Laptop hjelp

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.045
Antall liker
2.989
Torget vurderinger
2
Jeg har en 7 år gammel Dell Latitude C800, som jeg
nå har kjøpt ny harddisk til på nett ( $80) har installert
XP pro på denne og tenkte maskinen skulle bli som ny :)

Den er fortsatt litt treg, dessuten, nå går vifta hele tiden, uansett.

Noen som kan forklare hvorfor, er den en termostat som er gått, eller hva ?
 

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Innlegg
835
Antall liker
25
Sted
Tromsø
Hva slags harddisk hadde du (tenker på størrelse/rpm), hva slags har du satt inn nå? Sjekk i strømstyring om bærbar er valgt. Støv inni maskinen kan medføre at kjølingen fungerer dårlig og viften går oftere.

Skifte av harddisk betyr vel ikke alltid like mye mht. ytelsesøkning, mer/raskere minne er vel viktig her. Hvor mye minne har du?
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Kombinasjon av "gammel" cpu og kanskje lite minne ?
Er vel en P3 cpu(700-800mhz).Blir relativt varm så cpu vifta går nok mer enn ønskelig.
Minne,bør nok ha 512mb minne hvis du skal få xp til å flyte sånn nogenlunde.

Vi får inn endel "gamle" bærbare på jobben,de fleste P3 og de tidligste P4 kasserer vi som oftest.

/jan
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.045
Antall liker
2.989
Torget vurderinger
2
Jeg er klar over at de fleste P3 laptoper allerede er kasserte , men jeg synes det blir for galt å bla opp til ny
pc når jeg bare trenger noe å kjøre firefox på i stua. uten støy !

Den gamle HDen var 20gb og 4200rpm, den nye 100gb/4200.

Strømmodus er "bærbar"

Jeg har 512mb minne, og vurderer å skru fra hverandre hele skabberakkelet og se hvor mye dritt det er i kjøleribbene bak viftene..
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
superhkm skrev:
Jeg er klar over at de fleste P3 laptoper allerede er kasserte , men jeg synes det blir for galt å bla opp til ny
pc når jeg bare trenger noe å kjøre firefox på i stua. uten støy !

Den gamle HDen var 20gb og 4200rpm, den nye 100gb/4200.

Strømmodus er "bærbar"
Var ikke meningen å fornærme deg på noen måte :) Har ett par gamle her som brukes til litt surfing og vg lesing til morrakaffen.
Poenget var at de "gamle" cpu'ene drar mere strøm,blir varmere = viften går oftere/fortere.
HD'ene støyer sjelden,hvis de er i orden.

Derimot samles det mye støy og "dritt" inni de bærbare,kan være en tanke og demontere litt og få blåst rent.

/jan
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.045
Antall liker
2.989
Torget vurderinger
2
JanR skrev:
Var ikke meningen å fornærme deg på noen måte :) Har ett par gamle her som brukes til litt surfing og vg lesing til morrakaffen.
Poenget var at de "gamle" cpu'ene drar mere strøm,blir varmere = viften går oftere/fortere.
HD'ene støyer sjelden,hvis de er i orden.

Derimot samles det mye støy og "dritt" inni de bærbare,kan være en tanke og demontere litt og få blåst rent.

/jan
Blir ikke fornærmet , er stolt av at jeg har holdt liv i maskinen så lenge. Med gamle cpuer mener du da " de som er laget for lenge siden " eller "de som er brukt mye " ?
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
superhkm skrev:
Blir ikke fornærmet , er stolt av at jeg har holdt liv i maskinen så lenge. Med gamle cpuer mener du da " de som er laget for lenge siden " eller "de som er brukt mye " ?
De som ble laget for 5-6-7-8 år siden.
De var ram på strømforbruk desverre.Intel var ikke så halvgale men dog.
Skjedd endel på bærbare cpu's de siste 2-3 årene.
Blitt kaldere og bruker betydlig mindre strøm,støyer mindre.

Skru den fra hverandre,blås rent så roer den seg nok litt.
Er endel skruer men ikke noe stort problem.Demonterer bærbare daglig,begynner å få teken på det :)

Har en som fylte 13 i går.Slengte sammen en god gammel HP Celereon 1.5 til han,bærbar.
Går så det kviner :) Er noen år hammel men ypperlig til han.Spiller til og med NWN på den 8)

/jan
 
L

Lars.N

Gjest
Hei

Vi har en Fujitsu Simens Amilo 1845 D som nr 2 laptop å den støyer mye fra vifta unødvendig,det er ikke for høy temp når den slår inn.
Dette er en Bios sak som levrandør ikke har vært flink til å gjøre noe med,dette gjelder mange andre laptoper også
det kommer hele tiden nye pc,er på markedet så produsenter gir F i oppfølging mange ganger på små ting som ikke er fatale er mitt inntrykk.
Kan nevne Simens fikk så mye pepper av brukere en periode at dem valgte legge ned bruker forum for en tid ;D

Håper det ordner seg med litt gammeldags støvsuging i laptopen :D

Laban
 

aksnes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2002
Innlegg
243
Antall liker
0
Helt enig at det uansett er lurt å åpne og gjøre rent på en såpass gammel maskin. :)
Ellers kan man også sjekke at "fan always on" ikke er på, dersom man har dette valget i bios.

Jeg kan anbefale Notebook Hardware Control, som er et supert program for strømstyring/-overvåking og kontroll på vifter.
Det gir mulighet til å stille inn verdier/temperaturer for når viften skal skru seg på osv, og er et svært utbredt og mye brukt program.


Et mindre kjent men effektivt tweak (ganske kjent i "datakretser"), er å skru av indekseringen på C-disken.
Dette bruker mye ressurser på å hele tiden holde kontroll på hvor ting befinner seg. Den eneste fordelen med dette er at "søk etter filer og mapper" går litt kjappere, så hvis slike søk ikke brukes ofte er det ingen grunn til å beholde indekseringen.

Høyreklikk på C --> egenskaper --> ta vekk haken for indeksering --> si ja til undermapper --> velg ignorer på feilmeldingen. Voila! :)
 

aksnes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2002
Innlegg
243
Antall liker
0
Og husk for all del å holde viften i ro eller ta ut kontakten når du blåser/suger støv av den, slik at den ikke genererer strøm. ;)
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.045
Antall liker
2.989
Torget vurderinger
2
Hyggelig med alle gode råd.

I går kveld imponerte jeg kona (og meg selv ) med en knirkefri demontering og montering av laptop.
(Det vil si , hun påsto hun ikke var imponert, hun bare forventer at jeg skal fikse alle slike ting. Det gjør ikke jeg. )
Mye lettere å sette sammen igjen, da hadde man forstått logikken.

Jeg var egentlig litt skuffet over innholdet , hadde ventet å finne den full av drit.. men den var ganske ren og fin , litt var det selvsagt , men ikke mye. Blåste den ren med trykkluft.

Dessverre var det like trist. Har skrudd av indeksering og prøvd å laste ned "Notebook Hardware Control ", men den eneste jeg fant var en beta fra 06 e.l. og den fikk jeg ikke opp etter intallasjon. Det spørs om burken havner i kjelleren. Jeg har jo ikke noen pc på verkstredet !
 

aksnes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2002
Innlegg
243
Antall liker
0
Det var synd.
Jeg har en HP Pavilion dv5102 som jeg skal "friske" opp for en venn, og den har ikke mer en 512 MB RAM selv om den ikke er mer enn halvannet år gammel.
I tillegg spiser grafikkortet 128 MB, slik at det kun er 384 MB igjen til resten. Den kjører XP Home, kun utvalgte programmer, har ny harddisk, og er allikevel treg som sirup.

Det finnes måter å forhindre at programmer blir halvveis lastet inn ved oppstart, men løsningen for Compaqen og sannsynligvis også din pc, som JanR var inne på blir;
noen hundrelapper investert i mer RAM, minst 1 GB totalt. Dagens programmer bruker mye minne. :)

Og oppdater bios hvis du ikke har gjort det, og defragmenter sidevekslingsfilen og gi den fast størrelse: fjern hele filen --> defragmenter harddisken --> lag ny sidevekslingsfil med både min og max størrelse lik 1 1/2 x totalt installert RAM. Dette holder å gjøre én gang.
 
L

Lars.N

Gjest
Et lite tips fra selv Microsoft er å formatere hardisk å legge Windows inn på nytt,da alle maskiner går sure etter lang tids bruk.Har gjort det selv på den gammle går som et skudd etterpå.

Laban
 

aksnes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2002
Innlegg
243
Antall liker
0
laban skrev:
Et lite tips fra selv Microsoft er å formatere hardisk å legge Windows inn på nytt,da alle maskiner går sure etter lang tids bruk.Har gjort det selv på den gammle går som et skudd etterpå.

Laban
Han har nettopp installert XP på en ny harddisk. ;)

Når det gjelder NHC så er 6.0 versjonen fra 2007, men:

BUGFIX!
If you have a Dell notebook or problems with the above version please use this bugfix version. Her er linken http://www.p35-forum.de/files/nhc_2.0_pre_release_06_dell.zip

IMPORTANT!
Note you must have Microsoft's .NET Framework Version 2.0


Programmet er som nevnt anerkjent og er hyppig anbefalt, men brukes selvsagt som alt annet, på eget ansvar.

RAM tror jeg neppe det er noen vei utenom uansett, men det er jo ikke særlig dyrt...
Hvis du vil ha et program som gir deg fullstendig oversikt over installert programvare, bios og hardware (for drivere osv), gjør Siw en glimrende jobb. :)
Velg den nest øverste (stand alone) herfra http://www.gtopala.com/siw-download.html, så kan du starte programmet og la det kjøre selvstendig uten at du behøver å installere noe.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.045
Antall liker
2.989
Torget vurderinger
2
Aks skrev:
Når det gjelder NHC så er 6.0 versjonen fra 2007, men:

BUGFIX!
If you have a Dell notebook or problems with the above version please use this bugfix version. Her er linken http://www.p35-forum.de/files/nhc_2.0_pre_release_06_dell.zip

IMPORTANT!
Note you must have Microsoft's .NET Framework Version 2.0


Programmet er som nevnt anerkjent og er hyppig anbefalt, men brukes selvsagt som alt annet, på eget ansvar.

RAM tror jeg neppe det er noen vei utenom uansett, men det er jo ikke særlig dyrt...
Hvis du vil ha et program som gir deg fullstendig oversikt over installert programvare, bios og hardware (for drivere osv), gjør Siw en glimrende jobb. :)
Velg den nest øverste (stand alone) herfra http://www.gtopala.com/siw-download.html, så kan du starte programmet og la det kjøre selvstendig uten at du behøver å installere noe.
To morsomme programmer , som jeg nå har kjørt, og fått bekreftet at CPU temp er 85 grader celsius. Shutdown temp er 95, da forstår jeg at vifta går...
Men ville det hjelpe med RAM i forhold til det ?
 

aksnes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2002
Innlegg
243
Antall liker
0
Vel, ikke direkte, men mye bruk av sidevekslingsfil pga lite RAM gjør at harddisken genererer mer varme enn nødvendig, så det kan hjelpe litt på grunn av det. Under strømstyring i xp kan du velge at harddisken skal slå seg av etter et visst antall minutter. Mer RAM var egentlig for å gjøre maskinen raskere, og en kombinasjon av dette og undervolting av cpu kan hjelpe, men på en gammel prosessor er det selvfølgelig ikke det mest gunstige.

Har du prøvd å heve maskinen litt fra underlaget? Jeg nevner også bios igjen. :)
Med NHC kan du la viften starte med høyere rpm ved litt lavere temperaturer, slik at cpu forhåpentligvis ikke rekker å bli så varm. Prøv deg frem med forskjellige innstillinger.

Hvis dette ikke hjelper, ville jeg nok kjøpt noe termisk pasta (f.eks Silver Arktic) og festet prosessor/kjøleribber på nytt, noe som er forholdsvis enkelt, og veiledninger for slikt finnes mange steder på nettet dersom du ikke har gjort det før.

Hvis det er 85 grader celsius ved "tomgang/idle" er det noe galt.
 
Topp Bunn