Lange strekk med H.kabler

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.160
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Leker med idè'en om å sette anlegget bak lytteposisjon slik at jeg kan bruke hele veggen bak magnepanene bøker og bokhyller.
Tildels fordi jeg elsker å lese, men også fordi jeg tror at bokhyller vil hjelpe på akustikken når man bruker slike høyttalere.

Så til spørsmålet: Finnes det en grunn til å unngå lenge strekk med høyttalerkabler mellom Magnepan og min forsterker? Langt strekk = 10m
Jeg kommer i såfall til å bruke høyttalerkabler på rull og fra bruktbørsen ( billig = bra )

image.jpg

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Antall liker
5.574
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Jeg vil tro at 10m egentlig ikke er så veldig langt i en slik sammenheng :)

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Antall liker
1.133
10 meter er ingenting å uroe seg for :)

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Antall liker
2.014
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
Jeg har et par zoner i huset som er over 30 m. 2x4 mm2 . No problem , bra basskontroll!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.650
Torget vurderinger
23
F.eks 6 kvadrat kabelen på Clasohlson koster 699 for 25 meter. Ikke noe problem med 10 meter strekk med såpass grov kabel. Holder sikkert fint med 4 kvadrat kabelen også, men kjekt å ha litt å gå på.

Høyttalerkabel, OFC - CLAS OHLSON | Clas Ohlson
Ingen ting å bekymre seg om - jeg har sikkert 10 m. til mine SLOB basser og det er fortsatt ingen som har uffet seg p.g.a. kablene. Ikke er de sekskvadrat en gang.. Men det skader ikke med dugelig tverrsnitt.

X

X186841

Gjest
Ja som kjerringa sa, for lang kan den bli men aldri for tykk.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.160
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Ja som kjerringa sa, for lang kan den bli men aldri for tykk.
Min er ikke så lang, men den er jævlig tynn!

image.jpg

Hadde tenkt til å flytte anlegget bak lytteposisjon, men sitter å vurderer om jeg heller skal flytte denne frem å sette anlegget oppå.
Hva blir best tro?

Vedlegg

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.466
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg eksperimenterte litt med kabelstrekk ein gong i tida, skulle få signalet fram ca 10 meter. Eg opplevde at lyden vart betre med eit sett Kenwood L07M, dersom eg hadde korte høgtalarkablar og lange signalkablar fram til monoblokkene. Eg brukte ulike forforsterkarar.
Så prøvde eg same oppsett, men no med ein Grant G100AS rørforsterkar. No vart det motsett, høgtalarkablane kunne gjerne vere lange, men signalkablane mellom for- og effektforsterkar vart svært fine på det.
Etter kvart kom eg til at plassering langs kortveggen vart den beste løysinga....

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
1.989
Sted
Sjælland. Danmark.
Det er aldrig godt med lange kabler. Det kan være en god løsning, fordi med lange kabeltræk går man to skridt tilbage og måske fem frem. Du vil miste dynamik. Men det er jo bare at prøve med den nuværende placering. Lån eller anskaf og lyt i den opstilling du kender, og du kan høre, hvad du oplever i tab.

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Dette er svært forskjellig.Et kjent merke oppgir at signalkabler til høyttalerne bør være 6m i stedet for 3m.Av hvilken grunn er for meg uviss men det er tydelig vis
det rette.Jeg har nå alltid hatt for meg at kablene ikke bør være lengre enn strengt tatt nødvendig.Så at det aldri er godt med lange kabler er uvisst.
Det er for øvrig Response høyttalere jeg refererer til.
Mvh Kenneth

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
9.958
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Så lenge de rekker frem er det vel helt ok ........tror jeg:)
Mine er veldig korte, men de rekker frem.

Steinar.

Topp Bunn