Laptop og naim-forsterker med innebygd dac

S

Stover

Gjest
Ønsker å prøve musikk fra harddisk.
har sett litt på USB dac. Vet også at jeg kan benytte dac uten USB ved bruk av USB-S/pdif omformer.
En god dac koster litt. Kan også bygge dac, men nå er tankene over på denne:
http://www.naim-audio.com/products/supernait.html

Det står skrevet:
S/PDIF Digital inputs (Coax and Optical)
Six Analogue Inputs, Five digital inputs

Det står også skrevet:
Provides 4 S/PDIF digital input sockets. 2 RCA phono coaxial and 2 toslink optical.

Hva vil være beste tilkoblingsmåte fra laptop. Vil allerhelst tilkoble fra USB da harddiskdrive er mer stabil enn lydkort?....eller?

Jeg benytter Naim i all elektronikk og ønsker å fortsette med det. Supernait skal forøvrig være en real musikkmaskin.

S

Stover

Gjest
Javisst. Det er vel noe sånt jeg ser for meg. relativt rimelig også.

Ser i en annen tråd at Andervik Audio har benyttet Empirical sin USB- S/Pdif. Sikkert bra, men jeg liker ikke prisen på stive 8K?

Noen med erfaringer her?

headgeek

Medlem
Ble medlem
22.01.2005
Antall liker
0
stover skrev:
Hva vil være beste tilkoblingsmåte fra laptop. Vil allerhelst tilkoble fra USB da harddiskdrive er mer stabil enn lydkort?....eller?
Skjønner ikke helt hva du mener med dette, det har ingen referanse eller sammenheng?

stover skrev:
Jeg benytter Naim i all elektronikk og ønsker å fortsette med det. Supernait skal forøvrig være en real musikkmaskin.
Men ellers, dersom du ønsker å kjøre fra PC mot stereoanlegget, hvorfor ikke prøve denne?

http://www.turtlebeach.com/products/micro/home.aspx

Du kan koble denne direkte inn på en analog inngang, eller dersom du senere ønsker denne SuperNAIM'en kan du ta og koble den til en optisk inngang med en optisk kabel!
Finnes også andre slike miniUSB DAC'er, også mulig å få kjøpt i Norge dersom du leter.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Bare sånn fra sidelinja; jeg har null greie på datalyd, men har vært hjemme hos en herværende på hfs hyggelig herre, som bruker Macbook opp mot sin dac (Benchmark). Jeg fant ikke mye galt med lyden; og Macbook-løsningen virker utrolig elegant! Med en liten i-fjernkontroll og det hele :)

Kanskje den unge herre med nevnte Macbook->dac, som tilfeldigvis også snuser på datalyd opp mot Naim-forsterker, kunne kommentere på tilkobling?

Mvh Vidar P

headgeek

Medlem
Ble medlem
22.01.2005
Antall liker
0
Vidar P skrev:
Jeg fant ikke mye galt med lyden; og Macbook-løsningen virker utrolig elegant! Med en liten i-fjernkontroll og det hele :)

Mvh Vidar P
Apple/MAC har mange veldig elegante løsninger, også denne når det gjelder lyd.
Men en "liten i-fjernkontroll"?
Denne virker vel på MACbook'en?
Og da er det snakk om digital kontroll, og reduksjon av volum ved digital equalizing inne i selve avspillingdelen inne i MAC'en!
Og dette vil faktisk etterhvert som lyden dempes, også redusere antall bits i det analoge signalet, med dertil hørende redusert oppløsning på signalet til den eksterne DAC'en!
De færreste, om noen, vil vel kunne høre dette (med en innbydelse til en storm av motargumenter, skjønner jeg allerede nå!), men dette er nå fakta.

iSaint

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Antall liker
61
Sted
Belgia
Hei, og takk for sist Vidar!
Jo, jeg kan jo fortelle litt om hvordan jeg har gjort det med Mac som kilde.

Oppsettet består av en MacBook hvor jeg har rippet inn musikk i Apple lossless-format
http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Lossless
Fra MacBook går signalet (Ubehandlet har jeg skjønt - tror jeg iallefall ;) ) via den optiske utgangen (S/PDIF). Denne utgangen er en kombinert S/PDIF og minijack. Så man må benytte en TOSLINK-Minijack adapter. Videre altså da optisk inn Toslink-inngangen på Benchmarken. Vanlig RCA derfra til 8000Q og derfra videre til hver sin 8000M.

Da blir det seende slik ut.

Nevnte fjernkontroll. Jeg bruker Apple sitt Frontrow, som i all enkelhet er et delikat program som styrer iTunes - her er det bare å bla seg gjennom samlingen sin på en enkel og grei måte. Platecoverene henter iTunes selv på nettet, de iTunes ikke selv finner leter mann frem selv via eks Google.

headgeek: Lydnivået på den optiske utgangen på MacBooken er fast, dette går det ikke an å regulere på noen som helst måte (Som nevnt tidligere - signalet ut er "ubehandlet") - heller ikke med den lille fjernkontrollen. Benchmarken har både variabel og fast utgang, jeg benytter den faste. Og bruker dermed volumkontrollen på preampen.

Lydmessig synes jeg det funker meget godt - har til gode å sammenligne det direkte opp mot en god CD-kilde, men det vil jeg forsøke å få til etterhvert.

Brukervennligheten sier seg selv :) Musikksamlingen få tastetrykk unna ;)

PS! Selve Macen hører man ikke fra lytteposisjon, den må man nært inntil for i hele tatt å høre.

Mvh

Arne K

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Glimrende iSaint! Så flotte forsterkere da gitt... :D

Mvh Vidar P

S

Stover

Gjest
Heisan

Takk for entusiasmen. Vært på ferie noen dager.

Jeg er ikke veldig inne i dette med digitalinnganger, -utganger, derav spørsmålet.
Har lest at USB er utgang direkte fra harddisk, ikke via lydkort. Det siste har jeg ingen tro på. Spørsmålet blir da om jeg står igjen med usb utgang fra pc til usb til S/Pdif omformer inn i f. eks SuperNait fra naim?

Dette er helt upløyd mark for meg og vurderer å begynne i det små, enten via:

1. Squeezebox til etpar lapper.
2. Rimelig usb til S/Pdif omformer og inn i en rimelig dac fra bruktmarkedet.
3. Bygge en DDDAC sjøl. Mener denne kan bygges enkelt, fra 190 Euro ++ og deretter oppgradere med flere trinn?

Siste løsning blir nok den rimeligste og antakelig beste og mest spennende løsningen. På den måten kan jeg beholde forsterkersettet mitt. Videre kan jeg oppgradere dac`en om jeg finner konseptet spennende.

iSaint. Spennede løsning du har gående der. En kar fra Naim-Forum beskrev klangen fra Benchmark å være som en "Spendor".

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
headgeek skrev:
Apple/MAC har mange veldig elegante løsninger, også denne når det gjelder lyd.
Men en "liten i-fjernkontroll"?
Denne virker vel på MACbook'en?
Og da er det snakk om digital kontroll, og reduksjon av volum ved digital equalizing inne i selve avspillingdelen inne i MAC'en!
Og dette vil faktisk etterhvert som lyden dempes, også redusere antall bits i det analoge signalet, med dertil hørende redusert oppløsning på signalet til den eksterne DAC'en!
Veldig enkelt å forebygge.
I AUDIO MIDI SETUP stiller du inn fast topp-volum, bit- og sample-rates. (Sett bitrate på 24-bit, som default, sett riktig sample-rate for kildematerialet, som regel 44.1kHz).

Den lille fjernkontrollen bruker du kun for å styre musikkvalg, samt styre avspillingen (pause/play, osv).

Volum styrer du gjennom DACen, som blir pre-amp.

Det er helt riktig at volum-justeringer på Mac computere medfører prosessering av signalet, og det vil man helst unngå. Men i følge Benchmark unngår man dette ved å sørge for at volumnivået er 100% og ved å styre volumet i enheter utenfor Mac'en.

Man skal også slå av all EQ, og sørge for at Sound Check og Sound Enchancer i iTunes Preferences>Playback er slått av.

Dette gjelder OGSÅ ved bruk av TosLink.

iSaint

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Antall liker
61
Sted
Belgia
Soundproof skrev:
Det er helt riktig at volum-justeringer på Mac computere medfører prosessering av signalet, og det vil man helst unngå. Men i følge Benchmark unngår man dette ved å sørge for at volumnivået er 100% og ved å styre volumet i enheter utenfor Mac'en.
Når jeg benytter den den optiske utgangen, slik jeg gjør, setter MacBooken automatisk volumet til 100%. Det er heller ikke mulig å justere dette.

Mvh

Arne K

iSaint

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Antall liker
61
Sted
Belgia
Må kanskje tilføye til mitt siste innlegg at dette med at volumet automatisk stiller seg til 100% gjelder kun når jeg benytter Frontrow. Spiller jeg direkte fra iTunes kan jeg justere volumet der slik jeg måtte ønske.

Mvh

Arne K

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Interessant. Koblet opp min MacBook Pro mot TosLink til DACen min nå, for å sjekke.

Som du skriver er det nå 100% volum som default. Nice, så slipper man å tenke på om det er riktig stilt lenger.

Jeg går og vurderer å skaffe et lydkort, for å kunne porte ut TosLink/Coax S/PDIF eller AES/EBU, alt etter behov. Har du kommet over noen gode kort?

iSaint

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Antall liker
61
Sted
Belgia
Joda, det skal koses! I morgen dukker forøvrig et par kolli med disse nykjøpte opp hjemme; NAC-202/NAPSC/NAP-200. Så dette blir en helg i musikkens tegn ;)

Mvh

Arne Kr

Topp Bunn