Lappene blåser seg opp

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Finnes det samer i Finnmark ennå også? Jeg trodde alle hadde flyttet til Oslo.

Lurer på hva det koster å holde en same i ferie i to uker.

Jeg synes godt de kunne fått slik ferie, forutsatt at de bruker de to ukene til å grave dyregraver, som visstnok er en viktig del av deres kultur som er så viktig å ivareta.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jaja ikke dumt, kanskje burde vi kreve noen ukes kurs i gammelnorsk, og kurs i hesjing, slå med ljå, spinning, toving og annet våre forfedre drev med. Vi har vel en bakgrunn å ta vare på vi og?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Mange trøndere trenger mer enn 2 uker. Det tar tid å dyrke en skikkelig trønderbart, og nå er det nesten ikke en bart å se i Trondheim lenger. Og ser man en er det med stor sannsynlighet ikke en ekte trønder det er snakk om.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.002
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Joda du ser dem i 17 Mai toget. Bartebataljonen.

O

OldBoy

Gjest
Det må være alvorlige kollektive problemer med såvel lærekurven som glemselskurven, hvis det skal være nødvendig å foreta en slik kulturrevitalisering hvert eneste år.

For ellers er vel samekulturen forholdsvis stabil, skulle jeg tro, så i seg selv er det intet som skulle tilsi at behovet for et årlig oppfrisningsprogram er akutt.

Vår kultur, derimot.....Det holder nok ikke med to uker hvert år, for oss nei.

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Enhver undertrykt urbefolkning med respekt for seg selv er i krig mot undertrykkeren. Samene er dårlige på å være undertrykt!

K

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Enhver undertrykt urbefolkning med respekt for seg selv er i krig mot undertrykkeren. Samene er dårlige på å være undertrykt!

K

Har alltid lurt på hva som er forskjellen på urbefolkning og oss andre... Er jeg ikke en slags urbefolkning jeg og?
Kom mine forfedre til på et seinere tidspunkt, eller hva i alle dager drev de på med mens andre gravde dyregraver og lignende? Kanskje de kom fra en annen planet? Kanskje jeg burde kreve å få reise en tur til Mars for å se igjen mine røtter?

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Har alltid lurt på hva som er forskjellen på urbefolkning og oss andre... Er jeg ikke en slags urbefolkning jeg og?
Kom mine forfedre til på et seinere tidspunkt, eller hva i alle dager drev de på med mens andre gravde dyregraver og lignende? Kanskje de kom fra en annen planet? Kanskje jeg burde kreve å få reise en tur til Mars for å se igjen mine røtter?
:)

Kanskje er urbefolkning kun et uttrykk for en livsstil? Liker du å drikke sprit, kjøre snøscooter/motorsykkel utenfor allfarvei og kle deg individuelt på en kollektiv måte (sånn som pønkerne, uten sammenligning), subsidiert av skattebetalerne, er du kanskje urbefolkningsmateriale! Å llike våpen er heller ingen ulempe.

Vi har kommet så langt at vi har identifisert en livsstil vi ønsker å tilhøre, hva er neste steg? Jo, transisjonen fra skattebetaler til urbefolkning er en godt opplyst og skiltet vei med høvlet brosten. Alt du trenger å gjøre er å påvise at en/flere av dine forfedre kom fra et sted du ikke bor nå. Du har statistisk sett en lang rekke forfedre, dermed har du et brukbart utvalg av land hvor du kan påberope deg å være urbefolkning. Det er egentlig ikke så viktig hvilket land du velger, de tidligere nevnte fritidsaktivitetene bedrives i en eller annen form hos urbefolkningen verden over. Men det er nyanser. Liker du å gå i tykke klær og partere og bruke alle delene av reinsdyr kan du bli same. Liker du musikk, og ikke er så opptatt av motorsykler/snøscootere kan du sjekke ut en østeuropeisk variant. Liker du lite klær og partere og bruke alle delene av slanger, kan du bli indianer!

K

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
0
Som bosatt i Finnmark i snart 30 år har jeg lært meg å ta utspill fra J. Trosten med en stor klype salt ! For øvrig er ikke dette det galeste han har foreslått !

Det som virkelig seriøst bekymrer meg er at det var slike nasjonalistiske, fascistiske, udemokratiske og rasistiske vesen som Janos Trosten som kjørte Jugoslavia i dass !

Brutal beskrivelse? Jo muligens, men et om ikke helt ordrett, så i allefall i mening riktig sitat fra Stortingsrepresentant Gunnar Ballo (SV). Skjelden om enn aldri før har jeg vært mer enig med en SV politiker !

Nå skal man huske at Janos Trosten ikke akkurat er representativ for "samer flest" i dette landet. Mannen er en politiker som er ute etter en maktbase der han kan utøve enevoldsmakt over norges befolkning fra Nordkapp til Hedemarken ! Demokrati er et begrep helt uten betydning i denne mannens politiske vokabular.

A

Affa

Gjest
:)

Kanskje er urbefolkning kun et uttrykk for en livsstil? Liker du å drikke sprit, kjøre snøscooter/motorsykkel utenfor allfarvei og kle deg individuelt på en kollektiv måte (sånn som pønkerne, uten sammenligning), subsidiert av skattebetalerne, er du kanskje urbefolkningsmateriale! Å llike våpen er heller ingen ulempe.

Vi har kommet så langt at vi har identifisert en livsstil vi ønsker å tilhøre, hva er neste steg? Jo, transisjonen fra skattebetaler til urbefolkning er en godt opplyst og skiltet vei med høvlet brosten. Alt du trenger å gjøre er å påvise at en/flere av dine forfedre kom fra et sted du ikke bor nå. Du har statistisk sett en lang rekke forfedre, dermed har du et brukbart utvalg av land hvor du kan påberope deg å være urbefolkning. Det er egentlig ikke så viktig hvilket land du velger, de tidligere nevnte fritidsaktivitetene bedrives i en eller annen form hos urbefolkningen verden over. Men det er nyanser. Liker du å gå i tykke klær og partere og bruke alle delene av reinsdyr kan du bli same. Liker du musikk, og ikke er så opptatt av motorsykler/snøscootere kan du sjekke ut en østeuropeisk variant. Liker du lite klær og partere og bruke alle delene av slanger, kan du bli indianer!

K
Hva hvis man liker piker, vin og sang?

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Hva hvis man liker piker, vin og sang?
Dette er en av livets stor utfordringer! Man kan med enkle grep bli livsstilsyk, urbefolkning, kriminell, alkoholiker, musiker (typisk dårlig musiker) eller dame (eller mann, om man allerede er dame).

Men så plukker man ut en kombinasjon man liker og støter umiddelbart på uoverkommelige problem. Vi snakker altså om kombinasjonen musikk, dame og alkohol. Dette går på valgfrihet og overformynderi! Raddisene og sosialistene, som hevder å ha bygget landet på 50-tallet, og røyklagt det på 70-tallet, noe de ikke hevder, har fratatt oss muligheten til å leve livet på den eneste fornuftige måten.

Knut

K

kbwh

Gjest
Skulle det bli for mye piker, vin og sang burde man omgående holde opp med å synge. Det går bra.

Horer, dunder og trekkspill krever mer:
-Zkal vi zee Herr Thomas1. Hvordan eer forholdet til dein mor?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Denne Janos Trosten må vel være en såkalt sky-lapp.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg ser at du stadig oftere er ute med dine språklige feller, gamle ørn. Du ble oppdaget igjen!
Det heter: De fornekter seg ikke eller De nekter seg ingenting
Å fornekte seg ingenting er meningsløst.

Honkey
Bra du passer på Honkis, jeg var litt sløv der..

Ellers må jeg få påpeke at kombinasjonen piker, vin og sang på ingen måte virker forlokkende på meg. Så ikke skjær alle over en kam... ;)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Denne Janos Trosten må vel være en såkalt sky-lapp.

Kom på at jeg hadde denne:
SYNONYMORDLISTE FOR SAMER

observant same - merkelapp
samisk prostituert - nummerlapp
intelligent same - huskelapp
samisk forfatter - papirlapp
ventende same - kølapp
økonomisk same - prislapp
uærlig same - jukselapp
tissende same - skvettlapp
50-årig same - femtilapp
samerektor - overlapp
samisk kunstprodukt - lappverk
same som bankes opp - rislapp
samisk bonde - åkerlapp
samiske eiendeler - lappesaker
samisk øyenlege - øyelapp
samisk engel - skylapp
samisk banksjef - kassalapp
samisk coca cola liker - colapps
samisk livrett - lapskaus
samisk gulvbelegg - lappeteppe
samisk kokk - grytelapp
samisk lege - plasterlapp
samisk skredder - tøylapp
samisk kreditor - tilgodelapp
tilbakestående same - mangellapp
døpt same - navnelapp
misjonerende same - strekklapp
samisk befal - kruttlapp

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Da ble det nok feil med skylapp. Har er i allefall ingen huskelapp.
Helst burde han vært en rislapp. Men jukselapp blir nok det meste dekkende...

O

OldBoy

Gjest
Ellers må jeg få påpeke at kombinasjonen piker, vin og sang  på ingen måte virker forlokkende på meg.
Helt enig: sang er oppskrytt!! ;D

A

Affa

Gjest
Jeg ser at du stadig oftere er ute med dine språklige feller, gamle ørn. Du ble oppdaget igjen!
Det heter: De fornekter seg ikke eller De nekter seg ingenting
Å fornekte seg ingenting er meningsløst.

Honkey
DER tok du meg gitt. Uff.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Jeg legger også inn slike småfeil iblant, for å se om folk er våkne. ;)

A

Affa

Gjest
Dette er en av livets stor utfordringer! Man kan med enkle grep bli livsstilsyk, urbefolkning, kriminell, alkoholiker, musiker (typisk dårlig musiker) eller dame (eller mann, om man allerede er dame).

Knut
Sven-Erik Utsi!! Livsstilsyk kriminell same med alkoholproblem.

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Sven-Erik Utsi!! Livsstilsyk kriminell same med alkoholproblem.
Man skulle kanskje tro at dette var 4 ting på en gang, men den gang ei. Det du beskriver her er 3 viktige og forlokkende element som gjør at så mange ønsker eller vurderer å bli urbefolkning. Således er dette kun 1 ting, urbefolkning, same i dette tilfellet. Utsi får mye medieoppmerksomhet og er sammen med Trosten fine ambassadører for sin livsstil.

K

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.002
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Litt OT: (On-Off topic)

Tro det eller ei, men dette er et reelt leserinnlegg fra Finnmark! Skrevet av en forbanna Båtsfjording:

----------------------------------------------------------------------------------

I avisa forleden dag står han Ole Henrik Magga frem og lire av sæ
følgende:
Samene har krav på særbehandling i følge folkeretten. Den nye Finnmarksloven er et forræderi mot den samiske befolkninga. Alt vi har investert i vårt politiske virke frem til i dag, er forgjeves...

Forræderi mot saman??? Unnskyld mæ Magga, men ka i sinnsyke mongoloide satan slags førpliktelsa har den norske stat nån gang hadd for å gje dåkker særbehandling!? E du fette idiot? Dåkker hærje tulling oppe på Finnmarksvidda som nån jævla cowboya og har rasert utmarka uforstyrra i fylla i alle år, helt siden dåkker fikk ERSTATNING nok tell å kjøpe dåkkers første scootera, firehjulinga og helikopter. Det har fan ikke vært en same i Båtsfjord siden middelaldern, og allikavæl skal dåkker eie blåbæra i hagen min? Du vil ikke være så vænnlig å hente tellfart og sykle vannrætt inn i hælvette?

Det politiske arbeidet forgjeves? Ka i satan hadde dåkker venta? Trudde dåkker virkelig i de lavpanna skoiltan dåkkers at det va bare å spasere rætt inn i norsk politikk og bynne å bestæmme? Dåkker fikk 130 milliona førr å bygge lekestua i Karasjok, med årntlige møbla og bøker på samisk, men det va ikke godt nok? Må jo ha land også - like stort som Danmark. Mye vil ha mer. Kreve, kreve, kreve! Fy fan, æ spyr.

Hadde det vært opp tell mæ så sku dåkker ha fådd det dåkker ber om: Et ti meter høyt høyspentgjærde rundt Kautokeino, Karasjok, Porsanger og øvre Tana. All statsstøtte blei kutta, alle sosiale goda inndratt. Der inne va dåkker herre i eget land, og kunne drikke, innavle, skjære av hverandre hauet, lage samiske fængsel, samiske pænga, samiske klovnekostyma, samisk joike-GrandPrix, og ete reinkjøtt tell det vaks ut klauva og horn. Men da ville æ ikke høre et pip fra hværken han Magga, han Nystø, han Trosten eller nån av de andre degenererte, evneveike, utakknæmlige gnålkukan der inne frem tell dåkker svalt ihjæl. Førr husk på kem som holde liv i dåkker, forbainna samfunnssnyltera!

Dra til hælvette! :eek:

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
;D ;D ;D
Gnålkuker trenger ofte litt særbehandling...

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Dette er en sak til å le godt av.

Men jeg må si at det frodige- eller kanskje jeg skal si-det direkte språket disse finnmarkingene bruker, har jeg virkelig sansen for.

Her er et annet eksempel fra en diskusjon angående ansatte i Statoil som krever 17% lønnstillegg i Hammerfest pga. kulden:

Sug mæ nu ytterst på haue

Skrevet av: viking
klø mæ nu i ræva forbanna latkuka.
vi har nu for faen jobba og overlevd her oppe uten nokka tillægg. skulle vel kanskje hatt det sia det e våres resursa som den kukregjæring sett å handle med tel andre land. forbanna rævhol.
Å dessuten e det bare, og KUN BARE Vardø som ligg i arktisk strøk. så enten send latpeisan fra statoil ditt opp eller hold det forslåtte kjæften dokker igjen satans latkuka hele gjengen.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.353
Torget vurderinger
1
Trist å være nordmann med andre ord. Man er rasist, kan ikke kreve noe og får dårlig samvittighet fordi nordmannen er hvit.

Alt var så mye bedre under krigen...

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507
Hva gjør slike folk når dem virkelig har bruk for store ord?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det lurer jeg og på. Kjenner noen som sier "faen" sånn cirka for annet hvert ord. Ganske slitsomt i lengden, synes egentlig voksne folk som banner høres utrolig barnslig ut. Litt det samme som når godt voksne folk skryter over hvor mye de drakk dagen før, eller hvor mye de skal drikke, eller hvor dårlige de er fordi de drakk dagen før... Liksom sånn man burde blitt ferdig med før man passerte 25, men nei... det henger jammen lenge i for mange .
Men nordlendingene har i alle fall et større vokabular, det skal de ha, de varierer i alle fall banningen litt mer enn andre.

zerum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2005
Antall liker
203
Er ikke mye bannskap i Nordnorge,kun kreativ bruk av Hjelpeverb.Fritt sitert etter salige Biskop Norderval.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Er ikke mye bannskap i Nordnorge,kun kreativ bruk av Hjelpeverb.Fritt sitert etter salige Biskop Norderval.
;D

Jeg er kollega av sønnen til gamle Hr. Nordervald.
Han har en del historier og sitat fra sin far :)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.431
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Bannskap er viktige ord i språket, men berre så lenge det ikkje går inflasjon i dei.
Her er det ein gubbe som brukar anten "fan" og/eller "ihelvete" i alle setningar.
Ei svært enkel sjel.
Bestefaren min, derimot, var langt verre i bannskapen. Ein gong høyrde eg han halde på i over 2 minutt utan å gjenta seg sjølv.
Prøv det, polarsirkulentar!

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.306
Sted
Østfold
Det er vel ikke uten grunn at det finnes en dedikert samekniv, på samme måte som det ikke finnes en "førbannasøringkniv".

Topp Bunn