LAN -WLAN

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.003
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Hei,

er det en forbindelsen med LAN (-kabel) raskere enn med WLAN ?

takk for hjelpen

d.

Nolfi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2006
Antall liker
22
Torget vurderinger
4
LAN (kablet) er typisk 100 eller 1000 mbit.
Kjappeste WLAN standard, 802.11n, maxer vel ut, teoretisk, ved 3- eller 600 mbit.
Kablet nettverk er både kjappest og mest stabilt, men selvfølgelig ikke like så portabelt som WLAN.

N

nb

Gjest
LAN er raskest og gir stabil hastighet. Bruk det om du kan - nettverkskabel er billig.

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.003
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
inbiller jeg meg det, eller laster en LAN forbindelse nettsidene raskere enn WLAN?
jeg har i mest optimistisk tilfelle 3000 kbps inn til huset mens WLAN, som du nevnte, går opp til 3-600mbit. da burde det egentlig ikke være noe merkbart forskjell, eller tenker jeg feil?

Nolfi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2006
Antall liker
22
Torget vurderinger
4
Stemmer, Internett-hastigheten setter begrensningen her.

N

nb

Gjest
slartibartfast skrev:
inbiller jeg meg det, eller laster en LAN forbindelse nettsidene raskere enn WLAN?
jeg har i mest optimistisk tilfelle 3000 kbps inn til huset mens WLAN, som du nevnte, går opp til 3-600mbit. da burde det egentlig ikke være noe merkbart forskjell, eller tenker jeg feil?
Du tenker riktig. Den store fordelen med kablet nett kommer først og fremst når/om du skal overføre data fra en maskin til en annen hjemme, f.eks om du har film/musikk på en server og skal spille av et annet sted.

WAN er i praksis ganske mye tregere enn den teoretiske hastigheten, men for din nettsurfing vil nok selve internettlinjen din være flaskehalsen.

Topp Bunn