikkene, betaler man nå norsk moms der og slipper unna tollgebyrer, eller er det vanlig brevpost og kryssing av fingre?
 

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Innlegg
1.656
Antall liker
1.715
Torget vurderinger
1
Selv handler jeg Finsk lakris hver gang jeg er i Stockholm, og helst uten mye stasj. Lakrisen skal være passe myk for meg.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.455
Antall liker
7.793
Torget vurderinger
0
En fordel med å bo der man bor er nærhet til Finland.
Finsk lakris er best imho!
Problemet som mange nevner er blodtrykket, hvilket ikke plager meg så mye, men kaloriene! Lakris ligger på rundt omkring 450kcal pr 100gram!
Og hvem makter å stoppe etter kun 100gram hvis der er mere i posen??
Så for tiden er det kun Bulowkalenderen som gir meg lakris. En kule pr. dag, deler med husvaranen. ;)
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.021
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Jeg bruker aktivt lakris som en booster hvis jeg trenger ekstra energi, eller er syk. En neve når jeg skal rydde eller male gjerdet, gjør underverker! For ikke å snakke om hvis jeg ligger under dyna med forkommen skrott.

Men blir lett for mye, ja.. heldigvis har jeg ikke så høy toleranse for søtt, så 100g er mer enn nok før jeg er så kvalm at jeg ikke orker tanken på mer.. 🤢😇
 
Topp Bunn