Last - hvilke alt. bør jeg legge opp?

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Jeg driver på med en diy mc - riaa og i denne tenker jeg å legge opp til en velger som kan laste pickupen (sier man det slik?) i seks ulike trinn.

Hvilke laster (seks trinn) bør jeg legge opp til å kunne velge mellom?

For å gjøre det litt mer konkret så skal jeg i første omgang laste en Denon DL-304. Den har intern impedans på 40 Ohm og da har jeg forstått det slik at lasten pickupen ser bør være ca 10 ganger dette. Så da må jeg sørge for at pickupen ser 400 Ohm. Så har jeg lest litt her og der om at pickupen vil låte litt lyst/lett om den ser for høy last og litt udynamisk/kjedelig om den ser for lav last. Det er fint om dere både har erfaringer med hvordan DL-304 skal lastes.
Så er det jo slik at riaaen skal kunne benyttes med andre pickuper også. Tror ikke jeg noen gang vil eie veldig sære eller spesielle ting, men man drømmer jo alltid om en Koetsu, Lyra mens man sjekker priser på dynavectorene. Har sett at noen pickuper har nokså lav intern impedans, ned i 5 Ohm og slikt. Således er det også fint om dere har erfaring med hvilke alternative laster det er greit å ha i et riaa trinn på mer generelt grunnlag.

Kanskje er last mlm 50 og 2000 R (ohm) fornuftig å legge opp til eller hva:

50 - 200 - 400 - 700 - 1k - 2k?

(Trenger ikke hjelp til betraktninger rundt transformasjon eller gain)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.844
Torget vurderinger
27
25 - 50 - 100 - 200 - 400 - 1000 hadde jeg gått for, tror jeg. Eventuelt med 120 eller 150 til fordel for en av de andre, men jeg ville hatt det tett rundt 100-400.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.924
Torget vurderinger
1
Dersom du bruker trafo som stepup, så vil jeg foreslå ett valg hvor transformert inngangsimpedans er lik utgangsimpedansen fra PU, dvs at de «dominante» mostandene for inngangsimpedansen er plassert på sekundærsiden av stepup.

mvh
KJ

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Rudi skrev:
Hvis du bruker/bygger en riaa uten trafoer er allt under 100 ohm bortkastet, ingen pickuper jeg noen gang har prøvd har spillt bra under denne impedansen.
Har du vært borti Transfiguration Orpheus, Rudi? Intern impedanse på 1 ohm. Da blir vel 100 ohm i meste laget vil jeg tro.....

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Rudi skrev:
FZ skrev:
Rudi skrev:
Hvis du bruker/bygger en riaa uten trafoer er allt under 100 ohm bortkastet, ingen pickuper jeg noen gang har prøvd har spillt bra under denne impedansen.
Har du vært borti Transfiguration Orpheus, Rudi? Intern impedanse på 1 ohm. Da blir vel 100 ohm i meste laget vil jeg tro.....
Hvis du skal irettesette meg så gjør gjerne det......... men først må jeg ta feil........ og på akurat dette feltet er jeg ikke så lett og sette fast ;D ;D ;D
........ så hvor klarer du og lese at jeg anbefaler 100 ohm for en pickup med 1 ohm internimpedanse ?
Noen sa "Hvis du bruker/bygger en riaa uten trafoer er alt under 100 ohm bortkastet,..." ;)

Uansett så var det ikke meningen å irettesette noen som helst, men bare gjøre oppmerksom på at det fremdeles er aktuelle elementer som sannsynligvis liker å se en langt lavere last enn 100 ohm.

mvh

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
FZ skrev:
Rudi skrev:
FZ skrev:
Rudi skrev:
Hvis du skal irettesette meg så gjør gjerne det......... men først må jeg ta feil........ og på akurat dette feltet er jeg ikke så lett og sette fast ;D ;D ;D
........ så hvor klarer du og lese at jeg anbefaler 100 ohm for en pickup med 1 ohm internimpedanse ?
Noen sa "Hvis du bruker/bygger en riaa uten trafoer er alt under 100 ohm bortkastet,..." ;)

Uansett så var det ikke meningen å irettesette noen som helst, men bare gjøre oppmerksom på at det fremdeles er aktuelle elementer som sannsynligvis liker å se en langt lavere last enn 100 ohm.

mvh
Specifications Transfiguration Orpheus
Body Aluminium, resonance controlled
Cantilever Boron
Stylus Ogura PA (3 x 30 ?m) solid diamond
Core/coils Ultra grade SS-?-metal square core with 7N copper coils
Magnet Neodymium
Weight 9 g
Output 0.48 mV (3.54 cm/s, 1 kHz)
Internal impedance 2.5 Ohms
Frequency response 10 Hz to 20 kHz +1.5 dB
20 kHz to 40 kHz +2 dB
Channel separation > 30 dB (200 Hz to 10 kHz)
Channel balance < 0.5 dB at 1 kHz
Tracking ability > 70 ?m at tracking force 1.8 g at 315 Hz
Dynamic compliance 13 x 10-6 cm/dyne
Recommended load > 3 Ohms
Recommended tracking force 1.8 g
Optimum working temp 23° C
Break-in period 30 hours

Fungerte best med 100 ohm i test med AR PH7:
http://www.sstage.com/vinyl/vinyl200612.htm

Svært mange PU'er trives med 100 ohm, men svært få trenger noe mindre, ref Rudi's eksempel md Rohman.
Hva med 100, 200, 400, 600, 1000, 2000 ohm?
Husk også at du kan oppnå lavere verdier ved å sette inn motstander på inngangene.
Ref f.eks http://www.herronaudio.com/vtph2specs.html

mvh

Vedlegg

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
olaps skrev:
Specifications Transfiguration Orpheus
Body Aluminium, resonance controlled
Cantilever Boron
Stylus Ogura PA (3 x 30 ?m) solid diamond
Core/coils Ultra grade SS-?-metal square core with 7N copper coils
Magnet Neodymium
Weight 9 g
Output 0.48 mV (3.54 cm/s, 1 kHz)
Internal impedance 2.5 Ohms
Frequency response 10 Hz to 20 kHz +1.5 dB
20 kHz to 40 kHz +2 dB
Channel separation > 30 dB (200 Hz to 10 kHz)
Channel balance < 0.5 dB at 1 kHz
Tracking ability > 70 ?m at tracking force 1.8 g at 315 Hz
Dynamic compliance 13 x 10-6 cm/dyne
Recommended load > 3 Ohms
Recommended tracking force 1.8 g
Optimum working temp 23° C
Break-in period 30 hours

Fungerte best med 100 ohm i test med AR PH7:
http://www.sstage.com/vinyl/vinyl200612.htm
Den nye Orpheus'en har ikke samme data som den du refererer til over. Bl.a. har den nå 0.3mV output og 1 ohm intern impedanse. Immutable Music anbefaler fremdeles en last på > 3 ohm.

ARC PH7 har 100 ohm som laveste inngangsimpedans, ikke rart det fungerte best. PU'en de brukte er forøvrig ikke den nye Orpheus'en med 1 ohm int. imp.

mvh
FZ

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
FZ skrev:
Den nye Orpheus'en har ikke samme data som den du refererer til over. Bl.a. har den nå 0.3mV output og 1 ohm intern impedanse. Immutable Music anbefaler fremdeles en last på > 3 ohm.

ARC PH7 har 100 ohm som laveste inngangsimpedans, ikke rart det fungerte best. PU'en de brukte er forøvrig ikke den nye Orpheus'en med 1 ohm int. imp.

mvh
FZ
OK, du har helt sikkert rett :)
Men, det er jo noen gode grunner til at de aller fleste RIAA-trinn enten har fast last på 100 ohm, eller ikke har variabel last under 100 ohm. Tror behovet er SVÆRT beskjedent.

Mvh

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Helt enig. De alle fleste PU'er "ønsker å se" en høyere last. Det er derfor jeg har tenkt å forandre impedansene i min SP-11 fra 3, 10, 30, 100, 47k til 100, 500, 800, 1k, 47k siden jeg nå har en Benz Ruby2 og en Benz LP.

FZ

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Takker for alle tilbakemeldinger.

Jeg skal legge meg tettere rundt 400 a la tips fra dere. Synes Fosses skala virker ok. Når du FZ har 47k så er det kanskje et alt. for MM - pickup?

KJ skrev:
Dersom du bruker trafo som stepup, så vil jeg foreslå ett valg hvor transformert inngangsimpedans er lik utgangsimpedansen fra PU, dvs at de «dominante» mostandene for inngangsimpedansen er plassert på sekundærsiden av stepup.

mvh
KJ
Du har rett i at jeg skal bruke en trafo - det blir en LL9206 sammen med trinnet fra diy-forumet - og planen var også å ha velger med ulike resistorer koblet på sekundærsiden av trafoen. Det jeg ikke helt skjønner er begrunnelsen for last lik pickupens utg.imp, kontra gjengs anbefaling om last på 10x. Er det basert på lytteerfaring eller på spesielle forhold som gjelder når det er en step up trafo med?

Når det gjelder hvilke verdier som blir dominante kan vi heller diskutere det i diy-tråden der skjemaet er. Det er dog en stund til jeg kommer så langt med byggingen.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.924
Torget vurderinger
1
Andreas skrev:
...

Du har rett i at jeg skal bruke en trafo - det blir en LL9206 sammen med trinnet fra diy-forumet - og planen var også å ha velger med ulike resistorer koblet på sekundærsiden av trafoen. Det jeg ikke helt skjønner er begrunnelsen for last lik pickupens utg.imp, kontra gjengs anbefaling om last på 10x. Er det basert på lytteerfaring eller på spesielle forhold som gjelder når det er en step up trafo med?
...
Argumentet er mest mulig effektiv energioverføring (transformasjon), både PU og trafo «transformerer» energi/effekt dvs. produktet av spenning og strøm. Jf. at mange produsenter av PUer anbefaler en lavere belastning ved bruk av stepup trafo enn ved andre stepuper, ned mot PUs utgangsimpedans. Primærinmpedans lik PUs utgangsimpedans er også den kombinasjonen som gjør sekundærsiden minst følsom for støy, uten at signalet fra PU dempes unødig på grunn av belastningen.

mvh
KJ

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
KJ skrev:
Argumentet er mest mulig effektiv energioverføring (transformasjon), både PU og trafo «transformerer» energi/effekt dvs. produktet av spenning og strøm. Jf. at mange produsenter av PUer anbefaler en lavere belastning ved bruk av stepup trafo enn ved andre stepuper, ned mot PUs utgangsimpedans. Primærinmpedans lik PUs utgangsimpedans er også den kombinasjonen som gjør sekundærsiden minst følsom for støy, uten at signalet fra PU dempes unødig på grunn av belastningen.

mvh
KJ
Det gir jo grunn til omprioritering. Kanskje 5 - 40 - 100 - 200 - 400 -1000 da hadde vært et alternativ som gir mulighet til å leke med mange ulike pickuper(low output):
Benz ligger fra 1 - 80 Ohm
Dynavectorene fra 5 - 40 Ohm.
Lyra Dorian :p 10 Ohm
Denon-er på ca 40 Ohm
AT-OC9ML/II - anbefalt last fra 20 Ohm og opp

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Andreas skrev:
Når du FZ har 47k så er det kanskje et alt. for MM - pickup?
Stemmer det, Andreas, Audio Research SP-11 takler både MM og MC. 47K er for MM og MC med høyt output, men passer også best av valgene for Benz Ruby 2 og LP som jeg har. Som før nevnt vil jeg nok endre impedansene slik at jeg har fler valg mellom 100 ohm og 1k.

Ser du har trafo som step-up i RIAA'en. Med 6 valg ville jeg f.eks. ha valgt fra 3 ohm og i passe step oppover avhengig av hvilke PU'er som er aktuelle.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.235
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Et godt råd:
Kjøp 2 av de største og beste "pirkevenderne" du kan få. Da får du minst 9 mulige stillinger. Videre har du følgende muligheter:
Sett inn de verdiene du ønsker eller tror vil passe. Senere kan du ta bort de som er minst aktuelle og erstatte med andre i det området du vil fintune.
Eller velg verdier der paralellkombinasjoner gir deg de verdiene du ønsker.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Jeg har en slik Seiden 2x6 vender jeg tenker å bruke, men vi kan forsåvidt se så det i byggetråden når jeg kommer så langt. Stepup - trafoen er på vei i posten den, men det går ikke veldig fort med byggingen. Enig at jeg kan bytte ut de minst brukte resistorne etterhvert når jeg får prøvd meg frem.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Et potmeter av god kvalitet er fort en fin ting å prøve seg frem med.

Selv har jeg valgt 40, 100, 220, 470, 1k, 2.2k og 47k
det har fungert på det meste til nå

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
KJ skrev:

mvh
KJ
Nå har jeg spilt en stund med riaatrinnet mitt og foreløpig låter lastene nærmest PUens utgangsimpendans klart bedre enn høyere laster. Når jeg legger på last opp mot 100/110Ohm så blir lyden hard, diskantfokusert og kjedelig, men jeg får antydningsvis mer gain. Har spilt mest med 50Ohms reflektert last og musikken flyter klart bedre og med bedre klang enn med høyere last.

Topp Bunn