Lav lyd på Audio-technica AT-LP3

Nattseileren

Fersking
Ble medlem
09.12.2018
Innlegg
2
Antall liker
0
Jeg har nettopp kjøpt og montert audio-tecnica AT-LP3. Når jeg skulle sette på platen og spille den av kom det ingen-lav lyd fra spilleren. Står noe i bruksanvisningen om at det kan komme lav lyd dersom stiften er dårlig eller ødelagt. Var veldig forsiktig når jeg monterte den, så kan ikke tro at den er blitt ødelagt. Hjelper ikke å koble den til anlegg, da det fortsatt kommer lav lyd fra selve spilleren og ikke på anlegget. Er helt ny på dette med platespiller.. Noen som har erfaring/tips?
 
Sist redigert:

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.236
Antall liker
2.875
Sted
Kongsberg
Litt usikker på hva du mener med "ingen-lav lyd fra spilleren", men kan det være rillestøy?

Det er helt vanlig å høre stiftens gang gjennom rillene - direkte fra spilleren. Det du hører er litt av
den mekaniske energi (95%) som IKKE blir omgjort til et elektrisk signal, men som setter pickuphuset
og armen i svingninger. Lyden vil være veldig lav og tynn, på grunn av RIAA-equaliseringen som er
utført på platen...

At du ikke får lyd ut av høyttalerne kan skyldes flere ting, men skyldes mest sannsynlig feilkobling
av spilleren - om alle andre lydkilder gir deg lyd i høyttalerne.

AT-LP3 har innebygd RIAA forsterker så den kan kobles på to forskjellige måter til forsterkeren:

Som en linjekilde: Da settes bryterne på baksiden av platespilleren til LINE og MM, og man lar phono-
kablene overføre er linjesignal til forsterkeren. Dette signalet kobles til en linjeinngang merket f.eks.
med CD, AUX, TUNER, TAPE osv. Denne metoden benyttes om forsterkeren din IKKE HAR inngang
merket med PHONO (ofte to RCA hunnkontakter pluss en jordingsskrue).

Som en tradisjonell platespiller: Da settes bryterne på baksiden av platespilleren til PHONO og MM,
og man lar phonokablene overføre signalet rett fra pickupen til forsterkeren. Der kobles kablene til
en dedikert platespillerinngang merket med PHONO. Denne metoden benyttes om forsterkeren din
HAR inngang merket med PHONO (ofte to RCA hunnkontakter pluss en jordingsskrue).
 
Topp Bunn