Lamelfres i økonomiklassen

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Når jeg skal bygge sub'ene mine tenkte jeg at jeg skulle prøve å bare lime kabinettene for å slippe å sparkle/pusse en hel mengde med skruehull. Men for å holde styring på platene under liming vurderer jeg å bruke lameler/chips.

Ettersom jeg kommer til å bruke denne fresen bare til dette prosjektet så hadde det vært greit å ikke svi av tusenvis av kroner på det, så det jeg lurer på er om det er noen billigmerker som leverer slike fresemaskiner?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.341
Sted
Østfold
Hva med å bare plugge? På Clas Ohlson har de utstyr til slikt. Du bruker da bare en drill i tillegg. Da har du styring 2 veier.

Ellers kan dette gjøres med en vanlig håndoverfres. Du må da brukestøtteanlegg som normalt følger med fresemaskinen, samt en egnet smal rettfres. Dette kan både kjøres ovenfra og fra siden (avhengig om du har en fres som en pigg eller som en disc). Presisjonen ligger da i at du bruker anlegget med eksakt samme innstilling på både endeplaten og på kanten av den plata den skal føyes sammen med.

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
3.101
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
har forsøkt å bruke pluggjiggen til Clas O.S veggen som holder spennskruen er i plast og det er helt idiotisk. Når en strammer skruen svikter denne veggen resultatet er at emnene forskyver seg en anelse og dermed passer ikke delene eksakt sammen.en er avhengig av at emnetykkelsen også stemmer med de tre alternativene på jiggen.Mulig andre fikk til dette bedre enn meg men jeg var altså ikke fornøyd med den finn enn jigg i metall tror det funker bedre

mvh vegard

T

theStig

Gjest
Selv limer jeg uten lameller eller plugger. Trikset er å sette sammen platene og la limet tørket et par min før du drar til tvingene, da glir det minimalt. Pussing av plateskjøtene må du gjøre uansett.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Ja, pusse kanter og skjøter er jo påkrevet. Men det er alle disse skruehodene hvor stålplasten synker etter en tid.

PeterD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2005
Antall liker
18
Jeg kjøpte en slik fres til 'kjeks' (lameller) hor CO for et par år tilbake. Har ikke angret et sekund. Veldig lett å bruke og lameller fås i flere størrelser slik at de er tilpasset tykkelsen på platen du jobber med. Lamellene er skyvbare i sideretningen, men ikke i dybden.

Det var dog et irriterende problem med noen av de fresene som ble solgt da. De var ikke hundre % vinkelrette (90 grader). Jeg leverte inn den jeg hadde kjøpt, fant et vinkeljern, sprettet opp noen bokser med fres og målte til jeg fant èn jeg var fornøyd med.

I tillegg er en av anleggflatene for liten slik at jeg monterte på en utvidelse.

NOK 500 kostet fresen og det er billig verktøy

Hilsen
Peter

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Jeg har brukt å frese spor i MDF-en slik at kassa stort sett henger sammen av seg selv. Så limer jeg og bruker tvinger. Har da lagt inn 1mm overmål på strategiske steder slik at jeg kan frese det bort og få en perfekt skjøt. Har fingert veldig bra til nå.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Jeg har brukt plugger, og de er rimelig greie. Bruker et enkelt kit der man først borer hull til pluggene på den ene kanten, så setter man i noen indikatorplugger med en pigg på. Så presser man (med hendene) den andre siden nedpå slik at piggene setter merke i den andre kanten. Der borer man det andre hullet til pluggen der disse merkene er. Jeg kjøpte to slike kit med bor, noen plugger og indikatorer. Dermed kan jeg stille inn stoppring for det lange hullet på det ene boret og det korte hullet på det andre boret.
Som Snickers-is sier: Alt man trenger i tillegg er en drill. Er man litt nøye når man setter indikatormerkene og borer, så er det lite pussing som skal til, og det beste er at ingenting sklir under limingen.

Det er mulig lameller er greiere, men så lenge dette fungerer, så trenger jeg ikke enda et spesialisert elektrisk verktøy som bare kan gjøre en ting. Drillen er som regel din beste venn.

Når alt dette er sagt: Skal du finere, så ville jeg ikke vært så redd for skruehullene. Sparkles de i et par omganger, så er littegranne sig ikke så farlig. Fineren er mer tilgivende enn tapet, folie, maling etc og dekker greit over mindre ujevnheter. På mine BEL har jeg brukt skruer bak og på undersiden, mens jeg ellers har brukt plugger. Jeg tror man skal lete godt for å finne skruepunktene, for å si det slik.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Rhesus skrev:
Jeg har brukt å frese spor i MDF-en slik at kassa stort sett henger sammen av seg selv. Så limer jeg og bruker tvinger. Har da lagt inn 1mm overmål på strategiske steder slik at jeg kan frese det bort og få en perfekt skjøt. Har fingert veldig bra til nå.
Høres fancy ut. Hva slags spor snakker vi om?

Ellers må jeg støtte det med overmål. Det er mye bedre med 1-2mm overmål og litt pussing enn å plutselig være 1mm for kort og måtte begynne å sparkle... Når man pusser ned kanten på en slik limt skjøt så kan man få det utrolig jevnt og fint (perfekt skjøt er vel en god beskrivelse, ja).

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
25
Kjøpte billig lamellfres på Clas O. for eit par år sidan. Presisjonen i anlegget var så dårleg at det var ubrukeleg. Har brukt overfres til kjeks i staden. Litt meir arbeid, men bedre presisjon.
Skal prøve tipset med å la limet tørke litt før press. Irriterende når flatene glir under press. Har prøvd ulike variantar: "Trappetrinnspor" gir god styring og styrke. Har og prøvd eit trick eg las ein stad med å bruke styrepinnar. Før liming borer ein hol i same dimensjon som stift (Rund stålstift f.eks.) Dette gjer ein når delene er nøyaktig i posisjon, borer gjennom det eine emnet og inn i det andre. Når ein limer, stikk ein stiftane på plass før ein set på press. Når det er tørt drar ein stiftane ut og det blir små hol å sparkle. Dette blir heilt nøyaktig. Med plugg kan det lett bli litt unøyaktig i og med at merking skjer før delane er heilt i posisjon og ein ikkje treff akkurat i merket med det neste holet.
Lamellar er særleg kjekt til å lime plater kant i kant. Blir sterkt og nøyaktig. Går bra til hjørne også, men ein må passe på med nok marginar mot endane slik at lamellen ikkje sprenger ut plata.

mvh
Sigurd

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
roffe skrev:
Rhesus skrev:
Høres fancy ut. Hva slags spor snakker vi om?

Ellers må jeg støtte det med overmål. Det er mye bedre med 1-2mm overmål og litt pussing enn å plutselig være 1mm for kort og måtte begynne å sparkle... Når man pusser ned kanten på en slik limt skjøt så kan man få det utrolig jevnt og fint (perfekt skjøt er vel en god beskrivelse, ja).
Tenk deg at du f.eks. tar sidene og freser ned et par mm rund kanten. Da vil front og bakside ligge fint på plass hvis du setter tvinger på fra side-side og front-bak. kan du gjøre samme stunt på front og bakside, men da er det bare nødvendig å frese ned kantene mot toppen og bunnen.
Hvis du ser høyttaleren fra toppen, uten topplate, så vil hullet da passe til en plate som er litt større enn innsiden av kabinettet.
Når alt da skvises sammen med tvinger, så holder det formen, garantert.
En rett fres med styrelager brukes til å frese ned overmålet.
Synd jeg ikke har bilder....

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.341
Sted
Østfold
Typisk at CO-fresen har gått ut. Kostet 300kr for noen dager siden (før de ble utsolgt). Imidlertid skulle det visstnok komme en ny modell. Ny katalog kommer til uken.

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
25
Snickers-is skrev:
Typisk at CO-fresen har gått ut. Kostet 300kr for noen dager siden (før de ble utsolgt). Imidlertid skulle det visstnok komme en ny modell. Ny katalog kommer til uken.
Dersom anlegget er nøyaktig, er det eit kjempeverkty og latterleg billig. Langt raskare å bruke enn overfres. Har planer om å trimme min. Det er eit par akseltappar i anlegget som ikkje held mål.

mvh
Sigurd

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Snickers-is skrev:
Svigerfatter synes treskjæring er morro. En dag kjøpte han en Elu fres. (Dyr faen.) Så prøvde han den en gang. Da fant han ut at maskinell forming av tre var noe helt annet enn treskjæring. Etter det har fresen ligget hos meg. ;D : Jeg må bare frese litt en gang hvert skuddår når han har et prosjekt på gang.

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Jeg har benyttet tynne stifter (tynne runde spiker) ved prøvesammenstilling. Ved liming brukes da de samme stiftene som guide-pin, trekkes ut når limet er begynt å herde. Man må selvsagt forbore.

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Jeg bruker spikerpistol og nester i hvert hjørne samt en i midten. Kjapt trygt og billig. Det er da bare å sette på tvinger all over the place. Har en slik lamellfres fra CO, men den er totalt ubrukelig for min del, anlegget forskyver seg hele tiden.

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.396
Det er ingen utleiefirmaer i nærheten da? Ettersom du kun skal bruke den til dette prosjektet kan det jo være greit å betale en liten sum for å få bruke en proff maskin istedetfor å investere i noe dårligere som kun skal brukes én gang :)

Det er vanvittig mye morsommere å jobbe med ordentlig verktøy...

Topp Bunn