Laptop spill PC

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Gutten min på 11 ønsker seg en spill laptop i julegave. Siden jeg bare blir forvirret av alle annonsene og egentlig ikke har peiling på spill og pc ytelser som trengs håper jeg noen kan gi noen konkrete anbefalinger som driver spill på en god måte. Vi er ikke opptatt av å ha den råeste oppløsningen og mest lagring.

Ser for meg minimum 15" skjerm og SSD disk, hadde håpet på å lande på en pris rundt 7-8K om mulig ?

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.826
Skal han bruken den til å spille spill hjemme, kjøp en stasjonær. Masse mer datakraft for pengene.

Om du vil begrense fremtidige utgifter, kjøp Playstation eller XBOX, da er hardwaren en gitt komponent i flere år fremover. Skal man spille de nyeste og feteste spillene på markedet med maks grafikk må man oppgradere maskinvaren innimellom, det problemet har man ikke på spillkonsoller.

Dersom det er meningen han skal ha den med seg på skolen osv så er jo laptop det fornuftige valget, men til spilling er det stasjonær PC som gjelder.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Vi har en nokså kraftig stasjonær, må nok ha en laptop da han skal game hos venner og ha med på hytten osv..

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Antall liker
2.249
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Enig med siste forsalg til bærbar. Ellers så vil jeg absolutt anbefale Asus G-serien. Har selv en eldre utgave G74-SX.
Kjøpte den ny for 3 år siden. Instalerte SSD disk for Windows og programmer. Da fikk jeg reintallert windows og fikk en
PC som ikke har unødige programmer i bakgrunnen. HAr fungert uten EN eneste feil. Den er i bruk mange timer daglig.
Blitt lite brukt til spill, men det jeg har prøvd er knirkefritt.
Etterfølgeren G75 anbefalte jeg til min nevør som ville ha en rimelig bærbar PC som takler det meste den settes til.
Fikk denne for 5000 kr brukt. 1.5 år gammel. Kjøpte en ssd disk, samme som min.
Han har aldri hatt bedre PC sier han. Skal også nevnes at Asus G-serie har en enormt god og effektiv kjøling.
Dette er like viktig som specs på PCen. Hvis en PC blir for varm under kjøring av f.eks spill, så vil ytelsen gå
betraktelig ned og i verste fall "kvele" maskinen. Så god kjøling er alfa og omega.

Så dette er et tips og. Kjøp en fint brukt G75 på nett til ca 5000. Monter 120GB ssd til ca 700 kr.
Så har man er lynrask PC for gaming og tyngre oppgaver til en god pris.

Mvh Øyvind

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Antall liker
1.841
Sted
Fetsund
Den multicom pcen der er jo helt kurant den.tror kanskje jeg hadde hoppet opp til neste maskin på den lista som koster rundt 300 mer. Denne har nemlig en relativt mye kraftigere prosessor..Største ulempen til maskinene du linker til her er fraværet av en ssd. Ssd mener jeg selv er den beste oppgraderingen en pc kan få. Sånn til Gaming så er den helt kurant. 860 kortet er relativt bra, og tror ikke han skal få noe problem med spill sålenge han holder seg under maks på innstillingene i nyere spill.

X

X186841

Gjest
Denne har både 240 SSD og 1TB vanlig disk , så da har han både hastighet og plass og du slipper ettermontere noen ting.

Multicom Xishan W355S 15.6" Full-HD Matt Intel Core i7-4710MQ, 8GB, 240GB SSD + 1TB 7200rpm, GeForce GTX 860M 2GB GDDR5, DVDRW, Uten operativsystem / MULTICOM

NVIDIA GeForce GTX 860M - NotebookCheck.net Tech

Her ser du fra ca. midt på siden og nedover hvordan det skjermkortet klarer seg i forskjellige spill med flere oppløsninger.
Grønt er flott,gult går mens rødt er for dårlig.

Men skal du ha bedre skjermkort blir det enda en tusing.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Denne har både 240 SSD og 1TB vanlig disk , så da har han både hastighet og plass og du slipper ettermontere noen ting.

Multicom Xishan W355S 15.6" Full-HD Matt Intel Core i7-4710MQ, 8GB, 240GB SSD + 1TB 7200rpm, GeForce GTX 860M 2GB GDDR5, DVDRW, Uten operativsystem / MULTICOM

NVIDIA GeForce GTX 860M - NotebookCheck.net Tech

Her ser du fra ca. midt på siden og nedover hvordan det skjermkortet klarer seg i forskjellige spill med flere oppløsninger.
Grønt er flott,gult går mens rødt er for dårlig.

Men skal du ha bedre skjermkort blir det enda en tusing.

Takk for tips, denne er meget interresant.

Ac wi-fi (har ruter som støtter det) og 2tb lagring samt 240SSD. Klarer vel de fleste spill på lavere oppløsning vil jeg tro (?)

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.215
spill-laptop?

skal du ha mulighet til å dra særlig med spill på en laptop så koster det fort 10 000kr. Kjøper du en laptop med et skjermkort så betyr det ikke at laptopen er god til å spille på. Det betyr bare at laptopen suger litt mindre.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Jeg er lite glad i Windows men har skjønt jeg må ha det på en spill pc, hva betyr OEM-lisens, kan den bare innstalleres på en bestemt maskin så om en kaster maskinen etter 2 år kan ikke lisensen brukes på andre ?

Skjermbilde 2014-11-17 kl. 18.06.17.png

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
spill-laptop?

skal du ha mulighet til å dra særlig med spill på en laptop så koster det fort 10 000kr. Kjøper du en laptop med et skjermkort så betyr det ikke at laptopen er god til å spille på. Det betyr bare at laptopen suger litt mindre.

Om du leste over trengs det ikke full pupp hele veien.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.215
Det jeg prøver å si er at full pupp hele veien innebærer en bærbar PC til 15k. En laptop til 6-7k har gjerne et skjermkort. Og man tror at spillopplevelsen blir god. Det gjør den ikke. Den blir litt bedre, men det er alt. Litt bedre enn elendig. Den billigste utgaven av en spillaptop er hakket bedre.

F.eks World of tanks går bedre på min 6 år gamle stasjonære PC (til ca 8000kr da) enn på min halvt år gamle bærbare til 7000kr.

Da er det bedre å kjøpe en ryggsekk og en liten stasjonær PC som enkelt kan bæres. Får mye mer umf og opplevelse ut av det. Mindre praktisk ja.

Også... 11år gammel. sikker på at å kjøpe en egen spillbærbar er veien å gå?

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
14.125
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Jeg kjøpte gaming-laptop for 12000,- for et drøyt år siden med gode specs og heftig skjermkort. I dag kan ikke den brukes til gaming.
Går altfor fort varm med dertil dalende ytelse og svært støyende cpu-vifte.
Jeg har ingen tro på en gaming laptop til under 10 k. Kan muligens funke bra i 6 mnd. for deretter å få tung åndenød og en tidlig død hvis den blir matet med de heftigste spillene. Enig med Larson. Minst 15k, helst 20 hvis den skal games på et par år.

Mvh. tidligere gamer, gidder ikke mer, blir for kostbart.

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Antall liker
2.249
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Jeg er lite glad i Windows men har skjønt jeg må ha det på en spill pc, hva betyr OEM-lisens, kan den bare innstalleres på en bestemt maskin så om en kaster maskinen etter 2 år kan ikke lisensen brukes på andre ?

Vis vedlegget 289647
Ja det stemmer. Jeg er ikke glad i win8.Jeg kjører konsekvent fortsatt win7 64 bit.

Når det kommer til utspill om at Pc ikke klarer dagens spill så sier jeg meg uenig.
F.eks min nevøs gamle Asus G75, den har et GTX 670 kort. 3gb versjon.
ROG - G75VX - ASUS
Denne klarer dagens spill fortsatt. Selvsagt ikke på Ultra settings, men med
det meste satt til High. Sakens kjerne er som jeg nevnte tidligere, ikke alt har
med specs på pc. Det er KJØLING som er nøkkelen til at en pc kjører bra under belastning.
En Asus G-serie har en genial kjøleløsning. Selv under fullt kjør blir den ikke varm.
Dermed holder den seg "fresh" og vil ikke tape seg pga varmen.
En slik PC med montert SSD for Windows og programmer og med originaldisk til
lagring vil gi MYE for pengene. Men dette mådu finne ut av til slutt selv hva du går for.
Jeg ser ikke problemet med en pent brukt som man installerer SSD disk i.
Bare mitt råd. Ellers er de Multicom sine egne bærbare veldig bra.

Mvh Øyvind

N

Nyttbrukernavn555

Gjest
Når det kommer til gaming er det stort sett bare grafikkortet som gjelder (GPU) såfremt du har en ok prosessor og 8gb ram/minne, og her får man ofte det man betaler for. Mer penger gir som regel en bedre GPU og dertil bedre spill ytelse.

En Gaming Laptop som er tiltenkt å brukes på de nyeste trippel-A spillene med god oppløsning m.m. vil være svakere, koste mer ved innkjøp og ha kortere levetid enn en tilsvarende stasjonær. En betaler også premium for portabilitet.

For å gjøre det enkelt holder jeg meg til Nvidia og her er valgene dine:

1. betale to til tre tusen ekstra for Maxwellarkitekturen ved å kjøpe en laptop som har GTX980M, GTX970M GPU, GTX860M.

2. gå for en eldre arkitektur (Kepler) i form av
GTX880M, GTX870M, GTX860M, GTX850M, GTX780M, GTX775M, GTX770M osv. og spare to til tre tusen.

Valg 1 gir trolig mer for pengene i det lange løp. Valg 2. fungerer i de fleste tilfeller helt utmerket her og nå, men vil ikke være like bra som valg 1. til de nye spillene som kommer.

GTX860M er levert som både Maxwell og Kepler hvor Maxwell er ca. 10% raskere.

Sist redigert:
N

Nyttbrukernavn555

Gjest
Sett bort fra GPU er SSD harddisk og god kjøling alfa omega. Gaming er krevende, genererer mye varme og god kjøling er ekstremt viktig. Stort og stygt er derfor bra. Formfaktoren til notebooks og ultrabooks må en se langt bort ifra.

Edit. Fordelen å betale ekstra for Maxwellarkitekturen er at den er like kraftig eller kraftigere enn Kepler, men langt mer energieffektiv. Stort og stygt gjelder derfor enda mer for Kepler.

Sist redigert:
X

X186841

Gjest
Det er alltid bedre å kjøpe noe enda heftigere og dyrere, men det er nå slik att enkelte kanskje har ett budsjett de ikke har råd til å overskride ?

N

Nyttbrukernavn555

Gjest
Det er sant, men det fine med å handle PC i stede for HiFi er at det står oppgitt spesifikasjoner på det man betaler for. Så man kan velge det som gir de beste komponentene for pengene man bruker, uansett budsjett.

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Antall liker
1.841
Sted
Fetsund
En betaler ganske mye for bærbar het. Ihvertfall i forhold til en stasjonær maskin.min bror kjøpte seg en bærbar løsning med 2x780 gtx kort i fjor, og den kan se langt etter å slå min stasjonære rigg med 2x 680gtx som er toppmodellen fra generasjonen før. Den nye 900 serien maxwell har betydelig bedre ytelse og strømforbruk, og jeg ville absolutt kostet på meg denne generasjonen om jeg skulle kjøpt i dag.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.826
OEM Lisens er en lisens som kun kan selges sammen med en ferdig maskin. I teorien. Enkelte databutikker lar deg kjøpe en OEM lisens bare du kjøper en del. Den er - fortsatt i teorien - knyttet til en bestemt maskin og dersom man bytter ut "for mye" av maskinen så gjelder den ikke lengre. Min erfaring er at det er null problemer med å bruke den på en ny PC noen år senere, samt at mitt inntrykk er at Microsoft egentlig gir blanke så lenge man har betalt for en lisens en gang i tiden. Jeg hadde - som sant var - mistet lisensnøkkelen til en OEM - lisens og ringte Microsoft Norge da jeg ville installere den på en ny maskin jeg hadde kjøpt i deler og bygget selv. De genererte en ny listensnøkkel til meg uten noe dilldall eller spørsmål og så var det bare å installere på nytt.

Om man prøver å installere den på to maskiner samtidig blir det nok krøll.

Topp Bunn