Last/impedans for Ortofon Rohmann

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.601
Antall liker
150
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Heisaan
Jeg er iferd med å bygge opp en nr. 2 vinylrigg ved siden av min PT Anniversary/Wheaton TriPlanar/Lyra Titan.
Rigg nr 2 er en Kenwood KD-500 med Jelco 750-D tonearm.
Den kommer primært til å brukes på mine gamle flattbrødskiver, dvs rock fra 70- og 80-tallet. Langt fra audiofile innspillinger/pressinger, og mange av de temmelig "velspilt" fra før 8)
Kenwooden er min første "ordentlige" spiller (fra 1978), så her er nostalgifaktoren høy ;D

Har et Pass Labs XOno RIAA-trinn, satt opp med 120 ohm for Lyra Titan. Ønsker en PU som kan kjøres med samme last, da er det bare å svitsje kabler på inngangen (for tungvint å måtte inn på kortet for å endre settinger hver gang jeg bytter spiller.......).
Kenwooden liker det meste av armer, og Jelco-armen er ettter sigende også fleksibel mht valg av PU.
Har nå en (brukt, men strøken) Lyra Lydian Beta som jeg tror vil funke med samme last som sin storebror Titan. Men, en Rohmann vil vel være en tanke varmere/fyligere i klangen, og dermed være et bedre valg for mittt bruk......(?). Har en slik en på hånd.........

Vil Rohmann fungere godt med 120 ohms last? Mener å ha hørt at den gjerne brukes med noe lavere verdier......

Fint med innspill fra noen som erfaring med Rohmann.

Mvh
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Olaps; har ikke prøvd 120, det nærmeste jeg har brukt er 100 ohm, og det fungerer ypperlig med Rohmann hos meg det. Den vil kunne fungere også med høyere laster, f.eks brukes Rohmann av endel Naim-eiere, og disse riaa'ene har laster på flere hundre ohm. Fungerer bra i Linn Linto's 150 ohm også. Og i TAG McLarens 400ohms last.

Jeg synes ikke nødvendigvis den låter så bra med lav last jeg; blir litt lat da kanskje. Kanskje er det grunnen til at noen (temmelig feilaktig imo!) har fremholdt at Rohmann er på den varme og feite siden av nøytral.

Mvh Vidar P
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.601
Antall liker
150
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Vidar P skrev:
Olaps; har ikke prøvd 120, det nærmeste jeg har brukt er 100 ohm, og det fungerer ypperlig med Rohmann hos meg det. Den vil kunne fungere også med høyere laster, f.eks brukes Rohmann av endel Naim-eiere, og disse riaa'ene har laster på flere hundre ohm. Fungerer bra i Linn Linto's 150 ohm også. Og i TAG McLarens 400ohms last.

Jeg synes ikke nødvendigvis den låter så bra med lav last jeg; blir litt lat da kanskje. Kanskje er det grunnen til at noen (temmelig feilaktig imo!) har fremholdt at Rohmann er på den varme og feite siden av nøytral.

Mvh Vidar P
Ypperlig Vidar, takk :)
Må med skam melde at jeg ikke har hørt Rohmann sjøl, men hørt mye (positivt) om den. Den var vel også en av Gunnar Brekkes favoritter............
Siden du nevner hvordan den IKKE låter, kan du kanskje skrive noen ord om lydkarakteren? :)
Mvh
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Noen få ord; jeg synes den er temmelig typisk Ortofon jeg men en anelse mer "moderne" idet at den har en bredere fargepalett enn noen eldre Ortofoner; dvs den har en slags frisk og åpen gjengivelse; men med et velkomment streif av organisk naturlig varme; en lyd som man ikke helt klarer å sette fingeren på, men som man kjenner igjen hos gode Ortofon mc'er flest; det er som å åpne vinduet å få inn en frisk pust en varm sommerdag. Noe i nærheten av en ideell balanse av egenskaper imo.

Den er veldig god på dette med naturlig flyt og harmonisk helhet når den er godt satt opp i sympatiserende platespillere og systemer, derfor også mye brukt av Naim-eiere, men den er kilen på downforce, og du må ikke la deg lure til å kjøre den opp for høyt; da blir den tung og treg.

Bare min humble mening.

Mvh Vidar P
 

ELJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.09.2008
Innlegg
1.107
Antall liker
1.836
Sted
Harstad
Torget vurderinger
23
Off topic: Hvordan er Pass Labs riaa?
Mvh Espen
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.601
Antall liker
150
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
ELJ skrev:
Off topic: Hvordan er Pass Labs riaa?
Mvh Espen
Den er MEGET GOD (IMO) ;D

Vel, det er det beste trinnet jeg har hatt. Transistortrinn, med de fordelene dét har, detaljert og oppløst, men uten å virke analytisk. Bruker det jo sammen med Wheaton TriPlanar og Lyra Titan, og det er en kombi som KAN tippe litt over om man ikke er forsiktig.
Riggen spiller svært bra synes jeg (og de som har hørt den), så da er nok RIAA'en bra også. Dynamisk, god oppløsning, dyyyp nyansert bass, herlig mellomtone, luftig topp, stort rom........
Klart bedre enn de siste forgjengerne her i huset, Cary PH-302 (som er et meget musikalsk og lett-å-like-trinn, men "farget".....) og Tom Evans "The Groove (for analytisk i kombi med Titan).
Meget godt S/N-forhold, høyt (men justérbart) gain, og fleksibelt mht last. Justering må imidlertid gjøres med DIP-svitsjer inne på hovedkortet. RCA og XLR ut. Separat strømforsyning, flott byggekvalitet både mht mekanikk og elektronikk.
På Stereophile klasse-A-lista i mange år. Om dét betyr noe..... 8)

Mvh
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.601
Antall liker
150
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Vidar P skrev:
Noen få ord; jeg synes den er temmelig typisk Ortofon jeg men en anelse mer "moderne" idet at den har en bredere fargepalett enn noen eldre Ortofoner; dvs den har en slags frisk og åpen gjengivelse; men med et velkomment streif av organisk naturlig varme; en lyd som man ikke helt klarer å sette fingeren på, men som man kjenner igjen hos gode Ortofon mc'er flest; det er som å åpne vinduet å få inn en frisk pust en varm sommerdag. Noe i nærheten av en ideell balanse av egenskaper imo.

Den er veldig god på dette med naturlig flyt og harmonisk helhet når den er godt satt opp i sympatiserende platespillere og systemer, derfor også mye brukt av Naim-eiere, men den er kilen på downforce, og du må ikke la deg lure til å kjøre den opp for høyt; da blir den tung og treg.

Bare min humble mening.

Mvh Vidar P
Takk igjen Vidar, kan være en PU midt i blinken her........... :)
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
En liten korrigering, XONO består i hovedsak av FET & MosFet, ikke transistorer ;)

Det er forresten fullt mulig å lage en extern last, evnt å legge den inn i kabelen, eller en liten adapter/Y-splitt.

Arne K
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.601
Antall liker
150
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Cobra2 skrev:
En liten korrigering, XONO består i hovedsak av FET & MosFet, ikke transistorer ;)
Dette har jeg ingen peilng på :-[ men trodde faktisk T'ene i overnevnte var forkortelse for transistor (Field Effect Transistor...........etc)

Cobra2 skrev:
Det er forresten fullt mulig å lage en extern last, evnt å legge den inn i kabelen, eller en liten adapter/Y-splitt.

Arne K
Jepp, smart nok dét, vi får se hvordan det går uten "korreksjon" først. Titan fungerer i alle fall ypperlig ved 120 ohm, og jeg kommer fysisk til å bytte kabler på inngangen når jeg bytter spiller.
Er i det hele tatt spent på hvor god Jelco-armen er, det fulgte med egen kabel fra armen som jeg heller ikke kjenner kvaliteten av. Men minst to andre her på sentralen er jo svært så fornøydmed denne armen :)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.102
Antall liker
4.946
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
olaps skrev:
Cobra2 skrev:
En liten korrigering, XONO består i hovedsak av FET & MosFet, ikke transistorer ;)
Dette har jeg ingen peilng på :-[ men trodde faktisk T'ene i overnevnte var forkortelse for transistor (Field Effect Transistor...........etc)
Du har helt rett Olaps. Selv uten peiling :)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Audiomix skrev:
olaps skrev:
Cobra2 skrev:
En liten korrigering, XONO består i hovedsak av FET & MosFet, ikke transistorer ;)
Dette har jeg ingen peilng på :-[ men trodde faktisk T'ene i overnevnte var forkortelse for transistor (Field Effect Transistor...........etc)
Du har helt rett Olaps. Selv uten peiling :)
Til sammenlikning med BJT som ofte brukes som forkortelse for «tradisjonelle» transistorer - altså «Bipolar junction transistor», i motsetning til FET av ulike slag. Transistor er det, om det er BJT eller FET.

mvh
KJ
 

DFM

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
213
Antall liker
41
Vidar P skrev:
Den er veldig god på dette med naturlig flyt og harmonisk helhet når den er godt satt opp i sympatiserende platespillere og systemer, derfor også mye brukt av Naim-eiere, men den er kilen på downforce, og du må ikke la deg lure til å kjøre den opp for høyt; da blir den tung og treg.
I tillegg til impedansen har vel stifttrykket like mye å si? Hva erfarer du som det optimale stifttrykket? Den er jo anbefalt til 2.5g, i range 2.3-2.7. Jeg driver å eksprimenterer litt for tiden, uten at jeg har klart å bli enig med meg selv. Låter ikke gæernt på 2.0 heller... Noen som har lyst til å dele erfaringene?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
DFM; downforce er stifttrykk; som jeg skriver så er Rohmann kilen på stifttrykk (som jeg kaller downforce) i min erfaring. Les en gang til så skjønner du hva jeg mener; jeg syntes den ble for tung og treg med et litt høyt stifttrykk, og likte best å dra det ned mot 2.3 for egen del.

Det er sikkert systemavhengig, jeg bruker LP12/Aro i et Naim-system, og egenskapene til slike systemer kan være annerledes, og fordre annerledes oppsett, enn andre systemer.

Under 2.3 har jeg ikke brukt, redd for dårlig sporing og mye slitasje.

Mvh Vidar P
 
Topp Bunn