Lasting av PU - Transfiguration Spirit MkI

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Har en helt fantastisk PU som jeg prøver å finne ut av.
Det dreier seg om en Transfiguration Spirit MkI.
Den er satt opp med høy gain i RIAA. Og utgangspunktet for denne typen Pu er 100ohm.

Men et sitat fra en anmeldelse som finnes i Stereophile gjort av Michael Fremer sier at den av en eller annen grunn yter best med full gjennomtrekk 47Kohm.

Den virker mer "HiFi" når den lastes med 100 Ohm, og med fokus øverst i registeret.
Om jeg da laster med 47K blir den mer mellomtonefokusert, og virker som den har mer smell i bunn.

Mulig at det virker slik siden jeg spiller på Kef 101/2 og de har jo som kjent fokus på mellomtone og oppover, og har ikke så mye å bidra med helt der nede.

Blir dette helt feil, eller er det en smakssak?
Greier ikke helt å bli enig med meg selv hva som egentlig er best. Om jeg skal fokusere på musikalitet virker innstillingen på 47Kohm riktig. Setter jeg den opp med 100 Ohm blir den med en gang mye mer nøytral.

Riaa er Holfi Ellipse. Ikke allverdens innstillinger, men kan veksle mellom 100ohm og 47Kohm. Samt høy og lav gain. Spiller og arm er en totalrenovert/overhalt Kenwood KD650.

Transfiguration Spirit: $1500

Yokeless magnet technology, boron cantilever, silver coil wires, and 400µV output make a nice, user-friendly package, suggested MF. "Spirited" high frequencies, he dead-panned; neither bright nor etched, "spotlighted" on top, lots of air and detail. Midrange comes off slightly recessed due to emphasis on top. "Sharp focus...very, very clean and detailed, the bottom tight and fast" when run wide open at 47k ohms. Best for warm-sounding electronics or lush speakers. "Can't have it all for $1500," MF concluded, "but the Spirit offers plenty for the money." Retipping costs $800 with cartridge exchange. (Vol.23 No.5)
Read more at More "Recommended Components" Corrections | Stereophile.com


IMG_7215.jpg
c4d1fcd653a1380c43077171c28132a2.jpg
 
Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.570
Antall liker
27.613
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Det er og blir en smakssak, IMO. For egen del tar jeg utgangspunkt i produsentens anbefalinger, og tar `an derifra.

Synes det er nesten håpløst å sette opp noen regler for hva som er "riktigst" her, fordi VTA og stifttrykk også spiller en rolle for lyden. Det eneste sikre, IMO, er at en må lytte, og at det ikke alltid er slik at evt. endring av loading nødvendigvis gir de endringene i lyd som "boka" sier at de skal...

Moralen er vel at det skal prøving og feiling til.:)

Mvh
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Finner flere anmeldelser på forskjellige Transfiguration Pus som konkluderer med 47Kohm.
mulig det er noe med det..... men spennende dette. Så det blir nok mye musikk fremover for å se hva jeg selv mener. Men det er ikke tvil om at klangbalansen blir en god del mørkere, og at fokuset ligger på mellomtonen.


"Eventually, the Phoenix did sound wonderful through my Herron phono’s MC inputs and mounted on my TW-Acustic Raven 10.5 tonearm. Mounting and adjustments were a snap. I used TW-Acustic’s alignment tool and my Winds tracking-force gauge, then dialed in the vertical tracking angle (VTA) on the fly with the Raven arm’s adjustment ring. Through most of the long break-in, I experimented with different MC loading plugs -- 220, 100, and 47k ohms -- and though each helped tame an initially hot top end, this gradually lessened before disappearing completely. To my surprise, I ended up running the Phoenix S completely wide open with no loading at all."
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Har tidligere hatt dialog med Seiki Yoshioka vedrørende andre Transfiguration PUer, og slengte avgårde et spørsmål om dette med laster.
Som vanlig svares det svært presist og raskt, og det er tydelig at Mr. Yoshioka ikke deler alle de andres synspunkter om 47K last:cool: Nå har jeg dessverre ikke muligheten for andre setninger enn 100ohm elle 47K her hos meg.

"[FONT=メイリオ]Dear Mr.[/FONT][FONT=メイリオ] [/FONT]
[FONT=メイリオ]Thank you for your December 3rd e-mail inquiring about [FONT=メイリオ]the proper [/FONT][/FONT]
[FONT=メイリオ]setting of the impedance.[/FONT]
[FONT=メイリオ] [/FONT]
[FONT=メイリオ]Cartridge loading should be properly adjusted to minimize [FONT=メイリオ]distortion [/FONT][/FONT]
[FONT=メイリオ]while preserving dynamics and soundstage [FONT=メイリオ]performance. [/FONT][FONT=メイリオ]Please try [/FONT][/FONT]
[FONT=メイリオ]to adjust the loads around 200 to 250 ohms for the Spirit of which[/FONT]
[FONT=メイリオ]internal impedance is 10 ohms.[/FONT]
[FONT=メイリオ] [/FONT]
[FONT=メイリオ]Though it has become fashionable in some quarters to run the MC [/FONT]
[FONT=メイリオ]cartridges [FONT=メイリオ]direct into MM inputs (47kohms), we do not [/FONT][FONT=メイリオ]subscribe to [/FONT][/FONT]

[FONT=メイリオ]this view. [/FONT][FONT=メイリオ]It leads to a reduction of dynamics [/FONT][FONT=メイリオ]and micro-resolution.
[/FONT]
[FONT=メイリオ]Sincerely yours,[/FONT]
[FONT=メイリオ] [/FONT]
[FONT=メイリオ]Seiji Yoshioka[/FONT]
[FONT=メイリオ]IMMUTABLE MUSIC[/FONT]"
 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
893
Antall liker
572
Hej
Har du en direkte email adresse til transfiguration? Jeg synes ikke jeg kan finde den?

Mvh
Frank
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Start på 100 Ohm. Reduser dette. Sannsynlegivs vert det diskant- eller dynamikktap, (men det er alltid lurt å sjekke), så då går du oppover i små steg (alt etter kva riaaen klarer) Når mellomtone og diskant-overtonar høyrest ut til å vere i naturleg samsvar med kvarandre, kan du vurdere om du er fornøgd. Dersom bassen ikkje er med, går du nedover igjen (men pass på om bassen vert svulstig. Då må du oppover. Eller så er det ein dårleg match ein stad...) Tippar ein stad mellom 100 og 500 Ohm er optimal, men i kva grad dette er kvalifisert gjetting, tør eg ikkje seie så mykje om.

Etter mi meining er det svært få låg- eller mellomoutputs-MC-pickupar som trivst i 47 kOhm.
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Start på 100 Ohm. Reduser dette. Sannsynlegivs vert det diskant- eller dynamikktap, (men det er alltid lurt å sjekke), så då går du oppover i små steg (alt etter kva riaaen klarer) Når mellomtone og diskant-overtonar høyrest ut til å vere i naturleg samsvar med kvarandre, kan du vurdere om du er fornøgd. Dersom bassen ikkje er med, går du nedover igjen (men pass på om bassen vert svulstig. Då må du oppover. Eller så er det ein dårleg match ein stad...) Tippar ein stad mellom 100 og 500 Ohm er optimal, men i kva grad dette er kvalifisert gjetting, tør eg ikkje seie så mykje om.

Etter mi meining er det svært få låg- eller mellomoutputs-MC-pickupar som trivst i 47 kOhm.
På denne Holfi Ellipse er det kun 100 eller 47K og velge mellom. Samt høy/lav gain.
Ny RIAA står på ønskelisten utover våren. Men foreløpig må jeg "klare meg" med Holfi.
Er glad i Holfi, den er som silke, og gjør svært lite ut av seg. Den er nok litt snill og tilgivende.
 
Sist redigert:

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Skjønar!
Eg har høyrt Holfien, og den er ikkje dårleg. Men det er avgrensa kor stort utval pickupar du kan velje mellom. Transen er vel såpass ambisiøs at det absolutt vil svare seg å gå for ny riaa, der impedansen kan regulerast.
Ja, denne Transfiguration PUen har noen egenskaper jeg virkelig liker.
Og den spiller ikke dårlig med 100ohm. Det dreier seg om nyanser.
Har også finjustert litt med VTA justeringen i dag, og ting har gått seg litt til.
Har akkurat tatt opp hobbyen igjen etter en lang tids Hifisentralen pause og spiller på det jeg har.
Både drivverket og Pu er av et slik kaliber at det nok er mye å hente på å se på et mer fleksibelt RIAA.
Utvalget der er jo mildest talt digert, så jeg skal starte å lese meg litt opp.
Regner med at et nytt RIAA skal handles inn nå ila våren. Har ikke satt meg noen grense, men vil nok følge godt med på brukten i tiden fremover. Og hadde jeg hatt anledning nå, ville jeg nok kanskje gått for Whest Two som ligger ute. Den er vel etter hva jeg ser fleksibel, men noe krøkkete å justere på etter hva jeg husker fra du testet den noen år tilbake?!
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Med internimpedaanse på 10 ohm virker det merkelig å laste med 47kohm. Synes også det er underlig at du opplever mer smell nedover med 47kohm, normalt skulle dette snarere resultert i utflytende bass. Mye i nivå men med lite kontroll.

Det som låter best er det som faktisk er best.

Kan du ikke bare lage deg noen overgangsplugger/kabler så får du testet ulike impedanser?
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Har ikke vært borte i det med overgangsplugger. Hvordan gjøres det i praksis?
plugger med forskjellige motstander, og med innstilling satt til 47K i selve riaa?

Hvorfor lyden oppfattes som den gjør med fullt kjør i 47K aner jeg ikke. Mulig at bassen i en fullrange kostruksjon utarter seg anderledes. Kan hende at mellombassen har en pukkel med denne lasten som de små Kefene drar nytte av.
At det er bedre er jeg nok enig med meg selv nå at det ikke er.
Jeg har benyttet dagen til å leke litt med VTA og stiftetrykk, og er vel tilbake til 100ohm nå. Dette gir en mye bedre 3D, og soundstage. Og krydder i toppen, og muligens noe mer dynamikk når jeg drar på litt. 47K virker svært mellomtonefokusert. Og jeg hører godt at lyden mister mye dybde og perspektiv.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Motstanden det refereres til ved lasting av pu er motstand mellom signal og jord. Høy motstand betyr at lite strøm velger å gå til jord (forsvinner og blir borte). Liten motstand betyr at en større andel av signalet går til jord. Dersom du lager deg et par kabler hvor du kan lodde inn motstand mot jord så kan du teste dette enkelt.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Whest er ikkje vanskeleg å justere, men ettersom dipswitchane stod på eit kort som ikkje var så veldig solidt festa, var eg nervøs kvar gong eg skulle endre på noko....
Elles er det typisk at lydbildet vert best når du kryp nedover, dynamikken flatar ut, og klangen vert opnare (kanskje betre når) du går oppover. Det gjeld å finne eit skjeringspunkt der alle tre faktorane er optimale.
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Takk.... det var jo godt med et helt konkret tips :)
Må få laget meg noen overgangs kabler.

Kom til å tenke på at min gamle Transfiguration Temper likte seg best på 250.
 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
893
Antall liker
572
Topp Bunn