Lavfrekvent» støy» på lp?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Øyvind Ek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    204
    Antall liker
    152
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Det er nok et velkjent problem- hvis en kan kalle det det- basselementet oppfører seg nervøst og blafrer uten at det påvirker lyden hørbart. Det kan virke som det er mest i starten av plata og at det varierer fra plate til plate. En ønsker jo å unngå dette men betyr det noe lydmessig?
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    24.441
    Antall liker
    41.258
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Det er nok et velkjent problem- hvis en kan kalle det det- basselementet oppfører seg nervøst og blafrer uten at det påvirker lyden hørbart. Det kan virke som det er mest i starten av plata og at det varierer fra plate til plate. En ønsker jo å unngå dette men betyr det noe lydmessig?
    Hadde det samme problemet her hos meg men med skikkelig avkobling under spilleren var det borte :)

    mvh
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.249
    Antall liker
    5.996
    Har hatt det samme - et bra high-pass filter opplegg hjelper - jeg opplever at det strammer opp bassen - og bedre lydbilde oppover også.
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.897
    Antall liker
    9.136
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Har også hatt samme problemet.

    Her har jeg litt euforisk over å ha løst det...😁
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.249
    Antall liker
    5.996
    Har også hatt samme problemet.

    Her har jeg litt euforisk over å ha løst det...😁
    Har ikke sett den tråden din tidligere. Men det er litt på samme måte jeg har løst det med mine digitaliserte vinyler. High Pass filteret på min RIAA er ikke nok - så jeg klinker til med et ganske agressivt digitalt filter i tillegg etterpå.

    Hjelper bra på lyden :)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.778
    Antall liker
    3.263
    Torget vurderinger
    0
    basselementet oppfører seg nervøst og blafrer uten at det påvirker lyden hørbart...
    Hvilken spiller og PU benytter du?
    Hvor/hvordan har du plassert spilleren ift. høyttalere?
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.249
    Antall liker
    5.996
    Eller er dette helt naturlig og kommer av armresonansen - som ligger rundt 8-15 Hz og kan være like "høy" som musikken, den varierer også fra plate til plate og er størst ytterst på platesidene.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.282
    Antall liker
    24.886
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Phonoforsterker med permanent rumlefilter. Subwooferne med et ganske aggressivt høypassfilter ved 10 Hz. Tonearm av det stabile slaget med ordentlige lagre uten hverken skrangel eller høyt startmoment.
    Alle monner drar, som å ha grillene på.
     

    Øyvind Ek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    204
    Antall liker
    152
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en eldre Spiller ( Jean Francois le Tallec med en Audiomods series 5 arm og en Ortofon 2M Black LVB250. Compliance 22 og arm resonansen 9-11 Hz. Jeg har lagt et lodd på 2,5 gr på pickupen og spiller med 1,65 gr. Det spiller flott men armen er nettopp innstallert og jeg har kanskje litt å gå på med hensyn til justeringer
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.282
    Antall liker
    24.886
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Om jeg ikke husker rappgale er armresonansen her 7 Hz omtrent. Men så mener jeg også at det tradisjonelle «armresonansvinduet» har nedre grense satt for høyt.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.249
    Antall liker
    5.996
    Få det inn på pc og sjekk i Audacity - så kan se hvor det ligger og effekten dine high pass filter har.
     

    Øyvind Ek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    204
    Antall liker
    152
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Riaa’en ASR Mini Basis har vel ingen filter så vidt jeg vet. REL T7i har vel heller ikke noe filter så det må vel gjøres på armen.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.282
    Antall liker
    24.886
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ikke så mye du får gjort annet en å flytte resonansen (litt) ned i frekvens.
     

    Øyvind Ek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    204
    Antall liker
    152
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Litt usikker hvordan jeg går fram da- øker jeg vekta på pickupen?
     

    Øyvind Ek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    204
    Antall liker
    152
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Godt tips dette filteret- hvis alt av tiltak svikter er nok noe slikt veien å gå
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.182
    Antall liker
    5.316
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    En RIAA med rumble filter vil fjerne problemet. Puffin RIAA er et eksempel som koster lite og har et godt filter. Veggmontering av spiller kan også redusere lavfrekvent støy.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.249
    Antall liker
    5.996
    Ja, Puffin er vel litt i særklasse der - har både et de-rumble filter man kan slå av eller på - og et justerbart high pass filter.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Prøv med stivere nål eller lettere arm. (kan ende med blive ganske dyrt :).
    Hvis armens horisontale masse er for stor tvinges nålen ud i bevægelser som samler for dyb bas op af rillen. Løsningen er derfor stivere nål eller lettere arm så armen følger cantileverens bevægelser højere op i frekvens og dermed udkompenserer de dybeste rilleudsving.
    Det billigste er at finde rette forhold mellem masse og stivhed (kompliance) i første omgang .
     

    ELJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    2.444
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    25
    Prøv med stivere nål eller lettere arm. (kan ende med blive ganske dyrt :).
    Hvis armens horisontale masse er for stor tvinges nålen ud i bevægelser som samler for dyb bas op af rillen. Løsningen er derfor stivere nål eller lettere arm så armen følger cantileverens bevægelser højere op i frekvens og dermed udkompenserer de dybeste rilleudsving.
    Det billigste er at finde rette forhold mellem masse og stivhed (kompliance) i første omgang .
    Nå har jo mannen en flott arm, PU og spiller. Tipper at han ikke er interessert i å bytte noen av delene.
    Rumble filter er nevnt. Montere spilleren på veggen er også nevnt. Hvis gulvet gynger litt kan det flytte den totale resonansfrekvensen.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.998
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    for testingens skyld: å flytte motvektsloddet fra pivot vil senke resonnansfrekvensen og VTF....litt bluetack på puhus kan kompensere for VTF
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.164
    Antall liker
    2.157
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hadde en kompis som slet med dette på de aktive subbene sine. Viste seg at synderen var wifi-routeren, som tydeligvis var plassert litt for nærme. Støy kan komme fra mange steder 😳
     

    ELJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    2.444
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    25
    for testingens skyld: å flytte motvektsloddet fra pivot vil senke resonnansfrekvensen og VTF....litt bluetack på puhus kan kompensere for VTF
    Audiomods armen har shims/vekter du kan montere mellom pickup og headshell.
     

    Øyvind Ek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    204
    Antall liker
    152
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ser det kan være årsaker til dette "problemet". Nå må det sies at lydmessig kan ikke jeg si det er problem i den forstand- det var vel at jeg så varierende utslag på basselementene i begynnelsen av platene- noen mer enn andre.Hvor mye skal til før det er et problem? Hvis elementene står og "pumper" med store utslag er det kanskje et problem- hos meg er det ikke sånn heldigvis. Det er noe vibrasjon men jeg kan som sagt ikke høre det.Jeg har fjernet den ekstra vekta på pickupen uten at det ga noe nevneverdig utslag.Hvordan høres det ut når det er et problem? Blir bassen ullen og udefinert?
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.282
    Antall liker
    24.886
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Greia (slik jeg ser det) er at effektforsterkeren og basselementene produserer noe som ikke er lyd, og som du ikke trenger. Det er ikke mye ordentlig info under 30 Hz fra grammofonplater uansett, så et 4. ordens høypassfilter ved si 16 Hz er bare av det gode.

    Jeg har forøvrig prøvd ASR Mini Basis og jeg kan ikke si at den låter bedre enn en skarve Cambridge Alva Duo. Sistnevnte har et godt rumlefilter, men gain og last er fast 60 dB/100 Ohm og 39 dB/100pF. ASR-en har større muligheter der. Men rart nok mangler den rumlefilter. Hva med et KAB RF-1 mellom Mini Basis og linjeinngang?
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    Øyvind Ek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    204
    Antall liker
    152
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    ASR er en suveren sak men mangler dette filteret da. KAB RF-1 er foreslått og jeg tenker jo litt på det men det blir jo et par ekstra koblinger da. Det må bli en vurdering om det gir noe utbytte - det er ikke noe som påvirker lyden hos meg. Det er jo en del justeringsmuligheter på armen så alt må prøves før noe filter kommer på plass
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Nå har jo mannen en flott arm, PU og spiller. Tipper at han ikke er interessert i å bytte noen av delene.
    Rumble filter er nevnt. Montere spilleren på veggen er også nevnt. Hvis gulvet gynger litt kan det flytte den totale resonansfrekvensen.
    Men hvis dårlig Compliance er årsagen til problemerne, må først den del løses. Alt andet er lappeløsninger.
     

    Øyvind Ek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    204
    Antall liker
    152
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Med 1.65 gr. stifttrykk takler den de mest dynamiske partier med letthet- det låter uanstrengt og frigjort. Compliancen er 22 - er den høy eller kan den regnes som normal?
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.543
    Antall liker
    3.184
    Denne karen kastet først litt penger på på mekanisk dekobling fra ferdig produkter før han forsøkte en gammel lowtech metode.
    Jeg har god erfaring med samme metode. Det mest geniale fra denne videoen er hvor enkelt han ballanserer vekten fra platespiller.

     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Benytter også et sådan Ikea-skærebræt under min pladespiller. Har fire spikes under skærebrættet. Lidt højere oppe i pladespiller-opsættet benytter jeg også spikes, under selve plinthen, i stedet for de sædvanlige gummi/sorbotane-fødder, og spiksene fjerner effektivt al den "overskydende" bas, gummifødder gerne tillægger :)

    Jeg har svært ved at tro på karens opsæt af to gange flydende ophæng har nogen positiv indflydelse på lyden.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.320
    Antall liker
    4.690
    Torget vurderinger
    1
    ^ Smaken er som baken ... jeg bruker to lag med avkobling under snurra jeg bruker nå.

    Snurra står på fire magnetfjærer på ei marmorplate, som står på noen skumgummiføtter på stereobenken. Jeg har ingen nevneverdige problemer med vandring i basshøyttalerne, utsvevende bassrespons, mekanisk eller akustisk tilbakekobling.

    Tidligere hadde jeg en Thorens TD166 på marmorplata med skumgummiføtter mellom snurra og marmor. Dvs treleddet avkobling. Det gikk bra det også.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.282
    Antall liker
    24.886
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Toleddet her. Tung gammel Thorens-strikkrigg med de sedvanlige tre dempede spiralfjærene pluss fire feite sorbothaneføtter mot verdens verste underlag: Dansk 12 mm MDF-kabinett på tregulv på tredragere.
    Det fineste med denne løsningen er at det ser ut som en platespiller på en seksjon med litt stereoelektronikk i og ikke et forsøk på en lagkake eller omslagsbildet på Let it Bleed.
     
    Sist redigert:

    Norwegianwoodpecker

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Innlegg
    1.520
    Antall liker
    2.568
    Sted
    Nordland
    Ulyd? Tipper det er UB40😲 Her er det som nevnt over, ofte ytterst på disse ulyden trives best🤨 Spesielt på side 2. Blir det for mye Red Red Vine, er det ikke bare bassen som blafrer, man får en dundrende hodepine, as vell😀


    58F20B4F-C2AF-49B2-A52F-6C1BAF8FD850.jpeg


    FEEDFC04-FC89-4099-AD3E-C96DE073174F.png
     
    • Haha
    Reaksjoner: KJ

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.739
    Antall liker
    13.599
    Sted
    Sørlandet
    Hvis skal gå « helt bananas😜» kan skjære meg gjennom golvet , støype fundament på berget under🙂 - …….
    Det er gjort før. Beste jeg har sett er karen som ofret murpipen hjemme hos min hvor anlegget hans stod. Fjernet peisen, kappet muren i passende høyde, fylte pipen med betong og brukte den som fundament for sin platespiller. Du finner bilder av dette i den smått berømte "Sørlandstråden" til Hagto
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.543
    Antall liker
    3.184
    Min grandiose plan var å skru fast spilleren til vinylreolen. Med 400+ plater er det nok masse som burde dempe godt.
    Det var inntil jeg lærte at 15 mm sponplatene i Eket fra Ikea nå er 15 mm sponramme med papp i senter. Slik de alltid har laget de tykke platene i Kallax.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn