Landslaget i Kortsluttning

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.996
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Kortslutningslaget lader opp

STRØMMEN. Det norske landslaget i kortslutning lader opp foran det forestående Europamesterskapet i Lisboa neste helg. Og spenningen stiger! Vil nordmennene ha noe å stille opp med?

Man tenker med gru på siste års katastrofale hendelse under VM i Brasil der den tyske favoritten Kurt von Blitzenheissen gikk ned for telling og direkte i inn koma etter å ha holdt for lenge i plusspolen på den modifiserte Van Der Graaf-generatoren i siste fase av øvelsen 800 m strømstans.

- At plusspolen ved en feilkobling fikk krypestrøm til jord fratok oss muligheten for gullmedalje, sier treneren for det tyske landslaget, Joachim Struttelweizer, til Swadaposten. – Vi forstod at noe var galt siden Blitzenheissen allerede ved 200 meter fikk et merkelig drag over ansiktet som ved innspurten kulminerte i en grotesk grimase, nærmest som en Halloween-maske fra helvete.

Blitzenheissens uheldige møte med Van Der Graaf-generatoren førte til at deler av Brasilia og Rio De Janeiro lå mørklagt i nærmere 4 timer.

Det norske landslaget har i det siste trent iherdig i et nedlagt kraftverk på Strømmen, men de helt store resultatene har hittil uteblitt. Uromomentet har vist seg å være tidligere linjebestreber Per-Johan Sikringsbraathen som her forleden utførte et lite gjennomtenkt dobbelt overslag mellom to faseledere som resulterte i at han gikk i bakken med et smell.

Sikringsbraathen kom seg raskt på bena igjen og vil fra nå av kun konsentrere seg om den statiske potensialdifferensen mellom to punkter i en sluttet strømkrets. Kortere distanser med kondensatoradmittans, stasjonær vekselstrøm og selvinduksjonsspoler i serie - en såkalt svingekrets - er utelukket inntil videre.

Avslutningsvis uttaler landslaget at til tross for noen serielle tilbakeslag har man store forhåpninger om medaljeplass under det forestående Europamesterskapet.

© Copyright. Dette materialet er originalt fremstilt av Hans Arne Haldorsen.

Finnes det VERDIGE kandidater for neste års landslag, blant oss medlemmer på HFS? ;D

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
Hei
Da jeg gikk Mekaniker VG. så var det en kamerat som mistet en mutter inn i sikringsboxen på dreiebenken.(type kraftig sikring)
Han prøvde å fiske den ut med en stavmagnet.
Det værste var at han holdt denne stavmagneten framfor det isolerte plasthåndtaket.
du skulle sett 1meter laangt gnist/flammeregn rett ut av boxen samtidig med rare grimaser og strittende hår.
Heldigvis var det en snartenkt person som slo vekk stavmagneten fra hendene hans med en stor treplanke.
Personen overlevde,men klaget over hodeverk og rar smak i lang tid etter dette.
Tror vi alle i klassen fikk STOR RESPEKT for alt av strømførende ting etter dette ;)
Mvh Jan I

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.996
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Om han er oppegående enda, og med litt trening igjen, kunne han kanskje være en kandidat? ;D

JOhan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
0
Han byttet vel til snekkerlinja etter det der? :)

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.785
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
En kompis av meg på NTH skulle kutte en 220 V kabel og gjorde det med tang, men så ikke at den andre enden var terminert i et støpsel og at støpselet sto i veggen. Ble mørkt i elektroblokka gitt....

Wortexsurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.08.2004
Antall liker
0
En kompis av meg på NTH skulle kutte en 220 V kabel og gjorde det med tang, men så ikke at den andre enden var terminert i et støpsel og at støpselet sto i veggen. Ble mørkt i elektroblokka gitt....
Been there, done that :)
Det første man tenker etterpå er: "Det går ikke an.Ikke MEG!" ;D

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.996
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Se her ja, flere kandidater på gang :)

Jeg er litt ute av trening, men jeg gjorde dette året etter "Grunnkurs i Elektronikk" på vg:

Som eneste hane blandt 6 leieboere i et stort hus( ;) )
var det jeg som skulle skifte en sikring som gikk....joda, jeg tok ut den som var gåen, tok selvfølgelig tak i den nye m fingrene,(ikke i "kappen") og skulle sette den inn...æh...satte den inn..... :eek: :-[

Er det noen som har liggende eller får tak i noen "sjokkerende/støtende" bilder som passer til trådens "tema"? ;D

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.996
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
;D

det ser i hvert fall ut som om det har gått en kule strøm igjennom han ja...

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Antall liker
119
Torget vurderinger
2
Er det greit å ikke ønske tilhørighet til dette landslaget?.............

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.996
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Er det greit å ikke ønske tilhørighet til dette landslaget?.............
;D

Det skulle vel gå greit.

Men av naturlige årsaker, vil man trenge større rekruttering enn normalt......

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.090
Torget vurderinger
0
På ungdomsskolen var jeg med på et radiobyggekurs. Krystallmottaker. Instruktøren fortalte etter at han hadde kjørt 4 timer teori om Ohms lov, high pass filter og lowpass filter etc at det gikk an å høre radio bare med å koble høretelefonledningene til hvert sitt bein på krystallen og deretter stikke det ene beinet på krystallen inn i en stikkkontakt. Dette fungerte fint og ingen fikk strøm i seg fordi det bare var en leder som ble brukt,- som antenne. Alle gutta måtte jo prøve dette og det fungerte fint,- helt til: To av gutta lå på gulvet ved siden av hverandre og hørte på musik med hver sin krystall inni hvert sitt hull i stikkkontakten. Knallfint helt til den ene sa : "kjempefint dette!" og slo kameraten på ryggen !!

PANG!!!!! Med gammeldagse strømførende hodetelefoner i metall. Å si at de "fikk seg en over øra" er ingen overdrivelse. ;D

O

OldBoy

Gjest
Finnes det VERDIGE kandidater for neste års landslag, blant oss medlemmer på HFS?  
Hvor gamle resultater kan man stille med for å komme i betraktning?

Mitt kvalifiseringsstevne foregikk i 1970, da jeg skulle koble høyttalere til min aller første forsterker. Lett match, bare at volumknappen sto på "max" og powerknappen sto på "on". Sikringene var akkurat litt for trege, dessverre. Det var ikke en gang spektakulært, bare totalt ødeleggende. 1500 1970-kroner rett i bøtta.

Forsterkeren ble aldri seg selv etter det. Ikke jeg heller.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Jeg skulle teste forforsterkeren i cd-spilleren min. Jeg skrudde volumet på cd-spilleren ned til nesten null, slo av strømmen på kompenentene, koblet xla'en direkte fra cd-spilleren til effektforsterkeren, skrudde på strømmen og satte på "Fake your beauty". Det jeg ikke visste på det tidspunktet var at cd-spilleren setter volumet på fullt igjen hvis man slår strømmen av og på. Nå tålte utstyret påkjenningen, men jeg var nære på å fly gjennom taket, og hadde en puls jeg neppe har vært i nærheten av verken før eller siden, da 1 kilowatt lyd brått dundret ut av høyttalerne. Siden har jeg vært litt smårar også, vil sikkert enkelte hevde.

Sikringene gikk heller ikke da jeg hadde elektriker på besøk da jeg skulle ta bort en vegg i stua, som var full av strømledninger. Men etterpå klaget min bedre halvdel på at strømmen ikke virket i stua. Men da jeg kom hjem fra jobb virket alt som det skulle. Det samme skjedde de påfølgende dagene også. Da hun var hjemme virket ingen av kontaktene på den kretsen, men da jeg kom hjem virket alt. Forklaringen var en liten feilkobling. På den kretsen var det et utelys som var koblet til en lysføler. Årsaken var at hele kretsen var koblet til lysføleren, så hele kretsen ble koblet ut når det var lyst ute.  

En kompis av meg kunne sikkert vært med på det omtalte landslaget. Han kom i skade for å late vannet så strålen kom rett på strømgjerdet til kyrne. *ouch*

CFD

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.01.2006
Antall liker
0
Her så går det somregel kun sikringer. Har jo hendt at jeg har mekket på ting mens sikringen har vært på og hatt gnister både her og der.

Men det værste som jeg har opplevd med strøm er da vi koblet 4stk 30V labstrømforsyninger i serien (120V) og tok på dem. Ikke så veldig ille uten vann på fingrene ,men jeg sa "Nå må dere være mann her og ta vann på fingene og stappet fingrene oppå vannkokeren som stod vedsiden av". Det endte med at jeg ble slått bakover i nærmeste pult og var litt svimmel en god stund. Likestrøm er somsagt mye mer farlig enn vekselstrøm.

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
48
Sted
Akershus
Jeg er utdannet elverksmontør, og med mine 5 år på elverk har jeg opplevet mye rart, og skummelt.

- kobling av lastskillebryter i 22 kV annlegg med jordsikring. Resultatet ble at 3 skinner i aluminium (20x150mm) ble så sterkt magnetisert at de klappet sammen, til tross for at det var ca 40 cm mellom. Alle klavene (15 stk) som holdt de på plass ble revet av. Klavene er laget i stål, og er på 20mm. Han som overvåket det hele ble snøblind, fikk brilleinnfattningene sine delvis smeltet og ble solbrent. Han sto 6 meter unna, og hele seansen varte i ca 2 sekunder

- Snekker som ikke hadde tid til å vente på at vi skulle koble på byggstrøm. Han klatret likegreit opp i trafomasta selv, men visste dessverre ikke forskjell på primær og sekundærsiden av trafoen. Siden det bare var 10kV, ble han kokt, og ikke stekt. Litt enklere å få han ned fra masta.

- Kolega som skulle vise en ny kollega fra Viken Energi 50kV rommet på Jar Trafostasjon (den som ligger på andre siden av veien for Hifihuset i bærum). Dette skjedde etter sammenslåingen for noen år siden. Brudd på rutinene og mangelfull utførelse i forhold til forskriften førte til at montøren entret feil høyspentcelle. Da han skulle peke på effektbryteren ble han utsatt for ett overslag. Energien og magnetfeltet slo han 4 meter bakover, slik at han slo hodet i murveggen. Kollegaene hans hørte dette smellet gjennom 4 etasjer med betong, og det de fant var ikke hyggelig. En ingeniør i sjokk, og en elverksmontør som var delvis stekt. Han er eneste mann i Norge som har overlevd 50kV berøring. Legene på Haukland anslo temperaturen ved inn og utslagssted til 2400 grader C. Koma i 2 uker, transplantasjon av masse skinn osv. Han lever i dag, og fungerer fint. Mangler noen tær og fingre.

- Jeg personlig klippte av feil kabel. Greit nok, men denne 4x50mm2 kablen var ikke sikret, slik at trafosikringen på 500Amp (treg) var første sikring. Jekketangen min ble sterkt redusert etter den hendelsen. Syk, syk lyd når noe slikt skjer...

- Høyspentkabel i grøfter blir skutt av med en kruttladning og en stor kniv. Fjernstyrt selvsakt, fordi slike kabler er indusert med spenning. I en grøft på vøyenenga ble feil kabel påvist på en iskald januardag for mange år siden. Montørene skøyt av feil kabel, i stedet for en 3x240mm2 høyspentkabel, ble Telenors stamkabel til Buskerud kuttet. 1000 par telefonkabel. Den måtte skjøtes av telenor, og den må da skjøtes på 2 steder, siden en kabel ligger for stramt i grøfta til at man kan skjøte den direkte sammen.

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0
- Høyspentkabel i grøfter blir skutt av med en kruttladning og en stor kniv. Fjernstyrt selvsakt, fordi slike kabler er indusert med spenning. I en grøft på vøyenenga ble feil kabel påvist på en iskald januardag for mange år siden. Montørene skøyt av feil kabel, i stedet for en 3x240mm2 høyspentkabel, ble Telenors stamkabel til Buskerud kuttet. 1000 par telefonkabel. Den måtte skjøtes av telenor, og den må da skjøtes på 2 steder, siden en kabel ligger for stramt i grøfta til at man kan skjøte den direkte sammen.
4000 skjøtepunkter, det tok vel et par timer?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.090
Torget vurderinger
0
La meg få nominere "Han der oppe i øverste etasje" !

For noen år siden hadde vi på jobb en "vindskriver". Et apparat som besto av en roterende strømførende trommel som det var lagt et krutt-impregnert ark rundt. Så var det tre visere med en tynn spiss på som hoppet litt frem og tilbake avhengig av vindstyrken. Den tynne spissen var også strømførende og spenningen mellom trommel og spissen gjorde at kruttet tente og man fikk en svidd strek som viste vinden som en graf. Tre sike armer gikk der og viste vindretning, snitt vindstyrke siste 10 min og aktuell vindstyrke. Denne boksen var koblet direkte til vindmåleren utenfor, ingen databehandling, heller ikke plagsomt mye sikringer her, det var jo veldig små spenninger og strømstyrker det var snakk om. Dette gikk helt flott, helt til lynet slo ned direkte i vindmålermasta.

Lynet fulgte selvsagt ledningen hele veien til dette apparatet. Der eksploderte det i et kjempesmell. En kollega som satt lett henslengt på benken der denne boksen sto, våknet 3 meter ute på gulvet uten å forstå hvordan han var kommet dit. Kabelen måtte byttes, men det var ikke noe problem fordi kabelgrøfta var ferdig oppspadd. All massen som hadde ligget oppå kabelen var borte. Samme effekt som bruk av grøfte dynamitt omtrent. Kabelen var stort sett fordampet.

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
48
Sted
Akershus
4000 skjøtepunkter, det tok vel et par timer?
Det tok etter sigende 2 dager. I 15 minus. Og det er ikke trivelig å skjøte slike kabler, da de er fulle av vaselin. Vaselin og kuldegrader er noe dritt ;)

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
648
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Jeg var på jobb på ett lokalt bakeri og skulle legge om en kurs til en stekeovn av den litt større typen. Kursen var sikret med 200A. Og jeg skulle montere ett fordelings skap med 35A automatsikring, og en ny tilførsel fra dette skapet å ned til ovnen. 200A skuffen var følgelig tatt ut da jobben ble gjort og satt inn igjen når jeg var ferdig. Alt virket som det skulle så jeg ryddet etter meg å var klar til å dra.

Men så gjorde jeg noe som jeg aldri skulle ha gjort.. Jeg måtte jo dra til tilkoblingene en gang til før jeg reiste hjem. Vippet ned 35A automaten og dro til på sekundærsiden. Tenkte på det men det var litt langt å gå for å ta 200A skuffen. Så jeg passet på å holde kun i plasten på trekkeren når jeg dro til primær siden på automaten. Sto på toppen av gardintrappa å holdt meg godt fast i et gammelt kloakrør med den ene armen og hodet klemt inntil. Røret var laget av støpejern. Plutselig så glapp jeg trekkeren og kom i kontakt med den ene fasen :eek:
Alt ble helt lyseblått før det ble helt mørkt. Når jeg fikk åpnet øya så lå jeg sikkert 3meter i fra trappa med vill skallebank å piping i hele hue pluss at jeg var lam i halve kroppen. Tok vel tre dager før jeg var på bena igjen. Men det ble sykehus opphold og kokeskade både i nakkemuskler og arm.

Men er blid igjen nå da ;D

J

jekri

Gjest
Jeg er nabo med et bilverksted. Den gamle eieren der var meget god på bilens elektriske anlegg, særlig tenningsanlegget. Det er 30 år siden han drev. Han hadde ikke noe særlig med måleinstrumenter, men han skrudde av plugghetten og kjente på den uisolerte ledningen mens bilen gikk. Han hadde konstant piggsveis

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.225
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
En av mine første hjemmebygde rørforsterkere ga meg en opplevelse som sansynligvis vil følge meg hele livet...
450VDC over 6 stk 220uF kondiser UTEN bleedermotstand er ikke å spøke med. Med forsterkeren i fanget med åpen tilgang til feilsøking, kom jeg borti noe med håndflaten. Det lynte i hele meg, ble kastet bakover i sofaen og jeg kom til meg selv undrende over hvorfor jeg satt og studerte takpanelet... Diagnosen ble pusteavhengig asynkron puls og temporatorisk atrieflimmer.

Om dette aspirerer til Landslaget i Kortslutning vet jeg ikke, men uansett et vasko til aspirerende rørforsterkerbyggere...

K.

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
48
Sted
Akershus
Likestrøm er ikke noe å spøke med Kabeldrageren... Du fikk deg en heftig utladning der!

Gunzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.08.2003
Antall liker
905
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Min første erfaring med DIY og nærkontakt med strøm var som 8 åring. Før eller siden måtte jeg bare ta av bakpanelet på vårt store radiokabinett. Hadde planlagt dette lenge og samlet snekkerverktøy, meisler og småspiker for å forbedre produktet.

Radionetten ble dratt frem fra veggen og panelet behørig avmontert mens NRK barnetimen durte ivei på lørdag ettermiddag. Det luktet godt når jeg stakk hodet inni...
Der fant jeg en liten lyspære som ikke lyste...hadde aldri sett en sikring i mitt liv....

BANG!! FOR EN KAVRING!!

Hang fast i sjokk og slo vilt rundt meg, løsnet og gikk rett ut i rommet! Akvariebollen på bordet bak meg spredte gyppier og stensand utover vegg-til-vegg teppet, mens jeg sparket til stålampa som gikk rett ned i teaksalongbordet til opphavet....

Burde på den tiden kvalifisert til opptaksprøver på juniorlandslaget ihvertfall...

Har forsattt en iboende angst for komponenter som ikke ser ut til å virke etter kjent mønster....

JOhan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
0
Dette er en hysterisk morsom tråd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jeg ler så jeg rister.

Gunzi; Jeg er sikker på du hadde gått rett inn på seniorlandslaget!

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
morsomste tråden her inne på flere år.

Topp Bunn