A
Affa
Gjest
Hehe. De fornekter seg ingenting disse lappene.
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1352746.ece
Det må være alvorlige kollektive problemer med såvel lærekurven som glemselskurven, hvis det skal være nødvendig å foreta en slik kulturrevitalisering hvert eneste år.Hehe. De fornekter seg ingenting disse lappene.
Enhver undertrykt urbefolkning med respekt for seg selv er i krig mot undertrykkeren. Samene er dårlige på å være undertrykt!
K
Har alltid lurt på hva som er forskjellen på urbefolkning og oss andre... Er jeg ikke en slags urbefolkning jeg og?
Kom mine forfedre til på et seinere tidspunkt, eller hva i alle dager drev de på med mens andre gravde dyregraver og lignende? Kanskje de kom fra en annen planet? Kanskje jeg burde kreve å få reise en tur til Mars for å se igjen mine røtter?
Hva hvis man liker piker, vin og sang?
Kanskje er urbefolkning kun et uttrykk for en livsstil? Liker du å drikke sprit, kjøre snøscooter/motorsykkel utenfor allfarvei og kle deg individuelt på en kollektiv måte (sånn som pønkerne, uten sammenligning), subsidiert av skattebetalerne, er du kanskje urbefolkningsmateriale! Å llike våpen er heller ingen ulempe.
Vi har kommet så langt at vi har identifisert en livsstil vi ønsker å tilhøre, hva er neste steg? Jo, transisjonen fra skattebetaler til urbefolkning er en godt opplyst og skiltet vei med høvlet brosten. Alt du trenger å gjøre er å påvise at en/flere av dine forfedre kom fra et sted du ikke bor nå. Du har statistisk sett en lang rekke forfedre, dermed har du et brukbart utvalg av land hvor du kan påberope deg å være urbefolkning. Det er egentlig ikke så viktig hvilket land du velger, de tidligere nevnte fritidsaktivitetene bedrives i en eller annen form hos urbefolkningen verden over. Men det er nyanser. Liker du å gå i tykke klær og partere og bruke alle delene av reinsdyr kan du bli same. Liker du musikk, og ikke er så opptatt av motorsykler/snøscootere kan du sjekke ut en østeuropeisk variant. Liker du lite klær og partere og bruke alle delene av slanger, kan du bli indianer!
K
Dette er en av livets stor utfordringer! Man kan med enkle grep bli livsstilsyk, urbefolkning, kriminell, alkoholiker, musiker (typisk dårlig musiker) eller dame (eller mann, om man allerede er dame).Hva hvis man liker piker, vin og sang?
Da er du som alle oss andre.Hva hvis man liker piker, vin og sang?
Jeg ser at du stadig oftere er ute med dine språklige feller, gamle ørn. Du ble oppdaget igjen!Hehe. De fornekter seg ingenting disse lappene.
Bra du passer på Honkis, jeg var litt sløv der..Jeg ser at du stadig oftere er ute med dine språklige feller, gamle ørn. Du ble oppdaget igjen!
Det heter: De fornekter seg ikke eller De nekter seg ingenting
Å fornekte seg ingenting er meningsløst.
Honkey
Denne Janos Trosten må vel være en såkalt sky-lapp.
Helt enig: sang er oppskrytt!! ;DEllers må jeg få påpeke at kombinasjonen piker, vin og sang på ingen måte virker forlokkende på meg.
DER tok du meg gitt. Uff.Jeg ser at du stadig oftere er ute med dine språklige feller, gamle ørn. Du ble oppdaget igjen!
Det heter: De fornekter seg ikke eller De nekter seg ingenting
Å fornekte seg ingenting er meningsløst.
Honkey
Sven-Erik Utsi!! Livsstilsyk kriminell same med alkoholproblem.Dette er en av livets stor utfordringer! Man kan med enkle grep bli livsstilsyk, urbefolkning, kriminell, alkoholiker, musiker (typisk dårlig musiker) eller dame (eller mann, om man allerede er dame).
Knut
Man skulle kanskje tro at dette var 4 ting på en gang, men den gang ei. Det du beskriver her er 3 viktige og forlokkende element som gjør at så mange ønsker eller vurderer å bli urbefolkning. Således er dette kun 1 ting, urbefolkning, same i dette tilfellet. Utsi får mye medieoppmerksomhet og er sammen med Trosten fine ambassadører for sin livsstil.Sven-Erik Utsi!! Livsstilsyk kriminell same med alkoholproblem.
Det lurer jeg og på. Kjenner noen som sier "faen" sånn cirka for annet hvert ord. Ganske slitsomt i lengden, synes egentlig voksne folk som banner høres utrolig barnslig ut. Litt det samme som når godt voksne folk skryter over hvor mye de drakk dagen før, eller hvor mye de skal drikke, eller hvor dårlige de er fordi de drakk dagen før... Liksom sånn man burde blitt ferdig med før man passerte 25, men nei... det henger jammen lenge i for mange .Hva gjør slike folk når dem virkelig har bruk for store ord?
De tar nevene fatt.Hva gjør slike folk når dem virkelig har bruk for store ord?
;DEr ikke mye bannskap i Nordnorge,kun kreativ bruk av Hjelpeverb.Fritt sitert etter salige Biskop Norderval.
"Gnålkuker" - er dette en riksmålsform?;D ;D ;D
Gnålkuker trenger ofte litt særbehandling...
Det er vel ikke uten grunn at det finnes en dedikert samekniv, på samme måte som det ikke finnes en "førbannasøringkniv".Hva gjør slike folk når dem virkelig har bruk for store ord?